رویاهای شبانه

رویاهای شبانه ، پدیده‌ ای اسرار آمیز در زندگی بشر هستند که قرن‌ ها، تئوری‌ ها و فرضیه‌ های مختلف،‌ کوشیده‌ اند آن‌ ها را توضیح دهند؛ اما همچنان، هاله‌ ای از ابهام آن‌ ها را در بر گرفته و توضیح چندان مشخصی برای آن‌ ها وجود ندارد. رویاها از هر جنسی که باشند و هر دلیل و پایه‌ ای که داشته باشند،‌ ظاهرا به هر حال می‌ توانند نشانگر وضعیت روانی ما باشند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

محققین می‌گویند توجه به رویاهای افراد، می‌ تواند بینش بیشتر در مورد مشکلات سلامت روانی آن‌ ها را به همراه داشته باشد و احتمالا به درمان آن‌ ها هم کمک کند. همه ما در خواب،‌ رویاهایی می‌ بینیم که اغلب هم آن‌ ها را فراموش می‌ کنیم؛ اما همین رویاها، می‌ توانند کلیدی، برای کشف ناهشیاری ما و حتی درمان مشکلات و اختلالات روانی ما باشند. پس به آن‌ ها بیشتر اهمیت بدهید.

رویاهای شبانه

به گزارش دیسکاوری، لنس استورم از دانشکده روانشناسی دانشگاه ادلاید،‌ مقاله خود در این زمینه را در نشریه بین‌ المللی مطالعات یونگین‌ ها، منتشر کرده است. همان‌ طور که از اسم نشریه پیدا است، این نظریه به دیدگاه‌ های روانشناس و روانپزشکی به نام کارل یونگ برمی‌ گردد. در سال‌ های آغازین قرن بیستم،‌ یونگ چنین عنوان کرد که بسیاری از تصاویری که انسان‌ ها در رویاهای شبانه خود می‌بینند، ریشه در ناهشیار جمعی آن‌ ها دارد. وی باور داشت که نشانه‌ هایی که در رویاها دیده می‌ شوند، حامل معانی خاصی در مورد وضعیت هیجانی افراد هستند، وضعیتی که می‌ تواند درک ما از آن فرد را افزایش دهد و نیز، به درمان او کمک کند.

تعبیر رویا به روش یونگ

کارل یونگ برای تعبیر و تحلیل رویا دو روش عینی و ذهنی پیشنهاد کرد. در روش عینی اگر رویا بین اشخاصی را می‌ بیند مفهوم دیگری ندارد و آن اشخاص دقیقا همان‌ هایی است که دیده می‌ شوند. مثلا مادر همان مادر و دوست همان دوست است. اما در روش ذهنی اشخاصی که به خواب فرد می‌ آیند، در واقع قصد نشان دادن یک جنبه از وجود رویابین را دارند.

یونگ معتقد است پذیرفتن حقیقت رویا در روش ذهنی برای خواب بیننده سخت‌ تر از روش عینی است. اما در بیشتر مواقع رویابین به این حقیقت می‌ رسد که شخصیت‌ های درون رویاهایش می‌ توانند نشان‌ دهنده یک جنبه تائید نشده از وجودشان باشد. مثلا اگر فردی خواب ببیند که از سوی یک قاتل دیوانه تحت‌ تعقیب است، ممکن است در نهایت پی ببرد در اعماق وجودش به کشتن کسی متمایل است.

گشتالت درمانی که نوعی روش درمان روانشناختی است و بر تجربه‌ های فعلی نه گذشته بیمار تاکید دارد، روش ذهنی تعبیر کارل یونگ را به کار می‌ برد و مدعی است حتی اشیای بی‌ روح و جان در یک رویا می‌ توانند بیانگر جنبه‌ های مختلف شخصیت رویابین باشند.کارل یونگ به الگوهای اصلی و اولیه معتقد است که طرح‌ های دیگر از آن سرمشق می‌ گیرند و این الگوها جهانی بوده و در همه‌ جا یکسانند.

در حقیقت هر یک بیانگر نوعی تفکر ناخودآگاه است که به شدت در ضمیر خودآگاه‌ مان پنهان شده است و در رویا‌هایمان به صورت مستقل و آشکار درک می‌ شوند. آشنایی با این الگوهای موجود در رویاهای فرد می‌ تواند به او کمک کند که طرز تفکر ضمیر ناخودآگاه خود را شناخته و بخش‌ های مجزای ذهن خود را به یکدیگر متصل کرده و درکی کامل از خود واقعی‌ اش به‌ دست آورد.

یونگ هشدار می‌ دهد نباید بدون شناخت و درک صحیح از وضع بیمار روحی، معانی خاصی به سمبل‌ های موجود در رویاهای او نسبت داد و همچنین شرح جزئیات رویاها لازم نیست و باید به صورت کلی به آن ها نگریسته شود.

تعبیر رویا به روش یونگ

حالا لنس استورم در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده که حق با یونگ بوده است. بنابراین، شاید بهتر باشد شما هم کنار تخت‌ خواب خود،‌ دفتر یاداشت و قلمی بگذارید تا بتوانید وقتی از خواب بیدار می‌‌ شوید و هنوز،‌ تصویر روشنی از رویای خود دارید،‌ سریع آن را یادداشت کنید.

استورم در این زمینه می‌ گوید: «یونگ بسیار به تصویر‌ هایی که در طیف گسترده‌ ای از تمدن انسانی تکرار می‌ شد،‌ علاقمند بود، در هنر،‌ مذهب، اسطوره‌ ها و رویاها. او متداول‌ ترین تصاویر کهن‌ الگوها را چنین توضیح داده است: قهرمان، یعنی کسی که به دنبال رسیدن به اهداف است، سایه، که اغلب به عنوان وجه منفی شخصیت دسته‌ بندی می‌ شود، انیما، که تصویر زنانگی در ذهن یک مرد را عنوان می‌ کند، انیموس، که بازنمای تصویر مردانگی در ذهن زن است، مرد پیر دانا و مادر بزرگ.»

چنان که استورم توضیح می‌ دهد، صدها تصویر و نماد دیگر وجود دارند که در رویاها خود را نشان می‌ دهند و بسیاری از آن‌ ها، معناهایی را با خود به دنبال دارند، مانند تصویر تپیدن قلب که به معنای نیکوکاری و خوش‌قلبی است، یا اوروبروس که نوعی مار است که دم خود را می‌ خورد، به معنای بقا و جاودانگی. استورم در ادامه می‌ گوید: «همچنین، نمادها و تصاویری در رویاها وجود دارند که با ترس، نیرومندی، احساس قدرت، نیاز به رهایی و مانند آن در ارتباط هستند».

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

در تئوری یونگ، این نمادها، بازنمایی ذهن ناهشیار انسان هستند. آن‌ها مانند یک نگاه اجمالی به درون کد های ناهشیار مغز انسان عمل می‌ کنند که به اعتقاد افرادی مانند استورم‌، می‌ توان آن‌ها را رمزگشایی کرد و درک کرد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

رویاهای ثبت شده به چه کار می آید؟

در مورد این که چه‌ طور رویاها می‌ توانند به درمان مشکلات روانی افراد کمک کنند، استورم توضیح می‌ دهد: «مطالعه ما نشان می‌ دهد که به جای تفسیر تصادفی نمادهایی که در خواب دیده می‌ شوند، آن هم بر اساس کارهای حدسی که آموزش داده می‌‌ شود، می‌ توان از نمادهای وابسته به کهن‌ الگوها و معنای مرتباط با آن‌ ها به عنوان منبعی معتبر استفاده کرد. این اطلاعات در کارهای بالینی مفید و کارا هستند.

ما بر این باوریم که به عنوان مثال، تحلیل رویاها می‌ تواند در درمان اختلال افسردگی مفید باشد. این حوزه‌ای در سلامت روان است که به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. چون افراد مبتلا به اختلال افسردگی، دوره‌ های طولانی‌ تری از خواب مرحله حرکات سریع چشمی یا به اختصار آر.ایی.ام را تجربه می‌ کنند، مرحله‌ ای که مستقیما با پردازش هیجانی و رویابینی در ارتباط است.»

کاربرد رویاهای ثبت شده

راز های دستیابی و به رویاها

بسیاری از مردم فکر می کنند برای رسیدن به موفقیت باید بهایی بپردازند. آنها شادی و خوشحالی خود را به تعویق می اندازند و باور دارند زمانی که به آن موفقیت می رسند، خوشحال خواهند شد. آنها در طول رسیدن به موفقیت خود را فرسوده می کنند و فکر می کنند که راه درستی را در پیش گرفته اند. در حقیقت شادی رمز موفقیت است. موفقیت برای هر کسی متفاوت است. برای عده ای ممکن است دستیابی به یک هدف کاری موفقیت باشد و برای عده ای دیگر یک هدف شخصی_ والدین عالی شدن- می تواند موفقیت باشد. شما اگر شادی و خوشحالی خود را الویت بندی کنید بیشتر از قبل،‌خلاق،‌ سازنده ، پر انرژی، جذاب ، ‌اثرگذار و انعطاف پذیرتر خواهید شد. و تمرکز و اراده تان با تلاش کمتر، افزایش خواهد یافت.

شما می توانید به نظریه های (همچنان غلط) موفقیت گوش بدهید مانند: بر اهداف آینده خود تمرکز کنید،‌ بدون تمرکز بدون وقفه،‌ بدون استرس موفق نخواهید شد. یا می توانید به نظریه های مثبت و درست موفقیت گوش بدهید مانند: وقتی را برای خود اختصاص دهید و خلاق تر شوید، در حال زندگی کنید و سازنده تر شوید،‌ آرامش را در زندگی خود وارد کنید در نتیجه انرژیتان بیشتر خواهد شد با دیگران مهربان باشید و موفق تر و موفق تر شوید.

سبک زندگی برو برو برو

ما در زندگیمان با بحران استرس بالا همراه با خستگی مواجه هستیم. به ما آموخته اند هرچه بیشتر استرس داشته باشیم، ‌موفقیت بیشتری بدست می آوریم و به همین راحتی اگر شما استرس نداشته باشید، موفق نمی شوید. این کاملا اشتباه است. شما تنها از این طریق زودتر فرسوده خواهید شد، بله کمی استرس برای زندگی ضروری است ولی اگر این استرس روزها و روزها همراه شما باشد می تواند آسیب رسان باشد.

اینجاست که تمریناتی مانند تمرین تنفس، یوگا و مدیتیشن به کار می آیند. این ها تمریناتی هستند که کمک می کنند سیستم عصبیتان آرامش خود را بدست آورد. با استرس کمتر، تصمیم گیری و هوش هیجانی شما قوی تر و بهتر عمل خواهد کرد و بهتر می توانید انرژی خود را مدیریت کنید.

اینستاگرام اکسیر

خود انتقادی

ما همچنین اعتقاد داریم که باید خود انتقادگر باشیم. پس انتقاد از خود باعث بهبود خود می شود درسته؟ باز هم غلط است. تحقیقات نشان می دهد خودانتقادی همان خودتخریبی است. درحالی که با درک خود و رفتار مهربانانه با خود، به طوری که دوست داریم با یک دوست رفتار کنیم، این باعث بهزیستی و بهره وری بیشتر می شود.

نفع شخصی

ما همیشه در درجه اول به خودمان اهمیت می دهیم در صورتی که تحقیقات نشان داده اند مهربانی به دیگران و کمک به آنها در هر زمان و هر مکان باعث می شود شما سالم تر، پربارتر و خوشحال تر شوید. همکارانتان به شما وفادارتر هستند تیم شما با بهره وری بیشتری کار خواهند کرد و در آخر یک نتیجه برنده- برنده برای همه خواهد بود.

نتیجه

همه ما رویا می‌ بینیم. علی رغم همه بحث‌ هایی که در مورد آن وجود دارد، شاید بتوان گفت حوزه‌ ای فراموش‌ شده به عنوان بخشی از زندگی روزمره ما است. ظاهرا، نباید رویاهای شبانه خود را دور بریزیم و آن‌ها را راحت فراموش کنیم. بنابر این مطالعات، بهتر است زمان بگذارید و به محض بیدار شدن،‌ آن‌ها را با جزییات ثبت کنید، با این کار،‌ احتمالا می‌ توانید در مورد خودتان،‌ بیشتر بدانید. همچنین بر اساس آن‌ چه این مطالعات نشان می‌ دهد، ‌برای حل مشکلات خود و حتی درمان اختلالات روانی خود،‌ می‌ توانید از آن‌ها بهره ببرید.

مشاوره رایگان آنلاین