علائم بلوغ دختران قبل از نوجوانی

در برخی مواقع دختران قبل از نوجوانی بلوغ را تجربه می‌ کنند. دانستن اینکه باید به دنبال چه نشانه‌ هایی باشید و به دنبال چه بگردید تا بتوانید به دخترتان کمک کنید، ذهنتان را تسکین خواهد داد. درحالی‌که برخی از علائم بلوغ دختران ممکن است مدتی طول بکشد، اما برخی دیگر ممکن است به نظر برسند که یک شبه اتفاق افتاده‌ اند.

علائم بلوغ دختران در نوجوانی

نشانه‌ های زیادی از بلوغ در دختران وجود دارد. به خاطر داشته باشید که این مراحل ممکن است به تدریج ظاهر شوند، و حتی ممکن است سه ‌تا چهار سال طول بکشد تا کودک شما تمام مراحل بلوغ را طی کند.

به طور کلی پسران در سنین بین ۹ تا ۱۴ سالگی به سن بلوغ خواهند رسید، و ممکن است بین سنین ۸ تا ۱۲ سالگی علائم بلوغ دختران شروع شود. این علائم را با دختر خود به اشتراک بگذارید تا او بداند انتظار چه چیزی را باید داشته باشد. همچنین توضیح دهید که چگونه اولین قاعدگی خود را باید مدیریت کند، اگر شما کنارش نبودید که به او کمک کنید.


مقاله مرتبط: نکاتی در رابطه با بلوغ دختران


برای مشاهده ویدئو های بیشتر درباره نوجوانان می توانید به بخش نماشای اکسیر مراجعه کنید.

    – تغییرات جسمانی:

  • از جمله علائم بلوغ دختران رشد سریع است. برای یک یا دو سال دختر شما ممکن است بلند قدتر از پسران هم سن و سالش باشد.
  • شکل بدن تغییر می‌کند به این صورت که چربی بدن در اطراف ران و باسن جمع می‌ شود.
  • پستان‌ها شروع به بزرگ شدن می‌ کنند.
  • تغییر بوی بدن و جوش صورت به دلیل افزایش تولید غدد چربی ایجاد می‌ شود.
  • مو در ناحیه زیر بغل و پاها رشد می‌ کنند.
  • معمولاً حدود ۱۲ سالگی عادت ماهیانه شروع می‌ شود.

مشاوره نوجوان


مقاله مرتبط : بلوغ زودرس دختران

مقاله مرتبط : بلوغ جنسی دیررس و درمان آن


    – تغییرات عاطفی:

  • نوسانات خلقی ممکن است شروع شود، با خشم، غم و دیگر نوسانات عاطفی روبرو می‌ شوند.
  • احساسات عاشقانه و علائق را تجربه می‌ کنند.
  • اضطراب یا هیجان درباره تغییراتی که در حال رخ دادن است؛ دارند.
  • نگرانی‌ ها در مورد افزایش مسئولیت، مناسب بودن در اجتماع و جدا شدن از والدین دارند.

مقاله مرتبط : نشانه های بلوغ عاطفی از دیدگاه موری


واکنش به بلوغ

این که یک دختر چگونه نسبت به علائم بلوغ دختران و تغییراتی که تجربه می‌کند واکنش نشان دهد، از دختری به دختر دیگر متفاوت خواهد بود. برخی از آن‌ ها در مورد بلوغ به هیجان آمده و منتظر تبدیل شدن به یک زن جوان هستند؛ برخی ممکن است آرزو کنند چیزی تغییر نکند.

اطمینان حاصل کنید که از فرزندتان حمایت می‌ کنید و نگذارید بلوغ برایش موضوع خیلی بزرگی شود. به او یادآوری کنید که بلوغ بخش طبیعی از رشد بدن است که همه از جمله خودتان آن را تجربه کرده‌ اید.


مقاله مرتبط : مشکلات رایج دختران نوجوان


نکاتی برای والدین درباره علائم بلوغ دختران

صحبت کردن والدین با فرزندان درباره علائم بلوغ دختران

  • به سؤالاتش پاسخ دهید. دخترتان پیش شما می‌ آید و در مورد تغییراتی که تجربه می‌کند و علائم بلوغ دختران سؤال می‌ پرسد. برای پاسخ به سؤالاتش آماده باشید و حالت دفاعی به خود نگیرید.
  • در رابطه با بلوغ با فرزندان صحبت کنید. بعضی از والدین از صحبت درباره بلوغ و رابطه جنسی با فرزندشان اجتناب می‌کنند و آن را به معلم و هم‌ کلاسی‌ های وی واگذار می‌ کنند. مهم است که دخترتان بداند که می‌ تواند پیش شما بیاید و درباره این موضوعات صحبت کنید.
  • نسبت به تغییرات آگاه باشید. در زندگی شلوغ امروزی بسیار راحت به افرادی که هر روز در اطرافمان هستند عادت می‌ کنیم. لحظه‌ای وقت بگذارید و نگاهی به دخترتان بیندازید و به هر گونه تغییر جسمانی و رفتاری وی توجه کنید. علائم ممکن است وجود داشته باشد و قبل از اینکه او متوجه آن‌ ها شود شما متوجه این نشانه‌ ها شوید.
  • به او فضا بدهید. شما می‌خواهید به خاطر دختر کوچکتان آنجا باشید و این عالی است! همچنین زمان‌ هایی وجود دارد که دختر شما فقط می‌خواهد تنها باشد. اگر زمان مناسبی برای صحبت کردن درباره علائم بلوغ دختران نیست، به او فشار نیاورید و به دنبال یک فرصت دیگر بگردید.
  • به مسائل تصویر بدن توجه کنید. این به خصوص برای دختران حائز اهمیت است زیرا کلیشه‌ هایی وجود دارد برای اینکه ظاهر یک زن باید چگونه باشد. به همان اندازه که این موضوع اشتباه است، دختران به آن توجه می‌ کنند. در تلاش برای داشتن بدن عالی، به خصوص درحالی‌که در حال عبور از تغییرات بلوغ هستند، می‌ تواند منجر به مشکلات بزرگ‌ تری مانند اختلالات خوردن شود.

 

منبع: سایت verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب