مشکلات جنسی بین زوجین

کیفیت رابطه­ زوجین، خاستگاه بسیاری از مشکلات جنسی است. فقدان ارتباط مناسب، روابط خصمانه، ناتوانی در آشکارسازی و مبادله­ عواطف از مشخصات زوج‌ هایی است که از اختلالات روابط جنسی در رنج هستند. بیشتر زوجین با مشکلات جنسی، گرفتار ناسازگاری­‌ های زناشویی هستند.

فعالیت جنسی و رضایت حاصل از آن، یکی از اساسی ترین ابعاد زندگی انسان است. بسیاری از مشکلات جنسی زوجین به فقدان دانش جنسی، مهارت های جنسی، و مهارت های ارتباطی برمی گردد. بدیهی است رضایت از رابطه ی جنسی رابطه ی تنگاتنگی با رابطه ی کلی زن و شوهر دارد.

ارتباط مشکلات جنسی با تعامل عمومی زن و شوهرها

یک رابطه ی جنسی مشکل آفرین می تواند بر تعامل عمومی زن و شوهرها تاثیر زیان آوری داشته باشد. آمار به دست آمده از تحقیقات نشان می دهد که ۵۰% از زوجین در مراحلی از زندگی زناشویی خود اختلال جنسی را تجربه کرده اند، اما تعداد کمی تحت مشاوره و درمان قرار گرفته اند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

با ارائه آموزش، مشاوره و اطلاعات مورد نیاز در زمینه ی فیزیولوژی پاسخ های جنسی انسان، به تدریج مشکلات موجود از بین رفته و نا آگاهی جای خود را به اطلاع و آگاهی کامل می دهد. این آگاهی ها بسیاری از زنان و مردان را قادر می سازد تا قدم های موثر و موفقی در مواجهه با مشکلات جنسی و حتی اختلافات زناشویی خود بردارند.

عوامل ایجاد مشکلات جنسی

عوامل متعددی ممکن است در پیشرفت و پیدایش مشکلات جنسی دخیل باشند. برخی افراد مبتلا به بیماری های جسمی هستند که این امر بر فعالیت و رضایت جنسی آن ها تاثیرگذار است. عوامل دیگری مانند علل درون و برون فردی، موانع مربوط به باورهای اجتماعی – مذهبی، آسیب دیدگی جنسی، نا آگاهی و کمبود دانش جنسی و تجارب نامناسب جنسی نیز می توانند بر عملکرد طبیعی جنسی اثر بگذارند.

مشکلات جنسی به هر علتی که ایجاد شوند دارای پیامدهای منفی بسیاری هستند. نارسایی های جنسی ارتباط تنگاتنگی با مشکلات اجتماعی از قبیل جرائم، تجاوزات جنسی، بیماری های روانی، دردهای عصبی و طلاق دارند. طبق تحقیقات و مطالعات اخیر عمده مشکلات زوجین، به نوع شناخت و تفکر آن ها بر می گردد.

باورهای غیرمنطقی

اکثر سکسولوژیست ها و خانواده درمانگران شناختی – رفتاری اعتقاد دارند که زوج ها تحت تاثیر محیط های خود هستند و الگوهای رفتاری آموختنی است؛ بنابراین رفتارهایی با کارکرد غلط را می توان با رفتارهای صحیح جایگزین کرد. علل مشکلات زناشویی از دیدگاه شناختی – رفتاری مربوط به باورهای غیرمنطقی فرد است.


مقاله مرتبط : ویژگی‌های رابطه جنسی سالم

مقاله مرتبط : نکاتی برای بهبود رابطه جنسی


وقتی یکی یا هر دو زوجین نسبت به رویدادهای ارتباطی خود دارای باورهای غیرمنطقی باشند، واکنش های منفی و بیمارگونه ای از خود بروز می دهند. از آن جا که مشکلات زناشویی در دیدگاه الیس ناشی از باورها و عقاید غیرمنطقی نسبت به رویدادها و رفتارهای بین زوجین است، برای درمان آن بهترین راه تغییر باورهای غیرمنطقی آن هاست.

محققان دریافته اند که میزان باورهای غیرمنطقی در رابطه ی زناشویی، پیش بینی کننده ی نیرومندی برای پریشانی زندگی زناشویی است. در نتیجه پیشنهاد می کنند که برنامه های درمانی برای ناکارآمدی رابطه باید مبتنی بر بازسازی شناختی همسران باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

ناسازگاری زوجین و مشکلات جنسی

به طور کلی باید گفت مشکل جنسی علت ناسازگاری زوجین است و ناسازگاری زوجین، علت مشکل جنسی است. ترس از رابطه، ترس از صمیمیت و جنگ قدرت، از طریق تداوم یک الگوی مختل، به مشکلات جنسی ختم خواهد شد. به طور مثال، شوهر زمانی کنترل «انزال» را از دست می ­‌دهد که زن بر او مسلط شود.

در این مورد، زودانزالی، به خدمت جنگ قدرت زوجین درآمده است. متقابلاً هر گاه زن در چارچوب روابط ارضا نشود، ممکن است به سادگی با کاهش میل جنسی، بر اوضاع مسلط شود.

در ادامه با بررسی عوامل متفاوت، به معرفی رویکردهایی برای درمان این اختلالات پرداخته می­‌شود.

 

دکتر یداله دمیرچی، روانشناس بالینی و مشاور در رابطه با تاثیرات مشکلات جنسی بر رضایت زناشویی و زندگی مشترک توضیحات ارزنده ای ارائه داده اند. شما را به گوش دادن آن دعوت می نماییم.

باورها و نگرش­‌ های نادرست

باورها و تصورات نادرست زن و مرد از کارکردهای جنسی یکدیگر، از علل عمده­ تهدید کننده­ روابط جنسی زوجین به شمار می ­‌رود.

اینکه مرد در هر شرایطی باید بتواند رابطه جنسی برقرار کند، ارضا شدن فقط حق مرد و تمکین جنسی فقط از تکالیف زن است، عشق‌ ورزی منحصر به دوران عقد و نامزدی است، مشابه بودن سیر تحرک جنسی زن و مرد، روابط جنسی فرع زندگی و بقیه­ مسائل زندگی مانند کار و تربیت فرزند، اصل زندگی مشترک است، خلاصه دانستن روابط جنسی زن و شوهر به نزدیکی، استفاده زن یا شوهر از روابط جنسی به عنوان حربه ­‌ای برای قدرت‌ نمایی یا انتقام‌ گیری، همگی از جمله مواردی محسوب می ­‌شود که در کشور ما رایج هستند و به روابط جنسی پویا، منظم و رضایت‌ بخش زوجین آسیب می ­‌زنند.

در سلسله مراتب راهکارهای درمانی، در یک فرآیند سنجش مستمر، درمانگر از شیوه­‌ های متعددی استفاده می ­‌کند که به معرفی مختصر آن ها می­‌پردازیم.

درمان مشکلات جنسی

    – گفتگوی دوجانبه

زوجین ترغیب می ­‌شوند تا موضوع مشخصی را انتخاب کنند و با هدف حل مشکل با شیوه­‌های مثبت به گفتگو بپردازند؛ تغییر گله­‌ ها و شکایت­‌ها به خواسته ­‌ها و ساده­‌سازی خواسته ­‌ها.

به عنوان مثال هنگامی که زن از اینکه شوهرش دیر به خانه می­‌آید، نگران می ­‌شود و با شکوه و شکایت به این رفتار شوهر واکنش نشان می­‌ دهد، برای حل این مشکل پیشنهاد می­‌شود زمان بازگشت به منزل مشخص شود. شوهر سعی کند در آن زمان به خانه بازگردد و در صورت تأخیر زن را پیشتر مطلع سازد. در مقابل، زن هم سعی کند پس از آمدن شوهر به منزل از او به گرمی استقبال کند و در مورد زمان، بحثی نکند.

    – ارتباط آموزی

از زوجین خواسته می­‌ شود تا به گونه­‌ای ساده، باز، مثبت و سازنده با هم ارتباط برقرار کنند و به آنچه دیگری می­‌گوید، دقیقاً گوش فرادهند. آن ها ترغیب می­‌شوند که زمان ­‌هایی را برای گفتگو با یکدیگر انتخاب کنند.

این گفتگوها باعث می­‌شود الگوهای ارتباطی کناره‌گیری و سکوت تغییر کند. پرسش صریح و مستقیم از همسر به جای گمانه‌ زنی و ذهن‌ خوانی، از تکنیک­‌های مهم است. ناتوانی در برقراری ارتباط از مشخصه­‌ های همسرانی است که از مشکلات جنسی رنج می­‌برند.

اینستاگرام اکسیر

    – بحث و بازی نقش

بعضی زوج‌ ­ها بیش از اندازه نسبت به هم مؤدب و رسمی هستند. این وضعیت بازدارنده، گاه به ضرر زندگی جنسی آن ها تمام می­‌شود. در چنین شرایطی، آغاز کردن تحریکات جنسی برای مردی که نگران واکنش انتقادی همسرش باشد، بسیار دشوار خواهد بود و معمولاً در پاسخ به انتقادگری­‌ های زن و خواسته­‌های جنسی او، به سکوت و کناره‌ گیری متوسل می­‌شود.

حذف این نوع بازداری­‌ها و ایجاد فضای مطلوب و مهیج برای گرم کردن زندگی و روابط جنسی ضروری است. درمانگر به زوجین کمک می­‌کند تا موضوعی را انتخاب کنند و درباره­ آن بحث کنند و بازداری را کنار بگذارند. نظم و نظافت مربوط به اتاق پذیرایی، آشپزخانه، توالت، صدای تلویزیون و … می ­‌تواند موضوع بحث قرار گیرد. همسر غیرفعال ­‌تر ترغیب می­‌شود تا به طور جدی بحث کند.

در مواردی که مشکل برقراری چنین ارتباطی جدی ­‌تر باشد و زوجین نتوانند با یکدیگر بحث کنند، بازی نقش وارونه پیشنهاد می­‌ شود. در این بازی نقش، از زوجین خواسته می­‌شود که هر یک نقش دیگری را در بحث بر سر موضوع مورد نظر اجرا کند. پس از حدود پنج دقیقه، نقش‌­ زدایی می­‌شود و هر یک به نقش اصلی خود باز می ­‌گردند تا بگویند از نظر دیگری چه آموخته­‌ اند.

رزرو وقت برای مشاوره جنسی و سکستراپیست

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین