در این مقاله سعی می‌ شود چگونگی شروع و تکامل فرآیند بلوغ دختران ، به زبان ساده توضیح داده‌ شود تا والدین محترم بتوانند فرآیند بلوغ را در فرزندان خود تحت نظر قرار داده و هر حالت غیرطبیعی را تشخیص دهند و با متخصص مشورت کنند.

مهم‌ ترین مرحله از زندگی، هم در مرد و هم در زن، مرحله شروع و تکامل بلوغ است. هر گونه مشکل جدی در روند شروع و تکامل بلوغ تبعات ناگواری مثل اختلالات جنسی و ناباروری را می‌ تواند به همراه داشته باشد، و این مشکلات در تمام طول عمر بر زندگی فرد سایه افکنده و آن را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

اطلاع و آگاهی از مراحل بلوغ، زمان شروع آن و سیر طبیعی بلوغ، دارای اهمیت زیادی است. فرآیند بلوغ چند سال طول می‌کشد و علاوه بر تغییرات جسمانی، فرزند شما دچار تغییرات روحی و هیجانی نیز می‌شود. در اینجا فقط از تغییرات فیزیکی در هنگام بلوغ صحبت خواهد شد…

بلوغ دختران

بلوغ چیست؟

بلوغ (Puberty) فرآیندی است که فرزند شما طی آن متحمل تغییرات جسمانی یا فیزیکی، روانی و هیجانی می‌شود. بلوغ وقتی شروع می‌ شود که هورمون‌ های لازم توسط مغز ترشح شده و بیضه‌ ها و تخمدان‌ ها فعالیت خود را آغاز می‌ کنند.

سن شروع بلوغ دختران

بلوغ دختران (Puberty in Girls) معمولاً بین ۱۰ تا ۱۱ سالگی شروع می‌شود. ژنتیک، تغذیه و فاکتورهای اجتماعی از عوامل مهم مشخص‌ کننده موعد بلوغ هستند. محل جغرافیایی از عوامل مهم شروع بلوغ است. در جنوب ایران سن شروع بلوغ فرزندان دختر زودتر و حدود ۹ سالگی است. هر قدر بلوغ زودتر شروع شود، قد دختر کوتاه‌ تر باقی می‌ ماند.
نمی‌ توان زمان شروع بلوغ را در یک کودک به صورت دقیق مشخص ساخت. فرآیند بلوغ با ترشح هورمون‌ هایی توسط مغز شروع می‌شود که از بیرون قابل تشخیص نیست؛ ولی پزشک می‌تواند با انجام آزمایشات لازم آن را تشخیص دهد. مدت زمان کامل شدن بلوغ از ۱۸ ماه تا ۴ سال متفاوت است.

در زمان بلوغ چه اتفاقاتی می‌افتد؟

بر حسب سن، والدین می‌توانند حدس بزنند که فرزند دختر آن ها می‌بایست چه تغییراتی را نشان دهد. هر گونه تأخیر قابل ملاحظه و عدم شروع این تغییرات می‌تواند زنگ خطر مبنی بر وجود اختلال در فرآیند شروع و تکامل بلوغ باشد و باید در این موارد با پزشک متخصص مشورت کرد.

    – تغییرات مورد انتظار در ۱۱-۱۰ سالگی:

  ـ اولین علامت قابل رؤیت شروع بلوغ دختران ، شروع رشد سینه‌ ها است. معمولاً میزان رشد سینه چپ و راست در ابتدا یکسان نیستند و نباید سبب نگرانی شود. در این زمان سینه‌ ها قدری حساس خواهند بود.
  ـ رشد جهشی شروع و قد کودک بیشتر می‌ شود.
  ـ در این مدت زمان، قد کودک ۲۰-۵ سانتیمتر بیشتر می‌شود. رشد قد بین ۱۷-۱۶ سالگی متوقف می‌شود.
  ـ شکل بدن زنانه می‌شود، مثلاً لگن پهن می‌شود.
  ـ موهای زهار شروع به ظاهر شدن کرده و رفته رفته تیره‌ تر می‌ شوند.

    – تغییرات مورد انتظار در ۱۴-۱۲ سالگی:

این تغییرات در حدود ۲ سال پس از شروع رشد سینه‌ ها اتفاق می‌ افتند:
  ـ موهای زیر بغل ظاهر می‌شوند.
  ـ در بعضی از دختران قبل از شروع پریود، ترشحات روشن و سفید از واژن ایجاد می‌ شوند.
  ـ عادت ماهانه یا همان قاعدگی و پریود شروع می‌ شود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب