تفاوت ترس و فوبیا در افراد

تفاوت ترس و فوبیا در افراد چیست؟ آیا این دو یکی هستند؟ ترس بخش طبیعی و سالمی از زندگی ماست. در حقیقت، ترس نقش مهمی در جلوگیری از ورود ما به موقعیت‌های مضر و خطرناک و کمک به ما در تصمیم گیری برای خروج از موقعیت‌هایی که لزوما خوب نیستند، ایفا می‌کند. در شرایط عادی، ترس از طریق عقل و منطق قابل مدیریت است. این مساله بر زندگی ما تاثیر نمی‌گذارد و یا باعث غیرمنطقی شدن ما نمی‌شود. هنگامی که ترسیدن از یک چیز، بیش از اندازه و غیرمنطقی و پیاپی باشد و عملکرد فردی و اجتماعی و زندگی روزمره را با چالش روبه‌ رو کند فرد دچار فوبیا شده است.

پاسخ نرمال به ترس

تفاوت ترس و فوبیا در نحوه پاسخ به منبع ترس است. راحت است که از هرچیزی بترسید. ترس معمولا، نه همیشه، بخاطره تجربه منفی با موضوع مورد نظر به وجود می‌آید. به عنوان مثال، اگر در کودکی مورد حمله یک سگ قرار گرفته باشید، ممکن است امروز از سگ‌ها بترسید. بعضی اوقات ترس از شخص دیگری آموخته می‌شود، مانند کودکی که به دلیل واکنش مادرش به عنکبوت، ترس از عنکبوت دارد.

موضوع مورد ترس هرچه باشد، ممکن است هنگام رویارویی با آن، دچار پریشانی یا ناراحتی شوید. به عنوان مثال اگر از پرواز می‌ترسید، ممکن است هنگام سوار شدن در هواپیما دچار لرز و اضطراب شوید. اما می‌توانید علائم خود را مدیریت کرده و به زندگی خود ادامه دهید. ممکن است ترجیح دهید با ماشین یا قطار سفر کنید اما در صورت لزوم سوار هواپیما خواهید شد.

پاسخ مربوط به فوبیا

اگر فوبیا از یک موضوع یا موقعیت خاص داشته باشید، پاسخ شما شدیدتر خواهد بود. پاسخ بر اثر فوبیا شدیدتر از ترس است و این از جمله تفاوت ترس و فوبیا است. مثلا اگر فوبیای پرواز داشته باشید، اگر بتوانید سوار هواپیما شوید، عرق می‌کنید، می‌لرزید، گریه می‌کنید و یا پاسخ های فیزیولوژیک جدی خواهید داشت.

اگر هراس شدیدتر باشد، به هیچ وجه نمی‌توانید سوار هواپیما شوید. اگر نتوانید وسیله حمل و نقل دیگری را جایگزین پروازتان کنید به احتمال زیاد مسافرت‌های تفریحی و کاری خود را کنسل خواهید کرد. حتی ممکن است نتوانید به استقبال دوست تان به فرودگاه بروید. حتی زمانی که هواپیمایی را در آسمان ببینید دچار اضطراب شوید.

انواع فوبیا

چهار نوع فوبیا از اصلی‌ترین و رایج‌ترین انواع فوبیا هستند:

فوبیای حیوانی: ترس شدید از مار، پرندگان، عنکبوت، حشرات، سگ‌ها و گربه‌ها.

فوبیای محیطی طبیعی: ترس از ارتفاع، طوفان، آب، تاریکی‌.

فوبیای زخم و خون ‌ریزی: مانند ترس از خون، آسیب جسمی، بیماری، سوزن و جراحی.

فوبیای وضعیتی: ترس از قرار گرفتن در وضعیتی خاص


مقاله مرتبط: ترس از خون یا هموفوبیا در کودکان

مقاله مرتبط: ترس از رانندگی در افراد

مقاله مرتبط: ترس از ازدواج دارم


بعضی از انواع فوبیا در این چهار دسته قرار نمی‌گیرند مانند ترس از فضای بسته، ترس از ابتلا به بیماری، ترس از دلقک‌ها و فوبیاهای دیگر که ممکن است برای شما عجیب یا حتی خنده ‌دار باشند. ترس‌ رایجی که در این چهار دسته قرار نمی‌گیرند عبارتند از:

فوبیا‌ی اجتماعی یا همان اختلال اضطراب اجتماعی نوعی ترس از اجتماع است که در آن شخص از این که در مقابل جمع قرار بگیرد و قضاوت شود می‌ترسد. این فوبیا در زندگی اجتماعی شخص اختلال ایجاد می‌کند مثلا او از حضور در مراکز خرید و سینما مضطرب می‌شود. در موارد شدید هم شخص فقط در خانه ‌اش احساس امنیت می‌کند.

منبع را در نظر بگیرید

تفاوت ترس و فوبیا در منبع ترس نیز وجود دارد. علاوه بر شدت ترس شما، توجه به منبع آن نیز مهم است. اگر یک ترس ساده دارید، زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن ترس نخواهید کرد. این کار تنها زمانی بر شما تاثیر خواهد گذاشت که مجبور هستید با آن مقابله کنید، مانند سوار شدن به هواپیما. اگر فوبیا داشته باشید خودتان آن ترس را گسترش می‌دهید. ممکن است شما نگران این باشید که اتفاقی خواهد افتاد تا ترس شما را برانگیزد. ممکن است زندگی روزمره خود را در تلاش برای جلوگیری از هر گونه تحریک احتمالی، تغییر دهید. هرچه روز رویارویی نزدیک‌تر می‌شود، ممکن است شما مشکل خوابیدن یا تمرکز بر وظایف مهم پیدا کنید.


مقاله مرتبط: می ترسید لحظه ای بدون تلفن همراهتان سر کنید؟


کمک گرفتن

فوبیا از فردی به فرد دیگر متفاوت است و خودتان نمی‌توانید آن را تشخیص دهید. اگر مبتلا به فوبیا هستید، خبر خوب این است که می‌توانید مورد درمان قرار بگیرید و واکنش‌ها و افکارتان را کنترل کنید. اینکه تحت درمان قرار بگیرید اهمیت بسیاری دارد، زیرا با اجتناب کردن و فرار کردن، مشکل تان چند برابر خواهد شد. اگر فکر می‌کنید که فوبیا دارید یک روانشناس و روان درمانگر می‌تواند به شما کمک کند و برنامه درمانی مناسب را به شما ارائه دهد.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب