بلوغ در پسران

دوران بلوغ در پسران دوران سختی است. یک پسر در دوران بلوغ بسیاری از تغییرات مهم را پشت سر می‌گذارد. موی بدن او زیاد می‌شود، صداش تغییر می‌کند، او قوی‌تر می‌شود و شروع به بلوغ جنسی می‌کند. هفت مرحله بلوغ وجود دارد که پسران از آن می‌گذرند، اما به خاطر داشته باشید که سن طی شدن هر پسر از آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد.


مقاله مرتبط: بلوغ زودرس

مقاله مرتبط: آشنایی با تغییرات دوران نوجوانی


علائم بلوغ در پسران

پسرها کمی کندتر از دخترها بالغ می‌شوند . بلوغ در پسران به طور متوسط از ۱۱ سالگی شروع می شود‌، اگرچه از اوایل ۹ سالگی یا اواخر سن ۱۴ سالگی هنوز هم عادی تلقی می‌شود. بعضی از پسران سریعتر از همسالان خود بالغ می‌شوند و برخی از تغییرات جسمی ممکن است تدریجی‌تر از سایرین باشد. تعدادی از این تغییرات بدنی بسیار شخصی است. به عنوان والدین، ممکن است متوجه آنها نشوید.

فرم بدن

از نظر جسمانی شروع به رشد می‌کند و وزن اضافه می ‌کند. اندازه پاها و بازوها بیشتر می‌شود و در حدود سن ۱۳-۱۴ سالگی شانه های او پهن تر می‌شود و عضلاتش بیشتر می‌شود.

عرق کردن

رعایت بهداشت شخصی در این سن بسیار حائز اهمیت است. شاید رعایت بهداشت شخصی برای پسرها سخت باشد ولی در این سن به دلیل عرق کردن زیاد و بوی بدن باید روزانه حمام کنند.

ترشح هورمون ها در این سن ممکن است باعث ایجاد آکنه و جوش بر روی پوست شود که باید نحوه مراقبت از پوست را به نوجوان خود آموزش دهید.

انواع علائم بلوغ در پسران

آلت تناسلی و رشد بیضه

اولین نشانه بلوغ رشد بیضه ها است که اندازه آن بیش از دوبرابر خواهد شد. آلت و بیضه های او به محض ورود به بلوغ نیز همانند موهای زائد او شروع به رشد می کند. آلت تناسلی مرد با بزرگ شدن طول شروع می‌شود ، و پس از آن عرض آن رشد می‌کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

نعوظ شبانه

نوجوانان ممکن است در این سن رویا پردازی کنند که این باعث ایجاد نعوظ و انزال در طی شب می‌شود. این ممکن است با یا بدون رویای جنسی اتفاق بیفتد که کاملا طبیعی است.

صحبت با فرزندتان درباره این اتفاق مفید است بنابراین او می داند چه چیزی را باید انتظار داشت و اینکه او به طور تصادفی تخت را مرطوب نکرده است. به او بگویید که این فقط بخش دیگری از بلوغ است و به مرور زمان از بین می رود.

نعوظ غیر ارادی بخش بزرگی از بلوغ مردان است و در هر زمان و بدون هیچ دلیلی ممکن است رخ دهد. به فرزندتان توضیح دهید که این ممکن است برای مدتی اتفاق بیفتد ، و احتمالاً او کنترل کمی روی آن خواهد داشت اما با بزرگتر شدن او بهتر می شود.

 

اینستاگرام اکسیر

تغییر صدا

پسران در این صدا تغییراتی در صدای خود احساس می‌کنند. این تغییرات به خاطر تغییرات در تارهای صوتی آنها است. صدای آنها از حالت بچه گانه خارج می‌شود و به سمت بم شدن می‌رود. بعد از گذشتن دوران بلوغ صدایی کاملا مردانه پیدا می‌کنند.

رشد پستان

ممکن است بافت سینه او برای مدت یک یا دو سال کمی متورم شود زیرا برخی از هورمونهای او به استروژن تغییر می کنند. در مورد اکثر پسران، این امر موقتی است؛ اگرچه در برخی از پسران، این امر می‌تواند بیشتر آشکار باشد، به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشند.

نوسانات خلقی

پسران نیز مانند دختران، به دلیل تغییرات هورمونی، جسمی و عاطفی که آنها تجربه می کنند، می‌توانند نوسانات خلقی داشته باشند . صبور باشید و درک کنید؛ این نیز بگذرد.

رشد موی صورت

در این سن موهای صورت پسرها شروع به رشد می‌کند که این امر هم معضلی در این سن است. اینکه نوجوانان دوست دارند آنها را کوتاه کنند تا زمانی که رشد خوبی داشته باشد ولی بعضی از والدین با این امر مخالفت می‌کنند. در زیر بغل و در ناحیه تناسلی هم موهای زائد شروع به رشد می کند.

 

در دپارتمان نوجوان مرکز مشاوره اکسیر ، روانشناسان و درمانگران اکسیر بهترین راهنمایی ها را برای دوران بلوغ به نوجوان و خانواده نوجوانان خواهند کرد .

 

منبع: سایت verywellfamily

 

دریافت وقت مشاوره نوجوان 

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین