علت افسردگی در کودکان چیست؟

آیا شما علت افسردگی در کودکان را می دانید؟ متأسفانه افسردگی در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. ۴ درصد از کودکان از افسردگی رنج می‌برند که نزدیک به نیمی از کودکان مبتلا به بیماری‌های سلامت روان هستند.

کودکانی که یک دوره افسردگی را تجربه می‌کنند معمولاً پنج سال بعد دوره دیگری را تجربه خواهند کرد و بیشتر احتمال دارد که در سنین بالاتر در معرض افسردگی و دیگر اختلالات سلامت روان قرار بگیرند. بسیاری از کودکان و نوجوانان دارای افسردگی از سایر مشکلات سلامت روان نیز رنج می‌برند، اختلال بیش فعالی/ نقص توجه و مشکلات رفتاری در ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به افسردگی دیده می‌شود.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

در ادامه درباره علت افسردگی در کودکان صحبت خواهیم کرد و عواملی که باعث ایجاد افسردگی در کودکان می‌شود را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اگر فکر می‌کنم فرزندم افسرده است چه باید بکنم؟

والدین نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا این رفتارها مرحله طبیعی از رشد آن‌هاست و یا نشانه‌ای از افسردگی در فرزندشان است؟ والدین علت افسردگی در کودکان را به صورت دقیق نمی د انند! قبول کردن افسردگی برای فرزندشان برای والدین بسیار سخت است و اغلب والدین آن را انکار می‌کنند.

والدین به دلیل عدم اطمینان درباره وجود مشکل اختلال افسردگی و یا به خاطر جلوگیری از اضطراب و هیاهوی غیر ضروری دنبال کمک گرفتن نیستند. اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد بهتر است برای تشخیص درست و اقدام برای درمان آن به متخصصین روانشناس کودک مرکز روانشناسی اکسیر مراجعه کنید.

مرکز مشاوره کودک


مقاله مرتبط: تشخیص افسردگی در کودکان


افسردگی در کودکان با علائم متفاوتی نسبت به بزرگسالی بروز پیدا می‌کند و در کودکان بیشتر جنبه تحریک پذیری وجود دارد. از جمله علائم افسردگی در کودکان می‌توان به خواب بیش از حد یا خیلی کم، افزایش وزن یا کاهش وزن، احساس ناامیدی، دشواری در تمرکز و تصمیم گیری، خستگی، داشتن افکار خودکشی و یا مرگ و … اشاره کرد.


مقاله مرتبط: نشانه های افسردگی در کودکان


علل و علت افسردگی در کودکان

آیا کودک شما افسرده است؟

اگر احساس می کنید که کودک شما دچار افسردگی است سخت است که بدانید چه کار باید انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید صحبت کردن با آنهاست. سعی کنید دریابید مشکل آنها چیست. و صرف نظر از آنچه مشکل را به وجود آورده آن را بی اهمیت ندانید.

ممکن است از نظر شما موضوع خاصی نباشد اما این مشکل اساسی برای کودک شماست. اگر بعد از صحبت با کودک تان هنوز نگران هستید. به متخصص مراجعه کنید. در غیر این صورت اگر نگران هستید که کودکتان مستعد افسردگی است، می توانید با بودن در کنار کودک از وقوع این مسئله جلوگیری کنید

دکتر کنیزکی می گوید: تمام کودکان و نوجوانان نیازمند احساس محترم شمرده شدن، ارزشمندی و دوست داشته شدن هستند. آنها نیاز دارند تا روابطی را با مراقبین خود ( معمولا والدین) داشته باشند تا با دریافت محبتِ مثبت نامشروط، احساس ارزشمندی در آنها رشد پیدا کند.

علائم کودکان افسرده

کاهش توانایی لذت بردن از بازی و فعالیت‌ها یک نشانه‌ی کلیدی در افسردگی است. کودکانی که به شدت از اشتباه کردن احساس گناه می‌کنند و آن‌هایی که در عادات خوابیدن و اشتها تغییراتی نشان می‌دهند، ممکن است در خطر باشند و نیاز به ارزیابی باشد. کودکانی که حتی ۳ یا ۴ سال دارند، اگر مداوم غمگین، تحریک­پذیر یا بی­انگیزه باشند، ما به والدین توصیه می­کنیم که برای ارزیابی کودک به یک متخصص مراجعه کنند.

واکنش کودکان افسرده با کودکان عادی متفاوت است. برای بسیاری از کودکان ایام عید یعنی هیجان داشتن و کادو گرفتن؛ اما زمانی که یک کودک از کادو گرفتن شاداب به نظر نمی‌رسد، این یک نشانه است. به نظر می‌رسد چیزی در مورد این کودک درست نیست. تحقیقات دانشگاه واشنگتن  بر روی امواج مغز ثابت کرده است که کودکان افسرده در واکنش به پاداش همانند دیگر همسالان خود پاسخ نمی­ دهند.

پژوهش‌های قبلی با همین تیم تحقیقاتی فرض کرده بود که نشانه‌ی کلیدی افسردگی در کودکان، کاهش تجربه‌ی شادی در آن‌ها است ولی در پژوهش فعلی براساس یافته‌های مغزی و پایه‌های فیزیولوژیکی این فرضیه را تثبیت کرده‌اند.  لذت ناشی از جایزه‌هایی مثل اسباب‌بازی، کودک را ترغیب می‌کند تا دوباره آن را به دست بیاورد. افسرده شدن در کودکی، ممکن است نگاه فرد را نسبت ­به پاداش و جایزه تا سال‌های بعد و بزرگ‌سالی تحت تأثیر قرار بدهد.

بررسی علت افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند.  علت افسردگی در کودکان را می‌توان در چهار دسته مورد بررسی قرار داد.

  • آسیب‌پذیری ژنتیکی
  • وقایع زندگی آسیب‌زا و استرس‌زا
  • عصب زیست‌شناسی
  • فاکتورهای محیطی

آسیب‌پذیری ژنتیکی و علت افسردگی در کودکان

یکی از علت افسردگی در کودکان آسیب‌پذیری ژنتیکی است. تحقیقات نشان داده‌اند که کودکانی که والدین آن‌ها از افسردگی رنج می‌برند سه برابر بیشتر احتمال دارد که آن‌ها نیز مبتلا شوند و احتمال ارتباط ژنتیکی را داده‌اند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مغز کودکان افسرده و بزرگ‌سال افسرده، نسبت­ به جایزه و پاداش کندتر واکنش نشان می‌دهد. دکتر بلدن کودکان پیش‌دبستانی که واکنش‌های کندی به پاداش داشته‌اند را بررسی کرده است. از نگاه دکتر بلدن بیشتر ویژگی‌های عصبی – رفتاری افسردگی در سراسر عمر ثابت باقی می‌مانند. این پژوهش شامل ۸۴ کودک ۳ تا ۷ سال افسرده بود که این کودکان برای افسردگی تحت درمان بوده­اند و عملکرد مغزی آن‌ها اسکن می‌شد.

ابتدا این کودکان وسیله‌ای روی سر خود قرار می‌دانند که امواج مغزی آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد و سپس یک بازی کامپیوتری انجام می‌دادند. همان­ طور که در تصویر مشاهده می‌کنید این بازی شامل دو درب بود. انتخاب یک درب منجر به امتیاز می‌شد و انتخاب درب دیگر باعث کسر امتیاز می‌شد. پژوهش گران این ایده را هم با بزرگ‌سالان و هم کودکان اجرا کردند و اجازه دادند که آن‌ها به میزان کافی امتیاز کسب کنند. کودکانی که به دفعات کافی درب درست را انتخاب کرده بودند یک جایزه برنده می‌شدند که قبل شروع جلسه‌ی بازی، جایزه‌ها توسط پژوهش گران به کودک نشان داده می‌شد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

وقتی درب نادرست انتخاب می‌شد، مغز کودکان افسرده و غیر افسرده یکسان پاسخ می‌داد؛ اما زمانی که درب درست انتخاب می‌شد، مغز کودکان افسرده کندتر واکنش نشان می‌داد. دکتر بلدن عنوان کرد که براساس نتایج اسکن مغزی، کودکان افسرده به محرک لذت بخش انتخاب درب درست واکنش محکم و قوی ندارند؛ اگرچه نسبت ­به انتخاب درب غلط نیز واکنش بیش از اندازه ندارند. مغز کودکان افسرده و غیر افسرده به انتخاب اشتباه واکنش یکسان داشت، تفاوت در پاسخ به پاداش بود. قدم بعدی دکتر بلدن بررسی واکنش مغز به پاداش، پس از دوره‌ی درمان است.

وقایع زندگی آسیب‌زا و استرس‌زا و علت افسردگی در کودکان

یکی دیگر از علت افسردگی در کودکان وقایع زندگی آسیب‌زا و استرس‌زا است. این وقایع می‌توانند تأثیرات ماندگار بر روی کودک بگذارند. اگر کودکی یک رویداد آسیب‌زا و ضربه‌های روانی را تجربه کرده باشد، ممکن است به یادگیری مکانیسم‌های مقابله خوب برای مقابله با احساسات پیچیده منجر شود و یا گاهی اوقات می‌تواند منجر به افسردگی شود.

عصب زیست‌شناسی و علت افسردگی در کودکان

مطالعات نشان می‌دهد که سطح غیرطبیعی هورمون‌ها، مانند هورمون استرس یا کورتیزول، می‌تواند عامل مهمی برای افسردگی در  کودکی باشد. اندازه بخشی از مغز که مورد نیاز برای تنظیم هیجانات است در برخی از کودکان متفاوت است (این با افسردگی مادران ارتباط دارد) و تصور می‌شود این امر احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

فاکتورهای محیطی

طلاق باعث ایجاد افسردگی در کودکان می شود.

مرگ اعضای خانواده، طلاق، فشار مدرسه یا مشکلات اجتماعی می‌تواند علت افسردگی در کودکان باشد. همه کودکان تحت‌ تأثیر این رویدادها قرار نخواهند گرفت، بنابراین غیر معمول نیست که فقط یکی از فرزندان بعد از این حوادث دچار افسردگی شود. هر کودک منحصر به فرد است و با موقعیت‌های استرس زا با روش‌های مختلفی مقابله می‌کند.

اینستاگرام اکسیر

درمان می‌تواند کارساز باشد

مغز جوان توانایی شگفت انگیزی برای شکل‌ گیری دارد. خبر فوق العاده درباره نتایج درمان افسردگی در کودکان این است که با مداخله زودهنگام و درمان مناسب، فرزند شما می‌تواند بهبود یابد و به زندگی شاد خود ادامه دهد. از جمله روش‌های درمانی برای درمان افسردگی در کودکان روان درمانی و دارو درمانی است. کمک به موقع و زودهنگام تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

این روند درمان در کودکان مختلف متفاوت است. اگر شما درباره افسردگی فرزندتان نگران هستید مشاوران ما می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

منبع: سایت clinical-partners و متخصصین اکسیر

مشاوره رایگان آنلاین