نوابغ اتیسم

نوابغ اتیسم از جمله ایزاک نیوتن، آلبرت اینشتین، جرج اورول، اچ جی ولز و لودویگویتگنشتاین هستند. فرزند شما اگر اتیسم دارد می‌تواند جزء نوابغ اتیسم باشد.

متخصصین سرشناس روان‌پزشکی معتقد هستند که بسیاری از چهره‌های سرشناس حیطه‌های علوم، سیاست و هنر به این دلیل موفق شده‌اند که دچار بیماری «اوتیسم» بوده‌اند. میشل فیتزجرالد پروفسور روان‌پزشکی در دانشگاه تربیتی در دوبلین ایرلند معتقد است که بسیاری از نوابغ جهان از گروه بیماران زیرگروه های اوتیسم (ASD) بوده‌اند که به دلیل داشتن ژن‌های نبوغ خاص بدل به چهره‌هایی سرشناس شده‌اند و به نوابغ اتیسم معروف‌اند.

این پروفسور ایرلندی در سخنرانی که در لندن داشت اعلام کرد که ارتباط‌هایی میان بیماری اتیسم ASD، خلاقیت و نبوغ یافته است که تمام این مسائل ناشی از علت‌های ژنتیکی است. اختلالات روحی می‌تواند تأثیرات مثبتی هم داشته باشد، به نظر می‌رسد که بعضی از اختلالات ژنی که باعث بروز بیماری‌هایی مثل اوتیسم یا سندرم آسپرگر می‌شوند در عین حال می‌توانند خلاقیت و توانایی‌های خاصی را در فرد ایجاد کنند: توانایی‌هایی که باعث می‌شود فرد «نابغه» لقب بگیرد.

تست آنلاین تشخیص اتیسم

ما دقیقاً نمی‌توانیم از یک یا چند ژن خاص در این زمینه نام ببریم، حتی نمی‌توانیم بگوییم که چه تعداد ژن در این پروسه دخیل هستند، اما می‌توانیم بگوییم که تغییرات بسیار کوچک در تعداد زیادی از ژن‌ها باعث این مسئله است. یک تغییر ژنی کوچک در این زنجیره ممکن است تأثیر مثبت داشته باشد و باعث به وجود آمدن نبوغ دریک شاخه خاص در فرد شود.

ویژگی نوابغ اتیسم

بر اساس گفته‌های دکتر فیتزجرالد این‌گونه از نوابغ نمی‌توانند در سیستم آموزشی معمول موفقیت چندانی داشته باشند و برای همین معمولاً از مدارس متعدد اخراج می‌شوند و حتی معمولاً نمی‌توانند تحصیل آکادمیک خود را به پایان ببرند. بنابراین یکی از ویژگی‌های نوابغ اتیسم، اختلال و یا مشکل در یادگیری است.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

آن‌ها معمولاً ارتباطات خوبی با سایر همشاگردی‌ها و معلمان خود برقرار نمی‌کنند و حتی از برقراری ارتباط کلامی ساده هم عاجز هستند.

نوابغ اتیسم اکثراً دچار حالت‌هایی مثل پارانویایی (ترس از توطئه) و توهم توطئه علیه خود هستند، اما در عین حال این افراد ذهنی بسیار منظم و کاملاً متمرکز دارند و عموماً بسیار اخلاق گرا و قانون گرا هستند.

معرفی ویژگی نوابغ اتیسم

زمینه کاری

او در این مورد توضیح می‌دهد: «این گروه از افراد می‌توانند حتی بیست یا سی سال بر یک موضوع خاص تمرکز کنند و کاری به این نداشته باشند که دیگران در مورد آن‌ها چه می‌گویند یا چه فکر می‌کنند، آن‌ها معمولاً ناامید نمی‌شوند و آن قدر بر کار خود متمرکز هستند که کاری را که ممکن است سه یا چهار نفر در همکاری با هم طی سال‌های طولانی انجام دهند، یک تنه انجام دهند.»

براساس تئوری این محقق فردی مثل شارل دوگل (که شعار مشهورش این بود «من فرانسه هستم») و توماس جفرسون اشخاصی هستند که با این پایداری و سماجت و به نوعی یک‌دندگی در زندگی سیاسی خود موفق شده‌اند. وی در جهان ادبیات هم به اچ جی ولز نویسنده مشهور داستان‌های علمی -تخیلی اشاره می‌کند که در تحصیلات آکادمیک موفقیتی نداشته و بر اساس گفته‌های نزدیکانش در تمام طول عمر تنها بوده و هیچ‌گاه از لحاظ شخصیتی به «بلوغ فکری» کامل نرسیده اما در حیطه کاری خود بی نظیر و بی رقیب بوده است.


مقاله مرتبط: اتیسم در بزرگسالان

مقاله مرتبط: آیا کودک من مبتلا به اوتیسم است؟

مقاله مرتبط: معرفی بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران


گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

تحقیق درباره اتیسم

گروه تحقیق دانشگاه تربیتی پس از بررسی حدود ۱۶۰۰ بیمار مبتلابه سندرم‌های آسپرگر و شاخه‌های مختلف بیماری‌های اوتیسم و بررسی کردن زندگینامه بیش از یک‌صد فرد مشهور و سرشناس فرضیه خود را ارائه دادند.

براساس تحقیقات این گروه ایزاک نیوتن می‌توانسته سه روز تمام بدون دانستن روز یا شب بودن جهان پیرامون کار کند و حتی غذا هم نخورد و آلبرت اینشتین هم در یک دفتر دورافتاده و کاملاً ساکت و به دور از حضور هرگونه انسان دیگری کار می‌کرده که همه این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از مبتلا به برخی حالات بیماری‌های مرتبط با اوتیسم باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

دکتر آماندا باتن از مرکز ملی اوتیسم استرالیا می‌گوید: میزان بروز کلیه بیماری‌های مرتبط با اوتیسم بین ۶۰ تا ۱۰۰ مورد در هر صد هزار نفر است و میزان بروز نوابغ در بین آن‌ها یک تا ده درصد است که این میزان با بروز کلی میزان نبوغ در جامعه تطابق دارد.

۳ تیپ مختلف فکری در اتیسم

تمپل گراندین افراد اوتیستیک را از نظر فکری به ۳ نوع تقسیم می‌کند.

۱- Visual thinker کسانی که تصویری فکر می کنند . تمپل گراندین خود را جزء این دسته می داند و می گوید من در قالب تصا ویر فکر می کنم و ریاضیاتم واقعا” بد است. این افراد وقتی کلمه‌ای می شنوند تصویر آن کلمه در ذهنشان حاضر می شود و با کنار هم گذاشتن آن تصا ویر معنی و مفهوم جملات را متوجه می‌شوند . تمپل گراندین برای توضیح این موضوع آن را به سرچ کردن در گوگل تشبیه می‌کند. می‌گوید وقتی کلمه‌ای می شنوم تمام تصا ویری که از آن کلمه دارم به یک با ره در ذهنم حاضر می‌شود و مثل این است که آنرا در گوگل سر چ کرده ام. مثلا” وقتی کلمه کلیسا را می‌شنود تمام کلیسا هایی که از بچگی دیده در ذهنش حاضر می‌شود.

اینستاگرام اکسیر

۲ – pattern thinker این گروه براساس طرح و الگو فکر می‌کنند. این افراد فکر موسیقی و ریاضی دارند. بعضی افراد که در این گروه قرار دارند می‌توانند محاسبات پیچیده ریاضی را در مدت کوتاهی بدون ذره ای خطا انجام دهند. وبعضی دیگر می توانند نت های پیچیده موسیقی را به راحتی حفظ کنند و بنوازند از جمله فردی به نام درک پا را واسینی که یک موسیقیدان اوتیستیک و نابینا است. او قادر است فقط با شنیدن یک موسیقی آن را بنوازد . او ۱۰۰۰۰ نت موسبقی را حفظ است.

۳ – گروه سوم کسانی هستند که حافظه بسیار خوبی دارند و اصلا” تصویرى فکر نمی‌کنند. این افراد می توانند تمام آمار ورزشی، هوا شناس و غیره را به خاطر بسپارند. مثلا” در فیلم مرد بارانی (که براساس یک شخصیت واقعی ساخته شده ، البته داستان فیلم واقعی نیست) می بینیم که مرد بارانی با یک نگاه به دفترچه تلفن همه شماره تلفن ها را حفظ می‌کند. که خود من با دیدن فیلم فکر می کردم به ضرورت فیلم در این موضوع اغراق شده ا ما وقتی با شخصیت واقعی فیلم آشنا شدم متوجه واقعیت این موضوع شدم.

گاهی فکر می کنم اوتیسم معجزه ای از معجزات خلقت است.

 

رزرو وقت برای مشاوره اتیسم

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب