ترس از مرگ

تاناتو فوبیا یا ترس از مرگ یک هراس نسبتاً پیچیده است. بسیاری از افراد _ اگر نگوییم اکثر آن‌ها_ از مرگ می‌ترسند. با این حال، اگر این ترس به قدری زیاد است که بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است دچار اضطراب کامل شده باشید.

نقش مذهب

ترس از مرگ بسیاری از مردم به باورهای دینی آن‌ها گره خورده است. برخی از مردم فکر می‌کنند که می‌دانند بعد از مرگ چه اتفاقی خواهد افتاد، اما نگران این هستند که ممکن است اشتباه کنند. برخی بر این باورند که راه رستگاری بسیار مستقیم و باریک است و بیم آن می‌رود که هر گونه انحراف یا اشتباه ممکن است باعث شود آن‌ها تا ابد محکوم شوند. اعتقادات مذهبی بسیار شخصی است و حتی ممکن است یک درمانگر با همان اعتقاد، باورهای مراجع را کاملاً درک نکند. اگر ترس از مرگ مبتنی بر مذهب باشد، غالباً می‌توان از مشاوره مکمل از پیشوای مذهبی فرد کمک گرفت. با این حال، این مشاوره مذهبی نباید جایگزین مشاوره بهداشت روان شود.

انواع ترس‌ها

ترس از ناشناخته‌ها

تاناتو فوبیا همچنین ممکن است ریشه در ترس از ناشناخته‌ها داشته باشد. این بخشی از ذات انسان است که می‌خواهد جهان اطرافش را بشناسد و درک کند. با این حال، آنچه پس از مرگ اتفاق می‌افتد نمی‌تواند به طور صریح زمانی که ما هنوز زنده هستیم ثابت شود. با این حال، حداقل یک مطالعه نشان داده است که افزایش هوش هیجانی شما می‌تواند به شما در کنار آمدن با آن کمک کند. ترس شما را از ناشناخته و در نتیجه ترس از مرگ را در شما کاهش می‌دهد.

ترس از دست دادن کنترل

کنترل چیزی است که انسان‌ها برای آن تلاش می‌کنند. با این حال، عمل مردن کاملاً خارج از کنترل افراد است. کسانی که از دست دادن کنترل می‌ترسند، ممکن است تلاش کنند تا مرگ را از طریق بررسی‌های دقیق و بعضاً شدید سلامتی و سایر کارها کنترل کنند. با گذشت زمان، به راحتی می‌توان دریافت که افراد مبتلابه این نوع از تاناتو فوبیا چگونه در معرض خطر ابتلا به اختلال وسواس فکری و عملی، خود بیمار پنداری و حتی تفکر هذیانی قرار می‌گیرند.

بررسی علل ترس از مرگ

نگرانی در مورد نزدیکان

بسیاری از افرادی که از تاناتو فوبیا رنج می‌برند، تقریباً ترس از مرگ ندارند، آن‌ها ا اینکه بعد از مرگشان چه اتفاقی برای خانواده‌شان می‌افتد، می‌ترسند.

ترس از مرگ در کودکان

ترس کودک از مرگ می‌تواند برای والدین ویرانگر باشد، اما در واقع ممکن است بخش سالمی از رشد طبیعی کودک باشد. کودکان معمولاً فاقد مکانیسم‌های دفاعی، اعتقادات مذهبی و درک مرگ هستند که به بزرگ‌ترها کمک می‌کند تا با مرگ کنار بیایند. آن‌ها همچنین زمان را کاملاً درک نمی‌کنند و پذیرفتن این مسئله برایشان سخت می‌شود که ممکن است افراد بروند و دوباره برگردند.

این عوامل می‌توانند کودکان را به سمت مفهومی مبهم و گاه وحشتناک در مورد مردن سوق دهند. اینکه آیا این ترس به‌عنوان فوبیا در نظر گرفته می‌شود یا نه به‌شدت و طول مدت آن بستگی دارد. اگر بیشتر از شش ماه در کودک دیده شود می‌توان تشخیص فوبیا داد.


مقاله مرتبط: پاسخ به سوال کودکان در رابطه با مرگ

مقاله مرتبط: صحبت با کودکان درباره مرگ


ترس‌های مرتبط

برای افرادی که از تاناتو فوبیا رنج می‌برند غیرمعمول نیست که فوبیای مرتبط نیز داشته باشند. ترس از سنگ‌قبر، تشییع‌جنازه و سایر نمادهای مرگ مرسوم است، زیرا می‌توانند یادآور هراس اصلی باشند. ترس از ارواح یا موجودات دیگر نیز رایج است، به‌ویژه در افرادی که تاناتو فوبیای مبتنی بر مذهب دارند.

درمان ترس از مرگ

دوره درمان تا حد زیادی به اهداف شخصی مراجع برای درمان بستگی دارد. آیا او می‌کوشد تا تعارضات مذهبی‌اش را حل کند؟ آیا او به‌سادگی می‌تواند بدون ترس و وحشت در مراسم ختم شرکت کند؟ درمانگر ابتدا باید قبل از تهیه برنامه درمانی انتظارات مراجع را مشخص کند. درمان شناختی- رفتاری و روان تحلیلی می‌تواند مفید باشد. مشاوره دینی مکمل، داروها و سایر گزینه‌های درمانی نیز ممکن است همراه با درمان استفاده شود.

منبع:  سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب