ترس از سگ

سینوفوبیا یا ترس از سگ ها، یک هراس خاص متداول است. اگرچه فوبیای مار و عنکبوت شیوع بیشتری دارند، اما در زندگی روزمره روبه رو شدن با سگ ها احتمال بیشتری دارد. ترس از سگ‌ ها می‌تواند مخرب باشد، و ارتباط با دوستان و بستگانی که سگ دارند را محدود کرده و در فعالیت‌های عادی اختلال ایجاد کند.

علل سینوفوبیا یا ترس از سگ

مانند اکثر فوبیای حیوانات، ترس از سگ ها معمولاً ناشی از تجربه منفی با سگ، به ویژه در دوران کودکی است. سگ ها و کودکان، هر دو، به طور ذاتی کنجکاو هستند، به همین دلیل ممکن است با یک توله سگ هیجان زده از جا پریده باشید و یا با نزدیک شدن به حصار، سگ بزرگی شروع به پارس کردن کرده باشد. یک سگ بزرگ می‌تواند تاثیر بزرگی بر یک کودک کوچک داشته باشد، حتی اگر هیچ حمله واقعی رخ نداده باشد.

ممکن است تجربه منفی مستقیما برایتان اتفاق نیفتاده باشد. بسیاری از والدین به کودکان در مورد نزدیک شدن به سگ‌های عجیب هشدار می‌دهند. تخیل خلاق کودک همراه با درک ناقص یا حتی اشتباه از رفتار سگ ها می‌تواند منجر به فوبی تمام عیار سگ ها شود. اگر یکی از دوستان یا بستگان مورد حمله سگ قرار بگیرد، یا یکی از والدین ترس ناسالم داشته باشد، خطر ابتلا به سینوفوبیا افزایش می‌یابد.


مقاله مرتبط: مزایای داشتن سگ به عنوان حیوان خانگی


علائم

مانند همه فوبیاها، ترس از سگ ها از نظر شدت از فردی به فرد دیگر می‌تواند به طرز چشمگیری تغییر کند. ممکن است فقط از نژادهای بزرگ بترسید. ممکن است از دیدن عکس سگ ها مشکلی نداشته باشید اما اگر سگی کنارت باشد حس خوبی نداشته باشید. به همین ترتیب، علائم سینوفوبیا نیز می‌تواند متفاوت باشد. واکنش‌های معمول شامل فرار کردن، در جای خود خشک شدن و تلاش برای پنهان شدن باشد. شما ممکن است بلرزید، حالت تهوع یا احساس گیجی داشته باشید و یا حتی شروع به گریه کنید.


مقاله مرتبط: تفاوت ترس و فوبیا

مقاله مرتبط: ترس از آینه ها یا فوبیای آینه

مقاله مرتبط: ترس از ازدواج دارم


علل ترس از سگ در افراد

عوارض

از آنجا که سگ‌ ها به عنوان حیوانات خانگی و هم همراه محبوب هستند، اجتناب از آن‌ها تقریبا غیرممکن است. ممکن است رابطه‌تان با افرادی که سگ دارند را محدود کنید یا حتی مهمانی‌های خانوادگی نروید. ممکن است شما نتوانید از فعالیت‌هایی که در فضای باز انجام می‌شود مانند پیاده روی در پارک لذت ببرید زیرا بسیاری از علاقه مندان به فضاهای باز سگ‌های خود را به همراه می‌آورند. به مرور برنامه معمول زندگی تان ممکن است به شدت محدود شود چون سعی دارید از هر تماس تصادفی با سگ ها خودداری کنید. این انزوای روزافزون می‌تواند منجر به افسردگی و دیگر اختلالات اضطرابی شود. برخی از افراد دچار اضطراب اجتماعی و حتی ترس از مکان‌های باز (آگورافوبیا) ‌می‌شوند و دیگر تمایلی به ترک خانه‌های خود ندارند.

درمان سینوفوبیا

مانند همه فوبیاهای مربوط به حیوانات، ترس از سگ‌ ها نیز به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد. تکنیک‌های شناختی- رفتاری مانند حساسیت زدایی منظم و غرقه سازی به منظور رفع ترس و تشویق مهارت‌های مقابله‌ای مفیدتر طراحی شده‌اند. اگرچه این تکنیک‌ها به طور سنتی با استفاده از سگ های زنده انجام می‌شوند، ممکن است مواجهه به صورت تصویر سازی ذهنی انجام شود.

اگر به شما این نوع روش درمانی داده شود، شما تشویق می‌شوید رفتارهای مثبتی مانند نزدیک شدن و نوازش یک سگ را انجام دهید. اما به جای تعامل با یک سگ زنده، سگ را به وضوح تصور خواهید کرد. اگر فوبی شما شدید باشد، ممکن است از دارو درمانی به همراه روان درمانی استفاده شود. برخی از داروهای خاص می‌توانند اضطراب شما را به میزان قابل توجهی کاهش داده، به شما این امکان را می‌دهد تا روی تکنیک‌های درمانی تمرکز کنید. اگرچه سینوفوبیا می‌تواند مخرب باشد، اما قابل درمان است. با کمی تلاش، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما همچنان به رنج خود ادامه دهید.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب