اختلال ‌یادگیری در ریاضی

اختلال ‌یادگیری در ریاضی، توانایی یادگیرنده در استفاده از مهارت‌های ریاضی برای حل درست مسائل را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. اختلال در ریاضی شامل ناتوانی در انجام مهارت‌های مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی است.

مهارت‌های مربوط به حساب از طریق آزمون‌های میزان شده فردی ارزیابی می‌شود. فقدان توانایی مورد انتظار در ریاضی با عملکرد تحصیلی و فعالیت‌های روزمره تداخل پیدا می‌کند و مشکلات مربوط به آن دامنه وسیعی را در بر خواهد گرفت. در این مطلب، علل، عوامل و درمان اختلال ‌یادگیری در ریاضی را بررسی می‌کنیم.

اختلال‌ یادگیری در ریاضی به احتمال زیاد در مشکلات پردازش زبان عددی و مراکز استدلال بصری مغز دخیل است. تحقیقات نشان داده است که این اختلال ارثی است و فقط حاصل مشکلات بیان، درک زبان، مشکلات دیداری یا شنوایی نیستند. آن‌ها همچنین صرفاً از فقدان آموزش یا سایر ناتوانی‌های یادگیری، نشات نمی‌گیرند. با این حال، داشتن هر یک از این شرایط می‌تواند باعث پیچیده شدن اختلال یادگیری در ریاضی شود.


مقاله مرتبط: نشانه‌های اولیه اختلالات یادگیری در کودکان چیست؟

مقاله مرتبط: علت و علائم اختلال یادگیری


علائم اختلال یادگیری در ریاضی

افراد مبتلا به اختلال یادگیری در ریاضی، توانایی حل مسائل ریاضی که برای حل مشکلات دنیای واقعی است را ندارند. آن‌ها ممکن است مشکلی در حل مسائل به شکل ابتدایی نداشته باشند، اما قادر به حل مسائل پارامتری نیستند، زیرا نمی‌توانند تشخیص دهند که چه عواملی در این مسئله مهم هستند یا از چه عملیاتی باید استفاده کنند.

همانند سایر اختلالات یادگیری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی از یادگیری ریاضی اجتناب می‌کنند یا از برخورد با مشکلاتی که نیاز به کاربرد مهارت‌های ریاضی دارند دوری می‌کنند. اگر فرزند شما چنین رفتارهایی را نشان می‌دهد، در مورد اینکه احتمالاً فرزند شما دارای این اختلال باشد با متخصص روان‌شناس کودک مشورت کنید.

مرکز مشاوره اکسیر با متخصصین مجرب در زمینه انواع اختلالات یادگیری در کنار شما والدین گرامی است.


مقاله مرتبط: از کجا بفهمم کودکم اختلال یادگیری ریاضی داره ؟


آموزش برای اختلال یادگیری در ریاضی

افراد داری یادگیری در ریاضی از روش‌های متفاوتی نسبت به افراد عادی یاد می‌گیرند. معلمان می‌توانند از تعدادی از تکنیک‌های آموزشی برای کمک بهتر به کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری در ریاضی استفاده کنند.

ارزیابی این دانش آموزان از طریق ارزیابی‌های رسمی می‌تواند اطلاعاتی را برای کمک به مربیان در ایجاد راهکارهای مؤثر ارائه دهد. از استراتژی‌های خاصی برای آموزش ریاضی به دانش آموزان دارای اختلال ‌یادگیری در ریاضی استفاده می‌کنند که در این استراتژی به دانش آموزان برای تجسم آنچه در فرآیند حل مسئله رخ می‌دهد کمک می‌کنند.

حل مسئله متمرکز می‌تواند به یادگیرنده کمک کند تا مفاهیم اصلی درگیر در مسائل پارامتری را درک کنند. به یاد داشته باشید که چقدر انجام عملیات ممکن است برای آن‌ها دشوار باشد چون آن‌ها مفهوم پایه‌ای این کار را درک نمی‌کنند.

روش آموزش به کودک دارای اختلال در ریاضی

افسانه‌های مربوط به اختلال یادگیری در ریاضی

افراد با اختلال ‌یادگیری در ریاضی، توانایی یادگیری عمومی دارند که ممکن است برابر یا بالاتر از همسالان آن‌ها باشد. آن‌ها به‌طورکلی دانش آموزان خوبی هستند، کودکان دارای این اختلال، گاهی در کلاس ریاضی کم رو و خجول هستند و از هم‌کلاسی‌های خود دوری می‌کنند و از انجام تکالیف ریاضی اجتناب می‌کنند.

مشکلات رفتاری در کلاس ریاضی احتمال وجود ناتوانی یادگیری را افزایش می‌دهد، زیرا دانش آموزان با این روش ناامیدی و درماندگی خود را نشان می‌دهند و از موقعیت‌ها اجتناب می‌کنند.

ارزیابی اختلال یادگیری در ریاضی

متخصصین مجرب از آزمون‌های ریاضی تشخیصی برای تعیین اینکه چه نوع خاصی از مشکلات بر مهارت‌های ریاضی یادگیرنده تأثیر می‌گذارند؛ استفاده می‌کنند. از طریق مشاهدات، تجزیه‌وتحلیل کار دانش‌آموز، ارزیابی شناختی و احتمالاً ارزیابی زبانی، مربیان می‌توانند برنامه‌های آموزشی فردی برای کمک به موفقیت این دانش آموزان را ایجاد کنند.

درباره اختلال یادگیری در ریاضی چه باید کرد؟

اگر فکر می‌کنید که شما یا فرزندتان اختلال ‌یادگیری در ریاضی دارید، برای دریافت اطلاعات در مورد چگونگی درخواست ارزیابی، با مدیر مدرسه، معلم یا مشاور تماس بگیرید. یا می‌توانید با مراکز روانشناسی معتبر که در این زمینه فعالیت می‌کنند مشورت کند. مرکز مشاوره اکسیر در این زمینه در کنار شما عزیزان است. هرچه سریع‌تر اقدام کنید نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.

منبع: verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب