دقیق خوانی

هدف از دقیق خوانی ، نگهداری مطالب کامل و دقیق درک شده و به صورتی سازمان یافته و منظم در حافظه است. برخی از فنون و روش های موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:

  • تکنیک سازماندهی مطالب
  • تکنیک خلاصه برداری
  • تکنیک علامت گذاری در متن

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

راهکارهای دقیق خوانی

 تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته، بطوری که در مرور مطالب، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

مطالعه و دقیق خوانی

تکنیک سازماندهی مطالب در دقیق خوانی

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب، استخراج ۳ بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:

۱- موضوع اصلی (موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد).

۲- نکته‌های اصلی (خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است).

۳- نکات جزئی (اطلاعات جزئی‌تری هستند که به صورت مثال ها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند).

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک، علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن، خط کشیدن زیر عبارات مهم، حاشیه نویسی و … ، این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد.

اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این که بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی، نکته اصلی، موارد جزئی) قرار داده و آنها را با علامت های مختلف نشان دهید.


مقاله مرتبط: اهمیت خواندن کتاب برای کودکان

مقاله مرتبط: تاثیر بلند خواندن مطالب برای فرزندان


نکاتی درباره مطالعه کارآمد و دقیق خوانی

درس خواندن کاری زیبا، رویایی، دوست داشتنی و طاقت فرساست! بسیار کم هستند افرادی که واقعا از درس خواندن و مطالعه لذت می برند. حتی این افراد هم وقتی مجبور به خواندن چیزی شوند، خیلی وقتها به سختی هایی برمی خورند. به هر حال چه لذت ببرید و چه نبرید، باید حداقل برای کنکور و امتحانات درس بخوانید و در عین حال طوری بخوانید که بتوانید در رقابت پیروز شوید.

البته درس خواندن آنچنان مشکل نیست که نتوان بر آن غلبه کرد. در درس خواندن هم مثل هر موضوع دیگری، اصولی وجود دارد که رعایت آنها باعث می شود کارآیی، بازدهی و اعتماد به نفستان بالا برود و به موفقیت های بیشتری برسید و حتی از خواندن لذت هم ببرید! در این نوشتار سعی خواهیم کرد به برخی از این اصول اشاره کنیم:

۱- تمرکز خود را حفظ کنید

داشتن تمرکز شرط مطالعه است و هرقدر بتوانید آن را بالاتر ببرید، بازدهی و یادگیریتان افزایش می یابد. یکی از مهمترین شروط حفظ تمرکز داشتن محیطی مناسب برای مطالعه (مثل کتابخانه یا یک اتاق ساکت و خلوت) است که خوشبختانه تقریبا همه می توانند از آن برخوردار شوند.

نکته دیگری که مهم است، طول زمان مطالعه است. مغز انسان به گونه ای است که در شرایط عادی حداکثر ۴۵ دقیقه می تواند بر چیزی متمرکز شود. بنابراین اگر چند هفته ای است که مطالعه را شروع کرده اید، نباید انتظار داشته باشید که مثلا ۲ ساعت به طور مداوم مطالعه کنید.

یک کتاب را بردارید و شروع به خواندن کنید، هرجا متوجه شدید جمله ها را دوبار می خوانید یا چند دقیقه ای است که دیگر جلوتر نمی روید، مطالعه را قطع کنید و ببینید که چند دقیقه از زمان مطالعه تان می گذرد.

اگر این زمان در حدود ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت باشد، خوب و کافی است و بعد از آن یک ربع استراحت کنید. اگر این زمان کمتر از ۴۰ دقیقه است، باز هم مطالعه را قطع کنید و به همان نسبت از میزان استراحت خود کم کنید. مثلا ۵ یا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. به تدریج خواهید دید که بدون آنکه کاری بیش از این انجام دهید، زمان مطالعه و قدرت تمرکزتان بالا می رود و می توانید دقایق طولانی تری مطالعه کنید. اما در هر صورت بیش از ۵/۱ ساعت به صورت ممتد مطالعه نکنید.

اگر مشکلات جدی در زمینه تمرکز دارید، مثلا در هر صورت و در هر شرایطی نمی توانید بیشتر از یک ربع مطالعه کنید، در اینصورت احتمالا باید از برخی درمان های دارویی و یا غیردارویی موثر مانند نوروفیدبکاستفاده کنید. در این مواقع بهتر است به یک متخصصمراجعه کنید و سپس درباره درمان مناسب تصمیم بگیرید تا بتوانید به تمرکز و بازدهی ایده آل برسید.

اینستاگرام اکسیر

۲- دروس را با ترتیبی مشخص مطالعه کنید

 ترتیب دروس هم از موارد مهم مطالعه است. اصل کلی آن است که درسهای مشابه را پشت سر هم نخوانید. علت این مسئله باز هم به مغز و خستگی عصبی بر می گردد. ترتیب درسهای متفاوت، باعث حفظ مکانیزم توجه و تمرکز می شوند و از خستگی کلی شما جلوگیری می کنند.

برای کسانی که برای کنکور ورود به دانشگاه ها مطالعه می کنند، بهترین حالت یک درس اختصاصی و یک درس عمومی است. البته گاهی برخی دروس هستند که برای آنکه خواندن آنها نتیجه بخش باشد باید بیش از یک ساعت مداوم به آنها پرداخت.

در این موارد،  ناچار باید درس را در دو نوبت خواند اما بازهم بین این دو نوبت، حتما یک ربع استراحت کنید. نکته بعدی در این قسمت این است که ترتیب مطالعه خود را ثابت نگه دارید. یعنی می توانید نیمی از درسها را هر روز قبل از ظهر بخوانید و نیم دیگر را بعد از ظهرها. به عنوان مثال هر روز و قبل از ظهر درسها را به ترتیب فیزیک، ادبیات، شیمی و بینش مطالعه کنید و تا جایی که می توانید این ترتیب را به هم نزنید. پس درسها را به ترتیب دلخواه خودتان ( و با رعایت نکته بعدی!) مرتب کنید و به آن عمل کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

۳- درس های مشکل را در ابتدا بخوانید

 این یکی از کلیدی ترین نکات مطالعه است که اغلب خلاف آن عمل می شود. همیشه درس هایی وجود دارند که از نظر ما یا سخت و مشکلند یا آنکه ما علاقه ای به آنها نداریم. در اکثر موارد درس هایی هستند که هم سختند و هم ما به آنها بی علاقه ایم! خب سوال اصلی اینجاست که با این دروس چه کنیم؟ ساده ترین راه حذف این دروس است.

اما در کنکور یا امتحانات همه درسها مهمند و از طرف دیگر خیلی ها ساده ترین راه (یعنی حذف درس) را انجام می دهند، بنابراین کسانی که ساده ترین راه را انتخاب نمی کنند، موفق ترند، یعنی اتفاقا درس های مشکل و خسته کننده را بیشتر می خوانند.

۵ روش تقویت توجه و دقیق خوانی

این موضوع برای بهترین ما هم اتفاق می افتد. شما در کلاس یا جلسه ای نشسته اید، ناگهان خود را در حال خیال بافی، از دست دادن تمرکز و بی توجهی می یابید. در پژوهشی، روی ۲۰۰۰ بزرگسال، شرکت کنندگان گزارش کردند که در ۵۰ درصد مواقع، ذهنشان بر روی تکلیفی که در حال انجامش هستند، متمرکز نیست.

بنابراین برای بهبود توجه، افزایش تمرکز و ممانعت از سرگردانی ذهن چکار باید کرد؟ محققان راه هایی یافتند که ممکن است به شما کمک کند:

  ۱- همزمان چند کار را با هم انجام ندهید

انجام دادن چند کار در یک زمان، تمرکز بر هر یک از کارها را دشوار می کند. گر چه بنظر می رسد که انجام دادن همزمان چند کار باعث می شود که کارهای بیشتری را انجام دهید، پژوهش ها نشان می دهد که انجام همزمان چند کار، باعث کاهش خلاقیت و دقت می شود. اگر به دنبال افزایش توجه خود هستید، در یک زمان، فقط بر یک تکلیف تمرکز کنید.

  ۲- تمرین ذهن آگاهی کنید

ذهن آگاهی، توجه کردن به مسایل به شیوه خاصی است، و پژوهش ها پیشنهاد می کنند که تمرین ذهن آگاهی عملا باعث بهبود توانایی تمرکز شما می شود. بر اساس تحقیقی که در یک کنفرانس سالانه توسط انجمن روانشناسی انگلستان انجام شد، کودکانی که یک دوره کوتاه مدت، ذهن آگاهی را گذرانده بودند در تمرکز کردن و عدم حواس پرتی بهتر از سایرین بودند.

  ۳- به مدیتیشن بپردازید

محققان دریافتند کسانی که مدیتیشن انجام می دهند، در متمرکز کردن توجهشان بر یک موضوع و نادیده گرفتن موارد بی ربط، بهتر عمل می کنند. آیا تمرین مدیتیشن به تمرکز بهتر شما کمک می کند؟ پژوهش ها پاسخ داده اند: بله. شرکت کنندگان در یک مطالعه که مدیتیشن را یاد گرفتند و هر روز حدود ۳۰ دقیقه تمرین کردند، سریع تر به محرک جدید توجه می کردند و این نشان می دهد که توجهشان بهبود یافته است.

  ۴- انواع مختلف تکنولوژی را خاموش کنید

به نظر می رسد که ما بخش زیادی از روزمان را با انواع مختلفی از تکنولوژی، از گوشی های هوشمند گرفته تا بازی های ویدئویی و ویدئو های آنلاین، سپری می کنیم. متاسفانه پژوهش ها نشان داده است که حواس پرتی ایجاد شده توسط این تکنولوژی ها، تمرکز کودکان بر فعالیت هایی مثل روخوانی را مشکل می کند. اگر می خواهید توجه تان را متمرکز بر کاری کنید، حداقل در طی مدت زمان انجام کارتان تکنولوژی را خاموش کنید.

  ۵- تمرین کنید

مدیتیشن به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چطور تمرکزتان را بهبود ببخشید؛ اما این موضوع نیاز به تمرین دارد تا یاد بگیرید که چطور توجهتان را بر کاری که در دست انجام دارید برگردانید. محققان پیشنهاد می کنند که حواستان به سرگردان شدن ذهنتان باشد، فعالانه از حواس پرتی دور شوید و تمرکزتان را بر فعالیت در دست انجامتان برگردانید. هر چه بیشتر به ذهن سرگردانتان توجه کنید، و هرچه بیشتر فعالانه توجهتان را به کارتان برگردانید، بهتر بر تکلیف در دست انجامتان تمرکز خواهید کرد.

رزرو وقت مشاوره

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب