ابراز عشق

نامزدم از لحاظ احساسی بسیار بسته است و ابراز عشق نمیکند، اعتماد چندانی به عشق ندارد، چون در گذشته چندین بار از لحاظ احساسی به سختی آسیب دیده است. او وانمود می کند به ابراز احساسات و عواطف، علاقه ی چندانی ندارد و می گوید: به این قبیل مزخرفات احتیاجی نیست. هر گاه می خواهم راجع به احساساتش با او صحبت کنم، همه چیز را به مسخره می گیرد، اما می دانم که عشقم نسبت به او باعث می شود تا تصمیم بگیرد، تغییر کند. هرگز کسی در گذشته او را به راستی دوست نداشته، بنابراین چنانچه به قدر کافی به او عشق بورزم، بالاخره از لحاظ احساسی و عاطفی باز خواهد شد.


مقاله مرتبط: نشانه های واضح عشق او به شما

مقاله مرتبط: انواع مختلف عشق و درک بهتر شریک زندگی


ای کاش می توانستم به شما بگوییم که این نوع رویاها می توانند به واقعیت بپیوندند، اما به راستی تحقق چنین رویاهایی امکان پذیر نیستند و آرزو داشتم، می توانستم بگوییم که اگر به نامزد یا همسرتان عشق کافی بورزید، البته او تغییر خواهد کرد، اما نمی توانم چنین توصیه هایی به شما بکنم. چرا که واقعیت ندارند و خود نیز بارها آن را امتحان کرده ام و می دانم که چنین توصیه هایی هرگز موًثر واقع نخواهند شد. البته این طور نیست که عشق شما کوچکترین تأثیری نخواهد داشت. برخی اوقات مردها کمی از لحاظ عاطفی بازتر و پذیراتر می شوند، اما نه به اندازه ای که برای موفقیت در رابطه ای کافی باشد. گاهی اوقات این فرایند بسیار طول می کشد و در آن موقع شما چنان عصبانی هستید که عشق آن ها دیگر به دردتان نمی خورد. گاهی اوقات وقتی آن ها را ترک می کنید، به ناگهان عشقتان موًثر واقع می شود و باعث می گردد. تا بالاخره تغییر نمایند، اما شاید خیلی دیر شده باشد. صرف نظراز این که چه اتفاقی می افتد، احساس شما همان احساسی خواهد بود که من نیز آن را داشتم. احساس عجز، درماندگی و گیجی خواهد کرد و با خودتان می گویید: اگر کمی طولانی تر به او عشق ورزیده بودم، شاید می توانستم رابطه مان را از شکست حتمی نجات بدهم!ودر نهایت این طور با قلبی شکسته تنها نمی ماندم.

تنها به یک شرط می توان به مردی کمک کرد، تا از لحاظ احساسی بازتر شود که او نیز مایل باشد به خودش کمک کند.

البته که عشق شما می تواند روی زندگی یک مرد تأثیر بگذارد. عشق شما می تواند حمایت، امنیت، شوق وجرأتی را که به آن نیاز دارد تا با دنیای درونی احساساتش روبه رو شود را به او بدهد. اما تمامی تلاش ها، صحبت ها، اشک ها و گریه هایتان هرگز موًثر واقع نخواهد شد، مگر آن که او نیز نسبت به رشد شخصی و پیشرفت و موفقیت خودش متعهد باشد و باید خودش هم بخواهد، تنها در این موقع است که می توانید کمکش کنید.

(همکاری و به عهده گرفتن رشد احساسی) یک مرد در جهت کمک به رشد احساسی و عاطفی او، موضوع ها و مقولاتی جداگانه و متفاوت هستند.

بسیاری از اوقات که ما زن ها ادعا می کنیم به مردها کمک نموده ایم تا از لحاظ احساسی باز شوند، در واقع با خود چندان صادق نبوده ایم. در چنین مواقعی بهتر است بگوییم، سعی می کنیم تا (به زور) او را از لحاظ احساسی باز کنیم، اما او ورودی احساس خود را سخت چسبیده است که مبادا باز شود. اغلب زن ها با پر کردن جاهای خالی رابطه، در واقع پا رو زدن را به تنهایی برعهده می گیرند. بخشی از یک رابطه ی سالم، دانستن این موضوع است که کدام مرد می خواهد و مایل است که به او کمک کنید و کدام مرد نمی خواهد که به او کمک شود.

آیا نامزد یا همسرتان می خواهد از لحاظ احساسی بازتر باشد؟

یک بار زوج جوانی که در چند قدمی طلاق بودند، به منظور مشاوره به دفتر کار من آمدند. زن شکایت می کرد که علی رغم تلاش هایش، همسرش همچنان از این که از لحاظ احساسی کمی بازتر باشد و بیشتر احساساتش را ابراز کند، امتناع می کند. وقتی از آن مرد خواستم تا نظراتش را در این زمینه بگوید پاسخ داد: (من هیچوقت از او نخواستم که مرا اصلاح کند)!

یکی از بزرگترین اشتباه های زن ها این است که بدون آن که به اطلاع نامزد یا همسرشان برسانند، برای رابطه ی خودشان دستور جلسه ای صادر می کند و یک تنه برای اجرای آن دست و پا می زنند.

ممکن است فکر کنید، همسرتان نیاز دارد، بیاموزد که چگونه باید ارتباط خوبی برقرار کند و یا آسیب پذیرتر باشد و با احساسات و عواطف خود تماس بیشتری داشته باشد، اما آنچه او فکر می کند، مهم تر است.وقتی بدون آن که به همسرتان بگویید، تصمیم می گیرید که رابطه تان باید در چه سمت و سویی حرکت کند، نه تنها برای او احترامی قائل نبوده اید، بلکه خود را آبستن یأس، سرخوردگی و دلشکستگی بزرگی کرده اید.

بنابراین قبل از آن که به این موضوع بپردازید که چگونه به همسرتان در این رابطه ی کمک نمایید. باید از خودتان بپرسید که آیا همسرم می خواهد و مایل است یا نه؟

بهترین راه رسیدن به این پاسخ چیست؟ جواب بسیار ساده است: از اوبپرسید. در این جا توصیه ام این نیست که در همان اولین ملاقات خود بگویید (سلام ،اسم من سارا است، میخواستم موردی را بدانم. آیا شما مایل هستید از لحاظ احساسی بازتر باشید یا نه؟) بلکه باید مراحل زیر را به طور حتم طی کرده باشید.

چگونه بفهمیم که مرد می خواهد تا از لحاظ عاطفی و احساسی باز شود؟

۱- با وضوح تمام بدانید که به دنبال چه خوصوصیات و ویژگی هایی در همسر آینده تان هستید. یک فهرست تفاهم درست کنید.

در زیر مواردی از این فهرست آورده شده است.

  • دوست داشته باشید از احساسات و عواطف خود صحبت کند.
  • روی رشد شخصی خود پیش تر کار کرده باشد.
  • از عشق ورزیدن و مهربان بودن لذت ببرد.
  • تفکری انعطاف پذیر داشته باشد.

۲- به نامزد یا همسرتان توضیح دهید که تصویر ذهنیتان از همسر و رابطه ی ایده آل چیست. در این رابطه ی دقیق باشید وبا روشنی و وضوح کامل صحبت کنید و بپرسید که آیا خود او فکر می کند،همسر ایده آلی برای شما هست یا نه؟

۳- از نامزد یا همسرتان بخواهید خواسته ها و ایده آل های خود را از یک رابطه ی ایده آل برایتان توضیح دهد. مراقب باشید از جانب او صحبت نکنید و بگذارید که خودش نقطه نظراتش را توضیح دهد.

۴- درباره اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می دهد، بیندیشید و به رفتارش دقت کنید تا ببینید که آیا فقط صحبت می کند یا به راستی نیز ویژگی هایی را که شما به دنبالش هستید از خود نشان می دهد؟ چنانجه پاسخ این سوُال مثبت بود، به رابطه با او ادامه دهید.

۵- همین که رابطه تان جدی تر شد،هنگامی که به طور رسمی یک زوجمحسوب شدید،از او بخواهید که از اهداف روحی خود فهرستی تهیه کند. به عنوان مثال:دوست دارم یاد بگیرم هر وقت احساس فشار می کنم، تقاضای کمک کنم به جای آن که تمامی بارها را تنهایی به دوش بکشم.

  • دوست دارم بیاموزم وقتی مستأصلم از دیگران کمک بگیرم به جای این که همه ی کارها را خودم به تنهایی انجام بدهم.
  • دوست دارم به هنگام ابراز احساسات منفی خود نیز احساس امنیت کنم.
  • دوست دارم بیاموزم چگونه راجع به مشکلاتمان هنگامی که هنوز کوچک هستند،صحبت کنم و از روًیارویی و صحبت درباره ی آن ها رویگردان نباشم تا این که به هیولاهایی غیر قابل حل و فصل تبدیل نشوند.

البته لازم است که فهرستی از اهداف روحی خودتان را نیز ترتیب دهید.

هدف از این تمرین، آن است که ببینید نامزد یا همسرتان انگیزه دارد تا از لحاظ احساسی و روحی باز شود یا نه. تعیین این اهداف روحی می تواند به او کمک کند تا به رشد شخصی خود پایبند باشد.

۶- فهرست هایتان را با یکدیگر معاوضه نمایید و برنامه ریزی و توافق های لازم جهت رسیدن به این اهداف را پایه ریزی کنید. این توافق ها به منزله ی قوانینی هستند که ملزم به رعایت آن ها هستید،تا به اهداف خود برسید. این کار هارمونی و هماهنگی رابطه تان را تضمین می کند.

چنانچه با کسی نامزد هستید،می توانید با این فرمول به او کمک کنید، تا هم روی اهداف روحی خودش و همچنین اهداف روحی شما نیز متمرکز شود. این کار به شما نیز کمک می نماید تا در رابطه ی با خواسته هایتان گویاتر باشید.

همین که نامزد یا همسرتان متعهد شد تا روی باز بودن احساس خود کار کند،می توانید با اعتماد به نفس کامل به او کمک نمایید. چرا که می دانید او نیز مایل است به مانند یک تیم با شما همکاری کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب