خودارضایی نوجوانان چیست؟

خودارضایی نوجوانان، امروزه به دلایل مختلفی گسترش پیدا کرده است. نوجوانان ممکن است خود ارضایی انجام دهند و شما والدین از آن‌ ها اطلاعی نداشته باشید. بنا به گفته انجمن پزشکان اطفال امریکا، خود ارضایی در نوجوانی فعالیتی طبیعی برای گسترش شناخت و کشف بهتر بدن است. ممکن است نوجوان شما زمان طولانی را در حمام سپری کند و شما نگران این باشید که خود ارضایی انجام می‌ دهد و ممکن است به اندام‌ های جنسی‌ اش آسیب برساند. به طور کلی نیاز نیست که در مورد خود ارضایی نوجوانتان نگران باشید؛ اما برخی نشانه‌ هایی وجود دارند که بهتر است درباره نوجوانتان با متخصصین در این موارد صحبت کند.

نوجوانان و خودارضایی

وقتی نوجوان به بلوغ می‌ رسد، بیشتر در مورد بدن در حال تغییر خود کنجکاو می‌ شود. نوجوان اغلب به کشف و بررسی تغییرات بدن خود و نحوه کارکرد آن‌ ها می‌ پردازد. مطالعه‌ ای که شامل پسران و دختران ۱۴-۱۷ ساله بود، ۸۰ درصد از پسران و ۴۸ درصد از دختران اعتراف کردند که خود ارضایی داشته‌ اند.

اکثر نوجوانان این کار را مخفیانه انجام می‌ دهند و میزان آن می‌ تواند در هر نوجوان از چند بار در سال یا چند بار در روز، متفاوت باشد. متخصصان اطفال توضیح می‌ دهند که فراوانی خودارضایی نوجوانان بر اساس احساسات جنسی و حس کنجکاوی در طول زمان تغییر می‌کند.


مقاله مرتبط: علت ها و درمان خود ارضایی کودکان


با نوجوانتان درباره خودارضایی صحبت کنید

توصیه می‌شود وقتی پدر و مادر در مورد مسائل جنسی با نوجوان صحبت می‌ کنند، بهتر است خجالت نکشند که درباره خودارضایی با نوجوانشان صحبت کنند. به‌عنوان یک والد، شما سبک ارتباطی خود را دارید و باید خودتان باشید. لازم نیست درباره خودارضایی بسیار طولانی صحبت کنید، مسئله مهمی که باید نوجوانتان بداند این است که شما به حریم خصوصی او تجاوز نخواهید کرد، به نوجوانتان اهمیت می‌ دهید و رشد و توسعه تمایلات جنسی چیزی نیست که از آن شرمنده باشد.

برای نوجوان شما مفید است که بداند کشف بدنش یک فعالیت شرم‌ آور نیست. همچنین برای نوجوان شما مفید است که بداند خودارضایی یک فعالیت خصوصی است. احتمالاً فرزندتان اعتراف به خودارضایی نخواهد کرد و لزومی ندارد که به او فشار بیاورید و یا از او بخواهید که به شما بگوید.

 

اینستاگرام اکسیر

 


مقاله مرتبط: عواقب جسمی و روانی خودارضایی یا استمناء


چه زمانی باید نگران شوید

چند مورد نگران کننده در رابطه با استمنا دوران نوجوانی وجود دارد که شما باید به عنوان والدین از آن‌ها آگاه باشید.

خودارضایی نوجوانان

عدم بازداری اجتماعی: خود ارضایی در جمع یا خود ارضایی بیش از حد می‌تواند مشکل ساز باشد و اغلب نشانه اختلالات رفتاری است. به عنوان مثال نوجوانانی با FASD (اختلال طیف جنین الکلی) گاهی خود را در جمع لمس می‌کنند و یا فعالیت‌ های نامناسب دیگری انجام می‌ دهند. نوجوانانی که مبتلا به اوتیسم هستند ممکن است به صورت اجباری و یا در جلوی دیگران خودارضایی انجام دهند. اگر نوجوان شما این رفتارها را دارد، باید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. گاهی اوقات درمان رفتاری می‌تواند کمک کند و گاهی به دارو نیاز است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

استمنا بیش از حد و یا مشغولیت شدید با استمنا: کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌ اند ممکن است بیش از حد غرق در روابط جنسی و یا خودارضایی شوند و یا از نظر جنسی فعال شوند. اگر متوجه این رفتارها شدید، اطمینان حاصل کنید که فرزندتان با شما صحبت خواهد کرد و شما طرف مقابل صحبت‌های او خواهید بود. با یک متخصص برای گرفتن مشاوره حتماً صحبت کنید. مشاوران نوجوان اکسیر در این زمینه در کنار شما والدین گرامی هستند.

 

دریافت وقت مشاوره نوجوان

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین