سبک دلبستگی اجتنابی

در سبک ناایمن دلبستگی اجتنابی ، افراد از صمیمیت، افراط و تفریط های هیجانی و حسادت می ترسند. آنها اعتقاد دارند برای شاد بودن نیازی به عشق نیست و از هر گونه ارتباطی که به صمیمیت منجر شود، دوری می کند و اصولا صمیمیت را بی ارزش تلقی می کند.

برای این افراد مشکل است که به دیگران تکیه کنند و وقتی می بینند که کسی می خواهد خیلی به آنها نزدیک شود عصبی شده و احساس می کنند که دیگران اغلب بیشتر از حدی که آنان احساس راحتی می کنند با آنها صمیمی هستند و نمی توانند و یا تمایلی ندارند که در مورد افکار و احساسات خود با دیگران صحبت کنند. در این مقاله به تاثیرات سبک دلبستگی اجتنابی در رابطه پرداخته شده است.


مقاله مرتبط: تاثیر نوع سبک دلبستگی بر روابط

مقاله مرتبط: سبک های دلبستگی و اختلالات شخصیت


دلبستگی بین مادر و کودک

دلبستگی بین مادر و کودک، شالوده اجتماعی شدن کودک را در سال های بعد پی ریزی می کند. این پیوند در رشد سالم کودک امری جدی بوده، نقش عمیق و گسترده ای در رشد وی دارد. احساس عمیقی که کودک به طور فطری و طبیعی نسبت به مادر دارد، می تواند تاثیر شگرفی در تأمین رفاه و سلامتش داشته باشد.

براساس نظریه دلبستگی، فعالیت سیستم دلبستگی، محدود به دوران کودکی نبوده و در تمام طول زندگی و پیوندهای عاطفی دیگر، چون دوستی ها، ازدواج، روابط خویشاوندی و غیره فعال می ماند و انسان ها در هیچ سنی به طور کامل از احساس اعتماد نسبت به افراد مهم زندگی آزاد نیستند.


مقاله مرتبط: دلبستگی و اختلالات ناشی از عدم شکل گیری آن

مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران


اثرات منفی دلبستگی اجتنابی بر روابط

همان طور که شما ممکن است تصور کنید، افراد با سبک دلبستگی اجتنابی در تلاش برای رسیدن به روابط نزدیک و معنی دار هستند. این موضوع تنها برای فرد با این سبک دلبستگی مسئله ساز نیست، بلکه برای شریک زندگی وی نیز مشکل ساز خواهد شد.

برخی از اثرات منفی در این روابط عبارتند از:

فاصله گرفتن از دیگران

از آنجایی که آنها آموخته اند که از طرد شدن بترسند، به همین دلیل مکانیسم دفاعی ساخته اند که آنها طرد نمی شوند؛ در صورتی از دیگران فاصله گرفته و آنها را از خود دور نگه دارند. به همین دلیل آنها زیاد در مورد اینکه چه احساسی دارند و احساساتی که باعث نزدیکی به دیگران بشود، صحبت نمی کنند. تلاش برای گفتگو در مورد چگونگی احساس آنها می تواند ناامید کننده باشد.

سرکوب و منفی بودن

افراد با سبک دلبستگی اجتنابی، بسیاری از احساسات خود را سرکوب می کنند. آنها با این کار می خواهند آسیب پذیری خود را پنهان کنند و به تنهایی با احساسات خود مواجه شوند. از آنجایی که آنها به این امر عادت کرده اند، مهارت های خود را برای ابراز آنچه نیاز دارند توسعه نمی دهند. احساسات آنها به شکل شکایات، سکوت سنگین و یا منفی بودن است. آنها به سادگی نمی توانند احساسات مثبت شان را ابراز کنند و تنها می توانند احساسات خود را به نحوی منفی نشان دهند.

خراب کردن

همانطور که نزدیک شدن در یک رابطه ناراحت کننده می شود، تمایل دارند تا به طریقی رابطه را خراب کنند. آنها ممکن است مشکلی را که وجود ندارد اختراع کنند یا به دلایلی رابطه را ادامه ندهند. آیا “من فکر می کنم برای رابطه طولانی مدت آماده نیستم” برای تان آشناست؟ این همان دلبستگی اجتنابی است.

سیگنال های متفاوت

افراد با سبک دلبستگی اجتنابی مستعد این هستند که سیگنال های متفاوتی برای شریک خود بفرستند. از آنجایی که آنها نمی خواهند خیلی نزدیک شوند، سیگنال هایی می فرستند که از یک سمت شما فکر می کنید همه چیز خوب است و از سمت دیگر فکر می کنید مشکلی وجود دارد. این باعث می شود شریک زندگی شان گامی به عقب بردارد، زیرا نمی داند که واقعا چه اتفاقی دارد می افتد.

پیدا کردن نقص ها و ایرادات

اگر در رابطه با یک فرد اجتنابی هستید؛ منتظر این باشید که پشت سر هم نقص ها و ایرادات شما را پیدا کنند. این موارد می تواند شامل مدل غذا خوردن شما، نحوه شستن ظرف ها و موارد دیگر باشد. واقعا مهم نیست، آنها استاد پیدا کردن ایراد در کارهایی که شما انجام می دهید، هستند.

برای تعیین نوع سبک دلبستگی خود میتوانید تست آنلاین سبک دلبستگی را تکمیل نمایید.

دلبستگی اجتنابی

چگونه با دلبستگی اجتنابی در روابط مواجه شویم

اگر در رابطه با فرد اجتنابی هستید، راه هایی برای مواجه با آن وجود دارد. شاید یکی ار مهم ترین موارد برای شخصی که با فرد اجتنابی در ارتباط است، این است که اعتماد به نفس داشته باشد.

برخی از راه های دیگر برای مواجه با فرد اجتنابی در رابطه عبارتند از:

مسائل را شخصی نکنید

این توصیه خوبی برای زندگی به طور کلی است و مخصوصا در ارتباط با فرد اجتنابی بسیار مسئله مهمی است. بدانید روشی که فرد اجتنابی برای کنار آمدن با روابط خود انجام می دهد، هیچ ارتباطی به شخص شما ندارد. این بر اساس تجربه های دوران کودکی وی است. این کار باعث می شود که همه چیز برای او قابل کنترل باشد.

قابل اعتماد بودن

از آنجایی که فرد اجتنابی والدین و مراقبان غیرقابل اعتمادی داشته است، نشان دادن اینکه شما فردی قابل اعتماد هستید می تواند راهی برای ایجاد اعتماد در رابطه باشد.

بیش از حد فشار نیاورید

به یاد داشته باشید آنها دوست ندارند احساسات خود را به اشتراک گذارند. وقتی که به آنها فشار می آورید که احساسات خود را نشان داده و به اشتراک گذارند فقط باعث می شوید زودتر رابطه پایان یابد. همان طور که شما قابل اتکا و اعتماد باقی بمانید باعث می شود که در رابطه نیز اعتماد حاصل شده و در زمان مناسب آنها احساسات خود را با شما به اشتراک گذارند.

به آنها فضا بدهید

همان طور که ممکن است فکر کنید فرد اجتنابی از تنها بودن لذت می برد، در هر رابطه سالمی نیز زن و شوهر هم کارهایی را باید با هم انجام دهند و هم کارهایی مختص به خود داشته باشند. به زمان مخصوص به خودش احترام بگذارید و اجازه دهید که این زمان را داشته باشد. سعی نکنید همه چیز را با یکدیگر انجام دهید، جواب نخواهد داد.

اهمیت به خود

احساس اینکه چه کسی هستید و چه چیزی برای تان مهم است همیشه خوب است. اگر چیزی برای شما مهم است بگذارید او بداند. در هیچ رابطه ای فاصله گرفتن از چیزهایی که برای تان مهم است باعث نمی شود که رابطه پیش برود. خودتان را فراموش نکنید و همیشه خودتان باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب