کنترل خود در نوجوانان

کنترل خود، توانایی خود برای انجام کارهایی است که می‌ دانید باید انجام دهید، حتی زمانی که نمی‌خواهید. ممکن است فکر کنید که کنترل خود، نظم یا اراده است. به‌عنوان بزرگسال ما کنترل خود را به‌صورت روزانه انجام می‌ دهیم، این بخش ضروری از بزرگسال مسئولیت‌ پذیر است.

برخی از نوجوانان به طور طبیعی انضباط دارند و برخی به مربیگری والدین نیاز دارند؛ اما این رفتاری است که نوجوانان می‌توانند یاد بگیرند. اثبات شده است که کنترل خود، شاخص موفقیت تحصیلی بیشتر نسبت به بهره هوشی (IQ) است. تحقیقات نشان می‌ دهد که دانش‌ آموزانی که کنترل خود را تمرین می‌ کنند، به طور کلی در مدرسه بهتر عمل می‌ کنند و شادتر هستند. اگر فکر می‌ کنید که این رفتار می‌ تواند کمک اندکی به نوجوانتان کند، ارزش ایجاد در فرزندتان را دارد.


مقاله مرتبط: کنترل رفتار خود

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خانواده در غرب تهران


شناخت و مدل‌سازی کنترل خود

مدل‌سازی نقش یک روش مؤثر برای نشان دادن این مسئله است که چرا کنترل خود برای نوجوانان مهم است. هنگامی که در کارهای روزمره‌تان نظم و انضباط دارید آن را مشخص کنید. به عنوان مثال: “می‌دانم تأخیر داشته‌ایم، اما من سرعت مطمئنه را رعایت کردم، می‌توانستم سریع‌تر رانندگی کنم اما ممکن بود جریمه شوم یا تصادف کنم. دیر رسیدن بهتر از این است که خود را در خطر قرار دهم”.

زمانی که فرزند شما کاری را انجام می‌دهد که نمی‌خواهد انجام دهد، به آن‌ها تبریک بگویید که کنترل خود را به دست دارند. به عنوان مثال: “من می‌دانم که ترجیح می‌دادی امروز تفریح کنی اما کنترل خود را با درس خواندن نشان دادی و امیدوارم که نتیجه مطلوب کار سختت را ببینی”. مدرسه و تکالیف مدرسه، فرصت‌های خوبی برای فرزندتان برای یادگیری و تمرین خود – انضباطی است. به نوجوانتان کمک کنید تا آن را پرورش دهند:

  • دادن انگیزه: اگر در عرض سه ساعت بتوانی تکالیفت را انجام دهی، بعدازظهر می‌توانی به پارک بروی.
  • بررسی: پیدا کردن آنچه که نوجوانتان برای انجام تکلیف به آن نیاز دارد. به او کمک کنید زمان خود را برنامه‌ریزی کرده و پیشرفت خود را بررسی کند تا زمانی که آن کار را به اتمام برساند.
  • مربی‌گری به جای دستور دادن: اگر کودک شما زمانش را هدر می‌دهد، ممکن است به آموزش در مورد چگونگی انجام تکالیف داده‌شده و یا جایی که اطلاعات را به دست ‌آورد، نیاز داشته باشند.
  • تلاش آن‌ها را تحسین کنید: انجام کارهایی که دوست نداریم انجام دهیم، لازم نیست به‌خودی‌خود و به اندازه کافی پاداش داشته باشد. “تکالیفت تمام شد. آفرین ببینیم یکی از دوستانت هم می‌خواهد به پارک برود”.

کنترل خود

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آموزش کنترل خود به فرزندتان می توانید اینجا کلیک کنید.

عادات افراد منظم

سوزان جانسون، نویسنده مقاله “۵ عادت مردم بسیار منظم”، اشاره می‌ کند که این ویژگی در مورد محرومیت نیست، بلکه می‌ تواند به شادی کمک کند. می‌توانید با ایجاد این عادت‌ ها به نوجوانتان کمک کنید که کنترل خود را یاد بگیرد:

  • از وسوسه اجتناب کنید. فکر کردن در مورد منظم بودن بهترین راه برای خوب بودن در آن نیست. اگر فرزندتان به چیزهایی ک حواسش را پرت می‌کند دسترسی نداشته باشد، این کار برایش آسان‌تر خواهد شد.
  • تغییر تفکر. منظم بودن نباید در مورد محروم کردن خودتان از چیزها باشد، بلکه به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است. این‌یک رفتار مثبت است که پاداش کودک شما را، معمولاً از طریق کار سخت و تمرکز، به ارمغان می‌آورد.
  • تمرین مراقبت از خود. افراد منظم می‌دانند که چگونه باید مراقب خودشان باشند. آن‌ها انتخاب‌های درستی برای خودشان دارند. آن‌ها سبک زندگی سالم در زمینه خواب، رژیم غذایی و ورزش ایجاد می‌کنند. شما می‌توانید از فرزندتان در این حوزه‌ها حمایت کنید.
  • اهداف را مشخص کنید و آن‌ ها را به مراحل کوچک‌ تری تقسیم کنید. گاهی اوقات فرزندتان وقتی با چالش‌های بزرگ روبرو می‌شوند دست ‌پاچه می‌شوند. آن‌ها به طرح‌ریزی اهداف کوتاه‌مدت، متوسط و بلند نیاز دارند. شکستن حجم کاری به اهداف قابل ‌دستیابی، به آن‌ها کمک می‌کند احساس کنترل بیشتری داشته باشند. به خصوص زمانی که آن‌ها بتوانند ببینند که به این اهداف می‌رسند.
  • برو دنبالش! افراد منظم یک هدف را تعیین می‌کنند و به دنبال آن می‌روند. آن‌ها مطمئن هستند که می‌توانند مهارت‌های لازم برای رسیدن به اهدافشان را یاد بگیرند و مصمم هستند که برای رسیدن به آن متمرکز شوند. از فرزندتان حمایت کنید و اعتمادبه‌نفسش را افزایش دهید.

از یک روان‌ درمانگر نوجوان نیز کمک بگیرید

اگر شما از قبل کنترل خود را تمرین کرده باشید، این لیست ممکن است برای شما واضح به نظر برسد، ولی مربی‌ گری فرزندتان می‌ تواند نا امیدکننده باشد، در صورتی که توانایی تمرکز یا نظم در کارهایی که باید انجام دهد را نداشته باشد؛ اما صبور باشید و به یاد داشته باشید که نباید همیشه به آن‌ ها کنترل خود را یادآوری کنید. کلید این کلمه “خود” از درون می‌ آید. می‌ توانید در این راه از یک روان‌ درمانگر نوجوان نیز کمک بگیرید.

 

منبع: سایت parents.au.reachout و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب