اقدام برای طلاق

آیا شما به نقطه‌ای در ازدواج خود رسیده‌اید که در آن به‌طور جدی طلاق را مد نظر قرار داده‌اید؟ بهتر از قبل از طلاق مواردی را در نظر بگیرید. این تصمیم به طور بالقوه عواقب منفی جدی برای شما، همسرتان و کسانی که به شما نزدیک هستند، دارد. این یک انتخاب است که باید با تأمل و دقت انجام شود.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

سؤالات مهم قبل از طلاق

چه چیزی شما را به طلاق رسانده است؟

طلاق بسیار پیچیده است و وقتی انجام شود برایتان بسیار مشکل خواهد بود. آیا به تدریج از هم دور شده‌اید و ارتباطتان قطع شده است؟ آیا مدیریت تعارضاتتان ضعیف بوده است؟ آیا شما کناره‌گیری می‌کنید و تمایلی به برقراری ارتباط ندارید؟

برخی می‌گویند که “احساساتشان از بین رفته ‌است” این بسیار غم‌انگیز و دردناک است. اگر شما رابطه فرا زناشویی دارید، پس شما تصور روشنی درباره احساسات خود نسبت به همسرتان نخواهید داشت. کاملاً غیر واقع بینانه است که همسر خود را با معشوق جدید خود مقایسه کنید.

مرکز مشاوره طلاق

ممکن است احساسی وجود داشته و یا به قرار دوم هم نکشیده باشد، هرچه بوده خیلی کم‌تر از ازدواج بوده است. برای اینکه احساسات خود را برگردانید، باید قبل از احساس، رفتارتان را قرار دهید. اگر رفتارتان عاشقانه باشد تأثیر مثبت و شگفت‌انگیزی بر تعاملات شما با همسرتان خواهد داشت. اگر شما نخواهید به سهم خود در ازدواجتان نگاه بیندازید، مطمئناً برخی مشکلات خود را به روابط بعدی‌تان منتقل خواهید کرد. لازم است که شما در مورد چیزی که باید تغییر دهید فکر کنید. چرا این کار را با همسرتان انجام نمی‌دهید؟


مقاله مرتبط: علت های و دلایل طلاق را به تفسیر بدانید!

مقاله مرتبط: نیش زدن یکی از عوامل اصلی طلاق


چه‌کاری برای حل مشکلات انجام دادید؟

اگر تا به حال با هم به زوج درمانگر مراجعه نکرده‌اید پس امتحانش ضرری نخواهد داشت. در عوض، شاید شما سعی کردید، اما این بهترین تلاش شما نبود. شاید درمانگری که انتخاب کرده‌اید برای یک یا هر دوی شما مناسب نبوده و یا یک یا هر دوی شما نسبت به همه چیز صادق نبوده‌اید.

در این نقطه بحرانی در ازدواج، به دنبال یک درمانگر با صلاحیت و بسیار واجد شرایط باشید. اکنون زمان آن نیست که به دنبال درمانگر ارزان باشید. این تصمیم بسیار مهمی است. احتمال این وجود دارد که هر دوی شما در حل مسائل مشکلات زناشویی ضعیف بوده‌اید و نیاز به کمک حرفه‌ای دارید. برای تغییر خودتان پیش درمانگر بروید نه برای آنکه چیزی را در همسرتان تغییر دهید تا شانس موفقیت بیشتری داشته باشید.


مقاله مرتبط: عواقب طلاق برای فرزندان


طلاق چه تأثیری روی فرزندانتان خواهد گذاشت؟

طلاق چه تاثیری بر کودکان دارد؟

اگر فرزندانی دارید که هنوز در خانه هستند، باید به این که چگونه طلاق، زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد فکر کنید. این امری است که زندگی فرزندانتان را به طرز چشم‌گیری تغییر خواهد داد بدون توجه به اینکه چقدر طلاق شما به راحتی انجام شده باشد. برخلاف آنچه که شما ممکن است به خودتان بگویید، به جز درگیری‌ها و دعواها و سوءاستفاده زیاد، فرزندانتان فقط می‌خواهند یک خانه با هر دوی شما داشته باشند.

اینستاگرام اکسیر

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان وقتی که در کنار هم هستید از نظر احساسی بهتر با شما رفتار می‌کنند، حتی اگر ناراضی باشید. داشتن دو خانواده برای آن‌ها سرگرم‌ کننده نیست و ممکن است برای شما هم مناسب نباشد. ممکن است مانند بسیاری افراد از طلاق خود پشیمان شوید. آیا شریک جدید زندگی‌تان با کودک شما خوب خواهد بود؟ نمی‌توانید این را کنترل کنید. خانواده‌های مختلط مشکلات زیادی دارند. میزان طلاق برای ازدواج بعدی بدتر است. از آنجا که احتمالات به نفع شما نیست، چرا سعی نکنید وضعیت فعلی خود را بهتر کنید؟

بهترین زمان در رابطه شما کی بود؟

چه زمانی بیش‌ترین ارتباط را با همسرتان احساس کردید؟ چه اتفاقی در حال رخ دادن بود که شما احساس لذت و خوشحالی داشتید؟ به این فکر کنید که چه چیزی شما را به طرف شریک زندگی‌تان جلب کرده بود. شما عاشق چه ویژگی‌هایی بودید (حتی اگر آن‌ها ممکن است شما را دیوانه کنند)؟

در این لحظه روی نکات مثبت تمرکز کنید. می‌توانید تصور کنید که مثل قبل شوید؟ اگر می‌توانید تصور کنید، به احتمال زیاد می‌توانید با مسیر درست به آنجا برسید. به مدت طولانی در حباب شک و تردید نمانید.


مقاله مرتبط: کنار آمدن با طلاق و جدایی


ممکن است راحت به نظر برسد اما شما تنها ۳ گزینه دارید:

۱. همان‌طور باقی بمانید و ادامه دهید

۲. به سمت جدایی و طلاق بروید

۳. برای آشتی تلاش همه‌جانبه بکنید.

کمک حرفه‌ای دریافت کنید، می‌توانید این مسیر را با یک زوج درمانگر طی کنید. زوج‌درمانی به زوج‌های در آستانه طلاق می‌تواند کمک چشم‌گیری داشته باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

علت های و دلایل طلاق

در زندگی اتفاقات بدلیی رخ می دهند و طلاق نیز از این موضوع مستثتی نیست. چه در ازدواج یک ساله وچه بیست ساله همیشه مشکلاتی وجود دارد. اگر یک یا دو طرف احساسات خود را نشان ندهند، ‌احتمال بروز طلاق زیاد می شود. در ادامه بیشترین دلایل طلاق آورده شده است.

شبکه های اجتماعی

رشد روزافزون شبکه های اجتماعی، همراه شده است با افزایش ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی در جامعه که بیشترین تاثیر را در حوزه طلاق داشته است. متاسفانه در چند سال گذشته با افزایش انواع و اقسام شبکه های اجتماعی در فضای مجازی شاهد افزایش قابل توجه مباحث طلاق در دادسرا ها و دادگاه ها بر اثر همین شبکه های اجتماعی هستیم. گرایش زوجین به برقراری ارتباط به جنس مخالف در شبکه های اجتماعی و عدم نظارت بر عملکرد روحی، عاطفی، جنسی باعث گرایش زوجین به این شبکه ها شده است که نتایج تلخ آن بی اعتمادی به همدیگر و در آخر هم جاری شدن طلاق بین زوجین خواهد بود.

حل مشکلات زناشویی

عدم تفاهم

یکی از دلایل طلاق در جامعه، عدم تفاهم است. زوج‌ها برای ادامه یک ارتباط رضایتمند باید از مهارت‌های زندگی مانند گفت‌وگو کردن، گوش دادن و توانایی حل مساله آگاهی داشته باشند و این را بدانند که با تشکیل زندگی «من» و «منیت» از بین رفته و «من» تبدیل به «ما» می شود. در زندگی نفع «ما» مطرح است. همچنین زوج‌ها باید توانایی سازگاری در هر شرایطی را داشته باشند. در زندگی مشترک، گفت‌وگو کردن به عنوان یک عامل مهم در ازدواج موفق است.

فقدان ارتباط

ارتباط کلید اصلی یک ازدواج موفق است. کمبود ارتباطات یا ارتباط منفی به سرعت احساس عشق و علاقه را از بین می برد.

نداشتن هیجان و تکراری شدن

این را باید دانست که رابطه زناشویی مانند یک گیاه است و باید برای رشد آن و جلوگیری از پژمرده شدن به آن توجه بسیار داشت. بدین منظور باید حس‌ها و نگاه‌های تازه که در روزهای نخست آشنایی وجود داشته است را دوباره بسازیم. تازگی داشتن برای یکدیگر سبب می شود که هر دو طرف از لحاظ عاطفی و هیجانی به یکدیگر نزدیک شوند و حس مهم بودن را به یکدیگر انتقال دهند. زمانی که زوج‌ها وارد مرحله طلاق می شوند در واقع این پیام را به یکدیگر می دهند که «تو برای من مهم نیستی.» این در حالی است که هر دو طرف می‌توانند کارهایی انجام دهند که برای طرف مقابل تکراری و خسته‌کننده نشود.

سوء استفاده

سوءاستفاده جنسی، فکری و عاطفی یکی دیگر از دلایل طلاق است. درگیری های مداوم چه به صورت فیزیکی و چه لفظی برای دو طرف سالم نیست. ماندن در یک ارتباط آزار دهنده نه امن است و نه سالم.

احساس محدودیت

شما ممکن است احساس کنید که ازدواج شما را به عقب برده و امکان دستیابی به اهدافتان را ندارید. اگر شریکتان نتواند شما را حمایت کند، پس از ازدواجتان حمایت نمی کند.

مشکلات مالی

پول می تواند زندگی را بهتر یا بدتر کند. اگر شما بر سر پول با هم توافق ندارید پس احتمال جدایی بیشتر است.

اعتماد

آیا شما به شریک زندگیتان اعتماد دارید؟ اعتماد عامل مهمی است که باعث موفقیت ارتباط شما می شود. اگر به شریک خود اعتماد ندارید پس احتمال شکست شما در ازدواج زیاد است.

احساس عدم امنیت

حسادت و احساس عدم امنیت از موضوعاتی است که باعث نابودی رابطه و طلاق خواهد شد.

وقتی خانواده‌هاتون توی زندگیتون دخالت میکنن باید چیکار کنین؟

دخالت ها

– دخالت خانواده‌ها: متاسفانه بسیاری از زوج‌ها این فرصت و اجازه را به خانواده‌های شان می دهند که از همان روزهای اول ازدواج در زندگی شان مداخله کنند. علت این دخالت به وابستگی فرد به خانواده نخستین‌اش بازمی گردد. دختر و پسر وقتی درصدد تشکیل زندگی مشترک هستند باید وابستگی خود را از خانواده قطع کنند و هر کدام از آنها برای پایداری زندگیشان به مدیریت خانواده خود بپردازند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

– دخالت امور کاری: بها دادن بیش از اندازه به کار سبب می‌شود که زوج‌ها نتوانند وقت مفید و کافی کنار یکدیگر داشته باشند که در نتیجه این مساله باعث می شود محبت در خانواده کمرنگ شود. این را باید دانست که شغل همه زندگی نیست بلکه ابزاری برای زندگی است.

-دخالت اهداف شخصی: گاهی یکی از زوجین اهداف خود را بزرگ جلوه داده و به آن بها می دهد، مثلا ممکن است یکی از همسران دوست داشته باشد به خارج از کشور مهاجرت کند یا اینکه در منطقه خاصی خانه داشته باشد، در حالی که طرف مقابل چنین تفکری ندارد. وقتی به این مسایل بیش از حد پرداخته شود عملا سکان زندگی از دست زن و شوهر خارج می شود و روابط به سمت گسسته شدن پیش می رود. بهترین راه‌حل برای این دسته از زوج‌ها این است که امیال و اهداف خود را در خانه مطرح کنند و تصمیم مشارکتی بگیرند. امروزه فضا، فضای مشارکتی است.

دخالت فرزندان: زوج‌ها برخی اوقات به فرزندان‌شان بیش از اندازه بها می دهند، به طوری که تصمیمات را فرزندان بر عهده می گیرند.

سوء برداشت زوجین از روابط زناشویی

بسیاری از پرونده‌های طلاق‌های توافقی و حتی غیر توافقی در اثر سوء برداشت‌های غیر منطقی یکی از طرفین از وظایف خود در روابط زناشویی است. بسیاری از زنان بر خلاف میل باطنی خود به یک رابطه تن می‌دهند و بسیاری از مردان بدون توجه به عواطف زنانه زوجه و یا میل شخصی آن از او طلب یک رابطه زناشویی می‌کنند و توقع دارند زوجه نیز تن در دهد. در ادامه این روند زوجه بی‌میل یا اصطلاحا سرد مزاج می‌شود و همین امر باعث می‌شود برخی زوج‌ها به دنبال یک شریک جنسی دیگر باشند. به جرات می‌توان گفت بخش زیادی از این طلاق‌ها در اثر بی‌توجهی و عدم شناخت کافی در این زمینه است.

عدم تناسب خصوصیات شخصیتی

به طور مثال مرد برون‌گرا نمی‌تواند با زن درون‌گرا زندگی خوبی داشته باشد.

اختلالات بالینی

یکی دیگر از علل طلاق مشکلات و اختلالات روانشناختی مثل افسردگی، اضطراب و وسواس هاست.

اعتیاد

افراد می توانند معتاد به مواد، رفتارها یا حتی سایر افراد بشوند. اعتیاد به مواد مخدر، قمار والکل می تواند زندگی فرد را نابود کند. اعتیاد همچنین خطر از دست دادن اشتغال، دوستان، و ازدواج را به وجود می آورد.

منبع: verywellmind و متخصصین اکسیر

دریافت وقت مشاوره آنلاین برای طلاق

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین