افزایش انگیزه

همه افراد دنبال افزایش انگیزه خود هستند. انگیزه شامل مجموعه ای وسیع است؛ شاید نوعی ترس، شاید هم نوعی میل شدید باشد. هر چیزی که یک موجود زنده را وادار به حرکت کند، نامش را می‌توانید انگیزه بگذارید. اما انگیزه اولین عنصر تشکیل‌دهنده‌ رفتار در ما آدم ها است، وقتی می پرسیم فلان شخص چرا فلان کار را انجام داد؟ دنبال انگیزه‌ او از رفتارش هستیم. انگیزه وادارمان می‌کند کاری را که واقعا دوست داریم انجام دهیم یا به هدفی که واقعا داریم برسیم، انگار کسی توی سرمان روی یک صندلی ننویی شیک نشسته است پایش را روی پایش انداخته، مقتدرانه تاب می‌خورد و هی می‌گوید: «فکر می کنم می تونی..»، « حتما هنوز می تونی…»، « مطمئنم انجامش می دهی…» اما این مهم است که بفهمیم چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم و به هدف برسیم. در ادامه نکاتی برای افزایش انگیزه برای موفقیت و زندگی شادتر آّورده شده است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

راه های افزایش انگیزه

نیمه‌ پر لیوان را ببینید

مثبت اندیشی یک از راههای افزایش انگیزه است. مهم ترین چیزی که باید در این بخش به آن توجه کنید این است: که بدانید چه چیزی ندارید و می‌خواهید به‌ دستش بیاورید. واقع بین باشید و نواقص یا نداشته های تان را بپذیرید. آن وقت است که می دانید چه می خواهید و می توانید به‌ آنها فکر کنید. قبول دارم که این می تواند آغاز یک موج منفی باشد، خوب بالاخره یاد نداشته های تان می افتید! منم همین طور هستم! ممکن است شروع کنید به دلسوزی کردن برای خودتان، بی علاقه شوید، انگیزه تان را از دست بدهید و دیگر سمت چیزی نروید.

اما چاره ای نیست؛ البته راه حلی دارد که الان می گویم؛ درباره‌ چیزی که می خواهید فکر کنید، و فکر کنید برای چه چیزی واقعا از خدا ممنون هستید؟ اگر این‌طوری به همه‌چیز نگاه کنید دلسرد نمی‌شوید و بهتر دست‌گیرتان می‌شود چه چیزی برای‌تان مناسب‌تر است یا باید داشته باشید.

پاک کردن روابط، کار و مسائل شخصی

آیا تا به حال از خودتان پرسیدید که چه جنبه هایی از روابط تان برای شما سالم است و خوشحالی را برایتان به ارمغان می آورد؟ آیا این را هم در نظر گرفته اید که چه کاری باید انجام دهید آنها خوشحال تر می شوند؟ وقت آن است به جای فکر به منافع خود در روابط، به این فکر کنید چگونه می توانید کمک کنید تا همه چیز بهتر شود. احتیاط کنید! کمک کردن بیش از حد همیشه جوابگو نیست.

افزایش انگیزه

یاد بگیرید چگونه رهبری بهتر شوید

با تشویق دیگران به تبدیل شدن به رهبران بهتر، یاد بگیرید چگونه رهبری بهتر شوید.


مقاله مرتبط: راهکارهایی برای انرژی و انگیزه بالا در طول روز

مقاله مرتبط: راه های افزایش انگیزه

مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران


پذیرفتن بازخورد منفی و انتقاد

زمانی که دیگران با ما موافق هستند و ما را تحسین می کنند چیزی یاد نمی گیریم. بهترین یادگیری ما زمانی است که ما اشتباه می کنیم و احساسات شدید در ارتباط با شکست و یا طرد شدن را تجربه می کنیم. از خود بخواهید که از هر بدشانسی درس بگیرید. همیشه یک قطعه طلایی برای رشد وجود دارد. ما فقط باید تلاش خود را برای جستجوی آن افزایش دهیم. هنگامی که شما بتوانید این کار را انجام دهید، می توانید انگیزه داخلی خود را از درون شارژ کرده و حتی در تاریک ترین زمان، شادی را تجربه خواهید کرد.

اینستاگرام اکسیر

هر روز از یک ماجراجویی لذت ببرید

هنگامی که اهداف کوچک برای تغییر روزانه کارهایی که انجام می دهید در نظر می گیرید، می توانید سطح شادی که تجربه می کنید را به طور کامل تغییر دهید. در ادامه لیستی آورده ایم که می تواند به شما ایده دهد.

  • نوشیدنی متفاوتی برای شروع روز خود انتخاب کنید.
  • لباس کار بپوشید؛ حتی اگر در خانه کار می کنید.
  • راه متفاوتی را برای رفتن به سر کار انتخاب کنید.
  • به یک رهگذر که با او تماس چشمی برقرار کرده اید لبخند بزنید.
  • هنگامی که احساس کردید همکارتان پریشان و مضطرب است از وی تعریف کنید.
  • اگر تعطیلات در خانه غذا می خورید به بیرون بروید.

هدف گذاری برای تبدیل شدن به یک دوست، شریک و یا همکار بهتر

روابط خود را بررسی کنید و از خودتان سوال کنید که چه جنبه هایی از آنها برای شما سالم هستند و خوشبختی را برای تان به ارمغان می آورند. همچنین، در نظر بگیرید که چه چیزی برای آن رابطه مفید است و آیا این کار باعث خوشحالی شما می شوداین باعث افزایش انگیزه شما می شود. تنها به منافع خود فکر نکنید و ببینید که چه چیزی باعث شکوفایی بیشتر آن رابطه خواهد شد. اهداف شخصی خود را تنظیم کنید و به کارتان برسید. تقویت و پیوستن به روابط سالم تر و شادتر، ارتعاشات مثبت را در زندگی روزمره تان را افزایش خواهد داد.

در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید، مطالعه کنید

هنگامی که کاری را آغاز می کنید، درباره فرایند کار پژوهشی به‌عمل بیاورید. با این کار شما از میزان کاری که در پیش رو دارید و مشکلاتی که ممکن است با آن برخورد کنید، آگاه می شوید. گاهی اوقات توقع یا انتظار بی جا سبب کاهش انگیزه و هدر رفتن اشتیاق و جدیت اولیه فرد می شود. با مدیریت خواسته های تان می توانید از هدر رفتن نیروی حاصله از اشتیاق جلوگیری کنید و انگیزه و توانایی های تان را تا پایان کار حفظ کنید.

دانستن این موضوع که بر سر کسانی که در موقعیت مشابه شما قرار داشته اند، چه آمده، چه مسیری را طی کرده و چه گام هایی برداشته اند، بسیار مفید و آموزنده است. می توانید با تلفیق روش انتخابی آنها و آنچه خود در ذهن دارید، روش کاری مناسبی را انتخاب و فعالیت خود را شروع کنید. این وضعیت میزان نگرانی های شما را کاهش می دهد و بهتر می توانید اوضاع کاری را تحت کنترل خود داشته باشید؛ چه از بعد احساسی و چه از بعد عملی، چون حداقل تا حدودی می‌دانید که دیگرانی که چنین راهی را رفته‌اند با چه وقایعی مواجه شده‌اند و این آگاهی از بعد احساسی و عملی سبب تشویق و دلگرمی شما می شود.

برای مثبت اندیشی تلاش کنید

بیاموزید که بیشتر اوقات مثبت اندیش باشید و یاد بگیرید که افکار منفی را قبل از آنکه سد راه شما باشند، از سر بیرون کنید. ممکن است که همه نتوانیم همیشه مثبت‌اندیش باشیم، اما باور کنید که بیشتر ما می توانیم این حس را در خود تقویت کنیم و نتیجه حاصل نیز می تواند به تلاش بیشتر ما کمک کند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

اطرافتان را از چیز و افراد مثبت پر کنید

جهان پر از چیزهایی است که ساز مخالف می زنند. ممکن است بلافاصله بعد از اینکه از ذهن تان بگذرد: «فردا یه نفس راحت میکشم»، یک نفر پیدا شود و سر ۵۰ هزار تومان شرط ببندد که نمی توانید! پس بهتر است از چنین افرادی فاصله بگیرید. این افراد عموما اشخاص بیچاره‌ و درمانده ای هستند که سزاوار توجه نیستند. قبول دارم که این افراد ممکن است گاهی البته خیلی، خیلی، خیلی کم بتوانند مفید باشند. حالا به شما می گویم چطور؟! اگر فرضاً آن‌قدر تنها باشید که اجازه بدهید چنین فردی کنارتان بماند او سعی می کند شما را هم در آتش یأس یا حسادت خودش بسوزاند و چون فکر می کند شما نمی توانید او را رها کنید، به کارش ادامه می دهد.

مقاومت او باعث می‌شود شما بخواهید توانایی تان را به طرف ثابت کنید. این میزان آدرنالین شما را بالا می‌برد و عزم و اراده ای که شما لازم دارید را به شما می دهد. و در هر صورت، خودتان را به خودتان و او ثابت می‌کنید. حالا می توانید حتی از او متشکر هم باشید. او سبب خیر شده است و ناخواسته به شما انگیزه داد و کمک تان کرد! دوستش داشته باشید!

تفریح را فراموش نکنید

بله لذت ببرید. این راه را آغاز کرده اید، شما می خواستید چیزی متفاوت از آنچه که انجام می دادید انجام دهید و کاری را انجام می دادید که دیدگاه شما بود و نه کسی دیگر. به یاد داشته باشید که چرا شما این سفر را شروع کرده اید و نگران نباشید در صورت لزوم به موقع مسیر را تغییر دهید. پس از این سفر لذت ببرید.

موفقیت چیست؟

بیشتر مردم می خواهند در زندگی موفق شوند،‌بدون انکه بدانند از موفقیت چه منظور و تعریفی دارند. افرادی هستند که به علت موفق نبودن، احساس بدی از خود دارند؛ ولی نمی دانند منظورشان از موفقیت چیست. آنها مطمئن نیستند که چه چیزی را از دست می دهند؛ اما فقط می دانند که چیزهایی را از دست می دهند.

انسان ها وقتی می خواهند موفقیت را تعریف کنند،‌اغلب آن را با شاد بودن؛‌داشتن ثروت، استقلال داشتن، مورد تأیید قرار گرفتن، دوستی، و یا داشتن احساس امنیت درونی یکی می گیرند؛ اما این مفاهیم خیلی مبهم هستند.

موفقیت یک موضوع کاملا شخصی است.

آیا موفقیت مبهم است؟

نه به هیج وجه. معنای موفقیت امری کاملا شخصی است و معنای آن برای هر فردی متفاوت است. آنچه می تواند برای فردی موفقیت محسوب شود ممکن است برای فردی دیگر موفقیت نباشد.تعریف موفقیت برای هر کسی به عوامل زیادی در زندگی شخصی او بستگی دارد.

سن

مثلا موفقیت برای نوجوان شانزده ساله، احتمالا داشتن پول کافی برای خرید موبایل، لباس های مارک دار و غیره است. مرد ۳۰ ساله ممکن است موفقیت را داشتن شغل خوب  و خانه بداند.

سابقه خانوادگی

خانواده یکی از مهمترین تاثیرات را بر تعریف افراد از موفقیت دارد. اغلب ارزش های خانوادگی، سنت ها، جهت گیری های مذهبی و اهداف در تعریف موفقیت تاثیر دارند. آنچه در خانواده ای موفقیت محسوب می شود ممکن است در خانواده ای دیگر کم اهمیت یا حتی شکست قلمداد شود. پیام های موفقیت حتی قبل از تولد به کودکان داده می شود. آنها در دوران جنینی طنین خواسته های والدینشان را می شنوند. به تدریج که کودک بزرگ می شود این پیام ها ممکن است ظریف و غیرمستقیم داده شوند؛ مانند خنده و توجه والدین وقتی کودک نشان می دهد که می خواهد دکتر شود یا بی توجهی در مواقعی که کودک به موسیقی یا حیوانات علاقه نشان می دهد. یا می تواند به صورت آشکار بیان شود مانند سرزنش و توبیخ کردن بچه ای که چهار نمره ۲۰ و یک نمره ۱۸ در کارنامه خود دارد. گاهی اهداف یا رویاهای عملی نشده والدین به کودکان منتقل می شود. چندین عامل مهم دیگر نیز از سابقه خانوادگی سرچشمه می گیرد: همانند سازی با والدین،‌پدربزرگ و مادر بزرگ،‌آرزوی خشنود نمودن، آسیب رساندن، رقابت کردن با خواهرها و برادر ها .

زمینه های اقتصادی – اجتماعی

پایگاه اجتماعی افراد نقش مهمی در تعریف موفقیت ایفا می کند. شخص فقیر موفقیت را ممکن است براساس اهداف مادی قلمداد کند.

ساختار روانشناختی

وضعیت روانی افراد بر این تعریف اثر می گذارد. ساختار شخصیتی،‌زندگی شخصی، روابط و سلامت روان بر احساس رضایت یا ناخشنودی افراد تاثیر متقابل دارد. کسی که نیاز دارد دیگران ا و را دوست داشته باشند و از او تعریف کنند موفقیت را در مشهور بودن احساس می کند. فرد گوشه گیر موفقیت را در دستاوردهای فردی احساس می کند تا گروهی. شخصیت ضد اجتماعی موفقیت را در نقض قانون می داند تا پیروی از آن.

به طور کلی می توان گفت موفقیت:

  1. هدفی است که می خواهید در زندگی مشترک، کار، تحصیل به آن برسید.
  2. موضوعی است که می خواهید آن را خوب انجام دهید.
  3. چیزی است که به خاطر آن مورد تشویق قرار می گیرید.
  4. در مسیر رسیدن به آن، نسبت به خودتان احساس خوبی پیدا می کنید.

ویژگی های افراد بسیار موفق

به نظر می رسد که هر داستان موفقی از استعداد شکوفا می شود. گرچه استعداد از اجزای ضروری است، اما بخش کوچکی از آنچه مورد نیاز است را تشکیل می دهد. در ادامه ویژگی های افراد بسیار موفق آورده شده است.

آنها منضبط و به اهدافشان متعهد هستند

افراد موفق بر لذت لحظه ای تکیه نمی کنند. گر آنها می خواهند در نهایت به اهدافشان برسند، اهمیت پیروی از اهداف خود را درک می کنند. نظم و انضباط به صورت روزانه انجام می شود، بنابراین تنظیم مرزهای سالم به صورت یک عادت تمرین می شود. این موضوع درباره سخت یا انعطاف ناپذیر بودن نیست، در عوض، بیشتر در مورد این است که یاد بگیرید زمان خود را هدر ندهید و انگیزه خود را برای ادامه دادن حفظ کنید علی رغم اینکه خیلی هم سرگرم کننده نباشد. افراد موفق طرز فکر سالم را با شکست ها و انجام وظایف نامطلوب وفق می دهند زیرا می دانند که این موارد در مقایسه با آنچه می خواهند به آن برسند، موقتی است.

آنها بر روی تصویر بزرگ تمرکز می کنند، اما هر روز با برداشتن قدم های کوچک آن را رنگ می کنند

این یک تصور غلط رایج است که فکر کنید که برای رسیدن به مقیاس وسیع تر، باید به طور پیوسته برنامه ریزی کنید.

در حقیقت، هر پروژه بزرگی از طریق انجام گام های کوچک در هر روز انجام می شود. افراد موفق می دانند چگونه بر سرعت گام های خود بیفزایند و یاد بگیرند که ناامیدی هایی که ممکن است در طول راه آنها را گمراه کنند را، نادیده بگیرند. اگر می خواهید موفق شوید، همیشه وقت بگذارید، فکر و تمرکز کنید که چرا شما کاری را انجام می دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد که شمارا بر روی هدف نگه دارد حتی اگر گاهی احساس گم گشتگی در طول راه داشتید.

آنها صبور و قابل انعطاف در برنامه های خود هستند

افراد موفق می دانند همه چیز در مورد کار نیست بلکه آنها زمانی را به استراحت و سرگرمی می پردازند. تعادلی بین زندگی و کار خود ایجاد کنید که مطمئن شوید زمانی را برای تفریح دارید. این امر به شما کمک می کند که از احساس فرسودگی خارج شوید، دوباره برای روز بعد آماده شوید و چالش های خود را حل کنید. وقتی که با خستگی کار می کنید خود را در بدترین کیفیت کاری قرار می دهید.

آنها تمرین انعطاف پذیری می کنند و از روزهای بد به عنوان تجربه یاد می کنند

وقتی چیزی به درستی پیش نرود بسیار آسان است که از آن بگریزید، اما کلید ادامه دادن آن انعطاف پذیری است. ایده یک شبه به موفقیت رسیدن را فراموش کنید. یکی از عادات رایج همه افراد موفق، انعطاف پذیری در آنهاست. یاد بگیرید که در مورد روزهای بدتان فکر کنید و ارزش و اهمیت این روزها را پیدا کنید. با استفاده از تجارب می توانیم در طوفان، آرامش را پیدا کنید.

شور و علاقه

اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و اگر می‌خواهید زندگی کنید شور و شوق است که شما را به آن می‌رساند. ۱۰درصد زندگی چیزی است که شما تجربه می‌کنید و ۹۰ درصد آن چگونگی واکنش شما در مقابل آن است.

ذهن خود را درگیر موارد غیرضروری نمی کنند

افراد موفق تمرکز خود را بر تجربیات و مکالمات منفی قرار نمی دهند، اما از آنها درس می گیرند و تغییرات لازم را در روند کار خود ایجاد کرده و بر آنچه در همان لحظه رخ می دهد متمرکز می شوند. محققان دریافته اند که تمرکز حواس بهترین روش مبارزه با انتقاد از خود و احساسات منفی که می توانند مانع از موفقیت شوند، است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

 مثبت اندیش هستند

ریچارد وایزمن، روانشناسی از دانشگاه هرتفورد در انگلستان تحقیقی را در خصوص صد فرد بسیار خوش شانس و یا بسیار بدشانس انجام داده است. افراد خوش شانس در این گروه همیشه انتظار بهترین ها را دارند. انتظارات مثبت ما با کمک به مقاومت در برابر شکست به واقعیت تبدیل می شوند و ارتباطات ما را با دیگران به سمت و سویی مثبت سوق می دهند.

از شکست خود درس می گیرند

موفقیت، در پی شکست به دست می آید. با درس گرفتن از اشتباهات گذشته است که فرد می تواند به سوی موفقیت گام بردارد. افراد موفق اگر در زندگی دچار اشتباهی شوند، سعی می کنند از آن درس بگیرند و خود را اسیر آن نکنند. آنها یاد گرفته اند اگر در زندگی شکست بخورند، همین شکست برای آنها راهی می شود تا به موفقیت دست یابند. بسیاری از افراد موفقی را که امروز می بینیم، در زندگی خود شکست هایی را تجربه کرده اند. تصور کنید اگر هنگام شکست تسلیم می شدند و دیگر فعالیت و تلاش نمی کردند؛ بی شک به موفقیتی که امروز شاهد آن هستند، نمی رسیدند.

گذشته را رها می‌کنند

ویژگی اول یک نتیجه‌ مهم دارد. هر قدر هم موفق باشید، ماندن در گذشته یا پر رنگ کردن آخرین اشتباه‌تان از سرعت پیشرفت‌تان می‌کاهد. انسان‌های موفق در گذشته‌های‌شان متوقف نمی‌شوند. آنها درس‌های لازم‌ را از گذشته فرا می‌گیرند و با سرعت به سوی چالش‌های بزرگ‌تر حرکت می‌کنند.

فهرستی از دستاوردهایشان را نگه می‌دارند

انسان‌های موفق یادگارهای موفقیت‌های‌شان را نگه می‌دارند. نه لزوما برای نمایش دادن‌شان (گر چه بسیاری این کار را می‌کنند) که برای این که به خود و اطرافیانشان یادآوری کنند سرسختی، به تنهایی برای غلبه بر غیرممکن‌ها کافی است.

در مواقع بحرانی متزلزل نمی‌شوند

یکی از مهم‌ترین معیارهای موفقیت پایداری در شرایط بحرانی است. انسان‌های موفق در شرایط بحرانی مسیر و هدف‌شان را گم نمی‌کنند و با این عمل به الگویی قابل اتکا برای اطرافیان‌شان تبدیل می‌شوند.

تلاش می‌کنند اعتبارشان را افزایش دهند

اگر قابل‌ اعتماد نباشید، دستیابی به هر سطحی از موفقیت برای‌تان تقریبا غیر ممکن است. اعتماد کردن به انسان‌های موفق آسان است زیرا افکارشان را واضح بیان می‌کنند و همیشه صادق و شفاف هستند. حتی اگر با ایشان موافق نباشید، موضع‌ خود را تغییر نمی‌دهند.

مسئولیت‌پذیر هستند

حتی درخشان‌ترین موفقیت‌ها هم گاهی ناگریز دچار لغزش می‌شوند. پذیرفتن اشتباه خصیصه‌ای است که نه‌ تنها اعتماد مردم را جلب می‌کند بلکه به آنان نشان می‌دهد اشتباه چیزی نیست که پنهانش کنند یا بر گردن شخص دیگری بیندازند.

مشاوره رایگان آنلاین