کلینیک اختلالات یادگیری در مرکز مشاوره اکسیر

متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم توجه به رشد شناختی در دوران کودکی، اختلالات یادگیری بسیار شایع است. اختلالاتی که پس از ورود کودک به عرصه تحصیلی و مدرسه، خود را بروز می‌دهد و نمایان می‌شود.

متاسفانه هنوز علت دقیقی برای این نوع از اختلالات یافت نشده است، اما پر واضح است که اختلالات یادگیری شامل اختلال خواندن، نوشتن، ریاضی و دیکته و حاصل عوامل ژنتیکی و فقر محیطی می‌باشند. با توجه به گسترش روش های تشخیصی و ارزیابی های چند بعدی روز به روز کودکانی که برچسب اختلالات یادگیری دریافت می کنند بسیار زیاد است. اختلال یادگیری از جملع اختلالاتی است که می‌بایست روند تشخیص و توانبخشی سریع انجام گیرد، چرا که درمان در سنین کودکی، به دلیل انعطاف پذیری بالای مغزی، راحت‌تر از سنین بعدی است.


مقاله مرتبط: اختلال یادگیری چیست؟

مقاله مرتبط: اهمیت درمان زودهنگام اختلالات یادگیری

مقاله مرتبط: اختلال یادگیری در ریاضی

مقاله مرتبط : بازی درمانی و درمان اختلال ریاضی


دپارتمان شناختی و دپارتمان بازی درمانی مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر با در اختیار داشتن نیروی متخصص در زمینه درمان اختلالات یادگیری و به عنوان مرکز و کلینیک اختلالات یادگیری در تهران آماده ارائه هرگونه خدمات تشخیصی و درمانی به کودکان دچار این اختلال می باشد.

علائم و نشانه های دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری

  • عملکرد هوشی دانش آموزان ناتوان در یادگیری، طبیعی و یا بالاتر از آن است.
  • بین توانایی بالقوه و بالفعل این دو گروه تفاوتهای اساسی وجود دارد.
  • رشد آنها نامتعادل است. توانایی آنها در حد متوسط و یا بالاتر از آن است.
  • در برخی دروس، ناتوانی خاص دارند.
  • در زمان نوشتن مطالب ممکن است اطلاعات را از هر دو روش گوش دادن و نگاه کردن (دیدن و شنیدن بطور همزمان) فرا بگیرند.
  • ناتوانان در یادگیری از شکست تحصیلی و اجتماعی خود آگاه هستند.
  • در بازنگری و تکرار و تمرین عملکردشان بهتر است.
  • ممکن است در برخی از مهارتهای ذهنی و جسمی عملکرد ضعیفی از خود نشان دهند.
  • در اکثر موارد تمرکز حواس ندارند و به آسانی حواسشان پرت می شود.
  • در زمانبندی دچار مشکل هستند. بدین معنی که ممکن است کاری را که در مدت ۱۵ دقیقه باید انجام دهند، در یک ساعت به انجام برسانند.
  • در اکثر موارد تکالیف را اشتباه انجام می دهند. نیاز به سازماندهی ذهنی دارند.

مقاله مرتبط: علت و علائم اختلال یادگیری

مقاله مرتبط: نشانه‌های اولیه اختلالات یادگیری

مقاله مرتبط: علائم اختلال یادگیری کودکان در مهدکودک


آغاز روند درمانی اختلالات یادگیری

متخصصین مجرب کلینیک اختلالات یادگیری مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر، راهکارهایی را به کار می گیرند که کمک می‌کند ضعف کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری جبران و اختلال یادگیری‌شان درمان شود.

در مرحله نخست باید کودک تحت ارزیابی‌ قرار گیرد. معلم باید گزارشی در مورد دانش‌آموز بنویسد تا مشخص شود در چه حوزه‌هایی دچار ضعف است. علاوه بر این، آموزگار باید نقاط قوت کودک را هم بنویسد تا به‌عنوان یک منبع بتوان نقاط ضعف کودک را پوشش داد.

بعد از مراجعه به کلینیک اختلالات یادگیری اکسیر، تست‌های مخصوصی هم وجود دارد که ضعف را در هر حوزه مشخص می‌کند. کنار این تست‌ها باید تست هوش از کودک گرفت و بر اساس آن و اختلافاتی که مثلاً بین هوش کلامی و غیرکلامی وجود دارد متوجه نوع اختلال یادگیری شد.

بعد از تست هوش، ارزیابی‌های شناختی نیز از نظر بویایی، شنوایی، حسی، حرکتی، فضایی و… انجام می‌شود. البته لازم است روان‌پزشک اطفال هم کودک را بررسی کند و سایر اختلالات از جمله بیش‌فعالی سنجیده شود.


مقاله مرتبط: تفاوت ها و شباهت های کودکان دیرآموز و اختلال یادگیری


غربالگری کودکان در کلینیک اختلال یادگیری

همپوشی اختلال یادگیری با دیگر اختلالات

گاهی مشکل کودک اختلال یادگیری نیست بلکه سایر اختلالات روی توجه و تمرکز او اثر منفی گذاشته و ابتدا باید آنها را درمان کرد. به‌عنوان مثال کودکی که بیش‌فعال است و نقص توجه دارد وقت کافی برای درس خواندن صرف نمی‌‌کند؛ پس یادگیری‌اش مشکل دارد. در این حالت باید ابتدا بیش‌فعالی را درمان کرد.

اختلالات هیجانی مثل اضطراب و افسردگی هم می‌تواند علایمی مشابه اختلال یادگیری داشته باشد. علل غیر بیماری دیگری که می‌تواند علایم مشابه اختلال یادگیری ایجاد کند را هم باید بررسی کرد. مثلاً کودکی که دوزبانه است –یعنی زبانی که در مدرسه می‌شنود، زبانی نیست که بر آن تسلط دارد– ممکن است دچار علایمی مشابه اختلال یادگیری شود. این کودک دچار «اختلال یادگیری» نیست، گرچه در یادگیری دچار ضعف است.


مقاله مرتبط: رابطه بیش فعالی/ نقص توجه و ناتوانی یادگیری


مرکر مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر به عنوان بزرگترین مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در تهران تمامی خدمات تشخیصی و درمانی اختلالات یادگیری و انواع اختلالات یادگیری را در کلینیک اختلالات یادگیری ارائه می دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب