کودکان سرآمد را بشناسیم 

کودکان سرآمد یا تیزهوش فردی است که عوامل ارثى و محیطى او را به صورت فردى پیچیده، استثنایى و باهوش تر از افراد عادى درآورده است. گرچه تمامى کودکان سرآمد از بهره هوشى بالایى برخوردارند، لیکن داراى خواسته ها، نیازها، علایق و خصوصیات متفاوتى مى باشند که مانع شناخت الگوى واحدى از رفتار و خصایص آنهاست. اما این امر دلیل آن نخواهد بود که کودکان سرآمد داراى خصوصیات و وجوه مشترکى نباشند و نتوان آنها را در یک طبقه قرار داد.

ویژگی های کودکان سرآمد

تفکر کودکان سرآمد

تفکر پیرامون کودکان سرآمد یا کودکان تیزهوش و با استعداد، سابقه طولانی دارد و احتمالاً به زمانی برمی گردد که انسان متوجه تفاوت فردی شد،

عقیده افلاطون در مورد کودکان سرآمد

در یونان قدیم افلاطون عقیده داشت که کودکان سرآمد باید در سنین کودکی انتخاب شده و به آنها به طور اختصاصی علوم و فلسفه تعلیم داده شود. او می گفت سرآمد افراد باید فرمانروا باشد. بقای دموکراسی یونان بستگی به توانایی آن کشور در آموزش و پرورش افراد برجسته و با استعداد دارد. طرز تفکر و آداب و رسوم جوامع نقش مؤثری در شناسایی و تعلیم و تربیت کودکان سرآمد دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

عقاید اسلام در مورد کودکان سرآمد

با ظهور اسلام در شرق و تبلیغ و تشویق تحصیل در بین مسلمانان، تاریخ شاهد نوابغ بزرگی در علوم ریاضی و پزشکی، فلسفه و ادبیات و هنر است. با آغاز رنسانس در اروپا، پذیرش مفهوم افلاطونی نبوغ و تیزهوشی به تدریج موجب بروز تحولات وسیعی در زمینه های فلسفی، علمی و صنعتی شد . در واقع از این دوران بود که در غرب فکر پرورش استعدادهای درخشان به شکل پیوسته و سازنده نضج گرفت و تا به حال ادامه یافت است. از جمله عقاید منفی رنسانس در مورد نبوغ این بود که ابداع و خلاقیت اهانت به آداب و رسوم جامعه است. از جمله دیگر عقاید منفی این بود که نبوغ را مساوی با بیماری روانی می دانستند و این امر پایه تحقیقات زیادی را بنیان نهاد و ویژگی ها و مشخصات نوابغ بیش از پیش نمایان گشت.

ترمن و آدن، در مطالعاتى، مشخصات عمومى کودکان سرآمد را این چنین بیان کرده اند که وضع جسمانى کودکان سرآمد به طور کلى از سایر افراد بهتر است.

توانایی کودکان سرآمد به نسبت دیگران

کودکان سرآمد در یادگیرى زبان، خواندن، هنر و ادبیات، علوم و ریاضیات از سایر کودکان جلوترمى باشند. توجه و علاقه این کودکان به سوى مسائل مختلف است و زودتر و سریعتر از سایر کودکان به خواندن مى پردازند و بیشتر و بهتر مى خوانند. کودکان سرآمد داراى سرگرمی هاى گوناگون هستند و کمتر تقلب مى کنند. از ثبات عاطفى و اعتماد به نفس بیشترى برخوردارمى باشند و در کارهاى اجتماعى گرایش بیشترى از خود نشان مى دهند.

در مطالعات دیگرى که توسط ترمن و ویتى و سایر روانشناسان به عمل آمده است مشخصات کودکان سرآمد بدین گونه بیان شده است:

«تیزهوشان از نظر قد و وزن، تکامل جسمانى و سایر مشخصات افرادى سالم تر و تواناتر از کودکان عادى هستند. مثلاً نخستین دندان آنها حدود دو ماه زودتر از سایر کودکان درمى آید. در یادگیرى و تحصیل برتر از سایر کودکان هستند و بیشتر به دوره هاى عالى راه مى یابند. کودکان سرآمد علاقه وافرى به بازى دارند و معمولاً کودکان بزرگتر از خود را به عنوان همبازى انتخاب مى کنند. اغلب بازی هایى که به تمرکز فکرى بیشترى نیاز دارد انتخاب مى کنند. همچنین در راه رفتن و سخن گفتن از دیگر کودکان جلوتر هستند.»

در مطالعه دیگرى که توسط هیلدرت در زمینه تیزهوشى انجام شده است، مشخصات تیزهوشان اینگونه بیان شده است.

«کودکان سرآمد در مقام مقایسه با سایر کودکان در کیفیت زبان، وسعت اطلاعات، استدلال، قضاوت، تمایل به مبارزه درحل مسائل، رد و بدل کردن تجارب و خصوصیاتى از این قبیل از تمامى این مطالعات مى توان استنباط و استنتاج نمود که تیزهوشان در جنبه های مختلف از سایرند. افراد برتر هستند.

ویژگی های کودکان سرآمد

تفکر قدیمی در مورد کودکان سرآمد

در گذشته چنین تصور مى شد که کودکان سرآمد یا کودکان تیزهوش افرادى گوشه گیر و منزوى هستند و نیروى سازش و همکارى با سایر افراد را ندارند، در حالى که مطالعات انجام شده نشان مى دهد که کودکان سرآمد داراى نیروى سازش بیشترى هستند و در برخورد با ناملایمات از اعتماد به نفس و ثبات عاطفى بیشترى برخوردارند و بهتر مبارزه مى کنند و یکى از خصوصیات بارز این افراد استقلال طلبى آنهاست.

متخصصین روانشناس مرکز مشاوره اکسیر در زمینه تشخیص درست این اختلال در کودکان و بزرگسالان و بهبود و درمان آن در خدمت شما عزیزان هستند.

اینستاگرام اکسیر

به روش نوابغ فکر کنید!

حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های نابغه هایی مانند ارسطو و انیشتین استفاده کنید تا قدرت ذهن خلاق خود را برای داشتن آینده ای بهتر به کار بگیرید.

راهبردهای زیر شما را تشویق به تفکر موثر در رسیدن به راه حل مشکلات می کنند. این استراتژی به سبک های تفکر نوابغ و دانشمندان خلاق در علم، هنر و صنعت در طول تاریخ متداول است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

تفکر به روش نوابغ

۱- با دیدی متفاوت به مشکلات موجود در زمینه های مختلف بنگرید.

دیدگاه های جدیدی بیابید که هیچ کس دیگر پیدا نکرده است.

لئوناردو داوینچی معتقد بود که به دست آوردن دانش مربوط به یک مسئله، با آموختن راه های مختلف بازسازی آن مسئله آغاز خواهد شد. او بر این عقیده بود که اول نگاه به مسئله جانبدارانه و تعصب آمیز بود. اغلب، مشکل خودش بازسازی می شود و به یک مشکل جدید تبدیل می شود.

۲- تجسم کنید.

وقتی که انیشتین به یک مسئله فکر می کرد، همیشه تدوین و فرموله کردن موضوع به روش های مختلف موجود و نیز استفاده از دیاگرام ها را ضروری می دانست. او راه حل ها را تجسم می کرد و اعتقاد داشت که کلمات و اعداد، نقش عمده ای در روند تفکر وی ندارند.

۳- تولید کنید.

مشخصه متمایز نابغه بودن، بهره وری است.

توماس ادیسون حق انحصاری اختراع داشت. او بهره وری را با دادن ایده های مختلف به خود و همکارانش تضمین می کرد. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه روی ۲۰۰۰ دانشمندان در طول تاریخ، متوجه شد که مورد توجه ترین دانشمندان نه تنها کارهای بزرگی انجام داده اند، بلکه کارهای “بد” بزرگی نیز انجام داده اند! آنها در راه رسیدن به مراتب بالا، از شکست یا رسیدن به نتایج نامطلوب هراس ندارند.

۴- ترکیبات جدید بسازید.

ایده ها، تصاویر و افکار را به صورت های مختلف بارها و بارها ترکیب کنید، بدون توجه به این که چه قدر عجیب یا نامتداول باشند. قوانین وراثت که اساس علم مدرن ژنتیک است، از ایده های راهب اتریشی، جورج مندل، گرفته شده است که ترکیب ریاضیات و زیست شناسی را برای ایجاد یک علم جدید به کار گرفت.

۵- بین چیزهای مختلف، حتی آن هایی که به هم بی ربط به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید.

داوینچی به زور رابطه ای بین صدای یک زنگ و سنگی که با آب برخورد می کند، برقرار کرد. این کار او را قادر ساخت تا بفهمد صوت به صورت امواج حرکت می کند. ساموئل مورس ایستگاه های رله برای سیگنالهای تلگرافی را زمانی اختراع کرد که ایستگاه های رله برای اسب ها را مشاهده می کرد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

۶- به تضادها بیندیشید.

نیلز بور فیزیکدان معتقد بود که اگر شما چیزهای متضاد را با هم نگه دارید، به افکار خود شک می کنید و ذهن شما به یک سطح جدید می رسید. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم موج، او را به اصل تکامل رساند. تعلیق اندیشه (منطق) ممکن است به ذهن شما ایجاد یک فرم جدید را اجازه دهد.

۷- به تشابه ها بیندیشید.

ارسطو استعاره را نشانه ای از نبوغ می دانست و اعتقاد داشت که فردی که قادر به درک شباهت هایی بین دو حوزه جدا از هم و اتصال آنها به هم را داشته باشد، یک فرد با استعداد و ویژه است.

۸- خودتان را برای هر شانسی آماده کنید.

هر موقع که برای انجام کاری تلاش کنیم و با شکست مواجه شویم، به سراغ انجام کاری دیگر می رویم که در واقع اصل اساسی برای خلاقیت است. شکست تنها وقتی می تواند مولد و مفید باشد که ما بر روی آن به عنوان عاملی منفی تمرکز نکنیم. در عوض این روند، اجزای آن و این که چگونه می توان آنها را تغییر داد، را تجزیه و تحلیل کنیم تا به نتایجی دیگر برسیم. این سوال را نپرسید که “چرا من شکست خوردم؟”، بلکه به جای آن بپرسید:”من چه کاری کرده ام؟”

۹- صبر داشته باشید.

پل سزان (۱۸۳۹ — ۱۹۰۶) یکی از بزرگترین نقاشان قرن نوزدهم شناخته شده است و اغلب او پدر هنر مدرن لقب می دهند. او پلی ارتباطی بین امپرسیونیسم و کوبیسم ایجاد کرد. وی در طول عمر خود تنها چند نمایشگاه برگزار کرده بود، ولی تاثیر و نفوذ او بر هنرمندان بزرگ بعدی به عنوان مبتکر با شکل و فرم بود. نبوغ او، با این حال، تا اواخر زندگیش آشکار نشد. ورود او به مرکز هنری Ecole des Beaux école در ۲۲ سالگیش رد شد و اولین نمایشگاه انفرادی او وقتی ۵۶ ساله بود برپا شد. نبوغ او محصول سال ها تمرین و نوآوری تجربی بود.

مشاوره رایگان آنلاین