نشانه های پنهان بیش فعالی

نشانه‌‌های پنهان بیش فعالی در دختران چیست؟ آیا نشانه های بیش فعالی در دختران با پسران متفاوت است؟ در این مقاله به نشانه‌‌های پنهان بیش فعالی در دختران که کمتر به آن توجه می‌شود می‌پردازیم.

نشانه‌‌های پنهان بیش فعالی و نقص توجه

اختلال بیش فعالی/ نقص توجه مدت‌هاست که به عنوان اختلالی که مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصور شده ‌است (به یک پسر پر انرژی فکر کنید که مشکل نشستن در کلاس دارد). بااین‌حال، با درک اینکه چگونه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه می‌تواند با توجه به جنسیت، به شکل متفاوتی بروز کند، دختران بیشتری با این اختلال تشخیص داده خواهند شد. در دختران مبتلا به ADHD خیال‌پردازی و کمرویی شایع‌تر است، درحالی‌که برای پسران مبتلا به ADHD نوع تکانشی- بیش‌فعال یا نوع ترکیبی بیشتر دیده می‌شود.

زندگی با اختلال ADHD تشخیص داده نشده می‌تواند موجب ضعف‌های زیادی ازجمله ناتوانی در نشستن سر کلاس، عزت‌نفس پایین و سرزنش خود بشود. اختلال بیش فعالی/ نقص توجه، حتی می‌تواند سلامت روان در دوران نوجوانی و بزرگ‌سالی را تحت‌ تأثیر قرار دهد. آگاهی از شیوه‌های مختلفی که ADHD می‌تواند در دختران بروز کند، می‌تواند به شما کمک کند بدانید چه زمانی باید برای ارزیابی به متخصص مراجعه کنید.

بسیار آسان‌تر است کودکی که از نظر فیزیکی فعال و جسور است را به عنوان فرد مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه شناسایی کنیم تا فردی که حواس‌پرت و سرد به نظر می‌رسد. علائم و نشانه‌های ADHD در دختران در موارد زیر مشترک است.

برای تشخیص بیش فعالی نقص توجه در فرزندتان می‌توانید اینجا کلیک کنید. 

نشانه‌‌های‌ پنهان بیش فعالی در دختران

جبران بی‌توجهی

یکی از نشانه‌‌های پنهان بیش فعالی جبران بی توجهی است. علامت ADHD در بسیاری از دختران این است که توجه به کاری که در حال انجام آن هستند بسیار مشکل است. آن‌ها با حوادث خارجی حواسشان پرت می‌شود و یا در دنیای خودشان فرو می‌روند. به عنوان مثال، یک پرنده بیرون از پنجره کلاس می‌تواند توجه آن‌ها از موضوع مهم‌تری (اعلام تاریخ امتحان بعدی) که در اطرافشان در حال اتفاق افتادن است پرت کند.


مقاله مرتبط: علائم و تشخیص بیش فعالی

مقاله مرتبط: تشخیص بیش فعالی/ نقص توجه در کودکان و بزرگسالان


برای جبران آن، دختر مبتلا به این اختلال می‌تواند روی چیزی که دوست دارد یا خوب است تمرکز بیش‌ازحد داشته باشد. تلاش بیش‌ازحد و تمرکز می‌کند که معلمان و والدین ممکن است احتمال بیش فعالی/ نقص توجه را رد کنند. زمانی که چیزی خسته‌کننده است، تمرکز بیش‌ازحد یک استراتژی مقابله‌ای است تا خود را سرگرم کند. در موارد دیگر، ممکن است احساس نکند که هیچ کنترلی بر آن ندارد.

 

همیشه در حرکت است

اگر یک دختر بیش‌ازاندازه فعال باشد، ممکن است به عنوان دختری که مانند پسرهاست، توصیف شود چون او فعالیت‌های فیزیکی را دوست دارد و به نظر نمی‌رسد که از “چیزهای معمولی” که دختران هم سن او دارند لذت ببرد. ممکن است به روش‌هایی که کم‌تر مشهود باشد این حرکت را داشته باشد، شاید دائماً در حال خط خطی کردن یا حرکت اطراف صندلی خود باشد.

بیش از حد حساس و دارای مشکل در کنترل تکانه

دختری با تکانشگری می‌تواند بیش‌ازحد پرحرف و تکانشگری کلامی داشته باشد، صحبت دیگران را قطع کند و یا موضوعات را دوباره و دوباره در طی مکالمه تغییر دهد. او ممکن است نسنجیده و بدون فکر کلمات را به زبان بیاورد بدون اینکه به تأثیر آن بر روی دیگران فکر کند. برخی از این دختران بیش‌ازحد احساساتی، نازک‌نارنجی و تحریک‌پذیر توصیف می‌شوند.

علائم و نشانه‌‌های پنهان بیش فعالی می‌تواند در هر کودک بسیار متفاوت باشد. ممکن است پسری با تشخیص ADHD داشته باشید اما ممکن است دخترتان که در مدرسه مشکل دارد را مبتلا به این اختلال در نظر نگیرید، چرا که مشکلات دخترتان متفاوت از پسرتان به نظر می‌رسد.

علائم ADHD در دختران معمولاً به عنوان جزئی از شخصیت دخترانه در نظر گرفته می‌شود به همین دلیل است که این علائم اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

نشانه‌های بیش فعالی در دختران

عدم تمرکز از جمله نشانه های اختلال بیش فعالی در دختران است.

همه دخترانی که اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دارند علائم و نشانه‌های زیر را نشان نخواهند داد و همچنین، داشتن یک یا دو نشانه از آن‌ها برابر با تشخیص این اختلال نیست. بااین‌حال، اگر به نظر می‌رسد که دختر شما چندین نشانه را به طور مداوم نشان می‌دهد، صحبت با یک متخصص با تجربه و حرفه‌ای می‌تواند سودمند باشد.

  • مشکل در حفظ تمرکز دارد و به راحتی حواسش پرت می‌شود.
  • تغییر تمرکز از یک فعالیت به یک فعالیت دیگر
  • آشفته و کثیف (ظاهر وی و فضای فیزیکی اطرافش)
  • فراموش‌کار
  • مشکل در تکمیل وظایف
  • خیال‌بافی و در جهان خود بودن
  • طول می‌کشد تا اطلاعات و دستورالعمل‌ها را پردازش کند؛ به نظر می‌رسد که به شما گوش نمی‌دهد.
  • اشتباهات ناشی از بی‌دقتی و سهل‌انگاری دارد.
  • اغلب تأخیر دارد (مدیریت زمان ضعیف).
  • بسیار پرحرف است (همیشه چیزهای زیادی برای گفتن دارد، اما در گوش دادن خوب نیست).
  • بیش‌فعال (واکنش‌های احساسی اغراق‌آمیز)
  • تکانشگری کلامی دارد، حرف‌های نسنجیده می‌زند و صحبت‌های دیگران را قطع می‌کند.
  • به راحتی ناراحت می‌شود.
  • بسیار حساس به سروصدا، جنس پارچه و احساسات است.
  • بی‌انگیزه به نظر می‌رسد.
  • به نظر نمی‌رسد تلاش کند.
  • خجالتی به نظر می‌رسد.
  • منزوی و در خود فرو رفته به نظر می‌رسد.
  • به‌راحتی گریه می‌کند.

اگر اختلال بیش فعالی/ نقص توجه تشخیص داده شود، قابل درمان و مدیریت است. مداخلات شامل تکنیک‌های مدیریت رفتار، دارودرمانی، مشاوره و حمایت است. تنها دانستن این‌که او اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دارد می‌تواند یک دختر را از بار سنگین احساس گناه و شرم خارج سازد. همچنین می‌تواند او را از برچسب‌های خطرناکی مانند عجیب، بی‌انگیزه، احمق یا تنبل رها کند. او هیچ‌یک از این‌ها نیست، او فقط ADHD دارد. با ارزیابی و تشخیص به‌موقع می‌توان زندگی را ساده‌تر و آینده را برای فرزندتان روشن‌تر ساخت.

منبع: verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب