همانطور که می دانید درمان و ترک اعتیاد، فرایندی دشوار، زمانبر و پرهزینه است. تحقیقات متعدد نیز ثابت کرده اند که برخی افراد به دلایل مختلفی، نظیر ژنتیک یا عوامل محیطی، بیشتر از بقیه در معرض خطر اعتیاد و سوءاستفاده از مواد دارویی هستند. پس بهتر است تا راه هایی را بیاموزیم که پیش از درگیر شدن با اعتیاد، از ابتلا به آن جلوگیری کنیم. در این مقاله می توانید چند روش موثر برای مقابله با اعتیاد ، پیش از شروع آن را بیاموزید…

مقابله با اعتیاد

  ۱. روش های سالم مقابله با استرس را بیاموزید

افراد بسیاری، استفاده از مواد مخدر یا داروهای اعتیادآور را با هدف مقابله با استرس شروع می کنند. در حالی که، حقیقت امر این است که مواد مخدر تنها راه حلی موقت، برای درمان استرس محسوب می شود. ترک اعتیاد برای فرد، عوارض جسمی و فیزیکی زیادی دارد، که احساس اضطراب شدید، فقط یکی از آن هاست. دنبال کردن روش های صحیح مقابله با استرس، نظیر ورزش یا مدیتیشن، می تواند احساس نیاز و تمایل شما را به مواد مخدر کاهش دهد.

  ۲. به دنبال درمان یا مشاوره و مقابله با اعتیاد باشید

احساس افسردگی برای هیچ کدام از ما، حسی بیگانه نیست. اکثر ما افسردگی را با شدت های مختلف تجربه کرده ایم و می دانیم که مقابله با آن دشوار است. گاهی اوقات، مصرف کنندگان مواد مخدر، افرادی هستند که به دنبال خودرمانی مشکلات روحی خود بوده اند.

نکته ای که باید بدانید این است که داروها، درمان کننده مشکلات روحی نیستند، بلکه از آن ها صرفاً برای از بین بردن علائم بیماری استفاده می شود. مراجعه به یک متخصص روانشناس یا روان درمان، راه حلی موثرتر و بادوام تر، برای حل مشکلات روحی و روانی می باشد.

  ۳. طوری زندگی کنید که همواره شاد بمانید

عزت نفس پایین و افسردگی، دو محرک اصلی مصرف کنندگان مواد مخدر می باشند. این که طوری زندگی کنیم که یکی از جنبه های زندگی مثل کار، تمام وقت و انرژیمان را بگیرد و تحملش سخت و طاقت فرسا شود؛ بسیار راحت اتفاق می افتد. این سبک زندگی، ما را از لذت بردن از سایر جنبه های زندگی محروم می کند.

ایجاد رابطه و تعادل سالم میان فعالیت های جسمی و روانی، کمک می کند که بدون استفاده از مواد دارویی همواره شاد باشیم و طراوت و شادابی را جزئی از زندگی روزمره مان می کند.

  ۴. چیزهایی در زندگی داشته باشید که به شدت برایتان مهم اند

فرقی نمی کند، فعالیت های ورزشی و هنری یا روابط شخصی؛ همه ما در زندگی باید چیزی داشته باشیم که انگیزه سالم ماندن از نظر روانی، روحی و جسمی در زندگی را به ما بدهد. اگر فرد یا فعالیتی در زندگیمان باشد که حفظ و دوام آن حقیقتاً برایمان مهم باشد، هیچگاه وسوسه نمی شویم که حیات یا دوام آن را، با رفتن به سمت مواد مخدر به خطر بیاندازیم.

  ۵. پیشینه خانوادتان در سوءاستفاده مواد مخدر را بدانید

عوامل ژنتیکی، در گرایش به مواد مخدر نقش دارند؛ پس درباره سابقه والدین یا اعضای خانوادتان در استفاده از مواد مخدر، اطلاعات کسب کنید. اگر متوجه شدید که به دلیل اعتیاد اعضای خانوادتان، بیشتر از سایرین در معرض خطر اعتیاد هستید؛ لازم است احتیاط بیشتری در مقابل مواد مخدر و داروهای اعتیادآور به خرج دهید.

به یاد داشته باشیم که پیشگیری از اعتیاد، همواره ساده تر از ترک آن است. اگر هم والدینتان در کودکی تجربه سوءاستفاده از مواد مخدر را داشته اند، در صورت مشاهده هرگونه گرایش به مواد مخدر یا داروهای اعتیادآور، به یک متخصص مراجعه و کمک حرفه ای دریافت کنید.

درآخر هم یادآور می شویم که فرقی نمی کند موقعیت فعلی یا پیشینه تان در رابطه با مواد مخدر چیست، امکان دوری از لغزش در برابر خطرات مواد مخدر، همیشه وجود دارد. کلید موفقیت در این کار هم داشتن یک زندگی شاد و سالم بدون دارو است…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب