معرفی روانشناسان مطرح در تهران

مرکز روانشناختی اکسیر در تهران – امروزه روانشناسی و روانپزشکی با همه جنبه های زندگی انسان در ارتباط است و هر اندازه که جامعه پیچیده تر می شود روانشناختی نیز نقش مهم تری در حل مشکل ها برعهده می گیرد. اغلب دیده یا شنیده اید که بسیاری از مردم، بعد از اینکه با مشکلات روحی-روانی مواجه می شوند و با پیشنهاد بعضی از اطرافیان که می گویند به «مشاور» یا «روانشناس» مراجعه کن، مقاومت کرده و بعضاْ چنین اظهاراتی می کنند. «من سالمم»، «مگه من دیوانه ام که بروم پیش روانشناس». طبق آماری پیش از این اعلام شده حدود ۴۰ درصد ایرانی ها به انواع مختلفی از اختلالات روانی مبتلا هستند. همچنین طبق یافته های علم روانشناسی شخصیت افراد مختلف در دوره های مختلف به یکی از اختلالات روانی مبتلا می شوند. این ها یعنی هر آدمی نیاز به مشاوره های روانشناسی وجود دارد. اگر ضرورت داشتن خانواده، جامعه و روابط سالم را بدانیم، مسلماْ از کنار چنین خدمات مشاوره به شرطی که توسط افراد ورزیده و حرفه ای انجام شود به سادگی نخواهیم گذشت. اگر به دنبال کلینیک روانشناسی در تهران هستید، مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر، یکی از بزرگ ترین کلینیک های روانشناسی در تهران، با کادری مجرب متشکل از روانشناس، روانپزشک، نوروتراپیست، بازی درمانگر، گفتار درمانگر، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

لیست روانشناسان تهران

تعریف روانشناسی – مرکز روانشناختی اکسیر

علمی است که رفتارها و فرآیندهای ذهن انسان را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. علم روانشناسی موضوعاتی همچون عملکرد ذهن، احساسات، شناخت، عواطف، ادراک، تمرکز، روابط بین فردی و اجتماعی، روابط خانوادگی، شخصیت شناسی و رفتارهای فرد را نیز در بر می گیرد.

آشنایی با انواع مشاوره روانشناسی مرکز روانشناختی اکسیر

وظایف روانشناس در هر یک از زمینه های تخصصی زیر عبارتند از :

روانشناس آموزشی

به کودکان، نوجوانان و جوانان برای غلبه کردن بر مشکلات آموزشی و روانی خود و در نتیجه پیشرفت کردن در این زمینه ها مشاوره می دهد.

روانشناس شغلی یا سازمانی

به شرکت ها و سازمان ها در بهبود عملکرد و افزایش رضایت شغلی کارکنان کمک می کند.

روانشناس سلامت

 روانشناسی سلامت رفتار و نگرش سالم و کمک به بیماران و خانواده های آنها برای غلبه بر بیماری ها را ترویج می دهد.

روانشناس مشاوره ای

به افراد در حل مشکلات شان و تصمیم گیری ها به خصوص در زمان های پراسترس زندگی شان کمک می کند.

روانشناس جرم شناسی

روانش ناسی جرم شناسی استفاده از تئوری های روانشناسی در شناسایی جرائم، بازسازی و بهبود مجرمین است.

روانشناس بالینی

کمک به مراجعانی که در شرایطی سخت مانند نگرانی، اضطراب، افسردگی و بیماری های روانی قرار دارند.

روانشناس ورزشی

کار با افراد، تیم ها و سازمان ها برای بهبود انگیزه و عملکرد در زمینه مربی گری، آموزش و رقابت و همچنین ترویج مشارکت ورزشی به صورت عمومی است.

چه زمانی نیازمند کمک روان شناختی هستیم؟

همگی ما ممکن است دچار اختلال روانی و یا فشار روانی شویم اما ضرورت درمانی یک تصمیم پیچیده است که تنها محدود به تشخیص یک اختلال یا داشتن یک مشکل نیست و باید ملاحظات دیگری را نیز همچون شدت علایم، اهمیت آنها، میزان ناراحتی (رنج روانی) ناشی از علایم، نقص در کار کرد اجتماعی شغلی را در نظر بگیریم. بنابراین پیش نیاز شما برای شروع درمان و دریافت کمک شناخت خود و مشکلات شماست. این حیطه بسیار وسیع است مثلا ممکن است:
• از اختلالاتی مانند افسردگی، وسواس و… رنج می برید.
• از اضطرابهای قطعی مثل اضطراب امتحان رنج می برید و می خواهید تا زمان حاضر شدن در جلسه آرامش بیشتری داشته باشید.
• مدت هاست که احساس غم و اندوه شدید می کنید و حتی با تغییر شرایط حال شما بهتر نمی شود.
• می خواهید فرزندتان را با کمترین درصد اشتباهات پرورش دهید و پیچ و خم های رفتار و هیجان هایش را بشناسید.
• درآستانه ازدواج قرار دارید و می خواهید از درست بودن تصمیم تان با خبر شوید.
• موقعیت هایی که از پس کنترل خشم بر نمی آیید.
• حضور در اجتماع باعث اضطراب به شما می شود و با آدم ها و موقعیت هایی تازه کنار نمی آیید.

ویژگی های روانشناس

سلامت روانی

یک روانشناس باید از سلامت روانی برخوردار باشد و به سلامت خود اهمیت دهد زیرا دیدگاه مردم به روانشناس این است که خود باید از هرگونه خشم و حالت های تهاجمی به دور باشد وگرنه چگونه می توان به او اعتماد کرد.

علاقه وی به یادگیری علم روانشناسی روز

یک روانشناس خوب باید علم و آگاهی خود را نسبت به مسایل روز دنیا افزایش دهد که این آگاهی ها را می تواند از انجمن روانشناسی آمریکا و یا منابع دیگر کسب کند. وی نباید خود را به دانستنی های قبلیش محدود کند زیرا با پیشرفت علم و صنعت و ماشینی شدن جامعه کنونی، رفتار و کردار و طرز تفکر انسان ها نیز دستخوش تغییر و تحول شده است.

رازداری

یک روانشناس باید محیطی امن برای مشاور خود ایجاد کند و راز دار باشد تا وی بتواند مشکلات و دیدگاه های خودش را به راحتی عنوان کند.

شنونده فعال

یک روانشناس باید شنونده فعالی باشد؛ با تمام وجود به صحبت های مراجع گوش دهد و با تایید کردن وی را متوجه سازد که حرف هایش را به دقت گوش داده است.

داشتن مهارت های لازم برقراری ارتباط

برطرف شدن مشکلات و نیازهای بسیاری از مراجعان در گرو حل تعارض آنها با خانواده و افراد وابسته است که هرگز نتوانسته اند حرفشان را از طریقی درست به آنها بیان کنند. بعضی وقت ها ضروری است روانشناس، مداخلاتی در جهت برقرار شدن ارتباط صحیح میان افراد خانواده، انجام دهد. در این مورد روانشناس، خود باید مهارت در برقراری ارتباط موثر را داشته باشد.

قضاوت و داوری

یک روانشناس فرد مراجعه کننده را بدون قید و شرط می پذیرد و در مورد صحبت های او هیچ گونه قضاوت و داوری نمی کند.

همدلی و همدردی

همدردی تلاشی است برای درک و فهم دنیای ذهنی طرف مقابل. برای همدلی باید یک روانشناس خود را جای مراجع بگذارد و از دریچه چشم او نگاه و احساس کند در همدلی روانشناس می تواند سخن طرف مقابل را تکرار کند تا مراجع بداند که او منظورش را متوجه شده است. روانشناس در مشکلات مراجع درگیر نمی شود فقط به صورت موقت شرایط او را درک می کند همدلی از مهم ترین مفاهیم درمان است بدون وجود آن درمان با مشکل مواجه می شود.

روان درمانی چیست؟

مشاوره بیشتر جنبه سطحی و چگونگی حل یک مشکل و یا برخورد با یک موضوع می باشد. اما روان درمانی مرتبط است با چگونگی افکار و اندیشه ها و احساسات و رفتارهای یک فرد. در روان درمانی هدف ایجاد تغییراتی در افکار و احساسات و در نهایت تغییر در رفتار فرد می باشد. در روان درمانی بیشتر با شخصیت و نگرش فرد سرو کار داریم و هدف ایجاد تغییر در طرز نگرش فرد است.


مقاله مرتبط: نظریه های روان درمانی 


روانکاوی چیست؟

در روانکاوی روانشناس با کمک مراجعه به دنبال یافتن ریشه مشکلات فرد می باشد که بیشتر تلاش ها متمرکز بر دوران گذشته و یا کودکی فرد است.

لیست مشاوران تهران

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر(میتوانید از قسمت منوی سایت به اسامی و پرونده حرفه ایی کاری آنها دسترسی پیداکنید) با در اختیار داشتن تیم تخصصی از روانشناسان مجرب در تهران آماده ارائه خدمات روانشناختی در سراسر تهران و ایران می باشد. شما عزیزان می توانید برای دریافت وقت مشاوره و خدمات روانشناختی با ما در ارتباط باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب