اتیسم در بزرگسالی

اتیسم در بزرگسالی مشکلات زیادی برای افراد و خانواده‌ها ایجاد می‌کند. برخی از بزرگسالان با اختلال طیف اوتیسم (ASD)، به ویژه کسانی که مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و یا با سندرم آسپرگر هستند قادر به کار به صورت عادی هستند. با این وجود، مشکلات ارتباطی و اجتماعی اغلب مسائلی را در زندگی آن‌ها به وجود می‌آورند. آن‌ها همچنان برای ایجاد یک زندگی مستقل نیاز به تشویق و حمایت‌های معنوی در مبارزه‌های خود دارند.

بسیاری دیگر از مبتلایان به اوتیسم قادر به اشتغال در کارگاه‌های خصوصی تحت نظارت مدیران آموزش دیده در کار با افراد دارای معلولیت هستند. یک محیط پرورش در خانه، در مدرسه و بعدها در آموزش شغلی و در محل کار به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا به پیشرفت و یادگیری در زندگی خود ادامه دهند.

زمانی که فرد مبتلا به سن ۲۲ سالگی می‌رسد مسئولیت مدارس مخصوص به پایان می‌رسد. از این به بعد چالش خانواده این خواهد بود که برنامه‌ی زندگی و کار مناسبی برای جوان داری اوتیسم پیدا کنند.

معمولاً قبل از پایان مدرسه کودک خود، باید به دنبال بهترین برنامه‌ها و امکانات مناسب برای او باشید. اگر خانواده‌ی دیگری درگیر با اوتیسم می‌شناسید از آن‌ها کمک بخواهید و برنامه‌های مناسب در منطقه‌ی زندگی خود را پرس‌وجو کنید. این مقاله سعی دارد شما را تا جای ممکن با زندگی مناسب برای بزرگسالان مبتلا به اوتیسم آشنا کند.

برنامه زندگی برای بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

اتیسم در بزرگسالی مشکلات و مسائل خاص خود را دارد که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر توضیح داده‌ایم.

زندگی مستقل

برخی از بزرگسالان مبتلا به اوتیسم می‌توانند کاملاً مستقل در خانه‌ای جدا زندگی کنند. برخی دیگر باید به صورت نیمه مستقل زندگی خود را اداره کنند. به این صورت که یک دستیار می‌بایست برای کارهای شخصی آن‌ها مانند امور مالی و مشکلات عمده به آن‌ها کمک کنند. این کمک هم می‌تواند از جانب خانواده، سازمان‌های مرتبط و یا هر شکل دیگری صورت گیرد.

زندگی در خانه

معمولاً دولت‌ها بودجه‌ای را برای خانواده‌هایی که فرزند اوتیسم خود را در خانه نگهداری می‌کنند در نظر می‌گیرند؛ مانند هزینه‌ی نگهداری، بیمه‌ی امنیت اجتماعی، بیمه‌ی پزشکی و غیره.

خانه فاستر و خانه مهارت توسعه

برخی خانواده‌ها کودکان را آزاد می‌گذارند تا با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنند و به مرور زمان با ارتباط با افراد سالم بهبود پیدا کنند. به این ترتیب خانه به فرد مراقبت از خود و مهارت‌های خانه‌داری را می‌آموزد و این خانه را خانه‌ی مهارت و توسعه می‌نامند.

معرفی مشکلات اتیسم در بزرگسالی

زندگی گروهی تحت نظارت

افراد معلول اغلب در خانه‌ها و یا آپارتمان‌های گروهی به همراه کارکنان حرفه‌ای زندگی می‌کنند که کار این کارکنان کمک به نیازهای اساسی آن‌ها است. نیازهایی مانند تهیه غذا، خانه‌داری و مراقبت‌های شخصی مبتلایانی که وضعیت بهتری دارند می‌توانند در یک خانه زندگی کنند و این کارکنان نیاز است تنها چند بار در هفته به آن‌ها رسیدگی کنند. این افراد به طور کلی آماده‌سازی غذای خود، رفتن به محل کار و انجام دیگر فعالیت‌های روزانه خود را می‌توانند به تنهایی انجام دهند.

امکانات مراقبت‌های طولانی‌مدت 

این روش برای مبتلایانی است که نیاز به نظارت فشرده، مستمر و در دسترس دارند.

برای تشخیص اتیسم در بزرگسالی و راه‌های درمان آن، متخصصین مرکز مشاوره اکسیر در اختیار شما شهروندان محترم هستند.

منبع سایت psychcentral و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب