کودکان والدین معتاد

کودکان والدین معتاد عملکرد ضعیف تری نسبت به سایر کودکان دارند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کودکانی که در خانواده‌های معتاد به مواد مخدر به دنیا آمده‌اند و والدین معتاد دارند، هر سال نمرات درسی بدتری را کسب می‌کنند.

پژوهشگران استرالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانی که والدین معتاد دارند، بخصوص والدینی که هروئین مصرف می‌کنند، هر چقدر که بزرگ‌تر می‌شوند پیشرفت تحصیلی کمتری کسب می‌کنند. کودکانی که در خانواده‌های وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آیند، از مشکلات متعدد سلامت جسمی مانند استفراغ و اسهال درست کمی بعد از تولد رنج می‌برند. جیغ‌های بلندی دارند و این نشانه‌ها معمولاً تا روزها و هفته‌های متوالی باقی می‌مانند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

تاثیرات والدین معتاد بر فرزندان

پژوهش‌های جدیدتر سطح عمیق‌تر و طولانی‌مدت تر از این نشانه‌های جسمی را بررسی کرده‌اند. مطالعه‌ای اخیراً در آمریکا نشان داده است که مصرف مواد مخدر در سراسر کشور در حال افزایش است و آن‌ها دریافتند که سندرم ترک نوزاد در طول دهه گذشته پنج برابر بیشتر شده است.

برای انجام بررسی‌ها محققان نمرات درس‌های ریاضی و خواندن دانش آموزان کلاس‌های سوم، پنجم و هفتم را بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ در تمام مدارس ایالت ولز مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی ۲۲۰۰ دانش‌آموز سندرم ترک نوزاد داشتند و نمرات آن‌ها با ۴۳۰۰ دانش‌آموز دیگر که این سندرم را نداشتند، مقایسه شد.

کاهش تاثیر والدین معتاد

مهم‌ترین نتیجه‌گیری که انجام دادند این بود که دانش آموزان با سندرم ترک، هر چقدر به مقطع بالاتر می‌روند، پیشرفت تحصیلی کمتری دارند. در کلاس هفتم حدود ۳۸ درصد از دانش آموزان با سندرم ترک، کمترین نمرات لازم را در حداقل یک آزمون را هم به دست نیاوردند.

دانش‌آموزانی با سندرم ترک که به کلاس هفتم راه پیدا می‌کردند، نمرات کمتری از دانش آموزان بدون سندرم ترک کلاس پنجم کسب می‌کردند. محققان معتقدند که کودکانی که در خانواده‌های وابسته به مواد مخدر به دنیا می‌آیند باید سریع‌تر شناسایی بشوند و با تشخیص سریع‌تر  کمترین عوارض متوجه آن‌ها بشود.

رابطه والدین معتاد با درس فرزندان

در ادامه پژوهشگران در مسیر انجام تحقیق متوجه شدند که برخی از شرایط محیطی و سطح تحصیلات والدین نیز با نمرات پایین دانش آموزان می‌تواند در ارتباط باشد و به طور کلی فرزندان دارای والدین معتاد در سطح پایین تری نسبت به دیگران قرار دارند. همچنین دانش‌آموزانی با سندرم ترک باید حمایت و پشتیبانی بشوند تا شکست در مدرسه را تجربه نکنند و عوارض زیادی شامل آن‌ها نشود.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

تاثیرات والدین معتاد الکلی بر کودکان

با توجه به مراکز اعتیاد آمریکا، تقریبا ۴۵٪ جمعیت ایالات متحده در معرض برخی از انواع اعتیاد به الکل و رفتار الکلی در خانواده خود قرار دارند. بر این اساس این رقم به ۷۶ میلیون نفر می رسد و تقریبا ۲۶ میلیون نفر از آن را کودکان تشکیل می دهند. اگر چه این مقاله مربوط به والدین الکلی می باشد، اما با این خانواده ها نیز می تواند در ارتباط باشد: خانواده های بیش از حد مذهبی، والدین با بیماری های مزمن، یا پدر و مادرهایی که دارای رفتار اجباری مانند قمار، سوء مصرف مواد و پر خوری هستند. اغلب کودکانی که والدین معتاد دارند، وحشت زده هستند. این کودکان ممکن است قربانی خشونت فیزیکی یا فحاشی شوند. همچنین ممکن است شاهد خشونت باشند. اغلب مصرف کنندگان الکل و سایر سوء مواد مخدر با خشونت خانگی عجین هستند و در نتیجه، این کودکان ممکن است از سندرم استرس پس از سانحه رنج ببرند، که با همان اختلالات خواب، یادآوری گذشته، اضطراب و افسردگی همراه خواهد بود. این کودکان تنها برای رفاه خودشان دچار ترس نیستند، بلکه دچار نگرانی های واقعی نیز هستند که مبادا پدر و مادرشان به دلیل مصرف الکل یا مواد مخدر بیمار شوند یا جان خود را از دست دهند. آنها می دانند که والدین شان ممکن است در حال مستی رانندگی کنند یا در خیابان ها دعوا کنند. کودکان پدر و مادر خود را دوست دارند و نگران آنها هستند و همچنین احساس عصبانیت و ناراحتی می کنند که والدین شان به اندازه کافی آنها را دوست ندارند که از مصرف مواد دست بکشند. در ادامه تاثیرات والدین الکلی بر کودکان را مورد بررسی قرار داده ایم.

اینستاگرام اکسیر

تاثیرات والدین الکلی بر کودکان

روابط خانواده سالم را درک نمی کنند

این کودکان در بزرگسالی با درک این موضوع که یک خانواده عادی چگونه هست مشکل دارند، به دلیل آن که در دوران کودکی خود نمونه ای از آن را نداشته اند. در نتیجه، آنها باید حدس بزنند نرمال و طبیعی بودن به چه معنا است. آنها همچنین ممکن است تفاوت بین الگوهای خوب و بد را درک نکنند. وقتی که کوچک هستیم، انتظار داریم والدین ما ابر قهرمان باشند، پس رفتارها و عمل آنها به هیچ وجه اشتباه نیست حتی اگر به ما آسیب برسانند.

سخت گرفتن به خود

کودکان پدر و مادر الکلی به سختی به خود استراحت می دهند. آنها به خود سخت خواهند گرفت بنابراین پیدا کردن آرامش برای شان سخت خواهد شد. آنها اغلب احساس می کنند که مجبور به رفتن مسیر اضافی هستند، و مجبور هستند همه کارها را به بهترین نحو انجام دهند در غیر این صورت احساس شکست خواهند کرد. در نتیجه، کودکان والدین الکلی ممکن است با مشکلات مربوط به هویت رشد کنند زیرا آنها مطمئن نیستند که چه کسی هستند وقتی که کارشان را به بهترین نحو انجام دهند.

مشکلات مربوط به اعتماد

آنها مسائل مربوط به اعتماد دارند که باعث می شود تا در  ایجاد روابط نزدیک و صمیمانه دچار مشکل شوند. کودکانی که با والدین الکلی بزرگ می شود به دیگران اعتماد ندارند، زیرا که آنها چنین رابطه پر هرج و مرجی را با آنها تجربه کرده اند. این نخستین رابطه ای است که آنها تا کنون ساخته اند، که زخم بزرگی ایجاد می کند که متاسفانه بر روابط آنها در بزرگسالی تاثیر می گذارد. آنها آسیب پذیر می شوند، می ترسند که دیگران به آنها آسیب بزنند یا به آنها خیانت کنند، زیرا آنها به طور مداوم توسط رفتار سمی والدین خود تحقیر و ناامید شده اند.

ترس از رها شدن

والدین الکلی اغلب از لحاظ احساسی یا فیزیکی در دسترس نیستند. در نتیجه، کودکانی که آنها پرورش می دهند، اغلب ترس از رها شدن دارند. زمانی که آنها در روابطی قرار می گیرند که برای آنها بد است، آنها نمی دانند چگونه این رابطه را ترک کنند، زیرا فکر تنها بودن آنها را بیشتر می ترساند.

مسئولیت پذیری زیاد و دارای تمایلات کمال گرایانه یا مخالف آن

کودکانی که با پدر و مادر الکلی بزرگ شده اند، ممکن است با بسیاری از انتقادهای تند آنها مواجه شده باشند. این امر اغلب باعث می شود که کودک سعی کند کامل شود تا از شنیدن کلمات آزار دهنده جلوگیری کند. در نتیجه این کودکان طوری بزرگ می شوند که یا معتاد به کار  یا کمال گرا می شوند. آنها همچنین تمایل به سرزنش خود دارند، بنابراین آنها ممکن است مسئولیت مشکلاتی را که به آنها مربوط نیست را، برعهده بگیرند. از سوی دیگر، بچه هایی که با والدین الکلی بزرگ می شوند، ممکن است غیر مسئول شوند. از آنجا که پدر و مادرشان همیشه آنها را مورد انتقاد قرار داده اند، ممکن است در این زمینه تلاشی نکنند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

تعارض، افراد خشمگین و چهره های مقتدر برای آنها ترسناک است

والدین الکلی می توانند عصبانی، بد جنس و فحاش باشند. در نتیجه، کودکان این والدین ممکن است مورد سوء استفاده کلامی، جسمی و یا جنسی قرار گیرند. از آنجا که این والدین فضایی امن برای ابراز هیجانات فرزندان شان ایجاد نکرده باشند، ممکن است سعی کنند از هر گونه تعارض اجتناب کنند، زیرا آنها ترس از ناراحت کردن والدین خود دارند. این باعث می شود برای این کودکان مقابله با والدین الکلی خود در مورد مسائلی که به آنها آسیب زده یا ناراحت می کند، دشوار باشد.

هیجان خواهی

بچه های والدین الکلی اغلب به هیجان جذب می شوند، زیرا آنها یک ترن هوایی غیر قابل پیش بینی از هرج و مرج را تجربه کرده اند. در نتیجه، آنها به اشتباه چنین بی ثباتی را به عنوان اشتیاق در نظر می گیرند، به طوری که آنها به دنبال همان نوع از تجربه در روابط عاشقانه خود هستند. آنها جذب هیجان می شوند، می خواهند دیگران را نجات دهند و عشق را با ترحم و دلسوزی اشتباه می گیرند. اغلب کودکان والدین الکلی در بزرگسالی به شرکای سرد که از نظر عاطفی غیر قابل دسترس هستند و در تلاش برای «اصلاح» یا «نجات» خود هستند، جذب می شوند. زندگی در خانواده ای که تاثیر منفی بر رشد شخصی فرد دارد، می تواند بسیار دشوار باشد.

مصرف الکل بیش از حد در مادران در طول بارداری به نقص های مختلف مادرزادی منجر می شود، که جدی ترین آنها سندرم جنین الکلی (FAS) است. این سندرم ترکیبی از دیسمورفی صورت، کمبود رشد شدید و پایدار، اختلال عملکرد سیستم عصبی مرکزی، عقب ماندگی ذهنی و نقایص دیگر است. درجات پایین تر نقایص مربوط به الکل به اثرات جنین الکلی (FAE) شناخته می شود. هم FAS و هم FAE ، اختلالات ارگانیزمی مداوم و دائمی هستند که نیاز به توانبخشی خاص دارند.

مشاوره رایگان آنلاین