دلایل ترک خدمت و کار توسط کارکنان

در این مقاله به دلایل ترک خدمت و کار کارکنان می پردازیم. کار و شغل نقش مهمی در زندگی افراد و تأثیرات درخور توجهی در بهزیستی و شادکامی آن ها دارد. با افزایش رقابت و گسترش روش های توسعه منابع انسانی، سازمان ها تلاش می کنند تا کارکنان مستعد خود را حفظ کرده و آنان را توانمند نمایند تا آن ها بتوانند عملکرد بالایی از خود بروز دهند.


مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نگرانی مدیران از ترک خدمت کارکنان

امروزه، ترک خدمت کارکنان کلیدی در سازمان های سرآمد به یکی از مهم ترین نگرانی های مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است. زیرا، هر سازمان برای آموزش، تربیت و آماده سازی کارکنان خود تا مرحله بهره دهی و کارآیی مطلوب، هزینه‌ های بسیاری را صرف می کند و با از دست دادن نیروهای ارزشمند، متحمل از دست دادن مهارت ها و تجربیاتی می شود که طی سال ها تلاش بدست آمده است.

به همین دلیل سازمان هایی که بتوانند عوامل موثر در ترک خدمت کارکنان را شناسایی کنند می توانند قبل از ترک کارکنان از سازمان؛ سیاست ها و روش های موثری را برای حفظ و نگهداری منابع انسانی بکار گیرند.


مقاله مرتبط : تست آنلاین میزان تعهد سازمانی


تعریف ترک خدمت

  • خروج اختیاری کارکنان از سازمان
  • جابجایی اختیاری کارمند از یک واحد به واحد دیگر یا از یک سازمان به سازمان دیگر
  • فسخ یک جانبه قرارداد کار از طرف کارگر بدون مجوز قانونی

روانشناسی شخصیت

انواع ترک خدمت

الف) ترک خدمت مستقیم

در این حالت، کارمند با میل و یا علیرغم میل خود محل کار خود را ترک می کند و دیگر حضور فیزیکی در محیط کار خود ندارد.

ب) ترک خدمت غیر مستقیم

در این حالت، کارمند حضور دارد ولی ذهن و فکر و تخصص اش حضور ندارد و این حالت خطرناک ترین حالت ممکن است.


مقاله مرتبط : شرح شغل چیست ؟

مقاله مرتبط : شایستگی شغلی یعنی چه ؟


قبل از ترک کار این ۵ سوال را از خود بپرسید

  – آیا تصمیمم از روی احساس است؟

بسیاری از افراد، وقتی تصمیم به ترک خدمت و شغل را خود می‌ گیرند دست به تصمیم‌ های احساسی می‌ زنند، لحظاتی را تجربه می‌ کنند که در آن به نقطه‌ ای از استیصال می‌ رسند که فکرشان دیگر کار نمی‌ کند. بیشتر اوقات این احساس گذرا است. بنابراین، اگر این احساس جدید است، به خودتان چند هفته‌ ای زمان بدهید و ببینید که آیا این حس گذراست یا خیر؟

اگر بعد از گذشت این مدت همچنان احساس کردید که باید شغلتان را ترک کنید، پس دیگر می‌ توانید قاطعانه و با خیال راحت تصمیم بگیرید. اما سعی کنید چنین تصمیمات مهمی را درست در همان لحظه یا تنها پس از گذشت یک ‌هفته نگیرید.

ترک خدمت و کار

  – از فعالیتم در شغل کنونی چقدر می‌گذرد و کار کردنم در شغل قبلی چقدر طول کشید؟

قطعا مواقعی هست که در آن، ترک شغل در کوتاه‌ مدت توجیه‌ پذیر و منطقی است. اما اگر عادت دارید که ظرف کمتر از دو سال ترک شغل کنید، این موضوع ممکن است کارفرمای بعدی شما را نگران کند که مبادا ثبات شغلی نداشته و عادت دارید از این شاخه به آن شاخه بپرید؛ آن ها حق دارند نگران شوند که مبادا همکاری با آن ها را هم به سرعت خاتمه دهید.

البته، در برخی مواقع، برای شما بهتر است که در بلند مدت، زمان بیشتری را در یک شغل باقی بمانید. بنابراین، مجبور نیستید برای کسب مشاغلی که در آینده به آن نیاز دارید، به توانایی‌ های خود آسیب بزنید.

  – برای پیدا کردن شغل جدید چقدر زمان نیاز دارم؟

بسیاری از افراد، اغلب بدون آمادگی قبلی، ترک خدمت می‌ کنند و فکر می‌ کنند بعد از نهایتا چند ماه شغل جدیدی پیدا می‌ کنند. این درحالی است که در این بازار شغلی، یافتن یک شغل جدید ممکن است یک‌ سال یا حتی بیشتر طول بکشد. اما بسیاری از افراد، وقتی که از شغل قبلی خود استعفا می‌ دهند، تازه این حقیقت را متوجه می‌ شوند که دیگر خیلی دیر شده‌ است. در بسیاری از موارد، تا زمانی که شغل جدیدی را پیدا نکرده‌ اید، نباید شغل خود را ترک کنید.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

  – درباره از دست دادن مزایای شغل فعلی ام فکر کردم؟

بعضی مواقع، وقتی افراد با خود دودوتا چهارتا می‌ کنند، ترجیح می‌ دهند به‌ جای کارکردن با یک رییس سخت‌ گیر، همان شغل قبلی را با مزایای بهتر حفظ کنند. به‌ عنوان مثال، اگر مسیر رفت‌ و آمد شما به محل کار خیلی کوتاه است، یا تعطیلات کاری زیادی دارید، یا حقوقی بالاتر از بازار کار دارید، واقع بین باشید و با خود فکر کنید که آیا می‌ توانید در کار جدید خود هم این مزایا را داشته باشید؟ اصلا آیا این مزایا برای شما اهمیت دارد؟

  – درباره نارضایتی از شغلم تا به حال با رئیسم صحبت کردم؟

اما در برخی موارد، صحبت کردن با رئیس، می‌ تواند کارگشا باشد. به‌ عنوان مثال، اگر محل کارتان شما را عصبی و خسته می‌ کند، از رئیستان بپرسید که آیا این امکان هست که ساعات اوج کاری خود را تغییر دهید؟ اگر قسمتی از کار، کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده، از او بپرسید که آیا این امکان هست که زمان کمتری را به آن اختصاص دهید؟ شاید پاسخ او منفی باشد، خدا را چه دیدید، شاید هم موافقت کرد؛ اما چیزی که واضح است این است که تا زمانی‌ که سوال نکنید، نمی‌ دانید پاسخ او چیست.


مقاله مرتبط : ۳ کاری که در محل کار نباید انجام دهیم ؟

مقاله مرتبط : این حرف ها را در محل کار نگویید 


اینستاگرام اکسیر

هزینه های ناشی از ترک خدمت

  – هزینه‌ های مربوط به پست بلاتصدی

شامل هزینه‌ های مربوط به مصاحبه خروج، هزینه‌ های اداری قطع حقوق و دستمزد و استعفا، هزینه دانش و مهارت از دست رفته.

  – هزینه‌ های استخدام کارکنان جدید

شامل هزینه آگهی و پست، هزینه کارمندیابی (بررسی سوابق کاری، مصاحبه استخدامی، اجرای آزمون های استخدامی برای بررسی مهارت ها و استعدادها) و هزینه ورود یک فرد جدید به سازمان (تشکیل پرونده استخدامی ــ اداری، صدور کارت شناسایی)

  – هزینه‌ های آموزش

شامل هزینه معارفه و توجیه کارکنان تازه وارد، هزینه‌ های صرف شده برای آموزش مهارت های مورد نیاز (جزوات، کتاب ها، حق التدریس مدرسین) حقوق و مزایای شاغل تازه وارد تا زمانیکه برای کار آماده شود، هزینه ساعات صرف شده برای تعیین وظایف و تشریح کار به کارکنان تازه وارد.

  – هزینه‌ های کاهش بهره وری

هزینه بهره وری پایین کارکنان تازه استخدام، هزینه اشتباهات احتمالی کارکنان تازه وارد، هزینه تکمیل طرح های در اختیار کارکنان کلیدی پس از استفای آنان و هزینه کاهش بهره وری واحدی.

یافته‌ های علمی نشان می دهند که تمایل به ترک شغل از اراده آگاهانه و حساب شده شاغل برای ترک سازمان ناشی می شود. یعنی، کارکنان به یکباره سازمان را ترک نمی‌ کنند، بلکه ” تمایل به ترک شغل ” را به صورت تدریجی در خود پرورش می دهند و پس از در نظر گرفتن همه شرایط و مناسب بودن فرصت های استخدامی در سازمان های دیگر، اقدام به ترک شغل می نمایند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

گروه مشاورین صنعتی و سازمانی مرکز مشاوره اکسیر

منابع لاتین:

– Hom,P.W., & Griffeth,R.(1995). “Employee Turnover”. Cincinnati, Ohio. South Western College Publishing.

– Tett,R.P., & Meyer,J.P.(1993). “Job satisfaction, organizational commitment, turnover intention, and turnover: Path analyses based on meta-analytic findings”. Personnel Psychology, 46,259-293.

متخصصین روانشناس مرکز مشاوره اکسیر در زمینه تشخیص درست این اختلال در کودکان و بزرگسالان و بهبود و درمان آن در خدمت شما عزیزان هستند.

 

دریافت وقت مشاوره فردی

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب