مبتلا شدن نوجوانان به اعتیاد

اعتیاد در نوجوانان امروزه گسترش پیدا کرده است با این حال افسانه‌ها و سوءبرداشت‌های زیادی در مورد سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌هایی که توسط والدین در رابطه با اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر وجود دارد این است که برای نوجوان من اتفاق نمی‌افتد.

والدین نمی‌خواهند باور کنند که فرزندشان در استفاده از مواد مخدر، داروها قانونی یا غیرقانونی درگیر هستند، اما حقیقت این است که طبق گزارشات بیش از ۴۳ درصد از دبیرستانی‌ها حداقل یک‌ بار در طول زندگی خود از مواد مخدر استفاده کرده‌اند.

می‌تواند برای نوجوان من هم اتفاق افتد

اعتیاد در نوجوانان امری فراگیر است و نوجوانان حتی اگر بهترین دستاوردها را داشته و بهترین تربیت را داشته باشند، نسبت به درگیر شدن در مصرف مواد مخدر، آسیب‌پذیر هستند. با توجه به گزارش انجمن ملی اطلاعات و آموزش بیماران و دسترسی راحت به مواد مخدر و تنوع زیاد آن‌ها، حتی نوجوانان خوب که در خانواده‌های خوبی زندگی می‌کنند و مدارس خوبی می‌روند ممکن است در معرض سوء مصرف مواد، مخصوصاً داروهای نسخه‌ای، قرار گیرند.

اعتیاد در نوجوانان

بر طبق نظر انجمن ملی اطلاعات، فهمیدن اینکه چرا نوجوان به سمت مواد مخدر کشیده می‌شود می‌تواند به والدین، همچنین معلمان، مربیان و دیگران، کمک بسیاری بکند. برای فهمیدن علت اعتیاد در نوجوانان با آن‌ها ارتباط مؤثری برقرار کنید، سؤال‌های درست بپرسید و در صورت وجود مشکل مداخله هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. از جمله دلایل اعتیاد در نوجوانان می‌توان به کمبود عزت نفس، برای فرار یا خود درمانی، ریسک پذیری، جستجوی هیجان و یا فشار همسالان اشاره کرد.

چرا داروهای تجویزی یا نسخه ای؟

در سال‌های اخیر اعتیاد در نوجوانان به مواد مخدر غیرقانونی کم‌تر شده است اما افزایش استفاده از داروهای تجویزی در بین نوجوانان افزایش چشم‌گیری داشته است. بر طبق تحقیقات انجمن، نوجوانان به دلایلی از جمله دسترسی آسان‌تر به این داروها، تصور غلط نسبت به بی خطر بودن آن‌ها، داشتن بدنامی کمتر، عصبانیت کمتر والدین در مواجه با داروهای نسخه‌ای نسبت به مواد مخدر و سهولت در مخفی کردن آن‌ها به داروهای تجویزی یا نسخه ای رو می‌آورند و به آن‌ها وابستگی یا اعتیاد پیدا می‌کنند.


مقاله مرتبط: ترامادول و اعتیاد به مواد مخدر


والدین چه باید بکنند؟

آگاه کردن نوجوانان درباره خطرات اعتیاد

خبر خوب این است که والدین می‌توانند کارهایی برای پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان و یا اعتیاد در نوجوانان انجام دهند. اول از همه داروها را در جای امنی قرار دهید که دسترسی به آن‌ها آسان نباشد. قرص‌هایی که لازم دارید را نگه دارید و داروهای بلااستفاده را دور بریزید. قدم دوم این است که با فرزندتان درباره خطرات استفاده از مواد مخدر صحبت کنید. تحقیقات نشان داده است که خطر استفاده از مواد مخدر در نوجوانانی که در خانه در مورد خطرات استفاده از مواد مخدر آموزش می‌بینند ۵۰ درصد کم تر از کسانی که این آموزش‌ها را در خانه دریافت نمی‌کنند.


مقاله مرتبط: صحبت با فرزندان در رابطه با مواد مخدر


اگر فکر می‌کنید نوجوانتان درگیر سوء مصرف مواد شده است بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید. درمانگران نوجوان اکسیر می‌توانند به شما در زمینه اعتیاد در نوجوانان یاری برسانند و از طریق روش های علمی ثابت شده از جمله نقش خانواده درمانی در اعتیاد نوجوانان استفاده کنند.

منبع: verywellfamily

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب