صحبت با همسر

صحبت با همسر از اصولی ترین ارتباطات بین زوجین است. هرگاه شما در مورد نحوه ی تربیت کودکانتان، یا این که تعطیلات را کجا بروید، چگونه کارهای منزل را تقسیم کنید، یا پولتان را خرج کنید، بحث می کنید، در واقع مذاکره می کنید. افراد اغلب بیشتر از آن که با مدیران خود مذاکره کنند، با همسرانشان مذاکره می کنند.

مذاکره یک فرایند سرد و یا از پیش تعیین شده نیست بلکه نوعی خاص از ارتباط است و یک مهارت به شمار می‌رود. به اصول زیر دقت کنید تا یک مذاکره کننده ی خوب و کارآمد در روابط خود باشید و بتوانید بدون بازی دادن و ناراحت کردن همسرتان در اغلب موارد به هر آنچه که می خواهید دست یابید.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

در صحبت با همسر و مذاکره هشت اصل زیر را در نظر بگیرید

اصل اول

وجود تعارض و اختلاف اجتناب ناپذیر است. همه ی زوج ها گاهی با هم اختلاف پیدا می کنند. وجود تعارض و اختلاف، خودبه خود به این معنی نیست که ارتباط شما دچار مشکل حاد است و صحبت با همسر را نباید کم کرد.

اصل دوم

برچسب زدن، تهدید کردن و عصبانی شدن در صحبت با همسر ممنوع است. در این زمینه پیش‌تر در مبحث اصول ارتباط سالم با همسر صحبت کردیم.

اصل سوم

مذاکره مستلزم حضور دو طرف با علایق مهم، مشروع اما متضاد است. همه ی تعارض ها و اختلافات نیازمند مذاکره نیستند. برای مثال، تمایل همسر شما به مصرف مواد، هرچند ممکن است از نظر او مهم باشد، اما نامشروع است. یا علاقه ی شما به نوع خاص موسیقی، ممکن است کاملا مشروع باشد، اما آن قدر مهم نیست که نیاز به مذاکره، داشته باشد. مذاکره را برای تعارض ها و اختلافاتی نگه دارید که علایق مشروع شما، در تضاد با هم هستند.

صحبت با همسر

اصل چهارم

احساسات خود را از موضوع جدا کنید. با یادگیری مهارت های ابراز احساس و خواسته‌ها، می توانید این کار را انجام دهید. در مورد این موضوع نیز پیش تر توضیح داده ام. اما برای یادگیری بیشتر می‌توانید به درمانگر نیز مراجعه کنید.

اصل پنجم

بر علایق متمرکز شوید، نه بر مواضع. تکنیک هایی وجود دارد که با مراجعه به درمانگر و آموختن و تمرین آن، می تواند به شما کمک کند تا به به تعارض ها و اختلافاتتان به عنوان علایقی نگاه کنید که باید مورد بررسی قرار گیرد، نه مواضعی که باید از آن دفاع کنید. این یک اصل اساسی برای یک مذاکره ی موفقیت آمیز است.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

اصل ششم

به دنبال گزینه‌های مورد توافق و مطلوب هر دو طرف بگردید. مهم رسیدن به یک مصالحه ی رضایت بخش است که به نفع هر دو باشد نه تحمیل کردن موضع خود بر همسرتان.

اصل هفتم

در صحبت با همسر انعطاف پذیر باشید. تقریبا همیشه راه حل های متعددی وجود دارد که می توانند سودمند باشند؛ بنابراین با اشتغال ذهنی با ایده ای که تنها یک نتیجه ی قابل قبول دارد، خودتان را اغفال نکنید.

چگونه از همسر خود سوال بپرسیم؟

اصل هشتم

صبور و پایدار باشید. اغلب راه حل نهایی مستلزم چندین دوره آزمایش و انجام اصلاحات است؛ بنابراین مأیوس نشوید و دست از تلاش برندارید.

تحقیقات نشان می دهد که مردها بصورت ناخودآگاه از یک سری قوانین مشخص جهت ارتباط با دیگران استفاده می نمایند. اگر چنانچه شما زن هستید، جهت برقراری ارتباط با مردها رعایت این موارد بسیار مهم و ضروری است.

در این جا قوانین گفتگو با مردها را که بر اساس مطالعات روی اسکن مغزی افراد مختلف پیاده سازی شده بررسی می کنیم.

به یک مرد در یک زمان تنها یک چیز را تحویل بدهید

مغز مردها تفکیک شده است. این بدین معنا است که مغز آنها به بخش ها و اتاق های مختلفی تقسیم شده که هر کرام عملکرد خاصی را جدا از وظیفه دیگر بخش ها به عهده دارد. بنابر این هیچ گاه بطور همزمان به یک مرد چندین کار را واگذار نکنید. همواره ایده ها و افکار خود را به صورت جداگانه به یک مرد ارائه داده و در یک زمان خاص تنها یک کار را به وی محول نمایید.

اینستاگرام اکسیر

به آنها اجازه صحبت دهید

فرمان های صادر شده از سوی مغز مردها به سایر اعضای بدن بصورت جداگانه است بنابراین در یک زمان واحد یا فرمانی جهت صحبت کردن ارسال می کند و یا گوش دادن، بنابراین در آن واحد نمی تواند هر دو عمل را انجام دهد. بنابراین جهت شنیدن صحبت های آنها می بایست نوبت را به آنها داده و از قطع نمودن صحبت خودداری کنید.

از یک چهره ثابت به هنگام گوش دادن به آنها استفاده کنید

ثابت بودن حالات چهره یکی از نکات تاثیرگذار در ارتباط با مردان است. در نظر آنها افرادی که حالات چهره خود را به هنگام صحبت کردن و یا گوش تغییر می دهند از لحاظ روانی و ذهنی دچار مشکل هستند. در عین حال بصورتی به آنها گوش کنید گویی تمامی حواس تان را به آنها جمع کرده اید و به هیچ چیز دیگر در آن زمان فکر نمی کنید و بواسطهجملات کوتاه همانند، خب ، درسته، بله …. آنها را تشویق به ادامه صحبت کنید

به آنها اطلاعات و دلایل منطقی را ارائه کنید

مغز مردها به شدت دنبال برقراری آرتباط بین موضوعات و مسائل مختلف است. بنابراین برای حل مشکلات راه حل نشان دهید و از حقایق ثابت شده و منطقی برای ارائه راهکار خود استفاده کنید. از توجیه احساسی پرهیز و در عوض دلیل خود را بصورت منطقی برای آنها اثبات کنید.


مقاله مرتبط: همسرم به حرفهایم گوش نمی‌دهد

مقاله مرتبط: قوانین دعوای زن و شوهر


نحوه انتقاد از همسر

انتقاد از همسر بسیار حساس است. بسیاری اوقات در زندگی زناشویی و حتی در رابطه با دیگران نقد هایی دارید که هنگام مطرح کردنشان با طرف مقابل، موجب دل آزردگی او می شوید.

نکاتی درباره انتقاد از همسر

نکاتی هستند که رعایت کردنشان، آسیب انتقاد از همسر را کاهش می دهد. اکنون به برخی از آن ها اشاره می شود:

۱- به دلیل این که به هنگام نقد کردن، عزت نفس فرد مورد نظر مورد مخاطره قرار می گیرد، افراد معمولا در برابر نقد مقاوم هستند و (به جز افرادی که عزت نفس بالایی دارند …) بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از روش های جایگزین استفاده کنید.

مثلا به جای این که همسرتان را به دلیل رعایت نکردن نظم انتقاد کنید، هنگامی که نظم را رعایت می کند خیلی او را تقدیر کرده و از او تعریف کنید.

این کار به مرور زمان، باعث می شود عدم رعایت نظم او کم رنگ شده و رعایت کردن نظمش بیشتر شود.

۲- قبل از نقد طرف مقابل، نیتتان را با خودتان مرور کنید! آیا واقعا قصد کمک به او و اصلاحش را دارید یا صرفا می خواهید دلتان خنک شود یا او را ضایع کنید؟! با خودتان رو راست باشید. چون نیت شما در صحبتتان حتما اثر گذار خواهد بود.

انتقاد از همسر

۳- قبل از نقد نقاط منفی او، حتما به نقاط مثبتش فکر کنید و آن ها را به زبان آورده و به خاطر آن نقاط مثبت، تقدیرش کنید (نقاط مثبتی که ذکر می کنید و تقدیرتان واقعی باشد، چاخان نباشد!)

۴- حتی الامکان نقدتان را کوتاه و خلاصه و در حد ضرورت بگویید. یعنی نقدتان را شاخ و برگ های اضافی ندهید و آن را طولانی نکنید.

۵- مراقب باشید رفتارش را نقد کنید و نه شخصیتش را.

مثلا نگویید “شلخته ای” بلکه رفتارش را مثلا این که هنگام خانه آمدن لباس هایش را روی تخت می اندازد یا جوراب و کیفش را کنار اتاق می اندازد نقد کنید.

۶- جملاتتان را با ضمیر “من” آغاز کنید و نه ضمیر “تو”. مثلا به جای این که بگویید “تو به ظاهرت نمی رسی و به آراستگیت اهمیت نمی دهی.” بگویید: ” من دوست دارم بیشتر به خودت برسی.”

۷- رفتار منفی طرف مقابل را تعمیم افراطی ندهید.

مثلا نگویید :”تو هیچ وقت حوصله ی حرف زدن نداری!” آیا واقعا هیچ زمانی نبوده که او با شما با حوصله حرف زده باشد؟

۸- مبهم صحبت نکنید و حرفتان را واضح و حتی با مثال بیان کنید. مثلا نگویید :”من از رفتارایی که با من داری راضی نیستم!”

رزرو وقت برای مشاوره خانواده

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب