تروماها می توانند آسیب های طولانی مدت در نوجوانان ایجاد کنند که بر توانایی، رشد و زندگی نرمال آنها تاثیر می گذارند. شما به عنوان پدر و مادر چه کاری می توانید انجام دهید؟ والدین می توانند با بهره گیری از آموزش های لازم در مورد انواع تجربیاتی که می تواند موجب اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در نوجوانان شوند، به بهترین وجه عمل کنند. در این مقاله ما نگاهی دقیق انداخته ایم به رویدادهایی که باعث این اختلال در نوجوانان می شود.

عوامل ایجاد کننده اختلال استرس پس از سانحه در نوجوانی

    – سوء استفاده:

هر گونه سوء استفاده ممکن است PTSD را در نوجوانان ایجاد کند، از جمله:

  • سوء استفاده جنسی
  • سوء استفاده عاطفی
  • سوءاستفاده روانی

اگرچه نوجوان در حال رشد استقلال خود است؛ اما هنوز چشم به کسانی دارد که در جایگاه قدرت هستند و بهترین را برای او می خواهند. هنگامی که این افراد از موقعیت خود استفاده و نوجوان را مورد سوء استفاده قرار دهند، درمان این اختلال سال ها طول خواهد کشید. نوجوانانی که حتی کوتاه ترین دوره سوء استفاده را تجربه کرده اند ممکن است برایشان سخت باشد به بزرگسالان اعتماد کنند.

    – خشونت:

اختلال استرس پس از سانحه در نوجوانان می تواند در صورت تجربه خشونت یا شاهد آن بودن ایجاد شود؛ مانند:

  • شاهد ضرب و شتم والدین به وسیله دوست یا بستگان مورد اعتماد.
  • دیدن کسی که مورد اصابت گلوله یا چاقو قرار گرفته است.
  • قربانی خشونت شدن

ترس و درد ناشی از این حوادث خشونت آمیز می تواند سال ها ادامه یابد. تماشای یک فیلم یا یک صدا می تواند به راحتی یادآور این حوادث باشد. نوجوان با خشونت یا با ترس پاسخ خواهد داد.

اختلال استرس پس از سانحه

    – جنگ:

گزارش شده است کودکان و نوجوانانی که در کشورهای جنگ زده مانند سوریه یا افغانستان زندگی می کنند، بیشتر از نظامیان به این اختلال مبتلا شده اند.

    – شاهد مرگ بودن:

روانشناسان نظرات متفاوتی دارند که آیا کودک و نوجوانان باید در معرض مرگ قرار بگیرند یا خیر. برخی متعقدند آنها به اندازه کافی قوی هستند و برخی دیگر اعتقاد دارند که نباید شاهد مرگ باشند. آنها معتقدند شاهد مرگ کسی بودن می تواند اختلال پس از سانحه را در نوجوانان و کودکان ایجاد کند. حتی ممکن است باعث ترس غیرمنطقی از بیمارستان و بیمار شدن بشود.

    – جراحت یا بیماری:

شکستگی، سوختگی و بیماری های طولانی مدت می تواند اختلال پس از سانحه را در نوجوانان ایجاد کند. حتی پس از بهبودی ممکن است از موقعیت هایی که باور دارند باعث بیماری یا آسیب می شود بترسند. آنها ممکن است سندرم های ثانویه مانند وسواس و اختلال واکنشی را گسترش دهند. در اختلال واکنشی فرد با خشم و ترس غیرمنطقی به افراد جدید و محیط هایی که نمی تواند کنترل کند، واکنش نشان می دهد.

    – تصادف اتومبیل و آتش سوزی خانه:

گاهی نوجوانانی که تصادف خفیفی را تجربه کرده اند حاضر نیستند حتی با والدین خود سوار ماشین شوند. ترجیح می دهند در جایی مانند خانه باشند که کنترل بیشتری دارند. حتی ترس وسواس گونه از آسیب دیدن بقیه اعضای خانواده بر اثر تصادف را ممکن است داشته باشند. همین طور آتش سوزی خانه مخصوصا اگر نوجوان شاهد آن بوده باشد نیز می تواند این اختلال را ایجاد کند. حتی ممکن است در نوجوان احساس گناه ایجاد کند که چرا نتوانسته جلوی آتش را بگیرد و حیوان خانگی اش را نجات دهد. در بدترین حالت ممکن است از احساس سوختن از خواب بپرد و یا از چیزهایی مانند شومینه و شمع بترسد.

    – بلایای طبیعی:

بلایای طبیعی، مانند گردباد و سیل، می تواند PTSD را در نوجوانانی که چنین رویدادهایی را تجربه کرده اند، ایجاد کند. آنها ممکن است مدام خواب هایی در مورد این حوادث ببینند یا وضعیت آب و هوا را چک کنند.

درمان اختلال استرس پس از سانحه در نوجوانان

با درمان مناسب و به موقع، نوجوانان با این اختلال، می توانند به زندگی عادی خود برگردند. درمان ممکن است یک دوره کوتاه مدت و نهایتا یک تا دوساله داشته باشد. اگر نوجوان شما یک رویداد آسیب دیده را تجربه کرده است، با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید تا گزینه های درمانی مناسب اختلال استرس پس از سانحه در نوجوانی را برایتان توضیح دهد. درمان می تواند شامل دارو درمانی و روان درمانی باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب