آمادگی برای زوج درمانی

مراحل آمادگی برای زوج درمانی چیست و زوج درمانی چه فایده ای دارد؟ رفتن به زوج درمانی یک اتفاق بزرگ است. مشکلات و اختلالات و تفاوت دیدگاه ها و سبک زندگی به ایجاد فاصله عاطفی و کاهش صمیمیت بین زوج‌ها منجر می شود. هدف در زوج درمانی کمک به زنان و مردان است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند یا می خواهند که تغییر کنند، به آنها کمک شود تا به خواسته و  هدف شان برسند. ولی قبل از شروع آن باید برای زوج درمانی آماده باشید در ادامه برای شما توضیح می دهیم چگونه برای زوج درمانی باید آماده شوید و مراحل آمادگی برای زوج درمانی را شرح می دهیم.


مقاله مرتبط: زوج درمانی چیست؟

مقاله مرتبط: دکتر روانشناس خوب در تهران


مراحل آمادگی برای زوج درمانی

خیلی صبر نکنید

بسیاری از زوج ها منتظر می مانند و اجازه می دهند مشکلات زناشویی برای سال های زیادی ادامه پیدا کند. هر چه طولانی تر شود، جبران خسارت و بازگرداندن رابطه سخت تر خواهد بود. اما، همان طور که می دانید، “هیچ وقت دیر نیست”. مهم نیست که در چه وضعیت و موقعیتی قرار دارید، صرف نظر از اینکه چه مدت زمانی یک مشکل وجود داشته است، باید تلاش جدی انجام شود.

تحقیق کنید

درمان فقط در صورتی انجام خواهد شد که کسانی که درگیر آن هستند تمایل به رسیدن به یک راه حل داشته باشند. اگر تمایلی به درست کردن رابطه نداشته باشید، جلسات درمان سودی برای شما نخواهد داشت و فقط وقت شما تلف خواهد شد. اگر اراده برای مبارزه برای رابطه وجود داشته باشد، حتی زمانی که دردناک است، حتی زمانی که چالش هایی وجود دارد و حتی زمانی که شما ناراحت هستید، احتمال بیشتری برای موفقیت وجود دارد. زوج درمانی دشوار خواهد بود و باید به اندازه کافی برای آن آماده بود. اگر هر دو طرف از نظر ذهنی در وضعیت مناسب قرار داشته باشند و با تمایل به پیشرفت وارد درمان شده باشند، درمان آغاز یک شروع جدید خواهد بود.

یک مشاور خوب پیدا کنید

قبل از انتخاب مشاور، با چند نفر صحبت کنید و سپس تصمیم قطعی بگیرید. زوج درمانی همیشه مانند سفر است. یک سفر که ممکن است مدت زیادی طول بکشد و یک سفر که با هم همراه هستید. پیدا کردن یک مشاور که بتوان به او اعتماد کرد، پایه ای برای جلسات درمان موفق است. هنگامی که اعتماد برقرار می شود، مشاور می تواند به راحتی مسیر و راه را برای رسیدن به موفقیت هموار کند. اگر برای انتخاب مشاور، شتابزده تصمیم بگیرید، زمان با ارزشی که برای تان باقی مانده است، از دست خواهید داد. برای پیدا کردن شخص مناسب کمی بیشتر وقت بگذارید. اطمینان حاصل کنید که هم شما و هم همسرتان با این انتخاب راحت و خوشحال هستید.

از مشاور خود در مورد دیدگاه او درباره ازدواج سوال کنید

اگرچه شما تصمیم نهایی خود را در رابطه با باقی ماندن در رابطه یا ترک آن گرفته اید، اما مشاور شما در طول راه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. مشاور دارای تاثیر قابل توجهی در فرایند درمان زوجین دارد. و بعضی از مشاوران ممکن است تعصب خاصی نسبت به ازدواج یا بر علیه ازدواج داشته باشند. یک مشاوری پیدا کنید که تعصباتی همانند شما داشته باشد. جلسات درمان شما تأثیر قابل توجهی روی زندگی تان خواهد داشت، بنابراین مطمئن شوید که فردی که برای مشاوره انتخاب می کنید، کسی است که با شما هماهنگ است. در نظر گرفتن تمامی این مسائل شانس موفقیت جلسات درمان را افزایش خواهد داد.

با دوستان خود صحبت کنید

دوستان شما نقش مهمی، در حالی که شما در حال شرکت در جلسات زوج درمانی هستید، بازی می کنند. و در نهایت، آنها تاثیر قابل توجهی بر تجربه شما خواهند داشت. شما دوستانی را دوست دارید که حامی شما باشند، و گاهی اوقات این بدان معنی است که به حریم خصوصی احترام گذارند. ممکن است شنیدن نظرات دوستان تان درباره اینکه چرا باید شریک زندگی خود را ترک کنید، مفید نباشد.

درمان همیشه یک انتخاب است

حتی اگر ۹۸ درصد، شما می خواهید رابطه را متوقف کنید، به این معنی است که هنوز امکان تغییر وجود دارد که می تواند نتیجه یک درمانگر خوب باشد. مداخله توسط یک منبع خارجی می تواند شگفت انگیز باشد. هرچه بیشتر شما و همسرتان مایل به انجام دادن این فرایند باشید، بیشتر احتمال دارد با موفقیت از آن خارج شوید. زوج درمانی یک فرایند است. وقت خود را به اندازه کافی آماده کنید تا برای رابطه ارزشمند خود سرمایه گذاری کنید.


مقاله مرتبط: بهترین مرکز زوج درمانی


چه زمانی زوج درمانی پیشنهاد می شود؟

زوج ها به دلایل زیادی چون دعوا و ستیزه های شدید، مشکلات ارتباطی، نارضایتی جنسی و خیانت به دنبال مشاوره می روند. پیشنهاد ما این است که به محض این که نارضاتی رخ داد به مشاور مراجعه کنید، چرا که هر چه از نارضایتی ها و اختلافات شما بگذرد و چاره ای برای آن نجویید در آینده نیاز به صرف زمان و انرژی بیشتری برای ترمیم رابطه تان دارید.

حتی گاه مشاوره می تواند به یک زوج در حال جدایی کمک کند که رابطه شان را با احترام و درک متقابل تمام کرده و کمترین آسیب ممکن را پس از پایان ارتباط دوستی یا زناشویی خود متحمل شوند.

زمانی که زوجین مدام با یکدیگر مشاجره و بحث دارند، از صحبت کردن با هم فراری هستند یا به طور کلی در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر ناتوان هستند، هیچ گاه رابطه شان اصلاح نخواهد شد. بنا بر آنچه گفته شد و طی مطالعات فراوانی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند، ما معتقدیم که هدف اول از زوج درمانی، بهبود و اصلاح شیوه های ارتباطی زوج با یکدیگر، چگونگی حل و فصل کردن مشکلات و مجادلات با یکدیگر و یادگیری فنون مذاکره و گوش دادن مؤثر است. بنابراین اول قدم در زوج درمانی، کمک به شماست تا بتوانید احساسات تان را شفاف بیان کنید، آرامش تان را حفظ کنید و از مهارت های ارتباطی سالم برای حل مشکلات قدیمی و جدید خود استفاده کنید.

در گام اول باید به این نکته توجه داشته باشید که درمان موفق نتیجه همکاری زوجین با درمانگر است. بنابراین تلاش و پیگیری افراد برای حل مشکلات شان اساسی ترین شرط بهبود رابطه است. در این صورت زوجین می توانند انتظار داشته باشند که شنونده و پیام دهنده بهتری شوند و راه های جدیدی برای حمایت از یکدیگر پیدا کنند. اهداف جلسات توسط مشاور با نظر مراجعین برنامه ریزی می شود و برای رسیدن به این اهداف، هر یک از طرفین باید آمادگی این را داشته باشند که نقاط قوت و شعف خود را بپذیرند، نقش ها و مسئولیت های خود را به عهده بگیرند و برای این که بحث و مجادله در طول جلسات درمانی رخ دهد امر غیر عادی نیست، اما مشاور شما باید با بی طرفی و عدم جانبداری و تکیه بر دانش تخصصی خود این موضوعات را رفع خواهد کرد. برخی از مشاوران جلسات فردی تکمیلی را به زوجین به عنوان بخشی از درمان پیشنهاد می کنند و برخی ممکن است جلسات فردی را در صورت درخواست زوجین پیشنهاد کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب