قربانیان تجاوز جنسی

حمایت از قربانیان تجاوز جنسی خیلی مهم و حساس است. وقتی شخصی که می شناسید مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است، دانستن اینکه چه بگویید یا انجام دهید، دشوار است. اغلب اوقات بهترین کاری که می ‌توانید انجام دهید این است که تنها خودتان را در دسترسش قرار دهید. همچنین مهم است اگر می‌ خواهند صحبت کنند، فعالانه به حرف‌ های آن‌ ها گوش دهید.

سعی کنید حامی و پشتیبان باشید و به آن‌ ها اطمینان دهید که آن ‌ها را باور دارید.  همچنین مهم است به آن ها یادآوری کنید که آنچه اتفاق افتاده تقصیر آن‌ ها نبوده و آن‌ ها کاری انجام نداده اند که سزاوار چنین اتفاقی باشند. اغلب اوقات، قربانیان تجاوز جنسی خودشان را به خاطر آنچه که اتفاق ‌افتاده سرزنش می ‌کنند.


مقاله مرتبط: سوء استفاده جنسی از کودکان و پیشگیری از آن


روش حمایت از قربانیان تجاوز جنسی

آرام باشید

طبیعی است که از آنچه دوست و یا عضو خانواده تان تجربه کرده‌ است، عصبانی و یا حتی شوکه شده باشید، اما بیان کردن این احساسات فقط باعث شود وی درد و یا حتی گیجی بیشتری را تجربه کند. بدون طغیان های احساسی و هیجانی به حرف هایش گوش دهید. همچنین مرتکبین این اتفاق را تهدید نکنید.ممکن است دوست تان احساس کند شما حامی وی هستید اما این نوع نظرات می توانند استرس بیشتری بوجود آورند.

از او اجازه بگیرید

اکثر افراد برای دلداری دادن به قربانیان تجاوز جنسی می خواهند او را در آغوش بکشند. مهم است به یاد داشته باشید که شاید وی مایل به لمس شدن نباشد. در نتیجه، حتماً قبل از بغل کردن دوست تان، از او اجازه بگیرید. به سادگی بپرسید “آیا می توانم تو را بغل کنم؟” زمان می برد تا دوباره احساس امنیت و کنترل را بدست آورد. اگر دوست شما امتناع کرد، به تصمیمش احترام بگذارید. هرگز سعی نکنید که وی را وادار کنید که شما را بغل کند.

قربانیان تجاوز جنسی

توانمندسازی

به خاطر داشته باشید که زمانی که دوست تان مورد حمله قرار گرفته، آن‌ ها کنترل خود را در این وضعیت از دست داده اند. به همین دلیل، شما می خواهید به آنها قدرت دهید تا تصمیم بگیرند که درمورد آینده چه اقداماتی انجام دهند. از دادن نصیحت بیش از حد و یا تلاش برای درست کردن این وضعیت خودداری کنید. درعوض، اگر می خواهند آزمایشات پزشکی انجام دهند یا حادثه را به مراجع ذیربط گزارش دهند، پیشنهاد می کنم آن ها را همراهی کنید. آن ها را برای انجام کارهایی که آمادگی ندارند تحت فشار قرار ندهید. دوست شما باید تصمیم بگیرد که چه اقداماتی را و چه زمانی باید انجام دهد.

رازدار باشید

نباید بدون اجازه دوست تان، اتفاقی که برایش افتاده را برای دیگران تعریف کنید. بگذارید خودش تصمیم بگیرد که چه کسی از این اتفاق خبردار شود. اغلب قربانیان تجاوز جنسی شرم و خجالت زیادی را تجربه می کنند. به اشتراک گذاشتن جزئیات تجربه قربانی با دیگران، فقط آن زخم ‌ها را عمیق‌ تر خواهد کرد.


مقاله مرتبط: سوء استفاده جنسی و درمان آن به کمک همسر

مقاله مرتبط: علائم اختلال استرس پس از سانحه پس از تجاوز جنسی


بپرسید چگونه می توانید کمک کنید

این طبیعی است وقتی کسی که دوستش دارید صدمه دیده است، بخواهیم مسئولیت اوضاع را بر عهده بگیریم. اما می تواند برای قربانی بسیار ناتوان کننده باشد. در عوض از او بپرسید که چه کاری می توانید برایش انجام دهید. مثلا ممکن است از تنها بودن بترسد. بنابراین، ممکن است از شما بخواهد چند شب در کنارش بمانید. یا ممکن است از شما بخواهد که همراهش برای معاینات پزشکی بروید.

یادگیری

بهترین راه برای حمایت از یک قربانیان تجاوز جنسی این است که آگاهی تان را افزایش دهید. در مورد احساساتی که این قربانیان تجربه می کنند. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از تجربه فرد و نیز بهبودی آن ‌ها داشته باشید. همچنین به برطرف کردن هر سوء تعبیر غلطی که ممکن است در مورد تجاوز جنسی داشته باشید کمک خواهد کرد.

تشویق برای مشاوره و روان درمانی

دوست تان را تشویق کنید مشاوره را هم در نظر بگیرد اما اصرار نکنید. مشاوره زمانی موثر هست که خودش بخواهد و بتواند در این مورد با شخص دیگری صحبت کند. حتی می توانید گروه های حمایتی را به او پیشنهاد کنید. اما در نهایت بگذارید خودش تصمیم بگیرد که برای بهبودی کدام راه را انتخاب کند.

مراقب باشید

قربانیان تجاوز جنسی طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند. حواس تان به علائم خطر و هشدار دهنده باشد. این شاخص ها ممکن است نشانه این باشد که دوست شما در بحران است. به عنوان مثال، اگر به نظر می ‌رسد که تمام مدت گریه می‌ کند، درباره تمایل به مردن صحبت می ‌کند، یا علاقه خود را به فعالیت‌ های مورد علاقه اش از دست داده‌ است، ممکن است تمایل به خودکشی داشته یا افسرده شده باشد.

موارد دیگری که باید مراقب آنها باشید شامل تغییرات در عادات غذایی و خواب، کابوس ها و فلش بک ها است. اگر دوست شما هر کدام از این موارد را تجربه کرده است، سریعاً به دنبال کمک باشید. آنها را تشویق کنید که با یک مشاور صحبت کنند.

دوست تان را تشویق کنید مشاوره را هم در نظر بگیرد اما اصرار نکنید. مشاوره زمانی موثر هست که خودش بخواهد و بتواند در این مورد با شخص دیگری صحبت کند.

تشویق برای انجام فعالیت ها

اگر دوست شما دعوت های شما برای دیدن فیلم، نوشیدن قهوه و یا شام را رد کرد، تعجب نکنید. عجیب نیست قربانیان تجاوز جنسی خود را منزوی کنند. اما آن‌ ها را رها نکنید. همچنان از وی دعوت کنید تا با شما فعالیت هایی را انجام دهد. حتی اگر رد کند، قدردان دعوت شما خواهد بود. این کار به آنها کمک می کند احساس کنند که هنوز ارزشمند و دوست داشتنی هستند؛ به خصوص در زمانی که آنها احساس تنهایی می کنند؛ فقط تسلیم نشوید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب