استرس و ریزش مو

آیا بین استرس و ریزش مو رابطه وجود دارد؟ بسیار رایج است که در طول زندگی، بافت و ضخامت مو تغییر کند. رشد موها تحت تأثیر سیستم هورمونی مخصوصاً هورمون آندروژن صورت می‌گیرد که تستوسترون و یک سری هورمون‌های دیگر به نام DHT از آن آزاد می‌شود. از دست دادن روزانه ۱۰۰ تار مو امری عادی است و در طول روز این ریزش توسط خود موها جبران می‌شود. با افزایش سن، عملکرد هورمون‌ها تغییر پیدا کرده و بر فولیکول‌های مو نیز تأثیر می‌گذارد در نتیجه موهای بیشتری از دست می‌رود.

 ریزش مو در اثر استرس را، توقف مرحله‌ای رشد مو می‌نامند که معمولاً بعد از طی یک دوره سخت استرس‌زا مثل یک بیماری سخت یا عمل جراحی ایجاد می‌شود. در این مدل ریزش مو، تعداد بیشتری از موها ریزش می‌کند و رشد آن‌ها متوقف می‌شود و تبدیل به موهای راکد می‌شوند و پس از گذشت ۲ یا ۳ ماه این موها شروع به ریزش می‌کنند.

تست آنلاین اضطراب


مقاله مرتبط: استرس و سلامتی


رابطه استرس و ریزش مو

در حالی که ریزش موی ارثی و ریزش موی طبیعی از نظر ژنتیکی برنامه ریزی شده‌اند، ریزش مو به دلیل استرس علت محیطی دارد و در صورت مدیریت استرس راحت‌تر می‌توان آن را کنترل کرد. رابطه استرس و ریزش مو لزوماً پایدار نخواهد بود. اگر استرس خود را کنترل کنید، موهای شما مجدداً رشد خواهند کرد. سه نوع ریزش مو می‌تواند در اثر استرس زیاد ایجاد شود. این نوع ریزش موها شامل موارد زیر هستند:

  • تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن مو. عادت کندن مو به طور تدریجی و ناآگاهانه در بیمار شروع می‌شود و ممکن است تا جایی که منجر به کندن تمام موهای سر شود ادامه یابد. این بیماران غالبا کندن مو را انکار نمی‌کنند ولی قادر به کنترل عمل خود نیستند. در این بیماری کندن یا کشیدن مو می‌تواند راهی برای مقابله با احساسات منفی یا ناراحت‌کننده مانند استرس، تنش، تنهایی، خستگی یا ناامیدی باشد.

مقاله مرتبط: نشانه ها و علل وسواس مو کندن را بدانید


  • تلوژن افلوویوم. در ریزش موی تلوژن افلوویوم، استرس بیش از حد تعداد زیادی از فولیکول‌های مو را به فاز استراحت می‌برد. بعد از گذشت چند ماه، موهایی که تحت تأثیر قرارگرفته‌اند، به راحتی و به طور ناگهانی با شانه کردن و شستشو می‌ریزند.
  • آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه‌ای). عوامل مختلفی ممکن است موجب آلوپسی آریاتا شوند که از جمله این عوامل می‌تواند استرس شدید باشد. در ریزش مو آلوپسی آریاتا، سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله کرده و موجب ریز مو می‌شود.

استرس و ریزش مو در افراد

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

مدیریت استرس

یادگیری نحوه مدیریت مؤثر سطح استرس شما ممکن است به کاهش خطر ابتلا به ریزش مو کمک کند. قبل از پیدا کردن روشی که برای شما مفید باشد، ممکن است مجبور شوید چندین روش مختلف برای مدیریت استرس را امتحان کنید. راه‌های رایج برای کاهش استرس عبارت‌اند از:

  • تنفس عمیق و مدیتیشن. تمرین‌های تمرکز و تنفس عمیق راهکاری عالی برای کمک به خودتان در شرایط فعلی است. شما همچنین می‌توانید تکنیک‌هایی از ترکیب مدیتیشن را با تمرینات جسمانی، مانند یوگا یا تای چی، امتحان کنید.
  • سرگرم کردن خود. خود را با چیزی که از انجام آن لذت می‌برید مشغول کنید. این کار می‌تواند یک راه عالی برای مبارزه با استرس باشد. برای مثال کارهای داوطلبانه، شرکت در گروه تئاتر محل خود، باغبانی یا شروع یک فعالیت هنری می‌تواند گزینه خوبی برای این منظور باشد.
  • ورزش. ورزش یک‌راه عالی برای از بین بردن استرس است. سعی کنید حتماً یک پیاده‌روی سبک روزانه در برنامه خود داشته باشید و یا می‌توانید با ثبت‌نام در یک کلاس رقص یا انجام برخی کارهای جسمانی فعالیت موردنیاز خود را انجام دهید.
  • نوشتن. سعی کنید چند دقیقه در هر روز را برای نوشتن درباره احساسات خود و چیزهایی که باعث استرس شما می‌شوند، استفاده کنید. بررسی موارد روزانه‌ای که موجب استرس شما می‌شود، ممکن است به شما در یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن کمک کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب


مقاله مرتبط: مرکز درمان استرس


  • صحبت با مشاور یا روانشناس. اگر فکر می‌کنید که در مدیریت استرس خود موفق نیستید می‌توانید با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اینستاگرام اکسیر

افراد متاهل، سطح پایینی از هورمون استرس را دارند

مطالعات جدید دانشگاه ملون نشان داد که افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد، مطلقه و یا بیوه از سلامت بهتری برخوردار هستند. پژوهش حاضر برای اولین بار شواهد بیولوژیکی را کشف کرده که چگونه ازدواج به بهبود سلامت کمک می کند.

پژوهش اخیر به این نتیجه رسیده است که افراد متاهل هورمون استرس یعنی هورمورن کورتیزول کمتری دارند در مقایسه با افرادی که هرگز ازدواج نکرده اند و یا اینکه قبلا ازدواج کرده بودند. در حقیقت این یافته ها از این باور که افراد مجرد استرس هاس روانی بیشتری را دارند حمایت می کند.

وقتی فردی به صورت طولانی مدتی در بدنش هورمون استرس یعنی کورتیزول ترشح بشود، سیستم ایمنی دچار مشکل می شود؛ نهایتا چنین فردی در معرض انواع بیماری ها و اختلال ها به طور مثال بیماری های التهابی قرار می گیرد.

دکتر چین معتقد است که این موضوع برای ما بسیار هیجان انگیز بود که یک مسیر فیزیولوژیکی کشف کنیم؛ بدین صورت که  چطور رابطه داشتن می تواند سلامت و بیماری فرد را تحت تاثیر قرار بدهد.

پژوهشگران برای کشف این مسیر در سه روز غیر متوالی نمونه ای از بزاق ۵۷۲ فرد بزرگسال سالم را دریایافت کردند. این شرکت کنندگان بین ۲۱ تا ۵۵ ساله بودند. این نمونه ها در ساعات مختلفی از ۲۴ ساعت شبانه روز گرفته شد. در نهایت میزان کورتیزول هر فرد بررسی شد.

نتایج بدست آمده ثابت کرد که شرکت کنندگان متاهل در طول این سه کمتر از افراد هرگز ازدواج نکرده یا افرادی که قبلا ازدواجی داشته اند، هورمون استرس یا همان کورتیزول را داشتند. همچنین محققان ریتم کورتیزول را در طول شبانه روز مقایسه کردند؛ و طبق انتظار زمانی که فرد از خواب بیدار می شود میزان کورتیزول در سطح بالایی قرار دارد و هرچقدر که ادامه پیدا می کند و در طی روز میزان کورتیزول رو به کاهش است. در افراد متاهل سطح کورتیزول با سرعت بیشتر در طول روز کاهش پیدا می کند. نکته مثبت این کاهش سریع تر این است که احتمال حملات قلبی کم می شود و میزان پایداری افراد در برابر سرطان بیشتر می شود.

تحقیقات دکتر چین معتقد است که نتایج این پژوهش اطلاعات مهمی را برای ما روشن کرده است. روابط اجتماعی در یک سطح دیگر و زیرپوستی می تواند سلامت ما را در طول زمان تحت تاثیر قرار بدهد.

مشاوره رایگان آنلاین