آشنایی با دورهای تین کلاب اکسیر 

نوجوانی، سخت‌ترین مرحله زندگیست، مرحله‌ای که نمی‌دانی بچه‌ای یا بزرگ شدی، برای انجام یکسری کارها هنوز کودکیم و بعضی وقت‌ها هم توقع بزرگ و بالغانه رفتار کردن را به دوش می‌کشیم. گاهی اوقات حتی کنار دوستان بودن هم سخت است و گاهی نیز تحمل خانواده از عهده‌مان خارج می‌شود. چه کنیم؟”

شاید شما هم با این سوال روبرو شده اید که واقعاً “نوجوان جایگاهش کجاست؟چرا درک کردن نوجوانتان آنقدر سخت است؟” همه والدین خواهان بهترین امکانات برای فرزندان خود هستند، بالأخص در مرحله بلوغ که وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند و لذا تصمیم‌گیری غلط و نابجا می‌تواند آینده نوجوان را به خطر اندازد.

مرکز مشاوره اکسیر با سال‌ها تجربه، دوره‌های (رهاب) را با تمرکز بر “روابط موثر_ هویت یابی و شخصیت شناسی_ احساسات و هیجان‌ها و بهداشت جنسی” در دپارتمان نوجوانی با نام دوره‌های تین کلاب به صورت ترمیک برگزار می‌کند تا عبور از این مرحله‌ی رشدی و راه ورود به بزرگسالی را برای نوجوان عزیز شما، هموار و شیرین نماید.

مشکلات شایع دوران نوجوانی

  • استقلال: نوجوانان معمولاً برای رسیدن به استقلال و اثبات توانایی‌های خود خواسته‌هایی دارند که گاه مورد پسند خانواده نیست و پدر و مادرها نمی‌توانند آن‌ها را بپذیرند یا نمی‌دانند با وجود خطرهای موجود، چطور آن‌ها را حل کنند. یکی از درگیری‌های جدی والدین با فرزندان که «نزاع بر سر قدرت» است، آغاز می‌شود.
  • اعتمادبه‌نفس: اعتمادبه‌نفس یک پیش‌نیاز اصلی برای موفقیت است. نوجوان نیاز دارد که برای برخورداری از سلامت روان و رسیدن به اهداف اعتمادبه‌نفس داشته باشد. نوجوان به علت تغییرات روانی و جسمی ناشی از بلوغ بسیار حساس هستند و عوامل زیادی می‌تواند بر تعریف آن‌ها از خودشان و توانایی‌هایشان تأثیر بگذارد.
  • پرخاشگری: خشونت یعنی ناتوانی در کنترل خشم؛ بنابراین برخلاف آن‌که برخی خشونت را نشانه قدرت می‌دانند، نمایانگر ضعف و درماندگی فرد در مقابله با مشکلات و کنترل خود است و بدیهی است کسی که از کنترل حالات خود ناتوان است، فرد قدرتمند و موفقی در زندگی نخواهد بود. گاهی نوجوانان رفتار پرخاشگرانه نشان می‌دهند. این گونه رفتارها نشان‌دهنده گسستگی روابط نوجوان با خانواده است.
  • مشکلات تحصیلی: نوجوانان به دلیل حساسیت‌های این دوره و تغییرات سریعی که نمی‌توانند به طرز مؤثری خود را با آن‌ها سازگار کنند، دچار مشکلات تحصیلی متعددی می‌شوند و نیازمند توجه و رسیدگی مؤثر هستند.
  • مصرف مواد: متأسفانه تعداد نوجوانانی که از مواد استفاده می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. البته بیشترشان به طور منظم مصرف نمی‌کنند و به صورت گاه و بی گاه و تفننی (که البته باز هم خطرناک است) استفاده می‌کنند. عده‌ای از نوجوانان از مواد مخدر به‌عنوان وسیله‌ای برای اعلام استقلال (به‌خصوص وقتی با خانواده مشکل دارند) استفاده می‌کنند، عده‌ای دیگر نیز به غلط فکر می‌کنند که مواد مخدر گذرگاه عبور از نوجوانی به بزرگ‌سالی است!
  • اینترنت و فضای مجازی: بیشترین استفاده‌کنندگان از اینترنت نوجوانان و جوانان بوده که حضور در چت روم، بازی‌های اینترنتی، چک کردن پست الکترونیکی و جست‌وجو در سایت‌های مختلف اینترنتی بیشترین دلایل حضور آن‌ها در این فضاست. اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی می‌تواند مشکلات جدی تحصیلی و خانوادگی برای مخاطبان به وجود آورد.
  • نگرانی در مورد ظاهر: نوجوانان معمولاً از ظاهر خود راضی نیستند و ممکن است دائم از خود انتقاد کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای تغییر آن باشند. این نگرانی وسواس گونه نسبت به ظاهر و داشتن بدنی ایدئال، در دختران نوجوان بیش از پسرها دیده می‌شود. داشتن چنین تصور بدی از بدن خود، نوجوان را به‌سوی عزت‌نفس پایین هدایت می‌کند و او خود را فردی نالایق و بی‌ارزش می‌داند تا آنجا که ممکن است با اختلالات روحی و روانی و از دست دادن اشتها و افسردگی‌های شدید مواجه شود.
  • طلاق والدین: نوجوانان طلاق را به‌عنوان خیانت می‌دانند و از والدینشان کناره‌گیری می‌کنند. طلاق والدین می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری شود که می‌تواند روابط آن‌ها را تخریب کند: گرایش به محتاط بودن بیش‌ازحد در روابط، گرایش به داشتن روابط صوری برای دوری از تعهد، رفتارهای عمدی برای اینکه شریک متقابل به رابطه متعهد باشد و تمایل به ترک رابطه هنگام بروز مشکلات.
  • پذیرفته نشدن در گروه همسالان: نوجوانان به وجود همسالان خود اهمیت بیشتری می‌دهند. زمانی که نوجوان از سوی همسالان خود به دلایلی طرد می‌شوند، به روحیه آن‌ها صدمه می‌زند. مهارت‌های اجتماعی می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • تعامل با جنس مخالف: گرایش به جنس مخالف و حتی تمایل به برقراری رابطه با وی بخشی از فرآیند رشد نوجوان است. نوجوانان بر اساس گروه اجتماعی که به آن تعلق دارند، ممکن است در مورد نحوه ارتباط با جنس مخالف، دارای دیدگاه‌های شخصی بسیار محکمی باشند مثلاً کلاً با برقراری این دست روابط مخالف باشند و یا اینکه تصور کنند این دست روابط الزامی است. آموزش رابطه با جنس مخالف یکی از آموزش‌های بسیار مهمی است که باید در هر دوره سنی، آموزشی فراخور سن به دختران و پسران داده شود.
  • تغییر جنسیت: امروزه تشابه دختران به ظاهری پسرانه و تشابه پسران به ظاهری دخترانه در میان جمعیت جوان ما زیاد به چشم می‌خورد و نقش‌های خاص جنسیتی در میان هر دو جنس کم‌رنگ شده است و تمایل به تغییر جنسیت نیز در گروه نوجوانان زیاد دیده می‌شود.
  • اختلالات سلامت روان: بیشتر متخصصان معتقدند که نوجوانی، دوره بحرانی برای توسعه و رشد آسیب‌های روانی است؛ اما این بدین معنا نیست که همه آنان به بحران‌ها و آشفتگی‌های هیجانی مبتلا باشند. اختلالاتی مانند مشکلات رفتاری و رفتارهای ضداجتماعی، افسردگی، خودکشی، فرار از مدرسه یا خانه و اختلالات خوردن، اضطراب و… در نوجوانان ممکن است دیده شود.
  • بلوغ زودرس و دیررس: عوامل مختلفی چون عوامل ارثی فیزیک بدنی، نوع تغذیه و مسائل فرهنگی از عواملی هستند که در بروز بلوغ زودرس و دیررس دخیل هستند. بلوغ چه به‌صورت زودرس اتفاق بیافتد و چه با تأخیر همراه باشد، نگرانی‌ها و مشکلاتی را برای نوجوان به همراه خواهد داشت.

مقاله مرتبط: علت بزهکاری در نوجوانان چیست؟

مقاله مرتبط: تأثیرات فضای مجازی بر نوجوانان

مقاله مرتبط: خود ارضایی نوجوانان


چرا تین کلاب اکسیر را انتخاب کنیم؟

متخصصین نوجوان ما موضوعات ذکر شده در بالا را به ۴ حوزه تقسیم کرده‌اند و در دوره‌های تین کلاب تحت عنوان رهاب تلاش دارند تا این دوره حساس را با آسودگی خاطر و داشتن برنامه برای ساختن آینده‌ای بهتر گام به گام پیش ببرید.

دوره های رهاب

(روابط موثر_ هویت یابی و خودشناسی_ احساسات و هیجان ها_ بهداشت جنسی)

۱.دوره‌های تین کلاب به صورت گروهی برگزار می گردد .

۲.گروه سنی که می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند شامل دوره‌های اول و دوم متوسطه خواهد بود.

۳.دانش آموزان مقطع هفتم، هشتم و نهم و دهم و یازدهم می توانند در این دوره ها شرکت کنند . 

۴.دوره های ترمی تین کلاب شامل ۱۲ جلسه ۲ ساعته ( هفته ای ۱ جلسه ) می باشد .

۵. پس از پایان رسیدن دوره گواهی شرکت در دوره برای نوجوانان عزیز صادر خواهد شد .

روابط در نوجوانی

مسئله اجتماعی شدن و توانایی تعامل با دیگران در همه مراحل زندگی اهمیت بسیار دارد. تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از نوجوانان به دلایل مختلف موفق به کسب مهارت‌های ارتباطی نمی‌شوند و اغلب مهارت‌های رشدنیافته ارتباطی و نامناسب که همراه با گوشه‌گیری است و تنهایی را از خود بروز می‌دهند که تمام این رفتارها جزء عوامل خطرزا در جهت افزایش میزان آزاردیدگی چه از طرف خانواده چه از سوی محیط و همسالان است.

اعتقاد به دانستن چگونه رفتار کردن در وضعیت‌های گوناگون از جمله موقعیت‌های دشوار، بخشی از مهارت‌های اجتماعی است که در دوره‌های تین کلاب به آن پرداخته می‌شود. در این طبقه، مشکلات ارتباطی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • مشکل در برقراری ارتباط با والدین
  • مشکل در برقراری ارتباط باهمسالان
  • مشکل در برقراری ارتباط با خواهران و برادران
  • مشکل در برقراری ارتباط با اولیای مدرسه

نوجوانان در دوره های تین کلاب اکسیر

احساسات و هیجان در نوجوانی

عده‌ای نوجوانی را زمان افزایش ناپایداری هیجانی و اوج‌گیری هیجان‌های نوجوانان می‌دانند. برای اکثر نوجوانان، عواطف نسبت به دوستان مثبت‌تر و نسبت به اعضای خانواده (خصوصاً والدین) منفی‌تر می‌شود. نوجوانان، در توانایی خواندن و فهمیدن احساسات مربوط به چهره دیگران، نسبت به بزرگ‌سالان تفاوت دارند؛ و معمولاً درک نادرستی از حالات چهره دارند. روانشناسان هیجان‌ها و عواطف نوجوانان را با ویژگی‌های زیر بیان می‌کنند:

  • گوشه‌گیری: نوجوانان به دلیل ترس از انتقاد و سرزنش از دیگران، در بیان و تعبیر هیجان‌هایشان دچار تردید می‌شوند و در خود فرو می‌روند و از جمع کناره‌گیری می‌کنند.
  • سرعت: نوجوانان به سرعت از محرک‌های هیجانی تأثیر می‌گیرند.
  • شدت: هیجان‌ها و عواطف نوجوانان به صورتی شدید بروز می‌کند.
  • عدم کنترل: نوجوانان در بیان هیجان‌های خود نترس می‌شوند و ممکن است به فعالیت‌های خطرناکی دست بزنند، اما بعد پشیمان می‌شوند و به سرزنش خود می‌پردازند.
  • مظنون بودن: درباره چگونگی جلوه‌گر شدن خود در نظر دیگران نگران و مضطرب می‌شوند.
  • ناپایداری: پاسخ‌های عاطفی آن‌ها دمدمی است.
  • ناشی گری: در بیان واکنش‌های عاطفی تازه، مانند اظهار محبت به غیر هم‌جنس، بی‌تجربگی نشان می‌دهند.

مقاله مرتبط: کنترل خود در نوجوانان

مقاله مرتبط: افسردگی نوجوانان


هویت یابی و خودشناسی در نوجوانی

پدیده نوجوانی، با این پرسش اساسی همراه است که نوجوان از خود می‌پرسد “من کیستم” این پرسش را که چند سال ادامه خواهد یافت “جستجوی هویت” می‌نامند. در واقع مسئله این است که چه می‌شود که هیچ فردی نه مانند کسانی می‌شود که قبل از او در این جهان زیسته‌اند و نه مانند کسانی خواهد شد که پس از او به این جهان خواهند آمد.

نوجوانی که با این پرسش اساسی روبروست می‌داند که به‌زودی باید مسئولیت زندگی خویش را شخصاً برعهده گیرد و از خود می‌پرسد: باید چگونه زندگی کنم؟ چه حرفه‌ای را باید انتخاب کنم؟ در ارتباط با جنس مخالف و زندگی خانوادگی آتی چه خواهم کرد؟ با کدام باورها و ارزش‌ها باید زندگی کنم؟ جستجوی هویت پیش‌نیاز رشد بهینه شخص در طول زندگی است.

بهداشت جنسی در نوجوانی

تبدیل‌شدن به فرد بالغی که از نظر جنسی سالم باشد یکی از فعالیت‌های تکاملی کلیدی در نوجوانان است. سلامت جنسی شامل تکامل جنسی و بهداشت باروری و همچنین توانایی ایجاد و حفظ روابط درست بین فردی، ارزش قائل بودن برای بدن خویش، تعامل محترمانه با هر دو جنس به روش صحیح و اظهار تمایل، عشق و صمیمیت بر اساس ارزش‌های پایدار فردی و اجتماعی است.

ذهن آگاهی 

ذهن آگاهی به عنوان سبک زندگی همخوان با فطرت انسان ها ، راهی را مقابل نوجوانان قرار می دهد تا تمرین کنند چطور ذهن خود را معطوف به زمان حال کرده و از سرگردانی بین گذشته و آینده رها شده و مهربانی و شفقت نسبت به خود و دیگران را در وجودشان پرورش دهند . 

رهاب آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان در تین کلاب اکسیر خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های تین کلاب با شماره‌های ۸۸۰۷۸۵۸۵ و ۸۸۵۷۱۸۰۰ تماس بگیرید.

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب