دریافت وقت مشاوره از مشاوران اکسیر

02188078585 09356567329
  • تست عشق و عاشقی روانشناسی

تست عشق و عاشقی روانشناسی، مقیاس روبین

تست عشق واقعی

برای سنجش عشق، تست عشق واقعی وجود دارد. محققان نظریه های متعددی را برای درک ماهیت عشق ارائه داده اند و بسیاری تلاش کرده اند تا این احساسات را اندازه گیری کنند. یکی از محققان به نام زیک رابین اولین کسی بود که ابزاری برای اندازه گیری تجربی عشق را طراحی نمود.

با توجه به نظریه ی روبین، عشق رمانتیک است از سه عنصر تشکیل شده است:

  1. وابستگی: نیاز به مراقبت داشتن و با فرد دیگر بودن. تماس فیزیکی و نیاز به تایید نیز از اجزای مهم وابستگی می باشد.
  1. مراقبت: ارزش نهادن به شادی و نیاز افراد دیگر به همان اندازه شادی و نیاز خود.
  2. صمیمیت: به اشتراک گذاری افکار خصوصی، احساسات و خواسته های خود با شخص دیگر.

اظهار عشق خواستگاری نیست!

اظهار عشق کردن در بین دختران و پسران به معنی خاستگاری کردن از طرف مقابل نیست و حتی معنی خاستگاری کردن را هم نمی دهد . تست عشق به ما کمک خواهد کرد تا دید خیلی بهتری را نسبت به عشق و عاشقی بدست آوریم و باعث نشود که هر موردی را با هم دیگه قاطی کنیم و نتوانیم تصمیم درست در مورد اتفاقاتی که برایمان می افتد بگیریم.
تست احساس مثبت به همسر

عاشق

اگر عاشق فردی بودید و یک نفر دیگر نیز عاشق همان شخص بود، چه می‌کنید؟ وقتی دو نفر عاشق یک نفر هستند، شرایط پیچیده‌ای بوجود می‌آید، به ویژه زمانی که آن دو نفر آشنای هم باشند.

رقابت در عشق و عاشقی

زمانی که موضوع رقابت عشقی مطرح می‌شود افراد به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند. یکی آنها که اصل را بر عدم رقابت قرار می‌دهند و خودشان سرنوشت بازی را با کنار رفتن خود تعیین می‌کنند و دیگری آنها که اصل را بر رقابت قرار می‌دهند و سرنوشت بازی را به دست معشوق و حق انتخاب او می‌سپارند.

نظریه های عشق

رابرت استرنبرگ بیان می کند که عاشقی ۳ عنصر دارد: شهوت صمیمیت و تعهد. ترکیبات مختلف این ۳ عنصر انواع عاشقی را بوجود می اورد. به عنوان مثال ترکیب عنصر صمیمیت و تعهد منجر به عشق‌وعاشقی دلسوزانه می شود و ترکیب شهوت و صمیمیت منجر به عشق‌وعاشقی شهوانی می شود.


مقاله مرتبط : نظریه های عشق را بشناسیم


بر اساس این دیدگاه از عشق رمانتیک، روبین دو تست عشق برای اندازه گیری این متغیرها طراحی کرد. در ابتدا، روبین حدود ۸۰ پرسش برای ارزیابی نگرش یک فرد به دیگران طراحی کرد.

سوالات بر اساس این طبقه بندی شده بودند که آیا آنها احساس دوست داشتن و یا عشق می کنند. این آزمون ابتدا بر روی ۱۹۸ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اجرا شد و یک تحلیل عاملی روی آن انجام شد. نتیجه به روبین این اجازه را میداد که ۱۳ سوال برای دوست داشتن و ۱۳ سوال برای عاشق بودن بر مبنای این آزمون طراحی کند.

نمونه های زیر شبیه به برخی از سوالات مورد استفاده در آزمون مقیاس دوست داشتن و عاشق بودن روبین  هستند:

آیتم های اندازه گیری دوس داشتن

  • احساس می کنم که _____________ یک فرد بسیار پایدار است.
  • من به عقاید ______________ کاملا اعتماد دارم .
  • من فکر می کنم که ______________ خود را به خوبی با شرایط وفق می دهد.
  • __________ یکی از دوست داشتنی ترین افرادی است که من می شناسم.

اینستاگرام اکسیر

آیتم های اندازه گیری عشق

  • من احساس انحصارطلبی شدیدی نسبت به ____________ دارم.
  • حس خوبی دارم وقتی  __________ به من اعتماد می کند.
  • من تقریبا برای _____________ هرکاری می کنم.
  • من به آسانی از خطاهای __________ چشم پوشی می کنم.

پرسشنامه ی تست عشق روبین، صحت نظریه ی او را تایید می کند. در یک آزمایش که برای تشخیص عملکرد این پرسشنامه طراحی شده بود، روبین از تعدادی از شرکت کنندگان خواست که این پرسشنامه ها را برای شریک زندگی خودشان و همچنین برای یک دوست صمیمیشان پر کنند. نتیجه نشان می داد که دوستان امتیاز بالایی در سوالات دوست داشتن دریافت کرده و شرکای زندگی امتیاز بالاتری در سوالات عشق کسب کرده اند.

روبین در مطالعات خود ویژگی هایی را عنوان کرد که بین عشق و دوست داشتن تمایز قائل میشد . به عنوان مثال او دریافت که افرادی که در آزمون عشق امتیاز بالایی کسب کرده بودند زمان زیاد تری را صرف نگاه کردن به چشمان یکدیگر می کنند.

عشق یک مفهوم مطلق نیست و در نتیجه اندازه گیری آن کاری بسیار مشکل است . با این وجود آزمون روبین راه حلی را برای اندازه گیری عشق پیش پای ما قرار می دهد.

مشاوره قبل از ازدواج

در سال ۱۹۵۸، روانشناس هری هارلو اینگونه می نویسد: تا اینجا در مبحث عشق و علاقه، تحقیقات روانشناسان با شکست روبرو شده است و تنها چیزی که ما درباره ی عشق می دانیم از یک مشاهده ی ساده فراتر نیست و تنها چیزی که در رابطه با عشق نوشته شده به شعر ها و داستان های ادبی خلاصه می شود.

با این وجود تحقیقات روبین یک قدم مهم برای درک مفهوم عشق به شمار می رود و می تواند راه را برای تحقیقات آینده در این موضوع هموارتر کند.

انواع عشق از دیدگاه و نظر روانشناسان

چرا مردم عاشق می شوند؟ چرا برخی عشق ها پایدار و برخی زودگذر هستند؟ انواع عشق از دیدگاه و نظر روانشناسان چیست؟ روانشناسان چندین نظریه ی مختلف راجع به چگونگی شکل گیری عشق و دوام آن ارائه کرده اند.

عشق یکی از احساسات ذاتی بشر است اما درک اینکه این اتفاق چگونه و چرا می افتد لزوما آسان نیست. درحقیقت برای مدت زیادی مردم تصور می کردند که عشق مبحثی مرموز و معنوی و غیرقابل درک برای دانشمندان است.


مقاله مرتبط: تست آنلاین سبک های عشقی


در زیر چهار نظریه ی اصلی پیشنهادی برای توصیف عشق و دیگر وابستگی های عاطفی آمده است.

دوست داشتن در مقابل عشق

روانشناس زیک روبین معتقد است که عشق از سه عنصر تشکیل شده است:

  1. وابستگی
  2. مراقبت
  3. صمیمیت

روبین معتقد بود که گاهی فردی را بسیار زیاد تحسین می کنیم و از بودن با او لذت می بریم ولی این حس لزوما عشق نیست و می تواند فقط یک دوست داشتن ساده باشد. عشق حس عمیق تر و شدید تری است و یک تمایل قوی برای ایجاد رابطه ی صمیمی فیزیکی و احساسی نیاز دارد. افرادی که یکدیگر را دوست دارند از باهم بودن لذت می برند ولی افرادی که عاشق هم هستند به فرد مقابلشان دقیقا به اندازه ی خودشان اهمیت می دهند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

وابستگی نیاز به دریافت مراقبت، تایید و تماس فیزیکی از طرف مقابل است. مراقبت شامل ارزش نهادن به نیازها و شادی فرد دیگر دقیقا به اندازه ی خود شما می شود.

صمیمیت به اشتراک گذاری افکار، تمایلات و احساسات با فرد دیگر اشاره دارد.

بر اساس این تعاریف ، روبین پرسشنامه ای ابداع کرد که با ارزیابی نگرش افراد در مورد طرف مقابلشان ، میزان عشق و یا دوست داشتن در رابطه ی آنها را توضیح می دهد.

عشق غمخوارانه در مقابل عشق پرشور

به گفته روانشناس ایلین هاتفیلد و همکاران او، دو نوع اساسی از عشق وجود دارد:

  1. عشق غمخوارانه
  2. عشق پرشور

عشق غمخوارانه از احترام متقابل، دلبستگی، محبت و اعتماد بدست می آید . عشق دلسوزانه معمولا در فضایی از احساس درک متقابل و احترام مشترک برای یکدیگر ایجاد می شود.

عشق پرشور از هیجان شدید، جاذبه جنسی، اشتیاق و محبت تشکیل می شود. هنگامی که این هیجانات از طرف فرد مقابل ارضا می شود فرد احساس خوشحالی و رضایت می کند. این حالت به مرور زمان به احساس دلسردی و ناامیدی تبدیل می شود. به گفته ی هاتفیلد، عشق پرشور گذرا است و معمولا بین ۶ تا ۳۰ ماه دوام دارد.

درحالت ایده آل، عشق پرشور به عشق غمخورانه که بسیار پایدار تر است منجر می شود. درحالتی که اغلب مردم به دنبال رابطه ای هستند که دوام و پایداری عشق غمخورانه و هیجان و شدت عشق پرشور در آن باشد، هارتفیلد معتقد است که این اتفاق بسیار نادر است.

انواع تست عشق

مدل چرخه رنگ

روانشناس، جان لی در سال ۱۹۷۳ در کتاب رنگ عشق، سبک عشق را با یک چرخه رنگ مقایسه کرده است.  درست همانطور که سه رنگ اصلی وجود دارد لی نشان می دهد که سه سبک کلی عشق داریم.

  1. اروس: اروس از واژه ی یونانی به معنی “پرشور” و یا “وابسته به عشق شهوانی” می آید. لی نشان می دهد که این نوع از عشق هر دو  بعد جسمی و روحی را شامل می شود .
  2. لودوس : لودوس از کلمه ای یونانی به معنی بازی آمده است. این شکل از عشق مفرح و سرگرم کننده است، اما لزوما جدی نیست. کسانی که این شکل از عشق را تجربه می کنند برای تعهد آماده نیستند و بسیار از صمیمیت به دور هستند.
  3. استورج : استورج  از واژه یونانی به معنی “محبت طبیعی” نشات می گیرد. این نوع عشق اغلب توسط عشق فامیلی بین والدین و فرزندان، خواهران و برادران، و اعضای خانواده نشان داده می شود. این نوع از عشق همچنین می تواند دوستی ای که در آن افراد علایق و تعهدات را به اشتراک میگذارند را  نیز شامل شود.

در ادامه لی بیان می کند که همچون چرخه ی رنگ، در چرخه ی عشق نیز برای تولید یک حالت از ترکیب حالت های اصلی استفاده می شود. مثلا از ترکیب اروس و لودوس، شیدایی و یا عشق وسواسی به دست می آید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

۶ سبک عشق لی

  • سه سبک اصلی:
    ۱- اروس – دوست داشتن یک فرد ایده آل
    ۲- لودوس – عشق به عنوان یک بازی
    ۳- استورج – عشق به عنوان دوستی
  • سه سبک ثانویه:
    ۱- شیدایی (اروس + لودوس) – عشق وسواس
    ۲- پراگما (لودوس + استورج) – عشق های واقعی و عملی
    ۳- آگاپه (اروس + استورج) – عشق فداکارانه

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نظریه مثلث عشق

روانشناس رابرت استرنبرگ نظریه مثلث عشق را پیشنهاد می دهد که در آن عشق از سه جزء تشکیل شده است:

  1. صمیمیت
  2. شور
  3. تعهد

ترکیبات مختلف از این سه جزء انواع مختلف عشق را تولید می کند. به عنوان مثال، ترکیب صمیمیت و تعهد عشق دلسوزانه را پدید می آورد در حالی که ترکیب شور و صمیمیت منجر به عشق پرشور می شود.

با توجه به نظریه ی استرنبرگ، روابط ساخته شده بر روی دو یا چند عنصر پایدار تر است نسبت به روابط تک جزئی. استرنبرگ برای توصیف ترکیب صمیمیت، شور و شوق، و تعهد از اصطلاح عشق کامل استفاده کرده است. در حالی که این نوع عشق قویترین و پایدارترین نوع آن است، استرنبرگ نشان می دهد که این نوع از عشق نادر است.

منبع: verywellmind

مشاوره رایگان آنلاین

ثبت ديدگاه

Go to Top