مرکز درمان اوتیسم

متأسفانه شیوع اختلال اوتیسم در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده است. یکی از دغدغه‌های والدین کودکان اوتیسمی پیدا کردن بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران جهت ارتقا و درمان این‌گونه کودکان است و بسیاری از همشهریان تهرانی به دنبال درمان این اختلال هستند. قبل از بررسی خدمات مرکز درمان اوتیسم برای کودکان اتیستیک نگاهی به چیستی و نشانه‌های اختلال اوتیسم می اندازیم.

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا در خود ماندگی نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم اختلال اوتیسم تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

کودکان و بزرگ‌سالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنج‌گانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.

از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند. نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد زنانی که چاق و یا دیابتی هستند، در صورتی که باردار شوند، بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیسمی روبرو خواهند بود.

بهترین مرکز درمان اوتیسم

مقاله مرتبط: نوابغ اتیسم و آسپرگر

مقاله مرتبط: بازیهایی مناسب برای کودکان اوتیسم


علائم تشخیص اختلال اوتیسم

در ادامه مهم ترین علائم اوتیسم در کودکان را نام برده و توضیح داده ایم. در صورت مشاهده این نشانه ها در رفتار کودک خود حتما به روانشناس مراجعه کنید و برای تشخیص سریع و دریافت راهکارهای درمانی اوتیسم فرصت را غنیمت شمارید. مهم ترین اختلالات مرتبط با اوتیسم عبارتند از:

 
 

اختلال کیفی

اختلال کیفی در تعاملات اجتماعی یکی از اصلی ترین نشانه های اوتیسم است.این اختلال به همراه موارد زیر بروز پیدا می کند. در صورت مشاهده هر یک از این اختلالات یاد شده به بهترین مرکز درمان اوتیسم مراجعه کرده و مشاهدات خود را به دقت برای روان درمانگر کودکان توضیح دهید.

  1. اختلال بارز در به کار بردن رفتارهای غیر کلامی متعدد مانند تماس چشمی، حالت چهره، وضع بدنی و حرکت‌ها به منظور تنظیم تعامل‌های اجتماعی
  2. ناتوانی در ایجاد روابط با همسالان به تناسب سطح تحول
  3. فقدان تمایل خودانگیخته به تقسیم کردن شادی‌ها، رغبت‌ها و یا موفقیت‌های خود با دیگران (برای مثال نشان ندادن، نیاوردن یا اشاره نکردن به اشیای مورد علاقه خود)
  4. فقدان تقابل هیجانی یا اجتماعی
 
 

 

 

 

 

 

 

 

اختلال ارتباطی

اختلال ارتباطی که یکی دیگر از علائم بارز اوتیسم است، براساس وجود دست کم یکی از عناصر زیر برجسته می‌شود:

  1. تأخیر یا فقدان کامل تحوّل زبان گفتاری (بدون آنکه با کوشش برای جبران آن از طریق شیوه‌های دیگر مانند حرکت یا حالت‌های چهره، همراه باشد)
  2. در افرادی که به قدر کافی از گفتار متناسب برخوردارند، اختلال بارز در آغاز یا حفظ جریان محاوره با دیگری
  3. استفاده قالبی و تکراری از زبان یا وجود زبان غیرمعمولی
  4. فقدان بازی‌های تخیّلی (وانمود کردن) متنوّع و ارتجاعی یا بازی‌های تقلیدی اجتماعی متناسب با سطح تحوّل
 
 
 
 
 
 

رفتار تکراری

محدود، تکراری و یا قالبی بودن رفتارها، رغبت‌ها و فعالیت‌ها با توجه به وجود دست کم یک مورد از عناصر زیر نشان داده می‌شود:

  1. دل‌مشغولی متمرکز بر یک یا چند کانون رغبت یکنواخت و محدود که از نظر شدت یا جهت، نابهنجار است.
  2. چسبندگی ظاهراً انعطاف‌ناپذیر به عادت‌ها
  3. اطوارگری‌های حرکتی قالبی و تکراری (مانند به هم زدن یا پیچ دادن دست‌ها یا انگشتان، یا حرکت‌های پیچیده تمامی بدن)
  4. دل‌مشغولی دائم نسبت به برخی از اجزای رفتارهای کلیشه‌ای (stereotypy): این رفتارها شامل رفتارهای تکراری مثل حرکات پر زدن با دست، صداسازی، چرخش سر و تکان دادن بدن هستند.
  5. رفتارهای اجباری (compulsive): این رفتارها از یکسری قوانین پیروی می‌کنند، مانند مرتب کردن اشیا در یک مسیر مشخص.
  6. یکسان‌سازی (sameness): مقاومت در برابر تغییر است، برای مثال در مقابل جابه‌جا کردن اثاثیه منزل مقاومت می‌کنند و یا از تغییر وضعیت موجود سرپیچی می‌نمایند.
  7. رفتارهای آیینی (Ritualistic): در این حالت فرد فعالیت‌های روزانه را همواره به یک صورت انجام می‌دهد، برای مثال این رفتارهای تشریفاتی در هنگام غذا خوردن و لباس پوشیدن دیده می‌شوند. این آیتم بسیار نزدیک به یکسان‌سازی است و از برخی جهات با آن در ترکیب است.
  8. رفتارهای محدود (Restrict): به معنی محدودیت در علایق، تمرکز و فعالیت‌ها است، برای مثال علاقه کودک به یک برنامه تلویزیونی یا اسباب‌بازی خاص محدود می‌شود.
  9. خودآزاری (self-injury): که شامل رفتارهایی هستند که آزاردهنده هستند یا باعث آسیب به کودک می‌شوند، برای مثال ضربه به چشم و یا سیخونک به پوست و یا ضربه به دست (با شی‌ء نوک‌تیز) و یا ضربه به سر. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ میلادی گزارش کرد که برخی نمونه‌های خودآزاری، حدود ۳۰ درصد از کودکان ASDD را در برمی‌گیرد.
 
 

عدم رشد اجتماعی

نقص در رشد اجتماعی، اوتیسم و اختلالات طیف درخودماندگی (ASD) را از سایر اختلالات رشدی متمایز می‌کند. بیماران اوتیستیک آسیب‌های اجتماعی دارند، به طوری که نمی‌توانند احساسات سایرین را به درستی درک کنند.

رشد اجتماعی غیر معمول از ابتدای دوران کودکی قابل‌مشاهده است، به طوری که نوزادان اوتیستیک توجه کمتری به تحریکات اطرافیان نشان می‌دهند، لبخند و نگاه کردن به اطرافیان کمتر از همتایان است و کمتر به اسم خودشان پاسخ می‌دهند، نوپایان اوتیسمی، به میزان شدیدتری با نرم اجتماعی متفاوت‌اند، برای مثال، ارتباط چشمی و نوبت‌گیری کمتری دارند و بیشتر دیده می‌شود که دیگران با لمس و یا «منیپولیشن» دست با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

 
 

ناتوانی در درک اجتماعی

کودکان اوتیستیک ۳ تا ۵ ساله درک اجتماعی کمتری نشان می‌دهند. به طور خود به خودی به افراد گرایش ندارند، احساساتی نمی‌شوند و به احساسات واکنش نشان نمی‌دهند، ارتباط کلامی و نوبت‌گیری نیز ندارند، ولی نسبت به مراقبان اولیه‌شان وابستگی نشان می‌دهند.

این کودکان به طور معمول کمتر از معمول وابستگی امنیتی دارند، این ویژگی در کودکان با رشد ذهنی بیشتر و یا شدت کمتر ASD دیده می‌شود. کودکان بزرگ‌تر و بزرگ‌سالان ASD در آزمون‌های بازشناسی چهره و احساسات، امتیاز کمتری کسب می‌کنند.

برخلاف اعتقادات معمول، کودکان درخودمانده تنهایی را ترجیح نمی‌دهند، بلکه ایجاد و حفظ دوستی‌ها غالباً برای آن‌ها مشکل است، برای آن‌ها کیفیت دوستی‌ها و نه تعداد دوستان پیش‌بینی کننده آن است که چه میزان احساس تنهایی می‌کنند. دوستی‌های عملکردی (دوستی‌های اجباری) مثل دوستی‌هایی که در هنگام دعوت شدن به میهمانی ایجاد می‌شوند، کیفیت زندگی آن‌ها را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری گزارش‌های فردی (غیر تحقیقاتی) در رابطه با وجود خشونت و پرخاش در افراد ASD وجود دارد.

اطلاعات محدودی پیشنهاد می‌کند که در کودکان اوتیسم، وجود عقب‌ماندگی با خشم، کج‌خلقی و ویران کردن وسایل مرتبط است.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ که در آن با والدین ۶۷ کودک اوتیسمی (ASD) مصاحبه شده بود، گزارش شد که ۶۰ درصد کودکان، یک دورهٔ زمانی از کج‌خلقی شدید داشته‌اند و مابقی آن‌ها تاریخچه‌ای از خشونت، همراه با کج‌خلقی نشان داده‌اند. خشونت همراه با کج‌خلقی بیشتر در کودکانی با تاریخچه آسیب زبانی شایع است.

طبق مطالعه‌ای در سوئد (۲۰۰۸) بیماران ۱۵ ساله و یا بزرگ‌تر با تشخیص ASD که مرتکب خشونت شده بودند، به‌طور معنی‌داری سایر شرایط اختلالات روان‌شناختی مانند سایکوز را نشان داده‌اند.

 
 

فقدان ارتباط با محیط بیرون

در حدود ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد افراد اوتیسمی مهارت‌های گفتاری طبیعی کافی برای مقابله با نیازهای ارتباطی روزمره‌شان را کسب نمی‌کنند. تفاوت در نحوه برقراری ارتباط از نخستین سال زندگی مشاهده می‌شود و ممکن است شامل: تأخیر در آغاز babbling، اشارات و حالات غیرمعمول، کاهش حساسیت و واکنش محیطی مناسب و طرح‌های صوتی که هماهنگی با محیط ندارد، شوند.

در طی ۲ و ۳ سالگی، کودکان اوتیسمی کمتر از سایر همسالان صداسازی به صورت منفرد و تکراری، همخوان، کلمه و مجموعه کلمات دارند. حالات بدنی آن‌ها با کلمات هماهنگ و ترکیب نمی‌شوند، کودکان اوتیستیک کمتر درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و یا در تجاربشان با دیگران شریک می‌شوند و بیشتر به نظر می‌رسد که کلمات سایرین را تکرار می‌کنند (echolalia) و یا ضمایر را معکوس بیان می‌کنند، جلب‌توجه کودک، برای شرکت در گفتار بین فردی لازم است.

نقص توجه نیز کودکان ASDD را متمایز می‌کند، برای مثال این کودکان ممکن است به دستی که طرح را می‌کشد، بیشتر توجه نشان دهند تا طرحی که کشیده می‌شود. همچنین برای این کودکان توجه به یک شی و سپس استفاده از آن و یا صحبت راجع به آن شی مشکل است. همچنین کودکان اوتیسمی در بازی انتزاعی تخیلی و استفاده از نمادها در زبان مشکل دارند.

نقش خانواده‌ها در درمان اوتیسم

به اعتقاد کارشناسان، خانواده‌ها اولین الگوی رفتار فرزندان هستند و نباید نقش خود را در تربیت فرزندانشان فراموش کنند، یا کودک را به مدرسه و معلم واگذار کنند. مهم‌ترین نقش والدین در تربیت فرزندان، ایجاد محیط آرام همراه با راهنمایی است که در مورد کودکان اوتیسم اهمیت و ضرورت پیدا می‌کند.

در دو مطالعه که در آن‌ها کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا در سن ۸ تا ۱۵ سال و بزرگ‌سالان شرکت داشتند، در تمرین‌های پایه‌ای زبان که لغت و هجی کردن را در برمی‌گیرد، کودکان نتایج یکسان و بزرگ‌سالان نتایج بهتری نسبت به گروه کنترل کسب کرده‌اند. هر دو گروه اوتیستیک در تمرین‌های مهارتی پیچیده مثل زبان کنایه‌ای، درکی و استنتاجی عملکرد نامناسب‌تری نسبت به گروه کنترل داشته‌اند. این مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که با کودکان اوتیستیک صحبت می‌کنند، معمولاً درک آن‌ها را بیش از میزان واقعی آن تخمین می‌زنند.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

درمان اوتیسم در بهترین مرکز روانشناسی

تاکنون هیچ روش قطعی‌ای برای درمان مبتلایان به اوتیسم یافته نشده است. کارآمدترین روش درمانی، توان‌بخشی است. ما در مرکز درمان اوتیسم اکسیر به شما و فرزندتان کمک می کنیم که با کنترل نشانه های اوتیسم زندگی بهتری داشته باشید. ما برای آنکه بهترین سرویس را به یک کودک مبتلا به اوتیسم ارائه دهیم، به موارد زیر توجه می نماییم:

  1. کودک شما توسط یک متخصص روان‌پزشکی اطفال و یک متخصص مغز و اعصاب اطفال ویزیت می شود.
  2. به طور فشرده و ترجیحاً هر روز تحت خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی قرار می گیرد.
  3. والدین و مربی کودک روش‌های مناسب تقویت مهارت‌های ارتباطی کودک را از طریق مطالعه کتاب‌های مرتبط و یا به‌وسیلهٔ جلسات مشاوره‌ای که کار درمانگر کودک برگزار می‌کند، فرا می گیرند.
  4. ارزیابی وضعیت حسی-حرکتی کودک به‌وسیله کارشناسان کاردرمانی صورت می پذیرد و در صورت لزوم جلسات کاردرمانی ذهنی کودک به‌طور منسجم برگزار می گردد.
  5. موسیقی‌درمانی، راهکاری برای ارتباط با کودکان اوتیسم است. نقاشی و قصه‌گویی نیز یکی از روش‌های مؤثر تربیت کودکان اوتیسم است و پدران و مادران باید در یک گوشه اتاق نشسته و کتاب‌های قصه متناسب با سن کودک را با صدای بلند و دل‌نشین برای علاقه‌مندی آنان بخوانند.

ویژگی های بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

اوتیسم اختلالی شدیداً متنوع ناشی از اختلال در رشد مغز است که در دوران نوزادی بروز می‌کند، سپس یک دوره ثابت را بدون بهبودی طی می‌کند و علائم آن تا دوره بزرگ‌سالی ادامه پیدا می‌کند، این اختلال غالباً به شکل مسکوت بروز می‌کند. به همین علت مراجعه به بهترین مرکز درمان اوتیسم یکی از مهم ترین مراحلی است که والدین در این راه پر پیچ و خم طی می کنند. در ادامه اصلی ترین ویژگی های یک مرکز خوب برای درمان اوتیسم را برشمرده ایم. با ما همراه باشید.

 
 

تشخیص درست اوتیسم

در برخی موارد زمانی که شما کودک خود را به یک مرکز درمان اوتیسم می برید، ممکن است به شما بگویند که کودک شما اصلا اوتیسم ندارد! گاهی اوقات برخی از کودکان با وجود داشتن برخی نشانه های ابتلا به اوتیسم، به این بیماری مبتلا نیستند. به همین دلیل شما باید برای تشخیص اوتیسم کودک خود به بهترین مرکز درمان اوتیسم مراجعه کنید تا تشخیص درستی در رابطه با وضعیت او به عمل آید. خوب است بدانید که اوتیسم عموماً به وسیله یک مجموعه سه‌تایی از ویژگی‌ها مشخص می‌شود:

  1. آسیب در تقابلات اجتماعی
  2. آسیب در ارتباطات میان فردی
  3. علائق محدود و رفتارهای تکراری
 
تشخیص درست اوتیسم
 
 
مشاوره اوتیسم آنلاین
 

در نظر گرفتن شرایط محیطی

زمانی که شما به دنبال یافتن بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران می گردید، باید به اهمیتی که پرسنل چنین مرکزی برای وقت، انرژی و سلامتی شما قائل می شوند، توجه ویژه ای داشته باشید. امروزه شیوع کرونا، آلودگی هوا و ترافیک مواردی هستند که می توانند بر روی ارتقای آگاهی و تمایل افراد جامعه برای دریافت خدمات مشاوره ای به صورت آنلاین یا تلفنی تاثیر بسزایی بگذارند. ما در مرکز روانشناسی و روانپزشکی اکسیر با ارائه خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین (از طریق واتساپ) به افزایش راحتی شما در دریافت خدمات روانشناسی و روان درمانی کمک می کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۵۶۵۶۷۳۲۹ تماس بگیرید.

 
 

همکاری با بهترین متخصصان درمان اوتیسم

یکی از مناسب ترین راهکارها برای شناخت بهترین مرکز درمان اوتیسم این است که به متخصصان مشفول به کار در آن مرکز توجه کنید. در برگه متخصصان روانشناسی اکسیر می توانید لیست کاملی از روانشناسان و روانپزشکان مرکز ما را مشاهده کنید. همگی این عزیزان دارای مدرک، تجربه و دانش بالا در زمینه درمان اوتیسم هستند.

 
بهترین دکتر درمان اوتیسم

خدمات مرکز درمان اوتیسم اکسیر

مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اکسیر به عنوان یکی از بهترین مرکز درمان اوتیسم با بهره‌گیری از متخصصان مجرب کاردرمانی و توان‌بخشی شناختی و شناخت اجتماعی و با بهره‌گیری از ابزارهای چند بعدی و مؤثر، خدمات خود را در زمینه تشخیص، ارتقا و درمان اختلال اوتیسم ارائه می‌دهد. والدین گرامی، شما برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی اختلال اوتیسم می‌توانید با شماره تماس‌های مرکز تماس حاصل نمایید.

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب