خود ارضایی کودکان

خود ارضایی کودکان به عنوان یک مسأله شایع اما تابو همواره مطرح است. سؤالی که ممکن است پیش بیاید، این است که چه عواملی سبب می‌شوند کودک بیشتر خودارضایی کند؟

خودارضایی یکی از رفتارهای شایع دوران کودکی است که بسیاری از کودکان آن را تجربه می‌کنند. مواردی که در خود ارضایی کودکان باید بررسی شوند، عبارتند از: وجود انگل‌های روده‌ای، عفونت‌های ادراری، عدم رعایت بهداشت پس از دفع مدفوع، نوازش‌های بی‌مورد و غلط، مالش دادن بدن، دستکاری آلت تناسلی، بیماری پوستی و قارچی ناحیه تناسلی، شستشوی افراطی ناحیه تناسلی، مواجه شدن با صحنه‌های جنسی، محرومیت از محبت والدین، انزوا و تنهایی، اضطرب و عصبی بودن.


مقاله مرتبط: خودارضایی نوجوانان


علت خود ارضایی کودکان

 

وجود انگل‌های روده‌ای

بعضی از کودکان انگل روده‌ای مثل کرمک (اکسیور) دارند. شب‌هنگام کرمک از روده به خارج از مقعد حرکت می‌کند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودک می‌شود. خارش این ناحیه سبب تحریک ناحیه تناسلی و احساس لذت می‌شود که خود می‌تواند مقدمه‌ای جهت شروع خودارضایی باشد.

 

عفونت‌های ادراری

کودکان، به‌خصوص دختربچه‌ها به علت فیزیولوژی کوتاه مجاری ادراری بیشتر در معرض عفونت‌های ادراری هستند. عفونت سبب التهاب و احساس سوزش و خارش ناحیه تناسلی می‌شود و ممکن است کودک با خارش این ناحیه به احساس لذت دست یابد. تکرار این مسأله ممکن است سبب ایجاد خودارضایی در کودک شود.

عدم رعایت بهداشت پس از دفع مدفوع

کودکان به‌خصوص دخترها به علت نزدیکی مقعد و آلت تناسلی در صورتی که پس از دفع مدفوع، شستشو و نظافت کامل در آنها صورت نگیرد، ممکن است باقیمانده مدفوع باعث سوزش، خارش و التهاب در این ناحیه شود و کودک با خاراندن این ناحیه و احساس لذت خود ارضایی کند.

نوازش‌های بی‌مورد و غلط

برخی از مادران یا مراقبین کودک در جهت خنداندن کودک آنها را قلقلک می‌دهند. نوازش بیش از حد ناحیه تناسلی، شکم و کشاله ران می‌تواند سبب تحریک ناحیه تناسلی، ایجاد لذت و خود ارضایی کودکان شود.

مالش دادن بدن

حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم، مالیدن خود به زمین یا اشیای سخت مثل عروسک، تشک و… درکودک امری عادی و طبیعی است. این حرکات بیشتر به صورت بازی و تفریح و سرگرمی انجام می‌شود اما همین اصطکاک و مالش افراطی ناحیه تناسلی ممکن است سبب تحریک جنسی کودک شود و با تکرار به خود ارضایی تبدیل شود.

دستکاری آلت تناسلی

برخی از کودکان و حتی والدین هنگام تعویض پوشک با آلت تناسلی کودک خود بازی می‌کنند که این ممکن است باعث بروز خود ارضایی کودکان شود.


مقاله مرتبط: عواقب جسمی و روانی خودارضایی یا استمناء


بیماری پوستی و قارچی ناحیه تناسلی

برخی بیماری‌های پوستی روی آلت تناسلی مانند کهیر و ناراحتی‌های قارچی مانند کاندیدا در ناحیه تناسلی می‌تواند باعث التهاب، خارش و تحریک ناحیه تناسلی شود و به خودارضایی بینجامد.

شستشوی افراطی ناحیه تناسلی

برخی از والدین به‌خصوص والدینی که وسواس در شستشوی کودک دارند، هنگام شستشوی کودک در حمام یا هنگام تعویض پوشک کودک وسواس به خرج می‌دهند. این تحریک و تماس ممکن است سبب تحریک ناحیه تناسلی کودک و خود ارضایی کودکان شود.

مواجه شدن با صحنه‌های جنسی

کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین خود یا دیگران بوده‌اند یا به آنها فیلم جنسی نشان داده شده و مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند، بیشتر در معرض خودارضایی هستند.

محرومیت از محبت والدین

کودکانی که به دلایل متعددی چون فوت والدین، جدایی و طلاق، غیبت‌های طولانی والدین و بیماری‌های جسمی و روحی شدید از عاطفه و مهر و محبت والدین به‌خصوص مادر بهره کافی نبرند، احساس انزوا و تنهایی می‌کنند و برای آرامش و تسکین خود راهی جستجو می‌کنند که یکی از این راه‌ها خودارضایی است.

انزوا و تنهایی

کودکانی که نتوانند با اجتماع ارتباط مطلوبی داشته باشند و از بازی با همسن و سالان خود به لذت و شادی نرسند یا همبازی مناسبی ندارند، احساس ناکامی، سرباری و طردشدگی دارند و به دنبال راهی جهت کسب لذت برمی‌آیند. خودارضایی یکی از آسان‌ترین راه‌ها است.

اضطراب

کودکانی که به هر دلیل از اضطراب رنج می‌برند، برای مثال اضطراب جدایی، اضطراب امتحان، ترس از مدرسه، ترس از جمع، انواع فوبیاها و ترس‌های بیمارگونه برای رهایی از اضطراب و ترس ممکن است به خودارضایی رو آورند.

عصبی بودن

کودکانی که با هر مسأله‌ای دچار انفجار هیجانات می‌شوند، ممکن است خودارضایی اضطرارگونه داشته باشند.

برای اینکه متوجه شوید که چه کودکانی بیشتر خود ارضایی می‌کنند می‌توانید اینجا کلیک کنید.

راهکارها و درمان خود ارضایی کودکان

  • در شستشوی کودک دقت لازم را به عمل آورند اما وسواس نداشته باشند.
  • اگر بیماری پوستی در کودک وجود دارد، آن را درمان نمایند.
  • در مورد پوشش کودک خود دقت لازم را داشته باشند.
  • به کودک محبت و توجه کافی مبذول کنند.
  • در منزل آرامش برقرار کنند.
  • روابط احتماعی کودک راگسترش دهند و از تنهایی کودک جلوگیری کنند.
  • مراقب حفظ حریم و جدایی اتاق خواب کودک باشند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب