مرگ همسر

مرگ همسر و از دست دادن همسر می‌ تواند بسیار مخرب باشد، خواه مرگ ناگهانی باشد یا به دنبال یک بیماری طولانی اتفاق بیفتد. یک روز شما متاهل هستید و روز بعد تنها، سوگوار و مجرد. بین این احساسات شدید، تغییر سبک زندگی و توجه و رسیدگی اطرافیان بعد از فوت همسرتان، احتمالا دچار اضطراب و نگرانی در مورد آینده تان خواهید شد.


مقاله مرتبط: ترس از مرگ و تاثیر آن بر زندگی


نکاتی برای کنار آمدن با مرگ همسر

در طول زمان، اندوه به احتمال زیاد فروکش خواهد کرد و شما برای خودتان یک زندگی جدید خواهید ساخت. در ادامه نکاتی برای کمک به کنار آمدن با مرگ همسر آورده شده است.

به خودتان سخت نگیرید

هیچ واکنش درستی بعد از دست دادن همسر وجود ندارد. بنابراین متغیرهای زیادی در واکنش شما نقش دارند از جمله اینکه ازدواج شما چقدر طولانی و شاد بوده است، همسرتان چگونه فوت کرده، فرزندان تان چند ساله هستند (اگرفرزندی دارید) و اینکه چقدر به یکدیگر وابسته بودید. ممکن است احساس درماندگی، شوک، دلشکستگی یا اضطراب کنید. ممکن است احساس گناه کنید برای اینکه کسی که هنوز زنده هست شمایید و یا احساس آرامش کنید چون دیگر همسرتان زنده نیست که از بیماری اش رنج بکشد. یا حتی از اینکه همسرتان شما را تنها گذاشته احساس عصبانیت کنید. ممکن است خیلی گریه کنید یا اصلا گریه نکنید. هرکسی سوگواری مختص به خود را دارد.

خودتان را آماده کنید برای اینکه دوستان و اعضای خانواده تان ندانند به شما چه بگویند، یا ازشما دوری کنند، یا سعی کنند با حرفای کلیشه ای به شما تسلی دهند (مانند اینکه ” اودرمکان بهتری است” ). معمولا افراد برای شان راحت نیست که درباره مرگ صحبت کنند، اما این به این معنا نیست که اهمیت نمی دهند. اگر می توانید، به کسانی که به شما نزدیک هستند بگویید که چه چیزی نیاز دارید یا ندارید. مثلا اگر اطرافیان تان از صحبت درباره همسرتان اجتناب می کنند اما شما نیاز دارید که درباره همسرتان صحبت کنید به آنها بگویید. به خاطر داشته باشید که دوستان و خانواده شما نیز اندوهگین هستند و ممکن است صحبت در مورد خاطرات همسرتان، آرامش بخش باشد.

مراقب سلامتی جسمانی خود باشید

سوگواری می تواند بر بدن و همچنین احساسات شما تأثیر بگذارد. شما ممکن است مشکلی در اشتها یا خواب تان نداشته باشید. سعی کنید تغذیه خوبی داشته باشید، ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید. سعی نکنید برای تسکین غم و اندوه تان به نوشیدن الکل پناه ببرید، چون می‌ تواند باعث تشدید درد شما شود.

مطالعه ای نشان داده است که احتمال خطر مرگ به ویژه در سه ماه اول مرگ همسر، افزایش می یابد. مراقبت از سلامت جسمی تان در ماه های اولیه پس از فوت همسرتان ضروری است. اگر در انجام کارهای روزمره مانند لباس پوشیدن یا آماده کردن غذا مشکل دارید از متخصصان سلامت روان کمک بگیرید.

مرگ همسر


مقاله مرتبط: صحبت با کودکان درباره مرگ

مقاله مرتبط: پاسخ به سوال کودکان در رابطه با مرگ


به دنبال پشتیبانی و حمایت باشید

کنار آمدن با عواقب بعدی فقدان همسر اغلب بسیار گیج کننده است و عجیب نیست اگر احساس افسردگی کنید. از دست دادن همسر نیز با افزایش خطر ابتلا به تعدادی از اختلالات روانپزشکی مختلف همراه است. مطالعات نشان می‌ دهد که فقدان حمایت اجتماعی پس از یک فقدان غیرمنتظره، یک پیش ‌بینی ‌کننده مهم برای افسردگی است. بنابراین مهم است که از افراد دیگر زندگی تان کمک بگیرید، می توانید از حمایت دوستان، خانواده یا یک مشاور بهره مند شوید. ملحق شدن به گروه حمایتی که اعضای آن سوگوار هستند نیز می تواند آرامش بخش باشد.

زندگی اجتماعی

هدایت زندگی اجتماعی به عنوان یک فرد تنها می ‌تواند پیچیده باشد. اگر شما و همسرتان به طور مرتب با سایر زوج ها معاشرت می کردید، ممکن است اکنون ندانید که چگونه این کار را انجام دهید. ممکن است احساس بدی نسبت به مهمانی‌ ها و مراسم دیگر پیدا کنید. به دوستان خود بگویید که چه احساسی دارید و توضیح دهید که ممکن است برای مدتی از مهمانی های زوج ها دوری کنید و به جای آن دوستان تان را به تنهایی ببینید. با این حال، مجرد بودن می‌ تواند فرصتی برای یافتن دوستان جدید باشد. داوطلب شدن و یا ثبت نام در یک کلاس برای انگیزه دادن به شما برای بیرون رفتن از خانه و دنبال کردن چیزی معنی‌ دار را در نظر بگیرید.

علائم سوگ بیمارگون

سوگواری برای از دست دادن همسر و تغییر زندگی طبیعی است. اما گاهی این اندوه باعث اختلال در زندگی تان می شود. تقریباً ۷٪ افراد داغ دار را تحت تاثیر قرار می دهد. این علائم عبارتند از:

  • احساس اینکه دیگر هیچ هدفی ندارید.
  • در انجام فعالیت های روزمره مشکل دارید.
  •  احساس گناه یا سرزنش دائمی خود برای مرگ کسی که دوستش داشتید.
  • آرزو می کردید کاش شما هم مرده بودید.
  • از دست دادن میل به معاشرت با دیگران

اگر نمی توانید از این احساسات گذر کنید بهتر است با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید.

منبع: سایت verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب