تأثیرات فضای مجازی بر نوجوانان

مشکلات فضای مجازی مخصوصاً برای نوجوانان امروزه بسیار مورد بحث است. این روزها که زندگی اغلب نوجوانان به‌ شدت گرفتار فضای مجازی شده است، برای والدین سخت‌ تر است که بدانند پشت پرده چه اتفاقی در حال رخ دادن است. فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی می‌ توانند صدای بی‌صدایان باشند. باعث سرعت بخشی و کمک به یادگیری می‌ شوند. به افراد کمک می‌ کنند تا احساس حمایت شدن کنند. با این‌وجود، شبکه‌ های اجتماعی و فضای مجازی همچنین می‌ توانند تأثیرات منفی بر نوجوانان داشته باشند.

شما والدین گرامی درباره فضای مجازی و نوجوانان می توانید ویدیوی متخصص روانشناس مرکز مشاوره اکسیر با عنوان اعتیاد نوجوانان به شبکه های مجازی را مشاهده کنید.

مشکلات فضای مجازی

    – رشد مغز

فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی می‌ توانند نقش مهمی در محیط کودک ایفا کنند و متعاقباً با تأثیر بر چگونگی پردازش اطلاعات، واکنش به موقعیت و به یاد آوردن وقایع، مغز در حال رشد آن‌ ها را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیق کنونی نشان می‌ دهد که رشد مغز کودک به‌ وسیله استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به روش‌ های زیر شکل می‌ گیرد.

  • نوجوانانی که از اعتیاد به اینترنت رنج می‌برند ممکن است در طول زمان تغییرات ساختاری در مغز خود را تجربه کرده و ماده خاکستری کم‌تری داشته باشند. نوجوانانی که از گرایش‌های اعتیادآور دیگر رنج می‌برند (وابستگی به مواد مخدر) به همین دلیل ممکن است تمایل به معتاد شدن به شبکه‌ های اجتماعی، اینترنت و فضای مجازی داشته باشد.
  • انجام همزمان چند کار باهم که در ارتباط با فضای مجازی و شبکه‌ های اجتماعی است می‌ تواند باعث شود که نوجوانان زمان زیادتری طول بکشد تا کارهایشان را انجام دهند. کیفیت تکالیف و درس آن‌ ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

    حریم خصوصی و اعتبار

حتی هنگامی‌که کاربران فضای مجازی حساب‌ های کاربری خود را به‌ طور خصوصی تنظیم می‌کنند (که تنها افرادی که با آن‌ ها ارتباط دارند می‌ توانند محتوای آن‌ ها را ببینند) حریم خصوصی در شبکه‌ های اجتماعی عملاً وجود ندارد. هر محتوایی که در فضای اجتماعی ارسال می‌شود می‌ تواند به‌راحتی پست شده و متعاقباً توسط اشخاص ثالث مشاهده شود. شبکه‌ های اجتماعی فاقد حریم خصوصی مناسب هستند که منجر به مشکلاتی برای کاربران جوان می‌ شود. از جمله مشکلات می‌توان به سوءاستفاده از عکس و قبول نشدن در دانشگاه اشاره کرد.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

    – تصویر بدنی و عزت‌ نفس

امروزه نوجوانان در معرض عکس‌ ها و جملاتی هستند که کمال و بی‌ نقصی را به تصویر می‌کشد. سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام تمایل دارند که تصاویر بدن‌ های ایده آل که با لوازم آرایش تغییر کرده‌ اند به نمایش گذارند؛ بنابراین استانداردهای زیبایی غیرواقعی و غیرقابل دستیابی برای نوجوانانی که بدن آن‌ ها تحت تغییرات غیر قابل‌ کنترل قرار دارد، به وجود آورده است.

عکس‌ هایی از مدل‌ ها با چهره‌ هایی بی‌ عیب و نقص، می‌ تواند باعث شود که نوجوانان احساس نا امنی بیشتری در مورد داشتن پوست هورمونی داشته باشند؛ و نمایش آشکار زنان جوان بالغ در رسانه‌ های عمومی، می‌تواند تعارض بزرگی برای دختران نوجوانی که اخیراً کودک بوده‌ اند، باشد. تحقیقات نشان می‌ دهد که قرار گرفتن در معرض استانداردهای زیبایی غیر واقعی از طریق فضای مجازی می‌ تواند بر نحوه ادراک نوجوانان از بدنشان تأثیر بگذارد. این تصورات می‌ توانند به‌ طور منفی بر سلامت جسمی و روانی نوجوان تأثیر منفی بگذارد.

    – رفتار جنسی

یکی از تأثیرات منفی فضای مجازی بر نوجوانان این است که محتوای تحریک‌ کننده و یا محتوای واضح جنسی در بسیاری از شبکه‌ های اجتماعی شایع است. قرار گرفتن در معرض محتوای جنسی که رفتارهای جنسی غیر واقعی یا مضر را به تصویر می‌ کشد، می‌تواند تأثیر منفی بر نوجوانان داشته باشد که تازه دارند هویت جنسی خود را شکل می‌ دهند. این امر می‌ تواند منجر به انتظارات غیرمنطقی از هنجارهای جنسی، تجربه دشوار در ایجاد روابط جنسی سالم و یا ایجاد رفتارهای جنسی خطرناک شود.

اینستاگرام اکسیر

    – خواب

استفاده از فضای مجازی می‌ تواند با وادار کردن نوجوانان به بیدار ماندن یا بیدار شدن در طول شب برای چک کردن گوشیشان تا حد زیادی الگوهای خواب را مختل کند. نور آبی صفحه‌ نمایش تلفن همراه نیز می‌ تواند چرخه خواب را آشفته کند. تحقیقات نشان می‌ دهند که نوجوانان به ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند و نخوابیدن به‌ اندازه کافی می‌ تواند بر سلامتی آن‌ ها تأثیر بگذارد. ازجمله تأثیرات فضای مجازی بر نوجوانان مشکلات یادگیری و تمرکز، احساس اضطراب و استرس، تحریک‌پذیری، مشکلات سلامتی مانند آکنه و بیماری‌ های ویروسی و غذا خوردن ناسالم و افزایش وزن هستند.


مقاله مرتبط: اختلال در خواب شبانه به خاطر شبکه های مجازی


    – مهارت‌ های اجتماعی

فضای مجازی و مهارت اجتماعی نوجوانان

رشد مهارت‌ های اجتماعی به نوجوانان کمک می‌ کند تا دوستی‌ های خود را ایجاد و حفظ کنند. به خاطر این واقعیت که نوجوانان و کودکان زمان زیادی را صرف تعامل در شبکه‌ ها و برنامه‌ های اجتماعی می‌ کنند، بسیاری از آن‌ ها مهارت‌ های اجتماعی را کسب می‌ کنند که لزوماً در دنیای واقعی کاربردی ندارد.

درست است که شبکه‌ های اجتماعی می‌ تواند به پرورش و تقویت روابط موجود کمک کنند، اما این ضروری است که نوجوانان یاد بگیرند چطور با مردم تعامل داشته باشند. گوشه‌ گیری از لحاظ اجتماعی یک عامل خطر بزرگ برای افسردگی و همین‌ طور خودکشی است. نوجوانان در حال حاضر بیشتر وقت خود را به‌ صورت آنلاین سپری می‌ کنند و زمان کمتری برای تعامل با مردم در دنیای واقعی صرف می‌ کنند، این امر نه‌ تنها رشد مهارت‌ های اجتماعی مؤثر را دچار مشکل می‌ کند بلکه آن‌ ها را مستعد ابتلا به مشکلات سلامت روان می‌کند.

    – مشکلات سلامت روان

تحقیقات نشان می‌ دهند، نوجوانانی که بیش از ۲ ساعت در روز در شبکه‌ های اجتماعی وقت می‌ گذرانند به‌ احتمال‌ زیاد مشکلات سلامتی روان؛ مانند پریشانی روانی را تجربه می‌ کنند. دختران نوجوان به‌ ویژه مستعد فشار همسالان هستند و بنابراین در معرض خطر داشتن تجربه‌ های منفی آنلاین هستند که می‌تواند بر رشد آن‌ ها تأثیر بگذارد و منجر به اختلالات اضطرابی و افسردگی شود.

(برای سنجش اعتیاد به شبکه های اجتماعی در خود می توانید مقاله اعتیاد به شبکه های اجتماعی، یک تست و یک تکنیک را مطالعه نمایید)

بنابراین آیا والدین حق دارند نگران تأثیرات منفی فضای مجازی بر نوجوانان باشند؟ یا این نگرانی‌ ها صرفاً نشانه‌ ای از شکاف بین نسل‌ ها است؟ پاسخ این سؤالات پیچیده است. در حالی در طول تاریخ فن‌ آوری‌ ها همیشه حواشی ترسناکی ایجاد کرده‌ اند (مانند اختراع قطار که مردم فکر می‌کردند که اگر با سرعت ۳۰ مایل در ساعت مسافرت کنند آن‌ ها را می‌کشد) که الآن به نظر خنده‌ دار می‌ رسد.

بسیاری از ترس‌ ها درباره شبکه‌ های اجتماعی و فضای مجازی موجه هستند. فضای مجازی مانند هر ابرازی می‌تواند مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار گیرد؛ بنابراین بهترین راه برای به حداقل رساندن اثرات منفی فضای مجازی بر نوجوانان این است که قطب نمای اخلاقی قوی ایجاد کنید و آن‌ ها را به ایجاد راه‌حل‌ هایی هدایت کنید که به آن‌ ها کمک می‌کند محیط کاربری امنی داشته باشند.

 

منبع: سایت familyinsights و متخصصین اکسیر

 

رزرو وقت مشاوره

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب