اثرات تجاوز جنسی

اثرات تجاوز جنسی چیست؟ تجاوز جنسی در کودکی، می‌تواند عواقب و اثرات وسیع و متنوعی بر روی جسم و روان افراد تا دوران بزرگ‌سالی داشته باشد. تجربه آزار جنسی در دوران کودکی می‌تواند طیف وسیعی از اثرات را در بزرگ‌سالی داشته باشد.

برخی از بزرگ‌سالان که مورد تجاوز جنسی در دوران کودکی قرارگرفته‌اند ممکن است کوچک‌ترین مشکل سلامت روان نداشته باشند و درحالی‌که دیگران مشکلات زیاد و شدید سلامت روان را تجربه می‌کنند. سوءاستفاده جنسی نوعی ضربه روحی است و اثرات ناشی از آن شامل ترکیب پیچیده‌ای از عوامل است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

عوامل مهم در میزان اثرات تجاوز جنسی

  • میزان هر نوع ضربه روحی که تجربه‌شده است چه مقدار است؟
  • در چه سنی مورد تجاوز جنسی قرارگرفته‌اید؟
  • رابطه شما با فرد سوءاستفاده کننده چگونه بوده است؟
  • فرد متجاوز چه نسبتی با شما داشته است؟
  • سوءاستفاده جنسی چه مدت طول کشیده است؟
  • چگونه دیگران به افشاگری شما پاسخ داده‌اند و آیا شما را باور کرده‌اند؟

برخی از رایج‌ترین اثرات تجاوز جنسی

از جمله مهم ترین اثرات تجاوز جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ترس

سوءاستفاده کننده ممکن است سوگند بخورد که به کسی نگوید یا شما را تهدید کند که به اعضای خانواده‌تان نگویید. آن‌ها ممکن است به شما بگویند که اگر به کسی چیزی بگویید اتفاق بدی برایتان خواهد افتاد.

سوءاستفاده جنسی معمولاً با اجبار، رشوه، آزار فیزیکی و احساسی همراه است. شما به دلیل عواقب آن (مثل تنبیه، سرزنش، رها شدن یا باور نکردن حرف‌هایتان) از گفتن این مسئله می‌ترسید.

درماندگی /ضعف

شما ممکن است به عنوان کودک احساس کنید که هیچ کنترلی روی زندگی خود و یا حتی روی بدن خود ندارید. ممکن است احساس کرده باشید که هیچ انتخاب دیگری ندارید.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

گناه و شرم

ممکن است دانسته باشید که چیزی اشتباه است و خودتان را مقصر بدانید. سوءاستفاده گر ممکن است این حس را به شما بدهد که خودتان مقصر هستید و احساس کنید که آدم بدی هستید.

مسئولیت

سوءاستفاده گر ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که مسئولیت حفظ این راز با شماست. حتی ممکن است احساس کنید که این مسئولیت شما است که خانواده را کنار هم نگه‌دارید. بار این مسئولیت در تعارض با دوران کودکی معمولی است.

برای آشنایی با علائم تجاوز جنسی در کودکان اینجا کلیک کنید.

گوشه‌گیری

کودکانی که مورد سوءاستفاده قرارگرفته‌اند اغلب احساس می‌کنند “متفاوت” از کودکان دیگر هستند. آن‌ها معمولاً مجبورند اسرار خود را حفظ کنند و استرس زیادی را به‌تنهایی مدیریت کنند. این موضوع ممکن است شما را از والدین و برادرها و خواهرها جدا کند.

خیانت

کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند احساس خیانت می‌کنند به این دلیل که به بزرگ‌سالان برای پرورش و حمایت وابسته‌اند. فرد سوءاستفاده گر احتمالاً کسی است که شما باید به او اعتماد می‌کردید و او را دوست می‌داشتید. همچنین ممکن است احساس خیانت نسبت به والدی که شما را مورد سوءاستفاده قرار نداده داشته باشید زیرا او در حمایت از شما شکست‌خورده است.

اینستاگرام اکسیر

خشم

عجیب نیست که این یکی از قوی‌ترین احساسی است که ممکن است در مورد آزار و اذیتتان احساس کنید. ممکن است عصبانیت خود را نسبت به فرد سوءاستفاده گر یا کسانی که در مراقبت از شما شکست‌خورده‌اند، احساس کنید.

غم

شما ممکن است به دلیل از دست دادن، احساس غم کنید به خصوص اگر سوءاستفاده گر، فرد مورد اعتماد و علاقه شما بوده باشد. شما ممکن است برای معصومیت ازدست‌رفته‌تان و یا این حقیقت که زود بزرگ شدید سوگواری کنید.

فلش بک

(تکرار حادثه در ذهن و خیال): این‌ها می‌تواند مانند کابوس‌هایی باشد که در بیداری اتفاق می‌افتند. آن‌ها تجربه مجدد آزار جنسی هستند. ممکن است تمام احساساتی که در زمان حادثه احساس کرده‌اید را تجربه کنید. این می‌تواند وحشتناک باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

تأثیر بر روابط

روابط بازماندگان از سوءاستفاده، ممکن است با رضایت از رابطه کمتر، ناسازگاری و اختلاف کلی بیشتر، افزایش خطر خشونت خانگی، احتمال جدایی و طلاق مشخص شود.

اثرات تجاوز جنسی از لحاظ روان‌شناختی 

افرادی که مورد آزار جنسی قرارگرفته‌اند سه برابر بیشتر احتمال دارد که در بزرگ‌سالی مبتلا به اختلالات روان‌شناختی شوند. بزرگ‌سالان با سابقه آزار جنسی برای درمان یک اختلال ثانویه از جمله افسردگی یا خلق پایین، استرس پس از سانحه، عزت‌نفس پایین، اختلالات خوردن، اعتیاد به مواد مخدر، اقدام به خودکشی و آسیب به خود، اضطراب، اختلالات تجزیه‌ای، اختلالات شخصیت، روان‌پریشی، اختلالات دوقطبی و غیره مراجعه می‌کنند.

اثرات تجاوز جنسی از نظر روانی


مقاله مرتبط: رفتارهای ناسالم به دلیل ترومای دوران کودکی

مقاله مرتبط: انواع کودک آزاری

مقاله مرتبط: چگونگی حمایت از قربانیان تجاوز جنسی


بزرگ‌سالان با سابقه آزار و اذیت در کودکی، به خصوص سوءاستفاده جنسی، بیشتر از افرادی که این تجربه را نداشته‌اند از خدمات بهداشتی، درمانی، اورژانس و مراقبت‌های پزشکی استفاده می‌کنند. بزرگ‌سالان با سابقه سوءاستفاده جنسی در کودکی بیشتر از افراد دیگر مشکلات سلامت جسمانی از جمله دیابت، مشکلات گوارشی، ورم مفاصل، مشکلات زنان، سردرد، سکته، هپاتیت و بیماری قلبی را تجربه می‌کنند.

اگر کودکی دارید که مورد آزار و اذیت جنسی قرارگرفته است و یا خودتان این تجربه را داشتید روان‌درمانی می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. متخصصین روانشناس اکسیر شما را برای بهبود وضعیت روانی و زندگی کمک می‌کنند.

منبع: سایت survivorsintransitionو متخصصین اکسیر

 

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب