باورهای غیر منطقی الیس

از خصوصیات اصلی انسان، توانایی فوق ‎العاده‌ ی او در فکر کردن است؛ به‌ خصوص توانایی او در تفکر درباره‌ ی نحوه‌ ی فکر کردن خود، شاید از بی‌ نظیرترین و انسانی‌ ترین ویژگی‌ های اوست. از دیدگاه باورهای غیر منطقی الیس، همانطور که انسان با افکار و اندیشه‌ های خیالی و غیرمنطقی، مایه‌ ی اضطراب و نگرانی خود را فراهم می‌ کند، از طریق تفکر صحیح و منطقی نیز می‌ تواند  خود را از شر ناراحتی‌ های خویش، رها سازد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اعتقاد آلبرتآلیس

وقتی تفکر و رفتار آدمی عاقلانه باشد، موجودی کارآمد، شادمان، سرزنده و توانا  خواهد بود؛ پس می‌ توان گفت هر انسانی با اندیشه و افکار خود، زندگی‌ اش را می‌ سازد و جهت می‌ دهد. «آلبرتآلیس» روانشناس معروفی که نظریه‌ ی «درمان عقلانی ــ عاطفی» را ارائه داده است، اعتقاد دارد که توسل به عقایدی در زندگی، موجب اضطراب و ناراحتی روانی فرد می‌ گردد.

«آلیس»  معتقد است وقتی حادثه‌ ای برای فرد اتفاق می‌ افتد، او بر اساس تمایلات درونی و ذاتی خود ممکن است دو برداشت متفاوت و متضاد از آن حادثه و رویداد داشته باشد:

  1. یکی افکار، عقاید و باورهای منطقی و عقلانی
  2. افکار، عقاید و برداشت‌ های غیرمنطقی و غیرعقلانی

در  حالتی‌ که فرد تابع افکار و عقاید عقلانی و منطقی باشد، به عواقب و نتایج  منطقی دست خواهد یافت و شخصیت سالمی خواهد داشت؛ اما در حالتی‌ که فرد  تحت‌ تأثیر و دستخوش افکار و عقاید غیرمنطقی قرار گیرد، با عواقب و نتایج غیرمنطقی و غیرعقلانی مواجه خواهد شد. در این حالت، فردی‌ است مضطرب و ناراحت که شخصیت ناسالمی دارد.

اینستاگرام اکسیر

۱- من به عشق و تأیید افراد مهم نیازمندم:

  • باور منطقی: عشق و تأیید بسیار دلپذیر است و در شرایط مناسب به دنبال آن خواهم بود؛ اما آن ها از واجبات نیستند، من بدون آن ها نیز می توانم زندگی کنم.

۲- برای ارزشمند بودن به عنوان یک انسان، باید به موفقیت در هر کاری که می کنم بدون هیچ اشتباهی دست یابم:

  • باور منطقی: من همواره سعی می کنم تا حد ممکن به موفقیت دست یابم؛ اما شایستگی عدم شکست، غیرواقعی است. بهتر است که خود را جدا از عملکرد خود، به عنوان یک انسان بپذیرم.

۳- افراد باید همواره کار صحیح را انجام دهند، زمانی که کاری آسیب زا انجام می دهند، باید سرزنش و تنبیه شوند:

  • باور منطقی: ناخوشایند است که گاهی افراد کارهای نادرست انجام می دهند، اما انسان کامل نیست و ناراحت کردن خودم در حقیقت تغییری ایجاد نخواهد کرد.

۴- وقایع باید طبق آنچه می خواهم باشد و در غیر این صورت زندگی غیرقابل تحمل خواهد بود:

  • باور منطقی:هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید هر چیز باید آنگونه که میخواهم اتفاق بیفتد. ناامید کننده است، اما می توانم این را درک کنم؛ به خصوص برای جلوگیری از فاجعه.

۵- ناراحتی من به واسطه اتفاقات خارج از کنترل من به وجود آمده اند و در نتیجه کار زیادی نمی توانم برایش انجام دهم:

  • باور منطقی: عوامل خارجی بسیاری در کنترل من نیستند، اما این ها افکار من هستند (نه عوامل خارجی) که باعث احساسات من می شوند و می توانم بیاموزم که افکارم را کنترل کنم.

۶- من باید در مورد چیزهای خطرناک و ناخوشایند نگران باشم، وگرنه آن ها ممکن است اتفاق بیفتند:

  • باور منطقی:نگرانی در مورد وقایعی که می توانند ناخوشایند باشند، از رخداد آن ها جلوگیری نخواهد کرد؛ این کار فقط من را در حال حاضر، نگران و افسرده می سازد.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

۷- با اجتناب از مشکلات، ناملایمات و مسئولیت در زندگی شادتر خواهم بود:

  • باور منطقی: اجتناب از مشکلات به صورت خلاصه آسان تر است و کنار گذاشتن چیزها، از اتفاقات نامناسب برای مدت طولانی جلوگیری می کند و همچنین به من فرصت بیشتری برای نگران شدن می دهد.

۸- هرکسی باید به فردی قوی تر از خود تکیه کند:

  • باور منطقی: تکیه بر دیگری ممکن است باعث رفتارهای وابسته گردد. عیبی ندارد که به جستجوی کمک باشیم، اما در صورتی که آموخته باشیم به خود و قضاوت خود ایمان داشته باشیم.

۹- اتفاقات گذشته باعث مشکلات من هستند و آن ها همچنان در احساسات و رفتارهای من دخیلند:

  • باور منطقی: گذشته نمی تواند در زمان حال من تأثیر بگذارد. باورهای اخیر من، عکس العمل ها را ایجاد می کنند. ممکن است این باورها را در گذشته آموخته باشم، اما می توانم در حال حاضر آن ها را تحلیل و تفسیر دهم.

۱۰- من باید با ناراحتی دیگران ناراحت شوم:

  • باور منطقی: من نمی توانم احساس بد و ناراحتی دیگران را با ناراحت شدن خود تغییر دهم.

۱۱- من نباید احساس ناآسودگی و درد داشته باشم، نمی توانم این ها را درک کنم و باید از آن ها اجتناب کنم؛ آن هم به هر قیمتی:

  • باور منطقی: چرا من نباید احساس ناآسودگی و درد کنم؟ من این ها را دوست ندارم، اما درکشان می کنم. اگر همواره از ناملایمات اجتناب کنم، زندگی من بسیار محدود خواهد بود.

۱۲- هر مشکلی باید راه حل ایده آلی داشته باشد و وقتی فردی نتواند آن راه حل را بیابد، زندگی غیرقابل تحمل خواهد بود:

  • باور منطقی: مشکلات معمولاً راه حل های متفاوتی دارند؛ بهتر است که منتظر راه حل ایده آل نباشیم و به بهترین راه حل موجود زندگی کنیم. من می توانم با کمتر ایده آل زندگی کنم.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

دریافت وقت مشاوره آنلاین

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب