مزایای نوشتن خاطرات روزانه

امروزه با پیشرفت های تکنولوژی، نوشتن خاطرات روزانه ممکن است یک عمل منسوخ و کهنه به نظر رسد. اما، در واقع نوشتن خاطرات می تواند منافع زیادی را برای سلامتی شما به ارمغان بیاورد و همچنین یک راه عالی برای ثبت وقایع مهم زندگی و خاطرات شماست. 

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نتایج تحقیقات

تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی بزرگسالان نیوزیلندی انجام شده نتایج حائز اهمیتی به دنبال داشته است. در این تحقیق آن هایی که اتفاق های ناگواری برایشان افتاده و سه روز پشت سر هم به مدت ۲۰ دقیقه مشغول نوشتن ناراحتی های هایشان بوده اند، ۷۵% سریع تر از آن هایی که خاطراتشان را ننوشتند، به بهبودی دست یافتند.

تحقیقات بیشتر نشان داده اند کارمندانی که نوشته های توصیفی داشته اند، کمتر از کار غیبت می کردند یا بعد از استعفا دادن سریع تر کار دیگری پیدا می کردند. لحظه ای به نوشته های قبل خوب فکر کنید. تنها ۲۰ دقیقه نوشتن روزانه می تواند فشار خون را کاهش دهد، استرس را کم کند و دردهایی را درمان بخشد که اگر برای آنها قرص مصرف کنید، بعد از بهبودی با عوارض جانبی آن باید دست و پنجه نرم کنید. در ادامه درباره مزایای نوشتن خاطرات بحث شده است.

 

اینستاگرام اکسیر

مزایای نوشتن خاطرات

    – شما می توانید آن را به عنوان یادگاری نگه دارید

ممکن است سال ها بعد دفتر خاطرات خود را که سال ها پیش نوشته اید پیدا کنید و غرق در خاطرات گذشته تان بشوید. مطالعاتی وجود دارند که نشان می دهند نور آبی رایانه یا تبلت، می تواند بر روی خواب شما تأثیر بگذارد. نوشتن خاطرات یک راه موثر برای آرام کردن ذهن شماست تا بتوانید یک خواب راحت و استراحت کامل داشته باشید و صبح با انرژی از خواب بیدار شوید.

    – افزایش خلاقیت

در واقع، نوشتن، نوعی کار خلاقانه است. این کار در واقع فعالیتی است که مغز و عملکرد احساسی را با هم به کار می طلبد. در عین حال، کسی که با کلمات و عبارات بازی می کند، معمولا قوه‌ خلاقیت بیشتری دارد. بنابراین، نوشتن خاطرات به شما امکان این را می دهد که خلاقیت را در خودتان بهبود بدهید. به هر حال خلاقیت بسیار مهم است برای اینکه در حین بالا رفتن سنتان احساس طراوت و زنده بودن کنید، زیرک تر و تیزتر بمانید!

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

    – مرکز ذخیره سازی ایده ها

ایده های بسیار جذابی هست که در طول روز و شرایط مختلف مثلاً وقتی در حال دوش گرفتن یا به هم زدن چای در یک صبح پاییزی هستیم، حتی شاید وقتی در ترافیک و شلوغی شهر گیر افتاده ایم به سراغ ما بیایند. گاهی اوقات بهترین ایده های ممکن، وقتی به ذهن ما می آیند که قصد خواب داریم. گاهی هم دقیقاً لحظه ی از خواب بیدار شدن جرقه ای در ذهنمان می زند. پس بهتر است برای ذخیره بهتر و کامل این ایده ها، یک دفتر یادداشت، همیشه دم دست خود داشته باشیم. بدین طریق می توانید روزهای بعد نیز درباره ایده های خود بطور کامل تر بیندیشید.

این که به خودتان بگویید: “هی؛ این فکر خوبیه، یادم باشه حتماً پیگیری کنم!” بی فایدست و اجازه ندهید که به سراغتان بیاید. شاید بگویید که نه، ذهن حافظه قوی دارد و نباید او را دست کم بگیریم. اما این طور نیست! اطلاعات بسیار زیادی هست که در طول روز به سراغتان می آید و خیلی ساده و راحت می تواند باعث شود که ایده های بسیار مهم خود را به باد فراموشی بسپارید. مطالعات نشان می دهند که نوشتن با استفاده از خودکار و کاغذ به ماندگاری در حافظه کمک می کند. پس با نوشتن دستی ایده هایتان، حتی اگر مثل خاطره نویسی با جزئیات کامل هم ننویسید، به ماندگاری آن ها در ذهن کمک کنید.

نوشتن خاطرات

    – ابزاری برای بیان خود

نوشتن بهترین ابزار است که با استفاده از آن می توانید خودتان را به صورت نوشتاری بیان کنید و هر چیزی را که دوست دارید بنویسید. یک پزشک روزنگار خود را می نویسد تا بتواند فرضیات خود را در مورد پژوهش جدید خود منتشر کند. یک ترانه سرا احساسات خود را در مورد عشق در اشعاری که می سراید، بیان می کند. یک رمان‌نویس، تفکر، افکار، ایده‌ها و تجربیات خود را در کتابش می نویسد. بیان کردن آنچه در ذهن دارید به وسیله‌ نوشتن، بسیار آسان و تسکین دهنده است. در پایان، شما می توانید در داستانی که خودتان می نویسید همان چیزی باشید که دوست دارید.

    – کمک به اضطراب

یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ایالتی میشیگان درباره مزایای خاطره نویسی و نوشتن صورت گرفته است که نتایج جالبی در مورد رفع نگرانی نشان می‌دهد. محققین این دانشگاه متوجه شدند افرادی که به طور مداوم مضطرب هستند با قرار گرفتن در یک «کار جدید» حس بهتری پیدا می کنند. تعدادی از افراد مضطرب در یک کار جدید که مبتنی بر رایانه بود مشغول به کار شدند و از آن ها خواسته شد که با دقت سوالات را پاسخ دهند، همچنین واکنش آن ها مورد اندازه گیری دقیق قرار گرفت.

نیمی از شرکت کنندگان به مدت هشت دقیقه تمام مشغول کار جدیدشان شدند به نحوی که تمام افکار و احساسات این افراد در زمینه کارشان به کار گرفته شد و مسئله دیگری ذهن آن ها را مشغول نکرد، نیمی دیگر در فرصت بیشتری در این حالت قرار گرفتند. محققین در حالی که به اندازه گیری های خود مشغول بودند دریافتند که هر دو گروه در یک سرعت و دقت به این کار مشغول هستند. اما گروهی که با نوشتن حس خود را منتقل می کردند نتایج کاری آنها دقیق تر و موثرتر بود. آنها متوجه شدند افرادی که مضطرب هستند به کمک نوشتن می توانند وظایف استرس زا را به راحتی انجام دهند و حتی بخش نگران کننده کارشان را هم به خوبی سپری کنند.

بهبود مهارت های ارتباطی

    – کمک به سلامتی

نوشتن خاطرات روزانه می تواند هر دردی را التیام دهد، خواه درد و رنج روحی و روانی و خواه مشکلات عاطفی. بنابراین، نوشتن می تواند عملکرد سیستم ایمنی و خلق و خوی شما را بهبود ببخشد. به علاوه، این فعالیت مزایایی نیز برای جسمتان دارد مثلا فشار خون پایین را درمان می کند و سلامت ریه و کبد را بهبود می بخشد. همچنین به عنوان درمانی برای اختلالات تکانشی محسوب می شود و به بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات و اختلالات روانی کمک می کند.

    – بهبود مهارت های ارتباطی

نوشتن شیوه ای برای برقراری ارتباط است. گاهی اوقات آنچه نوشته می شود بسیار عمیق تر است از آنچه به زبان می آید. به همین دلیل نوشتن می‌تواند مهارت های ارتباطی را بهبود ببخشد. به همین ترتیب، نوشتن نشان دهنده چیزی است که در ذهن دارید و به نوعی ترجمانی است بر آنچه که ممکن است بر زبان جاری کنید. علاوه بر این، عمل نوشتن ساختار مناسبی را برای انتقال رنجش و ناراحتی، ایده های پیچیده، عقاید و بسیاری دیگر به شیوه‌ نوشتاری مهیا می‌کند. در پایان، زمانی که فرصتی برای صحبت کردن وجود دارد، افرادی که اهل نوشتن هستند، بهتر می توانند منظور خود را به مخاطب منتقل کنند.

رزرو وقت مشاوره

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب