حافظه، عبارت است از «حفظ و نگه‌داری و ضبط اطلاعات مختلف در ذهن». با وجود تصور‌های موجود، هوش و حافظه با هم متفاوت هستند؛ هوش و قدرت آن یک امر ذاتی است در حالی‌که حافظه و افزایش قدرت آن فقط به استفاده درست از روش‌ها بستگی دارد و فقط افرادی که به‌درستی از حافظه خود استفاده می‌کنند، دارای حافظه‌ای قوی هستند. شما به هر میزان اطلاعات که بخواهید، می توانید به حافظه تان بسپارید، اما نحوه سپردن اطلاعات به حافظه اهمیت فراوانی دارد که باید شیوه اصولی آن را بدانید. در این مقاله، شما یاد خواهید گرفت که چگونه هنر به خاطر سپردن را به کار گیرید تا بتوانید اطلاعات را در مدت کوتاهی در ذهن بسپارید.

چگونه بیشتر و سریع تر از دیگران مطالب را به خاطر بسپاریم

قبل از شروع، سبک یادگیری خود را بشناسید

قبل از شروع، باید به این سوال پاسخ دهید: آیا شما یک یاد گیرنده شنوایی، بصری یا تجربی هستید؟ اگر شما یاد گیرنده شنوایی هستید، موثرترین راه برای درک اطلاعات از طریق شنیدن آن است. همانطور که می توانید تصور کنید، یاد گیرندگان بصری، ترجیح به دیدن چیزها برای یادگیری دارند. انواع یادگیری تجربی بیشتر شبیه به یادگیری از وقایع و تجارب (یا انجام کاری با مواد) می باشد. اکثر ما ترکیبی از دو دسته از این موارد هستیم.

گام اول: آماده سازی

برای بهینه سازی جلسه به خاطر سپاری خود، توجه دقیقی به محیطی که انتخاب می کنید، داشته باشید. برای اکثر مردم، این به معنی انتخاب فضایی که کمتر باعث حواس پرتی بشود، هرچند برخی از مردم در جاهای عمومی پیشرف بیشتری در یادگیری دارند. کشف کنید آنچه را که برای یادگیری شما مفید است، بنابراین شما می توانید شروع کنید.

ابتدا یک چای بنوشید. مطالعات علمی چای سبز را به عنوان یک کاتالیزور طبیعی برای بهبود حافظه تایید می کند. توانایی ما برای فراخوانی اطلاعات به قدرت بین نورون ها در ذهن ما بستگی دارد که توسط سیناپس ها با هم در ارتباط هستند. بنابراین هر چه بیشتر آن را تکرار کنید، قوی تر شده و توانایی حافظه را بهبود می بخشد. همان طور که ما بزرگ تر می شویم، مواد شیمیایی سمی به نورون ها و سیناپس ها آسیب می رسانند، منجر به از دست دادن حافظه و حتی آلزایمر می شود. با این وجود چای سبز حاوی ترکیبات است که این سمیت را مسدود می کند و سلول های مغز به مدت طولانی تری کار خواهند کرد.

گام دوم: ضبط آنچه که حفظ می کنید

این روش بسیار مفید است، اگر شما در حال آماده شدن برای یک سخنرانی هستید. اگر می خواهید متن یک سخنرانی را به خاطر بسپارید، صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش فرا دهید. بدیهی است، این روش بیشتر برای یاد گیرندگان شنوایی مفید است، ولی این روش به شما کمک می کند که سریع تر مطالب را بتوانید حفظ کنید.

گام سوم: همه چیز را بنویسید

قبل از تلاش برای فراخوانی همه چیز از حافظه، نوشتن و دوباره نوشتن اطلاعات می تواند به شما کمک کند. این روش به شما کمک می کند تا بیشتر با آنچه که در حال تلاش برای حفظ کردن آن هستید، آشنا شوید. انجام این کار در حال گوش دادن به ضبط صوت خود نیز می تواند به شما کمک کند بسیاری از داده ها را حفظ کنید. این برای یاد گیرندگان تجربی مفید است.

گام چهارم: بخش بندی یادداشت ها

حالا که همه چیز را در یک مجموعه از یادداشت ها نوشته اید، آنها را به بخش های جداگانه تقسیم کنید. این برای یاد گیرندگان بصری ایده آل است، به ویژه اگر از رنگ ها برای تمایز بین موضوعات استفاده کنید. این کار به شما به تفکیک همه چیز کمک می کند، و اطلاعاتی که در مغزتان ثبت شده است را جدا کند.

گام پنجم: تکرار کردن

برای هر خط متن، آن را چند بار تکرار کنید و سعی کنید آن را بدون نگاه کردن به یاد بیاورید. همانطور که هر مجموعه ای از متن را حفظ می کنید، با اضافه کردن اطلاعات جدید به آنچه که تازه یاد گرفته اید، کلیتی از آن ایجاد کنید. این روش همه چیز را در حافظه کوتاه مدت شما از محو شدن حفظ خواهد کرد. این کار را ادامه دهید تا این بخش را حفظ کنید و بتوانید همه چیز را به خاطر بسپارید. به بخش دیگر نروید تا این که آن را به طور کامل حفظ کنید. این روش بیشتر یادگیری بصری است، اما اگر شما با صدای بلند بخوانید، پس شما یادگیری شنوایی را نیز اعمال می کنید.

گام ششم: همه چیز را از حافظه بنویسید

حالا که می توانید کل بخش ها را فراخوانی کنید، همه چیز را از حافظه بنویسید. این روش باعث تقویت مواردی می شود که از طریق تجربی آموخته اید.

به کسی (یا خودتان) آموزش دهید

گام هفتم:  آن را به کسی (یا خودتان) آموزش دهید

یک موثرترین روش ها این است که اطلاعات را به شخص دیگری آموزش دهید. شما می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید. شما می توانید اطلاعات را به کسی که در جلوی شما نشسته است (یا آینه، اگر شما کسی را برای این کار پیدا نکردید) ارائه دهید و همه چیز را به طور همزمان توضیح دهید. و همه چیز را به طور همزمان توضیح دهید. یکی از روش هایی که می توانید انجام دهید این است که آزمونی را برای دیگران طراحی کنید. اطلاعات را بیابید و پیش بینی کنید چه سوالی از آنها بیرون می آید. همه این روش ها یادگیری تجربی هستند، زیرا شما در حال تمرین و دستکاری در مفاهیمی هستید که آنها را یاد گرفته اید.

گام هشتم: به طور مداوم به صدای ضبط شده تان گوش دهید

در حین انجام وظایف دیگر مانند رانندگی یا آشپزی، با گوش دادن به صدای ضبط شده تان، اطلاعات را دوباره مرور کنید. این قطعاً یادگیری شنوایی است، اما کامل کننده همه چیزهایی را که در حافظه کوتاه مدت خود قرار داده اید.

گام نهم: استراحت

در نهایت، اجازه دهید ذهن شما نفس بکشد. برای مدت کوتاهی بدون فکر کردن درباره آنچه که آموخته اید وقت بگذرانید و بعدا به آن برگردید. شما می توانید متوجه شوید که در کدام قسمت قوی و در کدام بخش ضعیف هستید.

روش هایی برای افزایش سرعت مطالعه

اگر روش سریع خواندن را بلد باشید سرعت مطالعه را می توانید ۶ برابر کنید. وقتی سرعت مطالعه را بالا می برید اطلاعات بیشتری هم به دست می آورید. طبق تحقیقات یک جوان به طور میانگین می تواند ۳۰۰ کلمه در دقیقه بخواند. اما حرفه ای ترها می توانند ۱۵۰۰ کلمه در دقیقه مطالعه کنند. فرض کنید یک کتاب در حالت معمول ۱۰۰ هزار کلمه دارد و یک فرد عادی باید ۵.۵ ساعت برای خواندن آن صرف کند. اما فردی که سریع مطالعه می کند می تواند آن را در ۵۰ دقیقه تمام کند. پس می تواند روزانه یک کتاب بدون این که وقت زیادی از او بگیرد مطالعه کند. که در پایان سال به ۳۶۵ کتاب می رسد. در ادامه روش هایی برای افزایش سرعت مطالعه آورده شده است.

روش هایی برای افزایش سرعت مطالعه

روش هایی برای افزایش سرعت مطالعه

اسکن کردن را یاد بگیرید

یکی از مهم ترین مهارت هایی که برای مطالعه سریع لازم دارید، مرور اجمالی یا اسکن کردن است. بسیاری از بزرگسالان اسکن کردن را سخت می دانند. زمانی که ما خواندن را آموخته ایم، توجه به تک تک کلمات و جملات را نیز فرا گرفته ایم. با این حال، بسیاری از این موارد غیر ضروری هستند، زیرا تحقیقات نشان می دهد که ذهن بزرگسال ما دارای توانایی شگفت انگیز برای پر کردن شکاف های اطلاعاتی است. در روش اسکن چشم ها برای پیدا کردن بخش خاصی از اطلاعات، که مغز در جستجوی آن است، نگاه سریعی به موضوع مورد مطالعه می اندازد. معمولا، هنگامی که در یک فرهنگ لغت دنبال کلمه ای می گردید، یا دنبال نامی در یک دفترچه تلفن و یا موضوع خاصی در یک کتاب یا گزارش هستید، از این روش استفاده می کنید. مادامی که از پیش بدانید دنبال چه هستید و از نحوه طبقه بندی اطلاعات هم آگاهی داشته باشید( برای مثال به شکل الفبایی فهرست شده اند یا موضوعی)، استفاده از این تکنیک آسان خواهد بود. بدین ترتیب می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید و مانند بسیاری از مردم وقت خود را در بخش های اشتباه و غیر ضروری اطلاعات هدر ندهید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

فقط جمله اول و آخر هر پاراگراف را بخوانید

به گفته ابی مارکس بیل، کارشناس تند خوانی آمریکا، افرادی که برای انتقال اطلاعات به نوشتن می پردازند، به طور کلی یک فرمول خاص را دنبال می کنند. هر پاراگراف با یک جمله موضوعی که پاراگراف را معرفی می کند، شروع می شود و اینکه پاراگراف به چه سمتی هدایت می شود را نشان می دهد. پاراگراف ها در نشریاتی مانند نشریات علمی و آکادمی، می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار دهد، و شما وقت خود را صرف خواندن همه آن ها می کنید، در حالی که ممکن است با این موضوعات قبلا آشنایی داشته باشید. دفعه بعد که با یک متن مواجه شدید، سعی کنید اولین و آخرین جمله در هر پاراگراف را بخوانید. احتمالا چیز زیادی از دست نخواهید داد.

هیچ وقت بلند مطالعه نکنید

بلند خواندن برای تقویت روان خوانی خوب است اما سرعت مطالعه را پایین می آورد. بلند خواندن در مطالعه سریع لازم نیست. وقتی بلند می خوانیم ذهن مان تلاش بیشتری نسبت به زمانی که بی صدا می خوانیم می کند. وقتی بلند می خوانیم ذهن مان هم کلمات روی صفحات را می بیند و هم کلمات را می شنود و صدا تولید می کند. برای درک مطالب نیاز نیست آن ها را بلند بخوانیم. این کار فقط سرعت مطالعه را کم می کند.

از یک قلم یا اشاره گر استفاده کنید

به طور غریزی چشم ها یک شی در حال حرکت در میدان دید را دنبال می کنند. وکسلر می گوید: قلم، لیزر یا حتی انگشت خود را زیر هر جمله ای که می خوانید بگذارید، دید محیطی تا شش کلمه را در هر دو طرف نقطه انتخاب می کند و بدین ترتیب می توانید یک جمله را شش برابر سریع تر از خواندن کلمه به کلمه بخوانید.

قلم یا اشاره گر تمرکز خواننده را افزایش داده و به خواندن سرعت می دهد. هنگامی که از یک اشاره گر استفاده می کنید هرگز اجازه ندهید، اشاره گر صفحه را لمس کند. بهتر است قلم حدود نیم اینچ بالاتر از کلمات صفحه قرار بگیرد. درست ۱۰ دقیقه بعد از تمرین، این روش عادی می شود. با این روش سرعت یادگیری تا ۷ روز دوبرابر و در ۲۱ روز تا سه برابر افزایش می یابد.

استفاده از "چشمان نرم"

استفاده از “چشمان نرم”

خوانندگان ناکارآمد تمایل به تمرکز بر روی هر کلمه دارند، و روی هر خط تمرکز می کنند. این ناکارآمد است زیرا چشم شما در یک نگاه می تواند در حدود ۱.۵ اینچ، که شامل شش کلمه است را در بر بگیرد. شما همچنین می توانید دید محیطی خود را افزایش داده و کلمات بیشتری را در یک نگاه ببینید. شما می توانید این کار را با آرام کردن عضلات صورت خود هنگام خواندن و اجازه دهید چشمان تان به نرمی حرکت کند. قبل از مطالعه چشم خود را ۶۰ ثانیه ورزش دهید. ورزش دید محیطی را فعال می کند و سرعت خواندن و یادگیری را افزایش می دهد. یک دقیقه ورزش روزانه از خستگی چشم و عضلات آن جلوگیری می کند.

ورزش چشم ها

  • به اندازه سه متر از دیوار فاصله بگیرید و روی یک نقطه تمرکز کنید
  • با دست چپ یک نماد را ردیابی کنید این کار هر دو طرف مغز را فعال می کند.
  • چشم ها را در جهات مختلف حرکت دهید.

قبل از اینکه بخوانید، درباره متن از خودتان سؤال کنید

این روش توسط معلمان برای بهبود درک مطلب استفاده می شود. این یک روش خوب برای کمک به خواندن سریع تر است. اگر شما ایده هایی در مورد اینکه چه اطلاعات مفیدی را از متن می توانید بدست آورید، دارید، مجموعه ای از سوالات خود را مطرح کنید و سپس با خواندن سریع جواب سوالات تان را پیدا کنید. این روش از اتلاف وقت جلوگیری کرده و دیگر نیازی به خواندن مطالب بی فایده ندارید.

در هنگام مطالعه چندین کار انجام ندهید

یکی از بدترین عادت های مطالعه، مطالعه هنگام تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و یا حتی اجازه دادن به تداخل های ذهنی برای منحرف کردن شما از آنچه که در حال خواندن آن هستید. فکر می کنید چند تا کار می کنید!؟ دوباره فکر کنید. اگر می خواهید سریع تر بخوانید، باید حواس پرتی ها را خاموش کنید و تنها روی خواندن تمرکز کنید.

مشاوره رایگان آنلاین