نگرش مثبت

نه تنها نگرش منفی مانع لذت بردن از زندگی می شود؛ همچنین تاثیر زیادی روی محیط ما خواهد گذاشت. همانطور که می‌دانید انرژی انسان ها مسری است و یکی از بهترین چیزهایی که به خانواده، همکاران، سازمان و یا جامعه و اطرافیان خود می توانید هدیه دهید انرژی و نگرش مثبت شما خواهد بود. در ادامه چگونگی ایجاد نگرش مثبت مورد بحث قرار گرفته است.


مقاله مرتبط: تست آنلاین نگرش به ازدواج


مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

ایجاد نگرش مثبت

کم کردن ناله و شکایت

ناله و شکایت در مورد هر چیز و همه چیز منجر به یک نگرش مثبت نخواهد شد. وقتی شکایت می کنید، چیزهای منفی درباره شخص، مکان یا رویدادها را بدون ارائه یک راه حل برای حل مشکل، به زبان می آورید. به جای شکایت، موارد زیر را انجام دهید:

  • خودتان را از آن وضعیت جدا کنید.
  • چشم انداز خود را در مورد وضعیت تغییر دهید.
  • یک راه حل ممکن را ارائه دهید.

قبول کنید که هیچ کاری برای تغییر وضعیت انجام نداده اید و شکایت از آن فقط منفی بودن را افزایش می دهد. شکایت مداوم باعث ساختن یک نگرش بد می شود. پس دیگر شکایت نکنید. در عوض، شروع به دنبال یافتن راه حل ها یا قبول آنچه نمی توان تغییر داد، باشید.


مقاله مرتبط: تفاوت های آدم های مثبت با آدم های منفی 

مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران


مراقب کلمات خود باشید

هنگام صحبت با خودتان از کلمات مثبت استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که گفتار مثبت با خود می تواند اراده شما را افزایش دهد و زمانی که شما باید کار دشواری را انجام دهید به شما کمک می کند که به خوبی از پس آن برآیید. علاوه بر این، می تواند شما را زمانی که مضطرب و نگران هستید، آرام کند.

شما به ذهن خود جهت می دهید، اگر زندگی را خسته کننده، ملال آور و با دید مادی گرایانه و پر از بی نظمی و هرج و مرج توصیف کنید، این همان چیزی است که زندگی به شما نشان خواهد داد و در بدن و ذهن شما تاثیر خواهد گذاشت. اگر از واژه های ساده و معمولی برای توصیف زندگی تان استفاده کنید همه چیز برای شما آسان تر خواهد شد و از سبک زندگی خود لذت بیشتری خواهید برد. طبق تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده است نشان می دهد که داشتن یک نگرش مثبت نه تنها تاثیر مستقیم بر روی شادی و حس خوشبختی انسان، بلکه با میزان درآمد نیز ارتباط معناداری دارد. این موضوع را اصلا دست کم نگیرید.

استفاده از قدرت شوخ طبعی

برای ایجاد نگرش مثبت در خود از شوخ طبعی استفاده کنید. افرادی که می توانند به سختی های زندگی بخندند، نگرش عالی دارند. حس شوخ طبعی شما یک ابزار قدرتمند است و شما می توانید از آن برای بالا بردن خلق و خوی خویش و تقویت حالت احساسی خود در هر زمان استفاده کنید. دیدگاه طنز آمیز تاثیر مثبتی بر نگرش شما خواهد داشت.

لذت بردن از لذت های کوچک

لذت های بزرگ مانند فارغ التحصیلی، ازدواج، ارتقا یافتن در شغل، انتشار کتاب تان، خیلی کم هستند. زندگی از پیروزی های کوچک و لذت های ساده تشکیل شده است. با یک نگرش ذهنی مناسب، تماشای غروب آفتاب، خوردن بستنی قیفی و پابرهنه راه رفتن بر روی چمن ها باید شما را پر از شادی و لذت کند.

لبخند بزنید

لبخند زدن اندورفین ها و سروتونین را آزاد می کند که این ها همه به عنوان هورمون های خوب شناخته شده اند. هنگامی که این مواد در بدن شما آزاد می شوند رسیدن به نگرش مثبت را بسیار آسان می کند.

قبول مسئولیت

در هر لحظه نگرش شما می تواند یک قربانی یا یک خالق باشد. گام اول شما برای تغییر از حالت قربانی به حالت خالق، مسئولیت پذیری است. این ها نگرش یک خالق است:

  • من زندگی خود را می سازم.
  • من مسئول خودم هستم.
  • من مسئول سرنوشت خودم هستم.

برای ارزیابی کردن کارهای تان وقت بگذارید

برخی فکر می کنند افراد موفق هرگز ناامید یا پشیمان نمی شوند. در حالی که اینطور نیست. موفق ها و مثبت اندیشان، کارها و نتایج خود را ارزیابی می کنند و از انجام کارهای بیهوده دست می کشند و به کارهایی که نتایج مثبتی دارند متمرکز می شوند. این کار باعث می شود شور و انرژی بیشتری داشته باشند. شما هم زمان هایی از روز، هفته و ماه را به کارها و بررسی نتایج عملکردتان اختصاص دهید تا بتوانید از کارهایی که انرژی شما را تلف می کند دوری کنید و به کارهای مثبت و موردعلاقه بپردازید.

افکار خود را بررسی کنید

تبدیل به یک ناظر از افکار خود شوید. افکار شما احساسات، عواطف و نگرش‌های شما را تولید می کنند و اگر سعی کنید به اثرات آنها بچسبید و یا بدتر از آن، اگر بخواهید آنها را سرکوب کنید تأثیر بدتری بر روی شما خواهند گذاشت.

“سعی نکنید افکار خود را سرکوب کنید و آنها را از ذهن خود بیرون کنید، زیرا این دقیقه به همان معنی است که بخواهید آب سخت را با اتو کردن نرم کنید؛ با این کار فقط آن را بیشتر آشفته ‌می کنید.” آلان واتس

روش ایجاد نگرش مثبت

به دیگران کمک کنید

تحقیقات ثابت کرده که کمک به دیگران احساس خوشایندی در افراد ایجاد می کند. با اینکه امروزه افراد مغرور زیادی در اطراف خود ببینیم اما اگر حس هم نوع دوستی را در خود تقویت کرده و به دیگران کمک کنیم، انرژی مثبت و شادی را برای خود به ارمغان آوریم. از آنجا که ما انسان ها ذاتا اجتماعی هستیم پس اگر به خانواده، دوستان و حتی افراد غریبه یاری برسانیم، می توانیم احساس بسیار خوبی داشته باشیم؛ بنابراین هر زمانی که احساس کردید فرصتی برای کمک به دیگران دارید، از یاری رساندن به آنها دریغ نکنید.

غلبه بر مقاومت به تغییر

ما همه گاهی طرفداران و گاهی اوقات مخالفان تغییر هستیم. این امر طبیعی است. دلیل آن ساده‌ است. هر فردی دارای شخصیت، فرهنگ شخصی، تاریخ شخصی و یا اعتقاد شخصی است که با دیگران فرق دارد. برای فردی تغییر می تواند یک کشف سودمند باشد در حالی که همان تغییر باعث اضطراب و استرس در شخص دیگری می شود. در حقیقت، با داشتن هیچ مرجع معمولی که بشود به آن پایبند بود، تغییر می تواند منبع ترس و بی‌ثباتی باشد. مقاومت به تغییر می‌تواند منبع استرس و اضطراب مداوم باشد، به ویژه هنگامی که تصمیم گیری ها انجام می شوند. به همین دلیل است که شما باید ذهن خود را برای تفکر مثبت تمرین دهید. این کلید زندگی بهتر است.

روز خود را سازمان‌دهی کنید

روزها خیلی سریع می روند و ما زود توسط وظایف زندگی روزمره، یعنی کار، کودکان، کارهای خانه، خرید، بیرون رفتن و لیست های طولانی پایمال می شویم. راه حل همه این ها یادگیری سازمان دهی است. گفتن آن از انجامش آسان تر است. اما با چند ایده و تمرین، می توانیم با هر شرایطی مقابله کنیم. هنگامی که با وظایف روزانه غرق می‌شوید، این می تواند منافع افکار و احساسات را همراه با این وظایف ایجاد کند. بهترین راه حل این است که روز خود را برنامه‌ریزی کنید.

اکثر مردم روز خود را برنامه‌ریزی نمی کنند، آنها لیست مبهمی را در ذهن خود شکل می‌دهند و اغلب کارها را به روزهای بعد موکول می کنند. شما نباید فقط کارهای روزانه خود را در ذهن نگه دارید، بلکه باید فهرستی از کارهای روزانه خود بر روی یک ورق کاغذ یا یک دفتر که همیشه با خود حمل می کنید داشته باشید. به یاد داشته باشید که شما نمی توانید تمام کارهای خود را در یک روز انجام دهید. از سوی دیگر، باید وظایفی که برای روز خود برنامه‌ریزی کرده‌اید را به اتمام برسانید. برای این کار اطمینان حاصل کنید که اهداف روز به طور واضح تعریف شده‌اند و در یک زمان یک کار را انجام دهید. اگر این نگرش را اتخاذ کنید، از بعضی احساسات ناامیدی و خشم اجتناب خواهید کرد.

عاداتی برای پرورش ذهنیت و نگرش مثبت

این یک تصور غلط که افراد مثبت، جهان را از طریق عینک رنگ رز می بینند. اما با توجه به جافری سوپریناو دین، استاد دانشکده علوم رفتاری در دانشگاه آرگوسی، این موضوع مربوط به تبدیل شدن به یک خوش بینی واقع گرایانه است. سوپرینا می گوید: “متفکران مثبت افرادی هستند که هر دو طرف روشن و منفی را تشخیص می دهند، اما آنها تصمیم می گیرند که انرژی و زمان خود را روی قسمتی گذارند که باعث به وجود آمدن نتایج مثبت شود.” به عبارت دیگر، این بدان معنی نیست که یک طرف واقعیت را نادیده بگیرید، بلکه باید تمام آن را پذیرفت و داشتن جرأت برای باور به چیزهای خوب است. در ادامه عاداتی برای ایجاد ذهنیت مثبت آورده شده است.

اینستاگرام اکسیر

چیزهایی که شما را عقب نگه می دارد را رها کنید

اگر نگران این هستید که به عنوان فردی بی وفا یا ترسو شناخته شوید، اصلا نگران نباشید. کاملا درست است اگر روابط سمی و شرایطی که شما را از رشد باز می دارند را رها کنید. خداحافظی ممکن است سخت باشد اما ماندن در شرایط نامطلوب بر سلامت در دراز مدت، شما تاثیر منفی می گذارد.

اگر کسی دائما از شما انتقاد می کند و شما را پایین می آورد، از او دور شوید. در ابتدا ممکن است برای رها کردن آنها، احساس گناه کنید. اما هنگامی که شما خودتان را آزاد می کنید، فرصت های پیش رو شما را به جایی می رساند که باید باشید.

تمرین قدردانی

انطباق تفکر مثبت به معنی یافتن زمان برای تمرکز بر روی آنچه که دارید، به جای آنچه که از آن محروم هستید. آسان است که در شکست و ناامیدی ها غرق شوید. اما یاد بگیرید شیوه تفکر خود را تغییر دهید و افرادی که شما را دوست دارند و تجربه هایی که تا به حال داشته اید را به خود یاد آوری کنید. اگر از اوقات تنهایی خود لذت می برید می توانید قدردانی خود را در دفترچه خاطرات روزانه خود یا در وبلاگ شخصی خود بنویسید. اما برای کسانی که ترجیح می دهند در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند، می توانید کسی را انتخاب کنید که شریک قدردانی شما باشد. هنگامی که شما یک شریک قدردانی دارید، شما مسئول گزارش به آنها را از طریق پیام، ایمیل، و یا تماس تلفنی در مورد آنچه شما روزانه از آن سپاسگزارید هستید.

بدن خود را در یک وضعیت مثبت قرار دهید

بدن شما به همان اندازه ذهن، شما را تحت تاثیر قرار می دهد. طبق گفته روانشناس اجتماعی امی کودی، درک ما از یکدیگر به وسیله زبان بدن است. اگر همیشه بیش از حد قوز می کنید و خمیده راه می روید، سعی کنید صاف بایستید و شانه های خود را عقب نگه دارید. هنگامی که بدن شما متوجه می شود که شما مسئول هستید، شروع به احساس قدرت بیشتری می کنید. در نتیجه، داشتن یک وضعیت مثبت در بدن تان، یک اندیشه مثبت را نیز پرورش می دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

منتظر نباشید که چیزهای خوب برایتان اتفاق بیفتد – آنها را بیافرینید.

فعال باشید و فعالیت هایی که به شما احساس هدفمندی می دهد را انجام دهید. هنگامی که شما منفعلانه زندگی می کنید، می تواند باعث ایجاد احساس رکود و بی انگیزگی در شما شود. برای از بین بردن احساس خستگی و پوچی، چیزهایی که به شما تحمیل شده است را پیدا کنید. این که آیا می خواهید شروع به رفتن به باشگاه کنید، داستان هایی بنویسید که دیگران کمتر احساس تنهایی کنند یا تبدیل به یک آشپز بزرگ شوید، بیرون بیایید و شادکامی خود را ایجاد کنید. در نهایت، زندگی چیزی است که شما آن را ساخته اید، بنابراین روی هر روز آن حساب کنید.

خود را با افراد مثبت احاطه کنید

همانطور که در مورد اول اشاره کردیم مهم است روابط سمی را کنار بگذاریم. اما اگر شما نمی توانید از اعضای خانواده سمی خود دور شوید یا قادر به ترک محل کار سمی خود نیستید زیرا شما کار جدیدی را پیدا نکرده اید، با افرادی که مثبت هستند، زمان بیشتری صرف کنید. آنها می توانند دوستان شما، شریک زندگی و یا افرادی باشند که در محل کار شما قرار دارند. هنگامی که شما با افراد مثبت خود را محاصره می کنید، انرژی روشن آنها می تواند شما را تشویق کند تا در زمان عدم اطمینان، چیزهای خوب پیدا کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

افکار خود را برچسب نزنید و به حرف های خود گوش دهید

ما می توانیم بسیار سریع قضاوت کنیم و به نتیجه برسیم. به همین دلیل مهم است که به خودتان یادآوری کنید که افکار همان واقعیت نیستند. شما ممکن است قادر به پاک کردن افکار منفی خود نباشید، اما می توانید یاد بگیرید که آنها به چالش بکشید و در مقابل آنها بایستید.

روز کسی دیگر را بسازید

مهربانی و عزت نفس را تمرین کنید. هنگامی که در زندگی دیگران تغییر ایجاد می کنید، در عوض باعث ترفیع روح و معنویت خود می شوید. انتشار مثبت بودن یک عمل مسری است.

ثابت قدم بودن

بسیاری از روانشناسان برجسته معتقد هستند هر چقدر که داشتن استعداد و توانایی ذاتی برای کسب موفقیت در زندگی نیاز است، تلاش برای رسیدن به آن اهمیت دو چندانی دارد. در نتیجه باید در تلاش و کوشش خود ثبات داشته باشید. اشتیاق و علاقه شما در انجام کارها، در کنار پشتکار و استقامتی که به خرج می دهید، عوامل بسیاری مهمی برای کسب موفقیت های بلند مدت هستند.

 مطمئنا هیجان و اشتیاقی که در قدم اول برای خودتان ایجاد می کنید، فوق العاده مهم و ارزشمند است، اما سخت ترین کار این است که در طول مدت زمانی طولانی برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید و در جهت کسب موفقیتی که انتظارش را می کشید، ثابت قدم باقی بمانید. داشتن پشتکار، ما را از تسلیم شدن و کوتاه آمدن، به ویژه در هنگام مواجه شدن با سختی ها باز می دارد. خبر خوب در این رابطه این است که می توانید با کمی تمرین و ایجاد تغییراتی مثبت در خود، این پشتکار و ثبات را تقویت کنید.

محدود فکر نکنید و افکارتان را تجزیه و تحلیل کنید

تغییر از تفکر منفی به مثبت اندیشی یک شبه اتفاق نمی افتد لذا باید تا زمانی که این اتفاق می افتد از روش تفکر جایگزین استفاده کنید. این روش می تواند به شما کمک کند که با افکار منفی خودکاری که منشا درستی ندارند مانند “من نمی توانم” یا “من احساس خوبی ندارم” مقابله کنید.
دفعه بعد که با افکار منفی مواجه شدید، این پرسش ها را از خودتان بپرسید و سعی کنید آنها را جواب دهید:
آیا واقعا صحت دارد؟
آیا می توانم به گونه ای دیگر به قضیه نگاه کنم؟
آیا وقتی که نسبت به یک وضعیت احساس خوشایندی ندارم می توانم دیدم را نسبت به قضیه تغییر دهم و به دنبال نتیجه ای خوشایند در آن بگردم؟

مشاوره رایگان آنلاین