ترس از خون

ترس از خون در افراد مختلفی وجود دارد و برخی افراد ممکن است گهگاهی در مورد خون احساس ناراحتی داشته باشند، اما هموفوبیا، ترس شدید از دیدن خون، یا دادن آزمایش و تزریقاتی است که ممکن است در آن خون وجود داشته باشد. این فوبیا در رتبه سوم ترس های انسان قرار دارد.

هموفوبیا ترس شدیدی است که نه تنها با دیدن خون خود، بلکه با دیدن خون دیگران نیز به وجود می آید. چنین حملاتی با اندام های لرزان، سرخ شدن صورت، واکنش های خشونت آمیز و حتی خستگی همراه است.

تا پیش از این گفته می‌ شد «خون هراسی» یا هموفوبیا که با نام فوبیای خون، تزریق، زخم نیز شناخته می‌ شود، دارای ریشه‌ های ژنتیکی باشد اما آزمایشات انجام شده بر دوقلوهای دارای ژن‌ های مشابه نشان داد نقش عوامل خارجی مانند تجربیات فردی و حوادث گذشته، نقش بسیار پررنگ‌ تری در بروز این نوع ترس دارد و بیش از ۶۰ درصد موارد گزارش شده، بعد از وقوع تجربیات هراسناک به وجود آمده اند.


مقاله مرتبط: ترس از ازدواج دارم

مقاله مرتبط: ترس از رابطه جنسی


علائم ترس

ترس از خون ۳ تا ۴ درصد کل جمعیت دنیا را مبتلا کرده است که جمعیت قابل توجهی را تشکیل می دهد. این فوبیا در موارد ساده ای مانند بریدن دست در هنگام آشپزی و یا ابتلا به آنفلوانزا و ضرورت تزریق دارو می تواند بسیار مشکل ساز باشد.

معمولا در هنگام احساس ترس، بدن ما سریعا وارد عمل می شود و ضربان قلب را تشدید کرده و فشار خون را افزایش می دهد. این امر در خصوص تمامی انواع فوبیا صحت دارد که شامل ترس از ارتفاع، عنکبوت و یا هر ترس دیگری  می شود.

علائم ترس از خون

فقط یک فوبیا بدن را به واکنشی متفاوت وادار می کند: خون هراسی. معمولاً افراد مبتلا به ترس از خون پس از مواجه با خون، در وجود خود یک سری علائم و نشانه ها را تجربه می نمایند. بر این اساس تعریق زیاد و افزایش و بالا رفتن ضربان قلب، بخشی از این نشانه ها به شمار می رود.

اشخاص دارای فوبیای خون بلافاصله پس از روبرو شدن با خون علاوه بر تعریق زیاد، ضربان قلب آنها نیز بی اختیار بشدت افزایش پیدا می کند. وجود مشکل در تنفس، لرزش بدن و ارتعاش، داغ شدن بدن و پس از مدتی سرد شدن آن، از دیگر علائم شایع ترس از خون محسوب می شود. این دسته از افراد در صورت مشاهده خون ناخودآگاه در تنفس خود مشکلاتی را احساس نموده و بدن آنها شروع به داغ شدن می کند. در این حالت بدن این افراد نیز دچار لرزش و ارتعاش می شود.

به هنگام مشاهده‌ منظره‌ خون، عصبی به نام «واگ» در بدن این افراد بنا به دلایل نامشخصی موجب افت فشار خون و ضربان قلب شده که در نتیجه‌ آن جریان خون و متعاقب آن میزان اکسیژن دریافتی مغز کاهش یافته و موجب از حال رفتن فرد می‌ شود. از دیگر علائم جسمی این نوع فوبیا می توان به تنگی و درد در بخش های قفسه سینه و سرگیجه اشاره نمود. علاوه بر نشانه های فیزیکی، ترس از خون با علائم عاطفی نیز همراه می باشد. به همین جهت، ترس شدید و احساس اضطراب، احساس نیاز مبرم و شدید برای فرار از موقعیت پیش آمده، احساس غش کردن، عدم کنترل و تسلط بر خود، از جمله نشانه های عاطفی ترس از خون تلقی می شود.


مقاله مرتبط: ترس از مرگ و تاثیر آن بر زندگی

مقاله مرتبط: ترس از رانندگی در افراد


علائم ترس از خون

ترس از خون در کودکان چگونه است؟

کودکان علائم را به طریق مختلف تجربه می‌کنند که شامل این موارد است:

  • کج خلقی
  • گریه کردن
  • پنهان شدن
  • تمایل به ترک موقعیت در مکانی که خون وجود دارد هست

درمان ترس از خون

خوشبختانه علم ثابت کرده که این فوبیا قابل درمان است. در تحقیقی در سال ۱۹۹۱ مشخص شد که ۹۰ درصد افراد مبتلا به خون هراسی پس از پنج جلسه رویارویی با ترس شان، در حالی که سعی می کنند همزمان عضلات بازو یا پای خود را منقبض کنند، دیگر علایم خون هراسی را تجربه نکرده اند. راه های مختلفی برای درمان ترس از خون وجود دارد از جمله:

  • مواجهه درمانی
  • کنترل اضطراب
  • حساسیت زدایی منظم
  • دارو درمانی

ترس از خون و جراحت، ترسی طبیعی می باشد. اما اگر این ترس باعث شود فرد نتواند کاری از پیش ببرد، نیاز به درمان دارد. به فرد یاد دهید که جراحت های سطحی مشکلی برای او ایجاد نخواهد کرد. فراموش نکنید در این مورد فرد باید بدن خود را منقبض کند. هر گاه خونی از بدن فرد مبتلا جاری شد، با بازخوردهای هیجانی و بزرگ نمایی شده پاسخ ندهید، بلکه با آرامش و خونسردی اجازه دهید چند لحظه خون روی بدنش باشد و سپس آبکشی نمایید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب