انجام کار در خانه به شما اجازه می دهد برنامه زمان بندی شده برای خودتان تنظیم کنید، زمان بیشتری با فرزندان خود بگذرانید و پول بیشتری بدست آورید؛ اما چالش هایی هم دارد. یکی از چالش ها می تواند احساس تنهایی باشد…

کار در خانه

فواید و ضررهای کار در خانه

بسیاری از کسانی که در خانه کار می کنند، همه زمانشان را در محدوده خانه خود سپری می کنند. آن ها در آشپزخانه خودشان غذا می خورند، با کامپیوتر خودشان تایپ می کنند و با خانواده خودشان معاشرت می کنند. در ابتدا ممکن است تغییر خوشایندی به نظر برسد، نسبت به تعاملات پُر استرس در محیط کاری؛ اما وقتی مدتی می گذرد، بر روی روحیه و بهره وری شما اثر چشمگیری می گذارد.

چند پیشنهاد برای شما

خوشبختانه شما می توانید با این احساس های منفی مبارزه کنید و کار خود را در خانه ادامه دهید. ما در اینجا چند پیشنهاد داریم:

  ۱- نظم ایجاد کنید:

اغلب، انعطاف پذیری کار در خانه می تواند منجر به بی نظمی و هرج و مرج شود، که معمولاً به علت ساعات طولانی و کمتر در اجتماع بودن است. یک برنامه منظم به شما اجازه می دهد که کار خود را انجام دهید و زمان لازم برای معاشرت داشته باشید. برای مثال شما می توانید ساعات اداری را از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر برای خود قرار دهید.

در هر بعد از ظهر که کار خود را تمام کردید، شما آزادید که استراحت کنید و با دیگران معاشرت داشته باشید و باقیمانده روز را بدون نگرانی در کار خود سپری کنید؛ به علاوه شما مجبور می شوید از مهارت های مدیریت زمان (که وقتی برای دیگران کار می کنید، بسیار ضروری است) استفاده کنید.

  ۲- با همسر و یا دوست خود پیاده روی کنید:

اگر شما هر محیط کاری را نگاه کنید، افرادی را پیدا می کنید که در زمان صرف ناهار پیاده روی می کنند و به هر حال، آن ها این کار را برای مصرف کالری انجام نمی دهند؛ بلکه این راه خوبی برای کاهش استرس و لذت بردن از همراهی دیگران است. شما می توانید همین کار را انجام دهید. اما ممکن است احتیاج باشد برنامه بیرون رفتن خود را زمانبندی کنید تا برای همراهانتان راحت باشد.

  ۳- از باشگاه سلامتی لذت ببرید:

ورزش کردن برای کاهش استرس بسیار خوب است، به علاوه ورزش با دو مشکل عمومی کار در خانه مبارزه می کند:

  • زیاده روی در غذا
  • ساکن و نشسته بودن در خانه

دوچرخه سواری و یا دویدن در بیرون از خانه و این موارد برای مبارزه با احساس تنهایی کافی نیست. یک باشگاه ورزشی، از طرف دیگر یک پاسخ مناسب است، زیرا فرصت های ورزشی زیادی را ایجاد می کند و فرصتی برای ملاقات با افراد جدید است. مطمئناً عضویت در باشگاه هزینه دارد، اما سلامتی و رفاه شما بیشتر از این می ارزد.

  ۴- سرگرمی داشته باشید:

یکی از نکات منفی در مورد کار در خانه این است که شما سرگرمیتان را تبدیل به وسیله امرار معاش خود می کنید که اغلب نشاط را می کاهد. پس به سرگرمی جدید احتیاج دارید؛ بهترین انتخاب چیزی است که ارتباط شما را با افراد دیگر بیشتر می کند، مثل تیم ورزشی. به هر حال اغلب فعالیت های انفرادی می تواند با معاشرت با محیط همراه باشد. برای مثال اگر شما کتاب خواندن را دوست دارید، می توانید در یک کتابخانه عضو شوید.

  ۵- سینما بروید:

این فرصتی است برای افرادی که دوست دارند ۸ تا ۱۰ شب از روزشان را در بیرون خانه سپری کنند و یا احتمالاً DVD اجاره کنند، ذرتت بو داده بخورند و به جای اینکه به فضای تاریک و شلوغ سینما بروند، فیلمی را در فضای راحت خانه شان تماشا کنند. به هر حال شما باید در مقابل خواست خود مقاومت کنید. تماشا کردن فیلم در جمع، با گروهی از افراد اطراف شما اوج تجربیات اجتماعی است؛ حتی اگر کسی را در آن سالن نشناسید با آن ها برای دو ساعت در ارتباط هستیدو (یعنی زمانی که فیلم در حال اکران است)

به هر حال اگر می توانید همسر، دوست، فرزندان و یا پدر و مادرتان را با خود همراه کنید. اما اگر آن ها میل دارند در خانه بمانند، شما می توانید تنها بروید.

  ۶- لپ تاپ بخرید:

کار در خانه به معنای این نیست که اجازه ندارید خانه تان را ترک کنید. البته، شما نمی توانید کار خود را از دست بدهید، ولی نمی خواهید در خانه تان زندانی شوید. اگر لپ تاپ بخرید می توانید هر دو فضا را با هم داشته باشید. شما کار خود را انجام می دهید و بیرون خانه هم می روید. کار می کنید در حالی که چای می نوشید، در پارک استراحت می کنید یا در ایوان خود نشسته اید. همه این ها فرصت هایی است که برای ارتباط با جهان بیرون دارید.

  ۷- کار نیمه وقت بگیرید:

احتمالاً شما کار در خانه را انتخاب کردید تا از دغدغه های بیرون فرار کنید. بنابراین ممکن است از بازگشت به محیط بیرون متنفر باشید. حتی ۱۰ ساعت در هفته برای متعادل و سلامت نگه داشتن شما کافی است؛ اما برای عصبی کردن شما کافی نیست. خبرنگار نویسنده ای را می شناسم که در خانه کار می کرد. همچنین در هفته، ۵ ساعت به دانش آموزان کالج تدریس می کرد تا بعد از ساعت ها تنهایی سرحال و با نشاط باشد.

کلاس به او اجازه می داد تا در اجتماع باشد، کاری انجام دهد که لذت می برد و درآمد اضافی داشته باشد. تأثیرات کار نیمه وقت می تواند برای شما مفید باشد.

خود را منزوی نکنید

همانطور که توجه کردید همه این ایده ها یک چیز مشترک دارند؛ آن ها شما را مجبور می کنند که خانه خود را ترک کنید. دلیلش این است که تنها راهی که ممکن است شما احساس تنهایی نکنید، این است که خود را منزوی نکنید. چند دقیقه صحبت کردن تلفنی با همکاران خود، پیاده روی کردن در طبیعت و یا گذراندن زمان با افراد خانواده، همه ی آن چیزی است که شما را موثر و شاد نگه می دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب