فرمول موفقیت

آشنایی با فرمول موفقیت شما را در رسیدن به موفقیت و اهداف خود هر چند بزرگ و کوچک کمک فراوانی می کند. مرغ همسایه، غاز است. حتما شما هم این حس را تجربه کرده اید. وقتی در رسانه ها مطلبی می خوانید، با دوستانتان صحبت می کنید و یا با افراد موفق دیدار می کنید این حس در شما ایجاد می شود که شاید من به اندازه ی کافی خوب نیستم و یا برای موفق بودن انگیزه ی کافی ندارم.

به نظر می رسد که ما اکثرا افرادی را می بینیم که از ما بهتر هستند به جای این که به خودمان و یا کسانی که از ما پایین تر هستند توجه کنیم. این افراد موفق از روش ساده یا فرمول موفقیت در زندگی خود استفاده می کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

برای آشنایی با فرمول موفقیت مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

اولین فرمول موفقیت: خودتان را با دیگران مقایسه نکنید!

“اگر من بتوانم کاری که آن فرد می کند را انجام دهم به اندازه ی کافی پول برای خریدن خانه خواهم داشت و بقیه ی عمرم را به راحتی زندگی می کنم و دیگر هیچ نگرانی ای نخواهم داشت “.

چند نکته ی اشتباه در تصور بالا وجود دارد. در درجه ی اول نگرانی های ما هرگز تمام نخواهند شد، حتی در مواردی ممکن است که با بدست آوردن چیزهای جدید، نگرانی های جدیدی در رابطه با حفظ و نگه داری آنها تجربه خواهید کرد. مثلا اگر یک خانه بخرید نگرانی های شما در رابطه با تعمیر و نگهداری آن شروع خواهد شد. همین طور اگر ازدواج کنید و یا صاحب فرزند شوید نگران خواهید بود که بهترین ها را برای خانواده ی خود فراهم کرده باشید. اگر در شغلی جدید استخدام شوید همیشه نگران درست انجام دادن کار و رسیدن به مطالبات خواهید بود.

مشکل مقایسه کردن زندگی خودتان با دیگران این است که هرکس قرار است با دیگری متفاوت باشد، مهارت ها و جاه طلبی های متفاوتی داشه باشد. زندگی ما همیشه در نوسان است. همانطور که شما در زندگی با فرصت ها و مشکلات مواجه میشوید دیگران نیز با فرصت ها و مشکلات دیگری درگیر هستند.

مقایسه کردن خودتان با دیگران یک روش موثر برای ناامید شدن است. همیشه فردی با موقعیت بهتر از شما وجود دارد یا حداقل به نظر می رسد که موقعیتی بهتر از شما دارد. مهمترین چیز یافتن رضایت و شادی در تلاش خودتان است.

به جای تنبیه خود به خاطر چیز هایی که ندارید، به داشته های خود فکر کنید. سعی کنید از بیرون به زندگی خود نگاه کنید و مزیت های زندگی خودتان را ببینید.

اگر به دنبال پیشرفت هستید باید شخصیت خود را ارتقا دهید و پذیرفتن حقیقت را یاد بگیرید. کمبود پول را با ثروت سخت کوشی و قدردانی جبران کنید. دوست پیدا کنید و این دوستی ها را ارزشمند بدانید.

دومین فرمول موفقیت: شناسایی ۵ دشمن اصلی موفقیت

بیشتر ما افراد بزرگی را که در اطراف مان حضور دارند، تحسین می کنیم؛ چه تاجر باشند، چه سیاستمدار، بازیگر یا چهره ای مشهور. موفقیت هیچ گاه یک ویژگی کوتاه مدت نبوده است؛ بلکه همیشه نیازمند تلاش جدی و برنامه ریزی ست.

بزرگ ترین دشمنی که در کمین موفقیت اشخاص است، رویکرد، نگرش و ویژگی های شخصی اوست که مسیر رسیدن به موفقیت را دشوار می سازد. فکر کنید و برخی جوانب رفتاری و شخصیتی خود را که مانع موفقیت تان شده، بشناسید. در زیر پنج مانع اصلی یا دشمنان شخصی موجود بر سر راه موفقیت خود را بشناسید.

دوراهی

سردرگمی همیشگی اولین چیزی ست که می تواند موفقیت شما را از بین ببرد. واقع گرا و عمل گرا باشید، تصمیمات تان را به دوراهی نکشانید. همیشه تصمیماتی بگیرید که شفاف و واضح باشند و در پایان باعث رشد و ترقی شما شوند. مزایا و معایب هر تصمیم را بسنجید. نقاط قدرت و ضعف و موقعیت ها و تهدیدهای موجود را شناسایی کنید. با افراد مورد اعتمادتان مشورت کنید؛ کسانی که بتوانند به شما مشاوره ای درست بدهند، هدف گذاری واقع گرا می تواند به شما کمک کند تا تردیدتان نسبت به مسائل اساسی از بین برود.

عقده حقارت

نگرانی در مورد ویژگی ها و موفقیت افراد دیگر و بهتر پنداشتن بقیه نسبت به خود ممکن است به عقده شدید حقارت بینجامد. این مشکل باعث خواهد شد که دیگر خود را خوب نپندارید و فکر کنید که به تنهایی از پس انجام دادن برخی کارها بر نمی آیید. عقده حقارت دستیابی به موفقیت را بسیار دشوار می سازد.

اینستاگرام اکسیر

تفکر بدبینانه

بدبینی یکی از ویژگی های منفی شخصیتی ست که باعث می شود فرد هیچ موقعیتی را از آن خود نکند و قدرت ها و ویژگی های خود را باور نداشته باشد. بدبینی فقط به حسرت و حسادت خواهد انجامید که موانع بزرگی بر سر راه موفقیتتان به حساب می آیند. به قول معروف، بدبینی باعث می شود که نیمه خالی لیوان جلوه بیشتری به نیمه پر داشته باشد.

به شما چند توصیه در جهت رفع بدبینی می کنیم:

سعی کنید اطراف تان را با افراد مثبت گرا پر کنید. توانایی مواجهه با موقعیت های مختلف را در خود بپرورانید. بهترین روش برای از بین بردن بینی این است که به طور مرتب به خود بگویید: «غیرممکن وجود ندارد. برای من همه چیز امکان پذیر است.» بدین شکل شما خواهید توانست با ترس های تان مقابله کنید و سطح اعتماد به نفس تان را افزایش دهید.

مدیریت زمان

اگر شما حس مدیریت زمان ندارید، بزرگ ترین مار و دشمن موفقیت تان را در آستین پرورش داده اید. حواس تان باشد که در طول روز برای چه کارهایی وقت می گذارید؛ زمان را برای کارهای بی فایده ای نظیر تلویزیون دیدن، چک کردن مداوم شبکه های اجتماعی و… هدر ندهید. از هر دقیقه روز استفاده کنید، روی کارهایی تمرکز کنید که به ارتقای شخصی و دستیابی به اهداف تان بینجامد.

غرور

هیچ گاه خود را زیاد دست بالا نگیرید و فکر نکنید که تمام اطرافیان تان ضعیف تر از شما هستند. غرور یک ویژگی منفی ست که باعث نابودی رشد و موفقیت شما می شود. فرد مغرور همیشه فکر می کند که در تمام جوانب از همه بهتر عمل می کند، علاقه ای به یادگیری موضوعات جدید و مبتکرانه ندارد و بدین شکل رشد مخربی صورت می گیرد. همیشه سبک زندگی افراد مختلف را مشاهده کنید و به این کاری نداشته باشید که آیا آن ها را دوست دارید یا خیر. به دنبال ویژگی هایی بگردید که فکر می کنید در شما وجود ندارند و سعی کنید تا حد ممکن از آن ها تقلید کنید.از بین بردن غرور کاذب و تلاش جدی به شما کمک خواهدکرد تا در نهایت به رشد و موفقیت دست یابید.

از نظر روانشناسی پنج عامل مخرب رشد و موفقیت را بررسی کردیم. شما باید برای پیداکردن این دشمنان نابودگر در درون خود جستجو کنید و سپس به دنبال ابزارها و روش هایی برای غلبه بر آن ها بگردید تا به اهداف تان دست پیدا کنید.

سومین فرمول موفقیت: صحبت کردن با خود درباره موفقیت

تحقیقات اخیر نشان می دهند که حرف زدن انسان با خودش، می تواند کارایی شغلی اش را بالا ببرد. خانم لیزا اوانز توضیح می دهد:“یالا لیزا، تو می تونی این کارو انجام بدی!”. من این شعار را هر وقت که در مشکلی گیر کرده ام، با خودم تکرا می کنم. برخی اوقات که در کافی شاپ محله مان نشسته ام و بلند بلند حرف می زنم مانند دیوانه ها به نظر می رسم.

اما حالا می دانم که کارم بسیار درست بوده، چرا که تحقیقات اخیر دانشگاه ایلینویز در مطلبی که در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی منتشر کرده عنوان می کند که من بهترین کار را برای افزایش شانس موفقیتم انجام می دادم. ضمایری که ما در صحبت کردن با خودمان استفاده می کنیم بسیار مهم هستند. روانشناسان به این کار می گویند سلف تاکینک یا با خود حرف زدن.

انواع فرمول موفقیت

نقش ضمیر در سلف تاکتیک

در حالی که مطالعات قبلی نشان می دادند که با خود حرف زدن می تواند قدرت اراده را تقویت کرده و به شما کمک می کند که در مواقعی که می خواهید کارهای مشکل یا مهمی انجام دهید، خودتان را روانشناسی کنید، یا قبل از یک ارایه یا ملاقات مهم اعصابتان را آرامش ببخشید. این مطالعه جدید که توسط خانم دکتر ساندا دُلکاس روانشناس انجام شده، حاکی از آن است که ضمایری که ما در صحبت کردن با خودمان استفاده می کنیم نیز، بسیار مهم هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

در این مطالعه از دانش آموزان خواسته شد هنگام تکمیل کار، مشاوره هایی که به خودشان می دهند را بنویسند. از نیمی از دانش آموزان خواسته شد تا خودشان را “من” در نظر بگیرند و نیمی دیگر از ضمیر دوم شخص یعنی “تو” برای مخاطب قرار دادن خودشان استفاده کنند. دانش آموزانی که از “تو” استفاده کرده بودند، نه تنها کار بیشتری انجام داده بودند، بلکه دوست داشتند باز هم وظایف بیشتری به آن ها سپرده شود. چرا حرف زدن با خود به روش دوم شخص انگیزشی تر است؟

دلکاس حدس می زند که سودمندی استفاده از ضمیر تو به جای من در Self Talking، احتمالا به شبیه سازی خاطرات کودکی هنگام دریافت حمایت و تشویق والدین و معلم است. او می گوید: “ما اینگونه بزرگ شده ایم، با تشویق والدین مان و بقیه، با جملاتی مثل این که “تو می تونی انجامش بدی” یا “تو خیلی خوبی””.

اول شخص معمولا احساساتی تر است. همچنین استفاده از دوم شخص مثل نصیحت ها و مشاوره هایی است که به دیگران می دهیم و وقتی از آن جایگاه صحبت می کنیم ممکن است مشاوره هایمان بسیار تاثیر گذار تر باشد. وقتی به کس دیگری مشاوره می دهیم، دید بهتری نسبت به موضوع داریم. استفاده از ضمیر تو، یعنی با یک دید دیگر، بدون درگیری احساسی، به موضوع نگاه کنیم و از تشویق ها و نصیحت ها استفاده کنیم.

افرادی که فاقد حمایت اجتماعی از همسالان یا عزیزانشان هستند، می توانند از صحبت کردن با خودشان به روش دوم شخص، مزایای مشابهی دریافت کنند. این نوعی از یک سیستم پشتیبانی اجتماعی است، که نیازی به وجود اشخاص دیگر در آن نیست.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

مقایسه بین نقل قول های انگیزشی و صحبت کردن با خود

نقل قول های انگیزشی که دور تا دور میز تان را تزیین کرده اند هم، می توانند سودمند باشند، اما دلکاس عقیده دارد که صحبت کردن با خود موثر تر است. چرا که می تواند دقیقا روی نقطه هایی انگشت بگذارد که شما با آن درگیرید. نقاطی که مخصوص شخص شما است و نیاز ها و علایق را مستقیما نشانه می رود. دلکاس می گوید: “کلماتی که انتخاب می کنید کاملا شخصی و مربوط به چیزهایی هستند که شما نیاز به شنیدنشان دارید.”از اینکه به خودتان بگویید «آفرین، تو میتونی انجامش بدی» نترسید شما می توانید بدون اینکه مانند دیوانه ها به نظر برسید، خودتان را مشاوره دهید.

برای این کار مشاوره ها را بنویسید؛ نوشتن آن ها می تواند همان قدر اثرگذار باشد که آن ها را به کلام می آورید. به دانش آموزانِ تحقیق دلکاس نیز گفته شده بود که مشاوره های خود را بنویسند، اما دلکاس عقیده دارد که این تاثیرات باید بیشتر بررسی شوند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود حرف زدن با خود به صورت کلامی سودمند تر است یا نوشتاری.

به یاد داشته باشید از جملاتی استفاده کنید که در کودکی برای تشویقتان می شنیده اید، یا هم اکنون هنگام مشاوره دادن به دیگران استفاده می کنید.

ترفندهای شگفت انگیز زندگی

این دستورالعمل های کوتاه و شگفت انگیز، به معنای واقعی می تواند کیفیت زندگی تان را بهبود بخشند. لطفا با دقت این متن زیبا را بخوانید !!

مهم نیست چند ساله هستید، هنگام سلام کردن، مادرتان را در آغوش بگیرید.

همیشه به مردم بیش از انتظاراتشان ببخشید و این کار را با روی خوش انجام دهید.

شعر مورد علاقه تان را از بر کنید.

هر آنچه می شنوید را باور نکنید، همه دارایی تان را خرج نکنید و هر چقدر که می خواهید نخوابید.

وقتی به کسی میگویید ” دوستت دارم ” واقعا دوستش داشته باشید.

وقتی به کسی می گویید ” متاسفم ” در چشم های طرف مقابلتان نگاه کنید.

پیش از ازدواج، حداقل شش ماه نامزد باشید.

به عشق در نگاه اول اعتقاد داشته باشید.

هیچ گاه به رویاهای دیگران نخندید.

هرگز موفقیت را پیش از موقع، عیان و بیان نکنید.

در اختلافات منصفانه مبارزه کنید، بدون صدا زدن اسامی افراد.

مردم را از روی خانواده و خویشاوندانشان مورد قضاوت قرار ندهید.

هیچ وقت به یک مرد نگویید موهایش در حال ریختن است، خودش این را می داند.

هیچ وقت به کسی که غم سنگینی دارد نگویید ” می دانم چه حالی داری ” چون در واقع نمی دانید !!!

آرام صحبت کنید، سریع فکر کنید.

وقتی کسی از شما سوالی می پرسد که تمایلی به پاسخ دادن آن ندارید، لبخند بزنید و بپرسید ” چرا می خواهی بدانی ؟ ”

به یاد داشته باشید که عشقز بزرگ و کامیابی های بزرگ، ریسک های بزرگ می طلبند.

همیشه با مادرتان در تماس باشید.

وقتی کسی عطسه میکند، به او بگویید” عافیت باشد ! ” .

وقتی شکست می خورید، درسی که از آن شکست می آموزید را فراموش نکنید.

سه چیز را به یاد داشته باشید : احترام به خود ، احترام به دیگران و پذیرفتن مسئولیت همه کارهایتان.

اجازه ندهید یک مشاجره کوچک ، یک دوستی بزرگ را خراب کند.

زمانی را در تنهایی سپری کنید.

به یاد داشته باشید که گاهی سکوت بهترین پاسخ است.

هیچوقت پایان فیلم ها و کتاب های خوب را برای دیگران تعریف نکنید.

با محیط زیست مهربان باشید.

به کسی که زمان بوسیدن شما چشمانش را نمی بندد، اعتماد نکنید

یکبار در سال به جایی بروید که تا به حال نرفته اید.

راحتی و خوشبختی را با هم اشتباه نکنید.

یادتان باشد که گاهی اوقات بدست نیاوردن آنچه می خواهید ، نوعی شانس و اقبال است.

کلید خوشبینی

میزان خوش‌بینی هر فرد براساس این که چگونه رویدادها را تعریف می‌کند و از چه دیدگاهی به مسائل می‌نگرد، سنجیده می‌شود. اگر یاد بگیرید که علّت وقوع رویدادهای مثبت را (۱) کاری که خودتان انجام داده‌اید، (۲) نشانه‌ای از چیزهای خوب بیشتری که پیش خواهند آمد و یا (۳) شاهدی مبنی بر این که چیزهای خوبی در سایر زمینه‌های زندگی‌تان اتفاق خواهد افتاد بدانید، نیمی از راه را طی کرده‌اید. همچنین اگر بتوانید به رویدادهای منفی به عنــــوان (۱) چیزی که تقصیر شما نبوده است و یا (۲) پدیده‌های منفرد و مجزایی که اثری بر رویدادهای آینده یا سایر جنبه‌های زندگی‌تان ندارند فکر کنید، بقیه راه را هم پیموده‌اید!این کار بسیار آسان است.

چگونه؟

هنگامی که رویداد مثبتی در زندگی‌تان اتفاق افتاد، برای چند لحظه تحلیل فرایندهای فکری خود را متوقف کنید. فقط به توانائی‌های خود و نقش‌های مستقیم یا غیرمستقیمی که در وقوع این رویداد داشته‌اید فکر کنید. برای مثال، اگر در امتحانی موفق شدید، فقط به این نیاندیشید که چقدر خوب شد که برای امتحان آماده بودید بلکه به نقش هوش و تمرکز خود در این جریان نیز فکر کنید.

به دیگر جنبه‌های زندگی خود که می‌تواند از این رویداد مثبت تأثیر پذیرد، فکر کنید. همچنین به این فکر کنید که چگونه توانائی‌های شما که باعث این رویداد مثبت شده‌اند می‌توانند رویدادهای مثبت دیگری را در زندگی‌تان باعث گردند. برای مثال، هوش، تمرکز و توانایی آماده شدن برای انجام کارها، می‌توانند باعث چه چیزهای خوب دیگری در زندگی شما بشوند؟

موفقیت‌های احتمالی آینده را در نظر آورید. چون کلید موفقیت در دستان شماست پس آیا نباید انتظار داشته باشید که از آزمون‌های آینده هم سربلند بیرون آئید؟ آیا یک شغل مناسب و معتبر، نتیجه آن نیست؟

هنگامی که رویدادی منفی اتفاق افتاد، به شرایطی که ممکن است در این اتفاق نقش داشته باشد فکر کنید. برای مثال، اگر عملکرد شما در یک امتحان بد بود آیا هفته قبلش سرتان خیلی شلوغ نبوده است؟ آیا کمبود خواب نداشته‌اید؟ چه عوامل خارجی در عدم موفقیت شما نقش داشته‌اند؟ در ذهن داشته باشید که عدم موفقیت، لزوماً بازتاب ضعف‌های شخصی شما نیست. همچنین به یاد داشته باشید که فرصت‌های بیشماری برای شما در آینده وجود خواهد داشت که می‌توانید در آن‌ها بهتر عمل کنید. به موفقیت‌های بعدی خود یا سایر جنبه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها موفق شوید فکر کنید.

توصیه‌ها

کلید خوش‌بینی، به حداکثر رساندن موفقیت‌ها و به حداقل رساندن شکست‌هاست. صادقانه به کوتاهی‌ها و کمبودهای خود فکر کنید. در این صورت می‌توانید بر روی آن‌ها کار کنید و به تدریج برطرفشان نمائید. امّا به یاد داشته باشید که همیشه تمرکز بر روی توانائی‌ها نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌دهد.

الگوهای فکری خود را به چالش بکشید امّا انتظار نداشته باشید که طرز تفکرتان به سرعت تغییر یابد. این کار به زمان نیاز دارد. بنابراین تمرین کردن در این مورد را ترک نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که هر شکستی می‌تواند تجربه‌ای آموزنده و گام مهمی به سوی موفقیت بعدی شما باشد!

مشاوره رایگان آنلاین