بهترین مرکز مشاوره زوج درمانی تهران

آیا به دنبال مرکز مشاوره زوج درمانی می گردید؟ مشکلات و اختلالات و تفاوت دیدگاه ها و سبک زندگی به ایجاد فاصله عاطفی و کاهش صمیمیت بین زوج ها منجر می شود. هدف در مشاوره زوج درمانی کمک به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند یا می خواهند که تغییر کنند، به آنها کمک شود تا به خواسته و هدف شان برسند.

روابط بین زوج ها قطعا نیازمند بررسی و کنترل است و یکی از نقاط ضعف در زندگی مشترک این است که زوج ها وقتی مشکلات و چالش ها یشان شدید می شود به فکر درمان می افتند. لازم به ذکر است که در جریان درمان، شناسایی اختلالات و مشکلات فردی بسیار اهمیت دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر به عنوان بهترین زوج درمانگر در غرب تهران و شرق تهران در خدمت شما عزیزان است. این مرکز متشکل از پزشکان متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)، روانشناس، و نوروتراپیست با هدف ارائه خدمات تشخیصی، درمانی و بازتوانی در جهت ارتقا توانمندی ها و تسریع تشخیص و بهبود اختلالات مرتبط در حیطه روانشناسی و روانپزشکی و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و روش های درمانی (نوروفیدبک، شناخت درمانی، رفتار درمانی، روان درمانی شناختی، بازی درمانی، دارو درمانی، رفتار درمانی دیالکتیکی و …) در خدمت شما عزیزان است.

مرکز روانشناسی اکسیر به عنوان زوج درمانگر در غرب تهران و شرق تهران، تمام خدمات زوج درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره زناشویی، کودک و نوجوان و … را توسط مجرب ترین متخصصین، به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

زوج درمانی چیست؟

یکی از مراجعات شایع به متخصصان بهداشت روانی، مشکلات ازدواج و روابط عاطفی است‎ که حل این مشکلات با زوج درمانی امکان پذیر است. هدف در زوج درمانی کمک به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند و یا می خواهند که تغییر کنند، به آنها کمک شود تا به خواسته و هدفشان برسند.

چه اتفاقی در مشاوره زوج درمانی می افتد؟

زوج درمانی فقط زن و شوهر را در بر می گیرد. البته بچه ها نیز به درجات مختلف در معرض مشکلات زناشویی قرار می گیرند. آنها ممکن است سراسیمه و نگران شوند و مشکلاتی از خود بروز دهند که خود این مشکلات بروز کرده در بچه ها، به بهتر شدن روابط زناشویی کمک می کند تا اینکه بتوانند بیشتر به بچه ها توجه کرده و به آنها کمک کنند.

زوج درمانی یا خانواده درمانی؟

البته درمانی که در آن والدین و بچه ها هر دو شرکت داشته باشند، خانواده درمانی نامیده می شود. بر روی روابط بین اعضای خانواده تأکید دارد، بجای اینکه فقط بر روی زوج ها کار کند. البته ممکن است در بعضی موارد بحث ها به سوی مسائل زناشویی کشیده شود که در اینجا والدین باید مراقب باشند تا بچه ها مورد بی توجهی قرار نگیرند.

مشاوره خانواده اکسیر

زوج درمانی توسط چه کسی اتفاق می افتد؟

زوج درمانی ممکن است بوسیله روانپزشکان، روان شناسان، مشاوران و خانواده درمانگرانی که دوره های مخصوص این کار را دیده اند و تحت نظارت برای انجام آن تعلیم یافته‌‌اند، انجام شود.

فرض درمانگری که در این حوزه کار می کند، این است که ناراحتی و ناشادمانی که یک زوج با آن رو به رو هستند، چیزی بیش از مشکلات و علائم شخصی آنهاست.

زوجی که به درمانگر مراجعه کرده اند ممکن است در مورد فاصله گیری عاطفی، نزاع بر سر قدرت، اشکال در ارتباط برقرار کردن، حسادت، ‌خیانت و عدم ارضای جنسی و خشونت شکایت داشته باشند.

زوج درمانگر در مرکز مشاوره زوج درمانی چه کمکی به افراد می کند؟

درمانگر در مرکز مشاوره زوج درمانی به زوج کمک می کند که زندگی‌ مشترک شان را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم بگیرند که چه تغییراتی لازم است. آنها سعی می کنند سوء ‌تفاهم های دوجانبه، انتظارات غیر معقول، و تصورات بیان نشده‌ای که باعث تداوم تعارض میان آن دو می شود را برطرف‌ کنند.

اختلالات شخصیتی و مشکلات روانشناختی افراد موانعی است که بر سر راه درمان قرار می گیرد. بنابراین برای زوج درمانی هم مصاحبه بالینی ضرورت دارد و چنانچه یکی یا هر دو زوج از اختلال رنج می برند علاوه بر درمان های زوجی لازم است تا درمان های انفرادی نیز صورت بگیرد. زوج درمانی با تمرکز روی مسائل مختلف صورت می گیرد.

زوج درمانی متمرکز بر عاطفه

به زوج کمک می کند تا به عنوان پیش شرط درمان، عواطفی را که تعارض آنها را برمی انگیزد، شناسایی کنند تا بتوانند الگوهای رفتاری دردسر آفرین را متوقف کنند.

زوج درمانی متمرکز بر رفتار

در این رویکرد به زوج ها آموزش داده می شود که چگونه با یکدیگر رفتار کنند و مهارت های ارتباطی و شیوه های حل مساله آموزش داده می شود.

زوج درمانی متمرکز بر هیجان

در این رویکرد بیشتر روی هیجانات و روابط نزدیک زناشویی تکیه می شود.

زوج درمانی متمرکز بر روانکاوی

در این رویکرد بیشتر مشکلات و مسائلی که از گذشته وجود داشته مورد بررسی قرار می گیرد و به زوج ها کمک می شود که به تخلیه روانی برسند.

در زوج درمانی به زن و شوهر کمک می شود که زندگی مشترک خود را مورد بررسی قراردهد . در نهایت تصمیم بگیرند که با ایجاد تغییر در زندگی به سمت بهبودی و زندگی سالم حرکت کنند. همچنین سوء تفاهم های دوجانبه، انتظارات نامعقول و غیرمنطقی و تصورات بیان نشده ای که باعث تداوم چالش بین زوج می شود در این روش درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.


مقاله مرتبط: بهترین تمرین های زوج درمانی برای بهبود روابط

مقاله مرتبط: درمان مشکلات جنسی توسط زوج درمانی


شیوه های مورد استفاده توسط درمانگر در مرکز مشاوره زوج درمانی

نظریه سیستم خانواده

این نظریه بر الگوهای ارتباط، کنش و واکنش در محیط خانواده به عنوان یک سیستم تاکید دارد و هدفش آشنایی زوجین با قواعد و الگوهایی است که ناآگاهانه در این سیستم عمل می کنند.

زوج درمانی رفتاری

در این نوع روان درمانی، از شیوه های رفتار درمانی مانند تبادل رفتاری، تعلیم دادن نحوه برقراری ارتباط و آموزش مشکل گشایی استفاده می شود.

مرکز مشاوره اکسیر به عنوان بهترین زوج درمانگر در غرب تهران و شرق تهران، تمام خدمات روانشناختی خود را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر باشند؛ رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

زوج درمانی متمرکز بر عواطف

این شیوه بر عواطف زوجین که باعث ایجاد تمارض میان آنها می شود تاکید دارد و از طریق شناساندن این عواطف، سعی بر تغییر رفتارها دارد.

زوج درمانی روان پویشی

در این شیوه فرض بر این است که رفتارهای زوجین در بزرگسالی ناشی از الگوهای رفتاری دوران کودکی آنهاست و سعی بر این است که زوجین با شناخت این موضوع احساسات فعلی شان را از احساسات و تجربیات گذشته شان نسبت به والدین شان جدا کنند.

اینستاگرام اکسیر

سیستم ها و الگوهای خانوادگی

نظریه “سیستم های خانواده” زمانی، نظریه غالب در این حوزه بود و هنوز هم به عنوان یک راهنمای کلی برای زوج درمانگرها تاثیرگذار است. این نظریه بر الگوهای ارتباط، کنش و واکنش که محیط خانواده را ایجاد و تقویت می کنند، تاکید دارند. در یک زوج ناشاد، این سیستم در برابر تغییرات مقاومت می کند. زیرا به یک تعادل ناسازگارانه رسیده. درست به همان صورتی که علائم شخصی ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند؛ زیرا باعث می شوند تعادل عاطفی فرد حفظ شود. زوج ممکن است به طور ناآگاهانه قواعدی برای خودشان گذاشته باشند که درست عمل نمی کند. درمانگر به زوج کمک می کند که از وجود این قواعد و الگوها آشنا شوند تا بتوانند آنها را تغییر دهند.

هنگامی که دو نفر به خوبی چه به صورت کلامی و چه غیر کلامی، ارتباط برقرار نمی کنند، هر یک از آنها ممکن است فکر کند که طرف مقابلش اصول معینی را پذیرفته است. در حالی که این طور نیست.

برای مثال شوهر فکر می کند زنش پذیرفته است که او تا هر زمانی که فکر می کند ضروری است. می تونه سر کار بمانه، اما زن فکر می کند که شوهرش بدون اظهار این مسئله، پذیرفته است که در هنگام شام در خانه باشد.

این وعده های اظهار نشده سوء ‌تفاهم‌ برانگیز که ناشی از مشکل ارتباطی طرفین است، ممکن است امور جنسی، وضعیت مالی خانواده یا تعداد فرزندان را در برگیرد.

درمانگرانی که بر اساس نظریه سیستم های خانواده عمل می کنند، اغلب از مفهومی به نام “پیوند دو سویه” استفاده می کنند، موقعیتی که هنگامی ایجاد می شود که طرفین یک زوج، پیام های متناقض به هم می فرستند، پیامی که آن را بیان می کند و پیام متناقضی که از طریق ارتباط خاموش عاطفی اظهار می کنند. زوج اگر بخواهند تا رابطه خود را حفظ کنند،‌ نباید این تناقض را بپذیرند یا به مقاصد پنهانی آن پاسخ دهند.

درمان بر اساس نظریه سیستم های خانواده برای آشکار کردن و حل کردن مشکلاتی از این نوع طراحی شده‌ است.

چگونه برای زوج درمانی آماده شویم

مراحل آمادگی برای زوج درمانی چیست و زوج درمانی چه فایده ای دارد؟ رفتن به زوج درمانی یک اتفاق بزرگ است. مشکلات و اختلالات و تفاوت دیدگاه ها و سبک زندگی به ایجاد فاصله عاطفی و کاهش صمیمیت بین زوج‌ها منجر می شود. هدف در زوج درمانی کمک به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند یا می خواهند که تغییر کنند، به آنها کمک شود تا به خواسته و هدف شان برسند. ولی قبل از شروع آن باید برای زوج درمانی آماده باشید در ادامه برای شما توضیح می دهیم چگونه برای زوج درمانی باید آماده شوید و مراحل آمادگی برای زوج درمانی را شرح می دهیم.

مراحل آمادگی برای مراجعه به مرکز مشاوره زوج درمانی

خیلی صبر نکنید

بسیاری از زوج ها منتظر می مانند و اجازه می دهند مشکلات زناشویی برای سال های زیادی ادامه پیدا کند. هر چه طولانی تر شود، جبران خسارت و بازگرداندن رابطه سخت تر خواهد بود. اما، همان طور که می دانید، “هیچ وقت دیر نیست”. مهم نیست که در چه وضعیت و موقعیتی قرار دارید، صرف نظر از اینکه چه مدت زمانی یک مشکل وجود داشته است، باید تلاش جدی انجام شود.

تحقیق کنید

درمان فقط در صورتی انجام خواهد شد که کسانی که درگیر آن هستند تمایل به رسیدن به یک راه حل داشته باشند. اگر تمایلی به درست کردن رابطه نداشته باشید، جلسات درمان سودی برای شما نخواهد داشت و فقط وقت شما تلف خواهد شد. اگر اراده برای مبارزه برای رابطه وجود داشته باشد، حتی زمانی که دردناک است، حتی زمانی که چالش هایی وجود دارد و حتی زمانی که شما ناراحت هستید، احتمال بیشتری برای موفقیت وجود دارد.

زوج درمانی دشوار خواهد بود و باید به اندازه کافی برای آن آماده بود. اگر هر دو طرف از نظر ذهنی در وضعیت مناسب قرار داشته باشند و با تمایل به پیشرفت وارد درمان شده باشند، درمان آغاز یک شروع جدید خواهد بود.

یک مشاور خوب پیدا کنید

قبل از انتخاب مشاور، با چند نفر صحبت کنید و سپس تصمیم قطعی بگیرید. زوج درمانی همیشه مانند سفر است. یک سفر که ممکن است مدت زیادی طول بکشد و یک سفر که با هم همراه هستید. پیدا کردن یک مشاور که بتوان به او اعتماد کرد، پایه ای برای جلسات درمان موفق است. هنگامی که اعتماد برقرار می شود، مشاور می تواند به راحتی مسیر و راه را برای رسیدن به موفقیت هموار کند.

اگر برای انتخاب مشاور، شتابزده تصمیم بگیرید، زمان با ارزشی که برای تان باقی مانده است، از دست خواهید داد. برای پیدا کردن شخص مناسب کمی بیشتر وقت بگذارید. اطمینان حاصل کنید که هم شما و هم همسرتان با این انتخاب راحت و خوشحال هستید.

از مشاور خود در مورد دیدگاه او درباره ازدواج سوال کنید

اگرچه شما تصمیم نهایی خود را در رابطه با باقی ماندن در رابطه یا ترک آن گرفته اید، اما مشاور شما در طول راه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. مشاور دارای تاثیر قابل توجهی در فرایند درمان زوجین دارد. و بعضی از مشاوران ممکن است تعصب خاصی نسبت به ازدواج یا بر علیه ازدواج داشته باشند.

یک مشاوری پیدا کنید که تعصباتی همانند شما داشته باشد. جلسات درمان شما تأثیر قابل توجهی روی زندگی تان خواهد داشت، بنابراین مطمئن شوید که فردی که برای مشاوره انتخاب می کنید، کسی است که با شما هماهنگ است. در نظر گرفتن تمامی این مسائل شانس موفقیت جلسات درمان را افزایش خواهد داد.

مرکز مشاوره قبل از ازدواج

با دوستان خود صحبت کنید

دوستان شما نقش مهمی، در حالی که شما در حال شرکت در جلسات زوج درمانی هستید، بازی می کنند. و در نهایت، آنها تاثیر قابل توجهی بر تجربه شما خواهند داشت. شما دوستانی را دوست دارید که حامی شما باشند، و گاهی اوقات این بدان معنی است که به حریم خصوصی احترام گذارند. ممکن است شنیدن نظرات دوستان تان درباره اینکه چرا باید شریک زندگی خود را ترک کنید، مفید نباشد.

درمان همیشه یک انتخاب است

حتی اگر ۹۸ درصد، شما می خواهید رابطه را متوقف کنید، به این معنی است که هنوز امکان تغییر وجود دارد که می تواند نتیجه یک درمانگر خوب باشد. مداخله توسط یک منبع خارجی می تواند شگفت انگیز باشد. هرچه بیشتر شما و همسرتان مایل به انجام دادن این فرایند باشید، بیشتر احتمال دارد با موفقیت از آن خارج شوید. زوج درمانی یک فرایند است. وقت خود را به اندازه کافی آماده کنید تا برای رابطه ارزشمند خود سرمایه گذاری کنید.

چه زمانی مزاجعه به مرکز مشاوره زوج درمانی پیشنهاد می شود؟

زوج ها به دلایل زیادی چون دعوا و ستیزه های شدید، مشکلات ارتباطی، نارضایتی جنسی و خیانت به دنبال مشاوره می روند. پیشنهاد ما این است که به محض این که نارضاتی رخ داد به مشاور مراجعه کنید، چرا که هر چه از نارضایتی ها و اختلافات شما بگذرد و چاره ای برای آن نجویید در آینده نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری برای ترمیم رابطه تان دارید.

حتی گاه مشاوره در مرکز مشاوره زوج درمانی می تواند به یک زوج در حال جدایی کمک کند که رابطه شان را با احترام و درک متقابل تمام کرده و کمترین آسیب ممکن را پس از پایان ارتباط دوستی یا زناشویی خود متحمل شوند.

مرکز مشاوره طلاق

زمانی که زوجین مدام با یکدیگر مشاجره و بحث دارند، از صحبت کردن با هم فراری هستند یا به طور کلی در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر ناتوان هستند، هیچ گاه رابطه شان اصلاح نخواهد شد.

بنا بر آنچه گفته شد و طی مطالعات فراوانی که دانشمندان در این زمینه : ما معتقدیم که هدف اول از زوج درمانی، بهبود و اصلاح شیوه های ارتباطی زوج با یکدیگر، چگونگی حل و فصل کردن مشکلات و مجادلات با یکدیگر و یادگیری فنون مذاکره و گوش دادن مؤثر است.

بنابراین اول قدم در زوج درمانی، کمک به شماست تا بتوانید احساسات تان را شفاف بیان کنید، آرامش تان را حفظ کنید و از مهارت های ارتباطی سالم برای حل مشکلات قدیمی و جدید خود استفاده کنید.

در گام اول باید به این نکته توجه داشته باشید که درمان موفق نتیجه همکاری زوجین با درمانگر است. بنابراین تلاش و پیگیری افراد برای حل مشکلات شان اساسی ترین شرط بهبود رابطه است. در این صورت زوجین می توانند انتظار داشته باشند که شنونده و پیام دهنده بهتری شوند و راه های جدیدی برای حمایت از یکدیگر پیدا کنند.

اهداف جلسات توسط مشاور با نظر مراجعین برنامه ریزی و برای رسیدن به این اهداف، هر یک از طرفین باید آمادگی این را داشته باشند. نقاط قوت و ضعف خود را بپذیرند، نقش ها و مسئولیت های خود را به عهده بگیرند. برای این که بحث و مجادله در طول جلسات درمانی رخ دهد امر غیر عادی نیست، اما مشاور شما باید با بی طرفی و عدم جانبداری و تکیه بر دانش تخصصی خود این موضوعات را رفع خواهد کرد.

برخی از مشاوران در مرکز مشاوره زوج درمانی جلسات فردی تکمیلی را به زوجین به عنوان بخشی از درمان پیشنهاد می کنند و برخی ممکن است جلسات فردی را در صورت درخواست زوجین پیشنهاد کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب