بلوغ زودرس در دختران

یکی از مشکلات بلوغ در نوجوانان بلوغ زودرس است. بلوغ یک دوره سخت برای نوجوانان است، اما برخی از کودکان آن را بسیار دشوارتر از دیگران درک می‌کنند. کودکانی که زودتر از همسالان خود به بلوغ می‌رسند با چالش‌های بیشتری رو به رو می‌شوند و این مسئله برای دخترها حادتر است. بلوغ زودرس یکی از مشکلات بلوغی است که روز به روز شایع تر می‌شود. در این مطلب مشکلات ناشی از بلوغ زودرس بررسی شده است.

تحقیقات نشان داده است که بلوغ زودرس برای دختران تأثیر منفی بسیاری دارد. والدین کودکانی که با این مشکل رو به رو می‌شوند، نیاز به اطلاعاتی دارند که بتوانند به فرزندشان بهتر کمک کنند و حتی از چالش های بالقوه جلوگیری کنند. در اینجا سه فرضیه که درباره علت تأثیر منفی بلوغ زودتر بر روی دخترها را بررسی می‌ کند مطرح می‌کنیم…

بلوغ زودرس

 


مطالب مرتبط : علائم بلوغ در دختران 


زودهنگام بودن بلوغ

برخی روانشناسان بر این باورند که تحول باید در یک ترتیب خاص رخ دهد تا بهینه باشد. برای مثال، کودکان باید نقاط عطف اجتماعی، شناختی و احساسی خاصی را قبل از اینکه آماده تحمل سختی ‌های نوجوانی شوند، تجربه کنند. اگر بلوغ زود اتفاق افتد، ممکن است برخی تحولات روان‌شناختی کامل نشوند و نوجوان با مشکلات دوران بلوغ مواجه شود؛ بنابراین دخترانی که به بلوغ زودرس می‌ رسند ممکن است تحت تأثیر عوامل استرس زای دوران نوجوانی و بسیاری از تغییراتی که همراه بلوغ است قرار گیرند. در نتیجه، بلوغ زودرس دختران تأثیرات منفی دارد. به طور خاص، افراد مبتلا به بلوغ زودرس به نظر می‌ رسد که بیشتر از افراد معمولی در حال رشد، مستعد استرس هستند.

احساس متفاوت بودن از دیگران

احساس متفاوت بودن با همسالان، چالشی همیشگی برای نوجوانان است و تعجبی ندارد دخترانی که زودتر به بلوغ می‌ رسند، خود را با دیگران مقایسه می‌ کنند. این تعریف “فرضیه انحراف” نامیده می‌ شود، هر گونه خروج از زمان میانگین رشد استرس آور است؛ به عبارت دیگر کودکان و نوجوانان بهتر است که نقاط عطف رشد را در همان زمانی که بیشتر همسالان شان تجربه می‌ کنند، تجربه کنند. نوجوانانی که زودتر یا دیرتر به بلوغ می‌ رسند پریشان تر و مضطرب تر از نوجوانانی هستند که به موقع بالغ می‌ شوند.

تجربه تغییرات ناگهانی

در نهایت برخی از روانشناسان بر این باورند که استرس توأم با تغییر، مشکلات بلوغ در دخترانی که زودتر بالغ می‌ شوند را توضیح می‌دهد. حامیان فرضیه “گذار چندگانه” ادعا می‌ کنند که نوجوان زمانی بهتر عمل می‌ کند که فقط باید یک یا دو انتقال و تغییر حیاتی زندگی را در زمان معین روبرو شود.

اگر بلوغ به قدری زود از راه برسد که با انتقالی دیگر مانند انتقال از مقطع ابتدایی به دبیرستان همزمان باشد؛ نوجوان ممکن است استرس بیشتری نسبت به همسالان خود تجربه کند. برخی تحقیقات از این فرضیه حمایت کرده‌ اند. به عنوان مثال پسرانی که در ابتدای دبیرستان به بلوغ رسیده‌ اند، پریشانی و فشار بیشتری نسبت به دیگر همسالان شان که در سال‌های بعد به بلوغ رسیده‌اند تجربه می‌کنند.

چرا این فرضیه ها مهم هستند

در کل هنوز مشخص نیست که چرا بلوغ زودرس تأثیری منفی بر نوجوانان دارد و چالش‌های بسیاری را برای خانواده‌ ها ایجاد می‌کند. با تحقیقات بیشتر، دانشمندان می‌ توانند به طور دقیق مشخص کنند که کدام یک از این فرضیه‌ ها یا ترکیبی از آن‌ ها، بهترین توضیح را ارائه می‌دهد. زمانی که این کار انجام شود، ما همچنین یاد خواهیم گرفت چگونه با عواقب مشکل بلوغ زودرس مبارزه کنیم. این بسیار مهم است زیرا مشکل بلوغ زودرس بسیار شایع شده است.

اگر فرزندتان دچار بلوغ زودرس است، مهم است که با یک متخصص درباره مشکلات بلوغ فرزندتان صحبت کنید. او به شما کمک خواهد کرد تا بهترین حمایت را از فرزندتان داشته باشید. با درمانگر نوجوان چالش ها و نگرانی های خود را در میان بگذارید و زمانی که نوجوانتان نیاز دارد درباره چالش هایی که درک نمی‌ کند با شما صحبت کند، به او گوش دهید.

 

منبع : verywellfamily

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب