اعتیاد به شبکه های اجتماعی

 

زمان زیادی را در فضای مجازی صرف می­ کنید؟ ممکن است هر چند دقیقه یکبار گوشی خود را چک کنید که آیا فرد جدیدی آخرین نوشته و یا عکس شما را دوست داشته است. آیا به این شبکه ­ها وابسته شده ­اید؟

دکتر روبرتز معتقد است که سرسپردگی ما به تکنولوژی و دنیای مجازی، نوع ارتباط ما را دیگران را تغییر داده است و این اتفاق لزوما خوب نیست. از طرفی دیگر دکتر جیمز استاد دانشگاه بیلور عنوان می ­کند که بله! تکنولوژی برای ما مزایایی داشته است ولی وابستگی ما به تلفن­ های هوشمند و نوع سبک زندگی که در شبکه­ های اجتماعی از خود نشان می­ دهیم به قیمت از دست دادن روابط و زندگی واقعی ما است.

دکتر روبرتز به دلیل تحقیقات خود در زمینه­ی وابستگی به گوشی­ های هوشمند و چگونگی تاثیر تکنولوژی بر روابط فردی و میزان اضطراب، در سطح بین­ المللی مطرح است. او نویسنده ­ی کتابی با عنوان “آیا به گوشی هوشمند خود اعتیاد دارید؟” می ­باشد. دکتر روبرتز توضیح می ­دهد که اعتیاد رفتاری دارای شش جزء اصلی: نقش بارز، نشاط، تحمل، علائم ترک، ناسازگاری و عود است. وی شش پرسش مطرح کرده است که مردم با پاسخ دادن به آن­ ها کشف می ­کنند که آیا دلبستگی آن­ ها به شبکه ­های اجتماعی در حد اعتیاد است یا خیر؟

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

  1. نقش بارز: آیا شبکه­ های اجتماعی کاملا با زندگی روزمره­ ی شما درآمیخته است؟

مثال: من در سراسر روز از شبکه ­های اجتماعی مانند توییتر، فیس­بوک، اینستاگرام، پینترست و… استفاده می­ کنم.

  1. نشاط: برای رسیدن به شادی و هیجان در طول روز به شبکه ­های مجازی نیاز دارید؟

مثال: وقتی من تنها و بی­ حوصله هستم از شبکه­ های مجازی استفاده می ­کنم.

  1. تحمل: آیا مرتب به سراغ گوشی خود رفته و آن را چک می ­کنید؟

مثال: متوجه هستم که بیشتر و بیشتر در حال استفاده از شبکه ­های اجتماعی هستم.

  1. علائم ترک: اگر دسترسی به شبکه ­های اجتماعی نداشته باشید، عصبی می­ شوید؟

مثال: می­ ترسم موضوع مهمی را از دست بدهم، اگر حضوری دائم در شبکه ­های مجازی نداشته باشم.

  1. ناسازگاری: آیا استفاده از شبکه­ های اجتماعی برای شما مشکل ایجاده کرده است؟

مثال: استفاده ­ی زیاد از شبکه ­های اجتماعی در ارتباط من با دوستانم دردسر ایجاد کرده است. حواس من را در کلاس درس یا سرکار پرت می­ کند.

  1. عود: آیا سعی کرده­اید ارتباط خود را با شبکه ­های اجتماعی قطع کنید ولی شکست خورده باشید؟

مثال: سعی کردم زمان کمتری را در شبکه­ های اجتماعی صرف کنم ولی این تصمیم زیاد طول نکشید.

دکتر روبرتز معتقد است اگر به سه سوال یا بیشتر پاسخ بله داده باشید، بهتر است در استفاده ­ی خود از شبکه­ های اجتماعی تجدیدنظر کنید؛ اما بیش از اندازه نگران نباشید، هنوز امیدی هست. حقه­ ای که به شما می ­تواند کمک کند تا از سلطه ­ی شبکه ­های اجتماعی بیرون بیایید، استفاده از نقطه ­ای است که به دنیای مجازی همچنان متصل هستید ولی زمان خود را صرف موضوعی می­ کنید که واقعا برای شما مهم است.

شما، خودتان، روابط و اجتماعات، پایه و اساس یک زندگی شاد و معنی ­دار را تشکیل می ­دهند. زمانی که زندگی شما از تعادل خارج می شود، آن­ ها اولین چیزهایی هستند که آسیب می­ بینند.

منبع:

Baylor University. “Are you addicted to social media? Six questions.” ScienceDaily. ScienceDaily, 27 October 2016. <www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161027115714.htm>.