اجتناب از افسردگی بعد از شکست عاطفی

شکست عاطفی یکی از پر استرس ترین اتفاقات زندگی است. حتی بالاتر از مرگ عزیزان قرار دارد. بعد از شوک اولیه، اندوه و تنهایی بر شما غلبه می‎کند. ممکن است احساس کنید که “بخشی از شما مرده ‌است” و کل دنیا از هم پاشیده است.  توانایی تمرکز و انگیزه داشتن می‌تواند مشکل باشد. همچنین ممکن است خاطرات تان را به یاد آورید و دل تان برای کارهایی که با هم انجام می‌دادید تنگ شود.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

شکست عاطفی و اثرات جسمانی شکست عاطفی

تحقیقات عصب شناختی نشان می‌‌دهد که عدم پذیرش تجربیات در یک شکست عاطفی می‌‌تواند همان مناطقی از مغز را فعال کند که به هنگام درد جسمانی و پریشانی فعال می‌شود. به خصوص در زنان، شکست عاطفی می‌تواند درد قلبی و تنگی نفس را ایجاد کند (برای اطلاعات بیشتر درباره اثرات جسمانی شکست عاطفی می‌توانید مقاله حقیقت سندرم قلب شکسته را مطالعه کنید). درد شکست عاطفی هم عاطفی و هم فیزیولوژیکی است، که به این معنی است که می‌تواند بسیار شدید باشد. بهبودی از شکست عاطفی آسان نیست و می‌تواند منجر به افسردگی شدید، کاهش سیستم ایمنی و حتی مشکلات سلامتی شود. زمانی که در حال بهبودی از شکست عاطفی هستید باید از خودتان مراقبت کنید. نکات زیر می‌تواند در این فرایند مفید باشد.

نکاتی برای بهبودی افسردگی ناشی از شکست عاطفی

خودتان را ابراز کنید- احساسات خود را به اشتراک بگذارید

یکی از بهترین راه‌ های مقابله با شکست عاطفی این است که احساسات خود را با دوستان یا افراد خانواده که به آن‌ ها اعتماد دارید، به اشتراک بگذارید. فرآیند ساده تشخیص و صحبت کردن در مورد احساسات تان خیلی آرامش‌ بخش است. مطالعات نشان می‌‌دهد که صحبت کردن در مورد احساسات منفی می‌تواند باعث کاهش فعالیت بخش احساس درد در مغز شود. صحبت کردن با دیگران نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه مواد آرام بخشی را آزاد می‌کند که “مسکن طبیعی” هستند و به شما کمک می‌‌کند تا احساسات ایجاد شده توسط شکست عاطفی را کنترل و مدیریت کنید.

خودابرازی و کاهش افسردگی

فرصت سوگواری به خود بدهید

به خودتان اجازه دهید در مورد رابطه از دست رفته تان ناراحت باشید، به جای آن که سعی کنید دوباره احساس خوبی داشته باشید. افرادی که از رو به رو شدن با درد شکست عاطفی امتناع می‌ورزند، درگیر روابط زودهنگامی می‌شوند قبل از اینکه درد ناشی از رابطه قبلی را از بین ببرند. آنها تمایل دارند تا درد و آرزوهای خود را به شریک جدید خود بدهند و فرد جدید را جایگزین قبلی کرده بدون اینکه ببینند که او واقعا کیست. فرایند سوگواری کردن برای شکست عاطفی می‌تواند به اندازه سوگواری برای مرگ عزیزان دردناک باشد. شکست عاطفی چیزی جز از دست دادن نیست و تنها راه خروج سالم از آن سوگواری و غصه خوردن است.

مکالمه ای با شریک زندگی سابق تان داشته باشید

شما می۲توانید یک مکالمه پایانی با شریک زندگی سابق خود داشته باشید تا به شما کمک کند تا درک کنید چه چیزی باعث قطع رابطه شده است و هر گونه مسائل و احساسات سرکوب شده بیان شود. با این حال، این ممکن است چیزی نباشد که شریک زندگی سابق شما مایل به انجام آن باشد و یا ممکن است برای شما بسیار دردناک باشد. تحقیقات نشان می‌‌دهد که داشتن یک مکالمه خیالی، جایی که احساسات خود را بیان می‌کنید و خداحافظی می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند که از این مرحله گذر کنید.

خواب

خواب یکی از بهترین روش ‌ها برای مقابله با استرس و جلوگیری از افسردگی است، با این حال پریشانی عاطفی مانع از خوابیدن می‌شود. درد باقی مانده، ناراحتی و خشم می‌تواند خوابیدن خوب را دشوار کند. اگر خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید و نمی‌توانید به خواب روید، یادداشت برداری کنید تا موضوع تکراری را شناسایی کنید. این به شما کمک می‌کند بفهمید چطور استرس و عصبانیت خود را در طول روز کنترل کنید. سعی کنید یک برنامه خواب منظم داشته باشید – رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص در روز – احساس تازگی و انرژی بیشتری خواهید داشت نسبت به زمانی که در ساعات و زمان های مختلف می‌خوابید. یک روال آرامش بخش همیشگی برای زمان خواب تان ایجاد کنید. ورزش منظم و تمرین های آرمیدگی مانند تنفس عمیق و آرمیدگی تدریجی عضلات می‌تواند باعث بهبودی خواب شما نیز شود.

ورزش

ورزش کردن، دویدن و راه رفتن سریع می‌تواند مواد آرام بخش های طبیعی را آزاد کند، که می‌تواند به شما در مقابله با استرس کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد ورزش های قلبی- عروقی می‌تواند در مقابله با اضطراب و افسردگی خفیف تا شدید مانند ضد افسردگی، موثر باشد.

طبیعی است بعد از پایان رابطه و شکست عاطفی احساس غم داشته باشید و سوگواری کنید. اگر احساس درماندگی می‌کنید، اعتماد به نفس کمی دارید، و یا فکر می‌کنید که بدتر از آن هستید، ممکن است به کمک حرفه ‌ای برای کم کردن احساسات خود و اجتناب از افسردگی شدید نیاز داشته باشید. در این حالت بهتر است که با مشاوران و درمانگران با تجربه صحبت کنید تا به شما کمک کنند از این مرحله از زندگی تان عبور کنید.

اینستاگرام اکسیر

دل شکستن، یک کلیشه یا یک واقعیت دردناک

برای برخی کلیشه، و برای برخی دیگر یک واقعیت دردناک

هنگامی که یک رابطه به پایان می رسد، یک قلب شکسته برای ما به جا می گذارد. البته عجیب نیست که بشنویم افراد از یک قلب شکسته می میرند وقتی که توسط فرد مورد علاقه شان ترک می شوند- چه به وسیله مرگ یا خیانت-. شوک و اندوه زیادی بر زندگی فرد سایه می افکند و احساس می کنند که زندگی غیرممکن و بی معناست. در این وضعیت هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد و این درد فرد را از پا می اندازد.

اغلب افراد اذعان دارند که احساس کرختی و بی حسی یا احساس شوکه شدن دارند. هر حرکت، فکر و احساسی که دارند به اندازه ای قدرتمند است که همه چیزهای خوب را از بین ببرد و نابود کند. برخی دیگر سر خودشان را بسیار شلوغ و حواس خودشان را به طریقی از تمامی دردهای ناتوان کننده پرت می کنند.

گاهی ادامه دادن مسئولیت ها و کارهای روزمره و عادی بسیار سخت است. عادی یعنی چی؟! مانند وقتی است که رادار و قطب نمای هدایت کننده زندگیت شکسته شده و نمی توانی دیگر به‌ آن اعتماد کنی. چیزی به پایان رسیده که: راه ما بوده است، زندگی ما بوده است و چیزهایی که پذیرفته بودیم و امنیت و قابلیت پیش بینی که  احساس کرده بودیم.

اگر یک رابطه در نتیجه خیانت به پایان رسیده باشد، و دیگر دو نفر با هم کنار نمی آمدند،‌ در نتیجه درد می تواند مخلوطی از خشم و شک به خود باشد. چی شد که اتفاق افتاد؟ من چه اشتباهی کردم؟ من چرا متوجه این موضوع نشدم؟ چجوری می توانم از او انتقام بگیرم؟ چجوری می توانم به غرایزم دوباره اعتماد کنم؟ می توانم دوباره ریسک کنم و به کس دیگرای اعتماد کنم و صمیمی بشوم؟ کسی دیگر مرا نخواهد خواست؟ این بود سهم من از زندگی، که تا آخر عمرم تنها بمانم؟

در طول دوران رنج و شک به خود، هر چیزی و هر کسی می تواند یادآور این باشد که چه چیزی را از دست داده ایم. ممکن است کمتر بخوابیم، بیرون برویم، غذا بخوریم، همین طور ممکن است سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا هر عادت دیگه ای که بتواند باعث فراموشی شود ما را درگیر خود کند. ممکن است بلافاصله به دنبال رابطه جایگزین بگردیم. حتی ممکن است یک شانس دوباره به او بدهیم و امیدوار باشیم که این موضوع سوء تفاهم بوده اما نمی دانیم که این راهی است برای قبول نکردن حقیقت.

صحبت با دوستان و خانواده نمی تواند کمک کننده باشد چون ممکن است طرف فرد مقابل را بگیرند یا بگویند که ” من که به تو  گفته بودم”.

کسانی که مشاوره و روان درمانی را انتخاب می کنند برای کنار آمدن با مشکلات  در روابطشان اغلب در یکی از گروه های زیر قرار می گیرند:

  • برخی در احساسات خود غرق شده اند و برایشان سخت است که با آنها مقابله کنند.
  • برخی در مدیریت احساسات خود مشکل دارند و می ترسند که چه اتفاقی می افتد اگر احساساتشان فوران کند.
  • برخی به دلیل مشکلات در رابطه جدیدشان مراجعه می کنند ولی متوجه نیستند تجارب قبلیشان همچنان در روابطشان تاثیر گذار است.
  • برخی دیگران ممکن است احساس کنند که بدون آینده مثبت، انگیزه، امید، هدف و یا انرژی هستند. آنها ممکن است احساس افسردگی و تا حد زیادی بی لذتی کنند. این حالت وقتی که قلب کسی می شکند نیز به وجود می آید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

چگونه مشاوره و روان درمانی می تواند کمک کننده باشد؟

این که با صدای بلند موضوع را به کسی که مستقیما در آن درگیر نبوده می گویید می تواند ما را در مسیر پردازش و هضم مشکلاتی که بر ما اثر گذاشته،‌ قرار دهد. به مرور زمان دیدگاه های تازه ای در ما به وجود می آید و اینکه واقعا چه اتفاقی افتاده، ما چه نقشی داشتیم و چرا، و چه انتخاب هایی پیش روی ما قرار دارد برایمان روشن می شود.

مرمت یک قلب شکسته مانند تمام چیزهای دردناک زندگی زمان بر است و هیچ راه حل سریعی برای آن وجود ندارد. و هیچ شرمی نباید در مورد بیان این موضوع داشت.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

هنر درست زمین خوردن

اینکه از زمین و زمین خوردن بترسیم و گمان کنیم موفقیت فقط با آسمانی بودن و در آسمان معلق شدن میسر می شود، گمانی است سخت باطل که می تواند به قیمت شکستن تمام استخوان و اسکلت و تارو پود زندگی ما تمام شود.

هر حرکتی که در زندگی انجام می دهیم باید قبل از آن برای لحظات جواب نگرفتن و زمین خوردن هم برنامه و آمادگی داشته باشیم. برر خلاف تصوری که در جامعه وجود دارد، انسان های فوق العاده موفق امروزی کسانی نبوده اند که همیشه و به طور مستمر پیروز و سربلند بوده اند بلکه بر عکس بسیاری از کسانی که امروز در مقابل جایگاه موفقشان سر تسلیم فرود می آوریم از جمله کسانی بوده اند که شکست ها و زمین خوردن های بسیار بزرگی را تجربه کرده اند. شکست هایی که اگر نصیب یکی از محتاط های به ظاهر موفق جامعه شود می تواند او و دودمانش را به یک باره از بین ببرد.

اما انسان های واقعا موفق یک هنر داشته اند و آن هنر مهارت درست زمین خوردن بوده است. آنها می دانستند که زمین خوردن وو شکست لازمه هر حرکت رو به بالایی است.آنها کودکی خود را فراموش نکرده اند که برای ایستادن و راه رفتن بارها زمین خورده اند و بدن نرم و انعطاف پذیر کودکی مانع از شکستن استخوان های ایشان شده است. به همین خاطر خود را به طور دائم و شبانه روزی برای زمین خوردن آماده می کنند و در زندگی خود انعطاف و نرمی لازم برای پذیرش شکست های مقطعی را به وجود آورده اند.

ان ها به عنوان یکی از گزینه های محتمل حرکتی که می خواهند انجام دهند،ناموفقیت مقطعی و شکست موقتی احتمالی را نیز مد نظر قرار می دهند و به همین خاطر از همان آغاز، خود را برای پرت شدن احتمالی به سوی زمین آماده می کنند.این که با کدام قسمت بدن خود را به سمت زمین پرتاپ کنند و هنگام معلق شدن در هوا (به جای دستپاچه شدن) چگونه بدن خود را حالت بدهند تا با حداقل ضربه به زمین اصابت کنند و چگونه از ضربه لحظه اصابت و اندازه حرکت ایجاد شده برای چرخش و غلتیدن و دوباره برخاستن استفاده کنند و….قهرمانهای واقعا موفق، همه این موارد را در نظر می گیرند و با تمرینات مکرر خود را برای چنین مواقعی آماده می کنند.

و وقتی روز موعود فرا می رسد و محتاط های فراری از ریسک ، زمین خوردن ابر قهرمان را می بینند و از این که چون او بلند پروازیی نکرده اند و جاه طلب نبوده اند به خود می بالند،درست در مقابل چشمان حیرت زده ناظرین، ابر قهرمان با وجودی که زمین می خورد، اندکی بعد بسیار قدرتمندتر و قوی تر از گذشته از جا بر می خیزد و با خیزی به مراتب بزرگ تر از گذشته از جا بر می خیزد و با خیزی به مراتب بلندتر جهش می کند. در حقیقت زمین خوردن برای ابر قهرمان های موفق یک بخش ضروری برای جهش های بزرگ است و این بزرگ ترین تفاوت بین یک زمین خور ناامید شکست خورده با یک ابر قهرمان است شما چی؟ شما برای یک شکست احتمالی ، چقدر آمادگی دارید؟

مهم نیست که در حال حاضر به چه شغل و یا تجارتی مشغول هستید و یا مزد بگیر دیگران هستید.آیا به این فکر کرده اید که اگر همینن الان شغل خود را از دست بدهید، برای امرار معاش و وارد شدن حداق ضربه به ساختار زندگی خود چقدر آمادگی دارید؟

آیا این موضوع را در نظر گرفته اید که با فرض عدم توفیق در طرحی که الان در پیش گرفته اید و وجود احتمال زمین خوردن چگونه می توانید از همان فرصت شکست و ایام زمین گیر شدن به نفع خود استفاده کنید؟

باور کنید که در زندگی تمامی افراد موفق در کل تاریخ زندگی بشری ، حتی یک نفر از آنها بدون شکست و اشتباه نبوده اند.خلاصه کنمم برای شماکه در پیش نیازهای یک پیروزی، یک شکست مقتدرانه همیشه وجود دارد. دانش، تجربه،صبر،وقت و خلاقیت از ابزارهای موردنیاز شما جهت یک موفقیت پایدار می باشد.

منبع: سایت drirena و متخصصین اکسیر

مشاوره رایگان آنلاین